G: "Köyhäilyruokanne" ja kauanko selviäisit käymättä kaupassa? Meillä nuukaillaan..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nannannaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

nannannaa

Aktiivinen jäsen
13.12.2007
3 378
0
36
Eli kauanko teillä syötäisiin vain pakastimesta ja kuiva-aineista tehtyjä ruokia? Me ollaan huvin vuoksi tässä lasten kanssa "nuukailtu" viikon verran, pari viikkoa menisi vielä hyvin, ellei maitoa ja kahvia pitäisi ostaa ollenkaan.. Kulutushysteriaa vastaan, huomasin että kulutan aika paljon, vaikka ei tuhlaillakaan erityisesti. Normaalisti kauppaan menee 50 euroa viikossa + satunnaisesti ostetut kertakäyttövaipat kuopukselle. Nyt tein kahdeksi viikoksi listan ja kun käyttää hyväkseen pakastinta yms. menisi kauppaan 32e! Siitäkin 10 e juustoon :whistle:

Niin ja mitä meillä sitten syödään? Raasteita, paljon porkkanaraastetta, mustikoita ja omenasosetta pakastimesta puuron kanssa, tällä hetkellä halpaa kaalta. Ruokalistassa ovat mm.:
-Kanankoivet, riisi, miniporkkanat
-Itsetehty hernekeitto
-Sosekeitto porkkanoista ja perunasta sekä sipulista
-Uunilohta ja perunamuusia (kalaa pakastimessa)
-Kalapuikot perunan kanssa
-Kananmunakastike ja perunat
-Täysjyvämakaronista tehty laatikko, jossa liha osittain korvattu porkkanaraasteella ja soijalla
-Loput jauhelihasta pulliksi, joita jatkettu punajuuriraasteella
-Broilerimakkarakeittoa, iiiso annos, josta riittää pariksi päiväksi, sämpylöiden kanssa (sämpylät teen itse, sämpyläjauhoja on useita pusseja kaapissa)
jne.

Kiisseleitä ja erilaisia puuroja syödään muutenkin aika paljon. Ruoka ei ole välttämättä gourmet, mutta maistuu - lisäksi tosi halpaa :D Kasviksiakin saa halvalla, tosin ei välttämättä kaikkea mitä muuten tulee ostettua - banaaneja, viinirypäleitä, salaatteja.. Vaihdetaan vähän enemmän juureksiin ja pakastekasviksiin. Ja varmaan taas kohta palataan entiseen kulutukseen, muttta mielenkiintoista tämä on sinänsä.

Tällaista mietin tänään. Tuskinpa ketään kiinnosti :D

me ollaa nyt kans alettu ottaa tavaks että kaupassa käydään maanantaina ja tehdään arkipäivien ostokset,.. sit seuraavan kerran perjantaina ja ostetaa viikonlopuks sapuskaa..ennen käytii melkeenpä joka päivä ostamassa jotai ja rahaa meni ihan hukkaan.. kyllä sitä vähällä pärjää jos niin tahtoo (:

Tuo on itsensä harhauttamista. Jos syö pakastimesta ja kuiva-aineita, niin ne on jo maksettu. Joudut täydentämään jossain vaiheessa varastoja ja sitten se maksupuolella kostautuu. Ei siinä mitään säästöä synny, Jos yleisemmin ihmisten talousajattelu on tällaista itsensä pettämistä, niin ei ole ihme, että velkaneuvontaan on jonoja. Tällaista kun mietit tänään, niin etpä hirveästi näyttänyt ajattelevan.

tää oli oikeesti ihan hyvä juttu .. itse erosin n. vuosi sitten ja nyt kun omat tulot vaan taloudessa niin olen ruvennut tarkkailemaan miten laitan turhaa rahaa ruokaan.. Halvalla saa hyvää ruokaa ( mulla apuna se et vain 1 lapsi)..

