Meille sanottiin että jokaisella lapsella on omat herkkyyskautensa kuivaksi oppimiseen. Niitä on muistaakseni kolme. En muista minkä ikäisenä, mutta jos viimeinenkin herkkyyskausi pääsee livahtamaan ohitse, niin silloin kuivaksi oppiminen voi viivästyä paljonkin. Meillä esim tuttavapiirissä yksi 4,5-vuotias poika, jolla on yövaippa ja 5-vuotias tyttö, jolla on yöllä ja päikkäreillä vaippa. Itsestä moinen tuntuu hurjalta, mutta jokainen perhe tekee omat ratkaisunsa..
Meillä pn potta kaivettu esiin aina 1-vuotissynttäreiden tienoilla ja sitten aloitettu harjoittelu. Jos on ollut vastenmielistä, niin potta takaisin piiloon ja kuukauden päästä uusiksi. Jossain vaiheessa se sitten on alkanut onnistua. Pakotettu ei olla, mutta ei olla harjoitteluvälejä liian pitkiksikään, ettei vaan menisi ne paljon puhutut herkkyyskaudet ohi
Esikoistytöltä jätettiin 2v 3kk päivävaippa pois, mutta ei siinä vaiheessa vielä itse osannut mennä vaan 1-1,5h välein käskettiin pissalle. Oppi itsenäisesti käymään joskus 2v 7kk tienoilla ja samaan aikaan oppi tekemään kakatkin ja siirtyi käyttämään pönttöä. yövaippa jätettiin pois 3v 2kk ikäisenä. 4-vuotiaaksi asti itki yöllä sängyssä jos tuli yöllä pissahätä ja vessaan piti viedä. Kun täytti 4 vuotta alkoi käydä yöllä vessassa ihan itse ja menee takaisin sänkyyn. Ei siis herätä meitä ollenkaan.
Toinen lapsi, niin ikään tyttö inhosi koko pottaa siihen asti kun täytty 1v 11kk, sitten homma sujuikin vauhdilla. Oli päiväkuiva jo 2-vuotissynttäreillä, mutta piti muistaa käskeä tasaisin väliajoin vessaan. 2v 1kk oppi tekemään pottaan myös kakat ja kävi vessassa täysin itsenäisesti. Pyyhkii myös itse ja kaataa pissat pönttöön. kun käy kakalla silloin huutaa pyyhkimään. yövaippa jätettiin pois 2v 2kk ja yksiäkään vahinkoja ei ole sattunut. Tyttö nyt 2v 3kk. Jos tulee yöllä hätä, tulee pyytämään jompaa kumpaa vanhemmista mukaan vessaan, yleensä iskää
Poika syntyy kohta, saa nähdä kuin hänen kanssaan käy. Ollaan yritetty ettei oteta stressiä kuivaksi oppimisesta, vaan luotettu että asiat menee omalla painolla, kun vaan on itse aktiivinen, mutta ei pakota.. Lapsissa on tosi paljon eroja kuivaksi oppimisen suhteen. En tiedä kuinka suuri osuus riippuu vanhemmista. Kyllähän siihen tietynlaista hormoonaalista kypsyyttä lapselta vaaditaan, että osaa tunnistaa hädän.