G:Koska kokonaan vaipoista eroon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Minni
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Minni

Vieras
Eli siis kiinnostaisi kuulla minkä ikäisenä lapsenne on päässyt kokonaan eroon vaipoista? Meillä poika 3v ja tuntuu tällä hetkellä ettei ole toivoakaan vielä päästä kokonaan eroon vaipoista. Supistajan kanssa käy pöntöllä ja kakat tulee sinne ja pissaakin, mutta mutta sitä pissaa tulee niin usein että vaippakin kastuu ja yön jälkeen on aina niin märkä kuin vain olla voi. Ei käy oma-alotteisesti vessassa vaan on aina muistutettava ja käskettävä sinne vessaan ja sitten menee kyllä itse.

Meillä oli esikoistytön kanssa hassu tilanne niin, että hän ei suostunut tekemään pottaan yhtään mitään ennenkuin oli 2,5 vuotias. Sitten eräänä päivänä hän sanoi että on pissahätä ja haluaa potalle. Ja sen jälkeen ei saanut sitten vaippoja laittaa ollenkaan. Kerran tais tulla pissat yöllä sänkyyn mutta muuten meni kyllä tosi kertarytinällä tämä kuivaksi oppiminen.

En osaa neuvoa sinulle mitään kikkoja, mutta kärsivällisyydellä poika varmaan pian oppii ... olen joskus kuullut että pojilla tämä usein ois vähän hankalampaa, en tiedä kun meidän poika on vielä niin pieni ettei edes harjoitella.

Päiväkuivaksi tyttö oppi jonkin verran alle kolmivuotiaana, pidemmille automatkoille vaippa laitettiin varoiksi vielä vähän päälle kolmivuotiaana. Yökuivaksi oppiminen kestikin sitten kauemmin, tyttö oli lähes 3,5 kun vaipat alkoivat viimein olla kuivia ja tyttö herätä yölläkin pissahätään.

Kestovaipat eivät ole niin mukavia lapsen käyttää, kun hän vähän kasvaa, koska ne eivät super-hyper imukykyisiä pintakuivia, joustavia jne. -Meilä oppi tyttö alle 1-v potalle, koska märkä vaippa ei tuntunut kivalle.

Meillä poika oli päiväkuiva jonkun kuukauden alle 2v ja yövaippa jätettiin pois tasan 2v. Käytin aina potalla aamulla ja syönnin jälkeen jne, kunnes saatoin luottaa siihen että ilmoittaa itse. Harjoittelu aloitettiin reippaasti alle 1v, takapakkia tuli muistaakseni jossain vaiheessa, ei halunnut kakata pottaan, silloin pidettiin taukoa. Meilläkin kestovaippa ilman mitään kuivaliinoja, eli ei varmaan tunnu niin kivalta. Ja pottatarrasta oli myös apua!

Viimeinen vaippa kastui, kun lapsi oli alle 2,5 v. Sitä ennen yökuiva jo pian 2 v. täytettyään. Vaippoja tarvittiin vain, kun oltiin matkalla tai pitempään ulkoilemassa tms. Kotona aina ilman vaippaa noin 2-vuotissynttäreistä ja usein ukonakin vaippa oli vain varmuuden vuoksi, esim. moottoritiellä kulkiessa

Olen käyttänyt niitä potty training- vaippoja muttei se märkä vaippa tunnu kauheasti haittaavan. Olen pistänyt pöntölle vähän joka välissä ja on ollut tarrat ja purkat käytössä, mutta ehkä poitsu ei ole sitten vielä valmis luopumaan vaipoista. On kokeultu myös jättää vaipat pois ja käytetty alushousuja, mutta sillon vaatteita kastuu oikein urakalla ja on taas pistetty vaipat takaisin kun tulee sitä pyykkiä muutenkin tarpeeksi. Ajattelin kyllä tässä taas jättää vaipat pois kun säät vähän lämpenevät ja kesää kohti mennään. Ehkä niistä joskus päästään eroon.

Luulen, että vaipoista pääsee eroon sitten kun lapsi on siihen valmis. Meillä yritettiin epätoivoisesti pari viikkoa 2,5-vuotiaana vaipattomuutta, mutta poika ei ollut yhtään valmis. Otettiin vaipat takas käyttöön ja sitten kolme vuotiaana uus yritys. Tällä kertaa ei tarvinnut enää vaippoihin palata vaan oppi käymään potalla heti. Yövahinkoja on tullut muistaakseni kaksi kertaa. Toiset ovat vain aiemmin valmiimpia. Se on kuitenkin kehitysaskel siinä missä muutkin. Toki, jos kauhean pitkälle menee ja vahinkoja tulee vielä kouluiässä, niin silloin kai siihen on jokin lääkehoito.