Meidn köyhäilyruokia ovat mm.

hernari
mannapuuro
keitetyt peruna

Lihaa ostetaan vaan jos siinä on -50% lappu ja kalaa tarjouksesta (esim. jos lohta on 6 e kilo). Lisäksi käydään välillä (vkloppuisin) vanhemmilla syömässä.

Nytkin on pakkanen täynnä -50% ruokaa =)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tuo on itsensä harhauttamista. Jos syö pakastimesta ja kuiva-aineita, niin ne on jo maksettu. Joudut täydentämään jossain vaiheessa varastoja ja sitten se maksupuolella kostautuu. Ei siinä mitään säästöä synny, Jos yleisemmin ihmisten talousajattelu on tällaista itsensä pettämistä, niin ei ole ihme, että velkaneuvontaan on jonoja. Tällaista kun mietit tänään, niin etpä hirveästi näyttänyt ajattelevan.

No siis mä mietin ihan samaa... Mitä säästämistä se on, jos edellisviikolla ostaa enemmän, laittaa pakkaseen ja syö seuraavalla viikolla? Mielummin syön tuoreena...

No kyllä toi pakastimen tyhjennys on oikeesti tosi hyvä juttu, samoin kuivakaapin. Ainakin meillä pakastimeen kertyy ihan kauheasti kaikkea ja välillä on hyvä tyhjentää. Samoin kuivakaappi on täynnä kaikkea, varmaan osa mennyt jo vanhaksi. Oliskin hyvä vähän syödä kaappia tyhjäksi välillä eikä aina vaan ostaa uutta..

Itsekin olen yrittäny vähentää ruokamenoja, koska tuntuu että ruokaan menee ihan hirveesti turhaa rahaa. Jos tekis vähän ruokalistaa ja eläis sen mukaan, niin ei ostelis aina kaupasta kaikkea mitä mieli tekee.

Olet siinä mielessä väärässä, että kyllä on hyvä välillä oikeasti miettiä kulutustottumuksiaan. Suurin osa lihasta ja kalasta on ostettu -50% ja toki ostan niitä jatkossakin, jos vastaan tulee. Varastojen täydentäminen käy kätevästi silloin, kun saa ostettua isoja määriä kerralla, näin teen joka tapauksessa ja silloinhan se näkyy kassalla hinnassa.

Tulee myös käytettyä vanhaksi meneviä tuotteita pois. Nyt tuntuu, että ihan liikaa menee roskiin ja ostaa mieluummin tuoretta kuin käyttää pakastettua tai vaikkapa jauhoja joissa päiväys on lähellä. Mistä lie johtuu.

Ehkä on fiksumpaa tällä hetkellä käyttää esimerkiksi kuivatut herneet pois kuin ostaa kanan fintafileitä 10e/pkt.

Mä olen tuosta eri mieltä. Mitä harvemmin käyn kaupassa, sitä vähemmän tulee tehtyä heräteostoksia. Se perusmättö ei tietenkään tule yhtään sen halvemmaksi, mutta jääpä "turhat" ostamatta, kun ei mene kauppaan.

Meillä pakkasessa joku 150 kg hirvenlihaa ja marjoja, joten lihan osalta pärjätään ensi syksyyn saakka. Kuivakaapissa olevilla pärjättäs varmaan 2 viikkoa, mutta maitoa on haettava suunnilleen 3 kertaa viikossa 10 prk:a.

Eli siis "omavaraisia" ollaan lihan suhteen ja harvoinpa tulee mitään lihaa ostettua, joten siinä kai se meidän suurin säästö (vaikka kyllä talouskyljykset joskus maistuu hyvälle).

Alkuperäinen kirjoittaja www:
Meillä pakkasessa joku 150 kg hirvenlihaa ja marjoja, joten lihan osalta pärjätään ensi syksyyn saakka. Kuivakaapissa olevilla pärjättäs varmaan 2 viikkoa, mutta maitoa on haettava suunnilleen 3 kertaa viikossa 10 prk:a.