Meille sanottiin että jokaisella lapsella on omat herkkyyskautensa kuivaksi oppimiseen. Niitä on muistaakseni kolme. En muista minkä ikäisenä, mutta jos viimeinenkin herkkyyskausi pääsee livahtamaan ohitse, niin silloin kuivaksi oppiminen voi viivästyä paljonkin. Meillä esim tuttavapiirissä yksi 4,5-vuotias poika, jolla on yövaippa ja 5-vuotias tyttö, jolla on yöllä ja päikkäreillä vaippa. Itsestä moinen tuntuu hurjalta, mutta jokainen perhe tekee omat ratkaisunsa..

Meillä pn potta kaivettu esiin aina 1-vuotissynttäreiden tienoilla ja sitten aloitettu harjoittelu. Jos on ollut vastenmielistä, niin potta takaisin piiloon ja kuukauden päästä uusiksi. Jossain vaiheessa se sitten on alkanut onnistua. Pakotettu ei olla, mutta ei olla harjoitteluvälejä liian pitkiksikään, ettei vaan menisi ne paljon puhutut herkkyyskaudet ohi :)

Esikoistytöltä jätettiin 2v 3kk päivävaippa pois, mutta ei siinä vaiheessa vielä itse osannut mennä vaan 1-1,5h välein käskettiin pissalle. Oppi itsenäisesti käymään joskus 2v 7kk tienoilla ja samaan aikaan oppi tekemään kakatkin ja siirtyi käyttämään pönttöä. yövaippa jätettiin pois 3v 2kk ikäisenä. 4-vuotiaaksi asti itki yöllä sängyssä jos tuli yöllä pissahätä ja vessaan piti viedä. Kun täytti 4 vuotta alkoi käydä yöllä vessassa ihan itse ja menee takaisin sänkyyn. Ei siis herätä meitä ollenkaan.

Toinen lapsi, niin ikään tyttö inhosi koko pottaa siihen asti kun täytty 1v 11kk, sitten homma sujuikin vauhdilla. Oli päiväkuiva jo 2-vuotissynttäreillä, mutta piti muistaa käskeä tasaisin väliajoin vessaan. 2v 1kk oppi tekemään pottaan myös kakat ja kävi vessassa täysin itsenäisesti. Pyyhkii myös itse ja kaataa pissat pönttöön. kun käy kakalla silloin huutaa pyyhkimään. yövaippa jätettiin pois 2v 2kk ja yksiäkään vahinkoja ei ole sattunut. Tyttö nyt 2v 3kk. Jos tulee yöllä hätä, tulee pyytämään jompaa kumpaa vanhemmista mukaan vessaan, yleensä iskää :)

Poika syntyy kohta, saa nähdä kuin hänen kanssaan käy. Ollaan yritetty ettei oteta stressiä kuivaksi oppimisesta, vaan luotettu että asiat menee omalla painolla, kun vaan on itse aktiivinen, mutta ei pakota.. Lapsissa on tosi paljon eroja kuivaksi oppimisen suhteen. En tiedä kuinka suuri osuus riippuu vanhemmista. Kyllähän siihen tietynlaista hormoonaalista kypsyyttä lapselta vaaditaan, että osaa tunnistaa hädän.

Onpa mielenkiintoinen ja ajankohtainen gallup! Meilläkin kohta vaipattomuus toivottavasti edessä... tai sitten ei :) Aika näyttää!

AP:n kysymyksen lisäksi olisi mielenkiintoista kuulla, että koska teillä on aloitettu pottatreenit.

piti vielä lisätä, että meilläkin potta oli käytössä heti kun oppi istumaan. mutta ei tehty asiasta mitään numeroa tai pakottamista. kuivaksi oppi sitten kuitenkin vasta kolmivuotiaana.

Esikoista (tyttö) aloin käyttää potalla säännöllisen epäsäännöllisesti noin 8 kk iässä. Sitten joskus 1,5-2v tuli kausi ettei suostunut potalle enkä pakottanut. 2v3kk oppi päiväkuivaksi aika helposti (ehkä 5 vahinkoa tuli) ja yökuivaksi oikeastaan samalla, mutta varmuuden vuoksi pidin yövaippaa vielä kuukauden pari.

Kakkonen on nyt 1 v 4 kk eikä ole vielä suostunut potalla käymään kuin pari kertaa.

...kuin APllä, poika kohta 3,5v ja vielä on yövaippa käytössä, se onkin aamuisin aina tosi märkä, yleensä tulee läpikin ja vaatteet ja sänky kastuu. Näin vaikka yritetään iltaisin juoda vain vähän ja käydään pissalla ennen nukkumaan menoa. Poika oppi vihdoin viimein muutama kuukausi sitten kakkaamaan pytyllä, ennen sitä halusi aina vaipan sitäkin varten. Päiväkuiva ollut yli puoli vuotta, eikä montaa vahinkoa ole käynyt. Kesällä ajattelin yrittää opetella öisinkin kuivaksi, eli jättää sen vaipan pois, pestään sitten sitä pyykkiä kun on hieman lämpimämmät ilmat.