Eli siis "omavaraisia" ollaan lihan suhteen ja harvoinpa tulee mitään lihaa ostettua, joten siinä kai se meidän suurin säästö (vaikka kyllä talouskyljykset joskus maistuu hyvälle).

Tuo onkin hyvä :) Mulla on niin pieni pakastin, että sinne ei kovin paljon mahdu, vanhemmilta kyllä sais hirvenlihaa - matka vain on niin pitkä että taloudellisesti ei olis mitään hyötyä.

Jauheliha on paras köyhäilyruoka.. Me oikeastaan köyhäillään aina, koska ostetaan lihoja ja makkaroita 50% alennuksesta pakastimeen. Ennen vauvan tuloa leivoin leivät itse. Tehdään "isoja kauppareissuja" kerran kahdessa-kolmessa kuussa, jolloin ostetaan paljon säilykkeitä ym. pitkään säilyviä ruokia.

Nyt tilanne on sellainen että ollaan jouduttu käyttämään kaikki pakastetut. Ei selvittäis näin kuin kork. viikko. Siitäkin jouduttaisiin olemaan ilman lihaa viitisen päivää, kituuttamalla saataisiin liharuokaa neljäksi päiväksi.

Hyviä köyhisruokia:
Löysä jauhelihakastike ja spagetti
makaroonilaatikko
Keitot
tonnikalakastike+nuudelit
perunamuussi+"jauhonakit"
HK:n sininen uunissa ja paistettua perunaa.

...

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Mä olen tuosta eri mieltä. Mitä harvemmin käyn kaupassa, sitä vähemmän tulee tehtyä heräteostoksia. Se perusmättö ei tietenkään tule yhtään sen halvemmaksi, mutta jääpä "turhat" ostamatta, kun ei mene kauppaan.

Näinpä. Lisäksi tulee mietittyä tarkemmin, mitä syö ja kuinka paljon. Tarkemmin tulee käytettyä myös puuronloput ja muut ruoanjämät, tosin tätä jatkojalostusta on pakko harrastaa muutenkin.

Mulla on just pakastimien tyhjennys menossa. Meillä on pieni arkkupakastin ja jääkaappi/pakastin-yhdistelmä. Molemmat AIVAN täynnä. Kuivamuonakaapit pursuilee ja olen joutunut siirtelemään jo muihinkin kaappeihin tavaraa.

Jostain syystä olen siis hamstrannut kaapit ja pakkasen täyteen sapuskaa. Varmaan pahan päivän varalle :/ .

Tarkoitus on siis nyt syödä tuolta ruokia pois. Jostain syystä vaan aika vähän ollaan mitään syöty. Maanantaina tein pienen laatikon perunasipulisekoituksesta ja jauhelihasta. Eilen pilkoin loput tuosta paistettujen kananmunien joukkoon. Sen söi mies.

Mä itse söin naudanpaistia 3 päivää ja esikoinen söi 2 päivää pakastimesta kaivettua makaronilaatikkoa. Maanantaina söi miehen kanssa samaa ruokaa.

Eli vasta tänään teen ruokaa maanantain jälkeen :D. Ja tänään syödään koko porukka chili con carnea ja täysjyväriisiä. Salaattia meillä on joka päivä ruoan kanssa.

Leivoin maanantaina myös sämpylöitä ja niitä sulatellaan tarpeen mukaan pakkasesta. Tein lisäksi marjakiisseliä, josta viimeinen satsi syötiin eilen.

Vauvalle tein just myös uuden satsin ruokaa. Eli pakkasesta kukkakaalia, parsakaalia, porkkanaa ja maissia. Vähän jauhelihaa ja perunaa. Sitä tulikin sitten kattilallinen, eli saa taas pakastaa :D.

Tämä viikko menee helposti ihan vaan maitoa ostamalla. Niin ja salaattivärkkiä pitää ostaa lisää. Ens viikkokin taitaa vielä sujua. Pakkasessa on ainakin jauhelihaa, broiskusuikaleita, katkarapuja, makkaraa, kasviksia, marjoja, pakastettuja ruokajämiä ja sitä sämpylää.

Meillä iso kattilallinen perunamuusia, johon lisukkeeksi jauhelihapihviä, jauhelihapullia, kasvispihvejä, nakkeja...
Uuniriisipuuroa (yhdestä paketista tekee monta puurokulhollista uuniin kunhan vaan ostaa aina litran maitoa).
Leivistä ostetaan suurimmat pakkauskoot ja osa laitetaan pakkaseen, jotta aina on tarjolla tuoretta leipää.
Juomaksi kaikille vettä.
Ainoa kompastuskivi on kasvisruokavalioni, tykkään syödä salaatteja, jossa useimmiten kurkku, tomaatti, raejuusto, kananmuna ja tonnikala. Tuo salaatti tulee yllättävän kalliiksi.
Samoin juusto leivän päälle.

Alkuperäinen kirjoittaja nannannaa:

Näinpä. Lisäksi tulee mietittyä tarkemmin, mitä syö ja kuinka paljon. Tarkemmin tulee käytettyä myös puuronloput ja muut ruoanjämät, tosin tätä jatkojalostusta on pakko harrastaa muutenkin.

No, mulla ei kyllä ule herätysostoksia osteltua, teen kotona listan ja ostan sen mukaan. Tai no, herätysostoksina kotiin voi kyllä päätyä niitä -50% tuotteita, mutta harvoin ja kohtuudella. Puuronloput ja ruoanjämät pyrin aina käyttämään hyödyksi. Eli ei nyt ihan selitys uppoa...

Juuri näin!! Mitä harvemmin käy kaupassa, sitä vähemmän sinne menee rahaa. Ja itselläkin on se paha tapa, että mieluummin ostaa tuoretta kuin tongin pakastimen kätköjä.. joten jos nyt vaan tyhjentäisin pakastinta/kuiva-ainekaappia niin ihan varmasti säästäisin. Kauppaan kun menee niin tulee AINA ostettua jotain ylimääräistä.

Näinpä. Ja helposti tulee pakkasesta heitetyksi pois niitä "ikuisesti lojuneita" jos ei säännöllisin väliajoin tyhjää varastoja.

Alkuperäinen kirjoittaja no jaa:
Alkuperäinen kirjoittaja nannannaa:

No, mulla ei kyllä ule herätysostoksia osteltua, teen kotona listan ja ostan sen mukaan. Tai no, herätysostoksina kotiin voi kyllä päätyä niitä -50% tuotteita, mutta harvoin ja kohtuudella. Puuronloput ja ruoanjämät pyrin aina käyttämään hyödyksi. Eli ei nyt ihan selitys uppoa...

Mullakin on aina lista jonka mukaan ostan, vaan silti tahtoo mukaan tulla kaikkea muutakin. Vaikka syödään ns. halpaa ruokaa, on mukana silti paljon tarpeetonta ja esimerkiksi normaalisti syödään salaattia, jonka voi hyvin korvata porkkanaraasteella ja vaikka ananaspaloilla.

Ideana tuskin on se, että mitä ja kuinka paljon, vaan se, että haluaisin ihan rehellisesti miettiä kulutustottumuksiani. Tarvitaanko todella täyslihaa joka päivä? Tarvitaanko välttämättä viinirypäleitä ja banaaneja, kun voisi hyvin syödä kotimaista mustikkaa tai herukkaa? Tarvitaanko kallista jäävuorisalaattia, kun sen voisi korvata kaalella? Siis ihan perusjuttuja, jotka mulla ovat vähän unohtuneet, tuntuu olevan liian kiire miettiä sitä ruoan lopullista merkitystä.

Ei meillä sisäfilettä joka päivä syödä muutenkaan, mutta silti..

Alkuperäinen kirjoittaja no jaa:
Mä taas olen sellainen "Hei mitäs tuo on? Tuotahan täytyykin kokeilla "-ihminen :D

Yhteistyössä