Pottatreenit aloitettiin kyllä heti kun osasi istua, eli reilusti alle vuoden ikäisenä, ja saalistakin tuli yleensä kiitettävästi, eli hienosti lähti opettelu käyntiin. Mutta sitten kun oppi kävelemään niin ei enää pysynyt potalla, enkä pakottamaan lähtenyt. Potta ei sitten oikeastaan ollenkaan kiinnostanut enää, vaan poika alkoi pissaamaan seisaalteen vessanpönttöön noin 2,5-vuotiaana.

Tarrapalkinnot olleet käytössä, mutta eivät ole riittävästi motivoineet. Kakkaaminen pöntölläkin opittiin ihan vain korkeimpien panosten turvin, eli sai pienen karkin aina kun onnistui. Pikkuhiljaa jäi sitten karkit pois, ja nyt onnistuu jo ilman lahjontaakin. :) Ehkäpä täytyy samaa lahjontaa yrittää vielä sen yövaipankin kanssa...

Poika on vähän päälle 3-v ja edelleen on vaipoissa päivin öin. Tekee kyllä pottaan pisat ja kakat, ja kakkahädästä ilmoittaa itsekin. Toisinaan myös pissahädästä. Mutta jos en itse muista viedä potalle tarpeeksi usein, pissaa vaippaan. Yhtenä päivänä kokeiltiin olla ilman vaippaa ja juoksutin poikaa potalle tunnin välein. Silti pyykkiä tuli aika lailla ja päätin että olkoot vaipoissaan vielä vaikka koulussa, minä en jaksa sitä pyykinpesua (ja kastuihan siinä lisäksi sohva ja mattokin).

Olen myös niin mukavuudenhaluinen, että poika saa pitää yövaippansa vaikka armeijaan asti, jos sen ansiosta saan nukkua yöni. Meillä ei öisin heräillä kuin ehkä kerran kaksi vuodessa, niin en nää mitään järkeä siinä, että poika alkaisi herätä a) pissahätään ja hänet pitäisi viedä vessaan tai b) kastuneeseen sänkyyn. Arvostan kunnollisia katkeamattomia yöunia enemmän kuin vaipattomuutta. :P

Minulla poika täyttää kesän lopulla neljä. Ostin talvella parit froteiset harjoitteluhousut ja niitä pesten olen selvinnyt ilman kertakäyttövaippoja. Päivällä hän osaa käydä vessassa, mutta nukkuu yöllä niin sikeästi, että eka tipat on aina housussa ja sitten vasta kerkeää potalle. En ole ottanut asiasta paineita ja nykyään on harvoin enää kosteat yöhousut, kuten poika sanoo. Harmittaa etten älynnyt ostaa noita housuja aiemmin ja ostin vaippoja, kun pyykkään kuitenkin joka päivä kun on kolme lasta. En vain ollut käyttänyt koskaan kestovaippoja joten en älynnyt ajoissa noita. Mielestäni on rahan haaskausta ostaa isolle vaippoja tai pyykätä lakanoita joka päivä. Suosittelen.

Meillä tyttö alkoi käydä potalla, kun oppi istumaan 8kk:n iässä ja alkoi aika pian tekemäänkin sinne asioitaan. (Jo vauvasta asti teki pissat hoitopöydällä, jos otti vaipan pois heti unien jälkeen.)
Päiväkuivaksi oppi 1v 8kk ja lopulta yövaipasta luovuttiin 1v 10kk.

Täytyy kyllä myöntää, että jossain vaiheessa tuntui, että koko ajan istui potalla, mutta kun toinen kerran viihtyi, niin eipä siinä mitään. ;)

poika oppi 2v2kk päiväkuivaks, ja vähän vaille 3v yökuivaks. Vahinkoja tietty sattunut noidenkin jälkeen. Nyt 4v ja välillä ehtii yöllä tulla pikku liri pikkareihin ennen kuin ehtii vessaan asti. Nukkuu siis niin sikeästi, että herää vasta kun hätä on jo liian kova.

Ajoitin päivävaipasta luopumisen kesään, ei tullut niin paljon pyykkiä, kun pysty olemaan pikkareilla. Tosin ekat pari päivää oltiin ihan alasti, luuli muuten pikkareita vaipaksi. Potta keskelle lattiaa ja siihen vähän väliä istumaan. Hurja kehuminen kun tuli jotain pottaan. Olisko menny viikko tai vähän vajaa kun oppi pottailun. Tietty aluks sai koko ajan olla viemässä potalle ja kysymässä onko hätä.

Tässä yks kiva linkki:
Lapsi oppii kuivaksi, Vanhempainnetti - MLL

Yhteistyössä