G: Kekrin/pyhäinpäivän/haloweenin menu?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Keittiönoita
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Keittiönoita

Vieras
Meillä vietetään Kekriä ja tällä kertaa päivällispöydässä on 6-8 ruokailijaa. Vaikka tytärtäni kovasti kaipaankin mukaan, tietyllä tavalla hykertää ajatus siitä, että ei tarvitse huomioida tällä kertaa muita erikoisruokavalioita kuin laktoositon. Helpottaa kummasti suunnittelua. Mulla on menu vielä aika pitkälti auki, jotain kuitenkin on jo mielessä. Alkuruokaa en aio tarjota vaan teen enemmänkin sellaisen "wanhanajan pitopöydän". Tarjolle ajattelin laittaa
- suolasienisalaattia
- itse tehtyä kotijuustoa (kiitos Valiolle laktoosittomasta "punaisesta" maidosta)
- maustekurkkuja, marinoituja valkosipuleita, pikkelssejä ja mitä nyt loppukesästä säilöinkään
- porkkanalaatikko
- keitetyt perunat
- jotain punajuuresta (ehdotuksia saa antaa :) )
- hunajaleipää
- kotikaljaa
- simaa (mahdollisestyi katajanmarjasimaa)
- joku pitkään haudutettu lihapata
- jotain muuta vielä

Jälkkäriksi punaviinimarjakiisseli itse tehdystä mehusta ja itse - tai siis erään palstalaisen avustuksella kerätyistä - marjoista kermavaahdon kera.

• Tykkää
Reactions: Piparnakkeli
Me emme juhli halloweenia, mutta kurpitsan innostuin kovertamaan. Illalla laitan siihen kynttilän ja siirrän sen tuohon takapihalle.

Pyhäinpäiväksi on tarkoitus tehdä vähän samansuuntaista ruokaa kuin sinäkin teet: lihapataa uunissa (ehkä karjalanpaistia, ehkä jotain muuta), keitettyjä perunoita, puolukkahilloa, tyrnihilloa, kurpitsapikkelssiä, metsäsienisalaattia. Juomaksi varmaankin olutta, vissyä ja maitoa. Alkuruokaa emme laita, mutta jotain jälkkäriä teen kyllä. Ja meitä on syömässä vain oma perhe. Illemmalla olemme tosin menossa kyläilemään, ja varmaan sielläkin saamme jotain herkkua. ;)

Viimeksi muokattu:
Mihin aikaan saa tulla syömään? :D

Meillä on kekri ensi viikonloppuna. Saa nähdä, mitä silloin on tarjolla. Eleättelen tässä toiveita peuran- tai hirvenpalasesta.

Mihin aikaan saa tulla syömään? :D

Meillä on kekri ensi viikonloppuna. Saa nähdä, mitä silloin on tarjolla. Eleättelen tässä toiveita peuran- tai hirvenpalasesta.

Kekri ja pyhäinpäivä tosiaan ovat vasta ensi viikolla. Mä luulin aluksi, että halloween myös on vasta ensi viikon lauantaina. Työkaveri eilen kertoi, että Amerikanmaalla juhlitaan lokakuun viimeisenä lauantaina.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;24919713:
Juuri näin ;) Meillä on vielä pihahommia tekemättä. Ajattelin nakittaa ne ensi viikolla kuopukselle.

Jos kovin ortodoksinen olisi, meillä ei olisi ikinä kekriä... Aina jää jotain kesken tai peräti tekemättä.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;24919713:
Juuri näin ;) Meillä on vielä pihahommia tekemättä. Ajattelin nakittaa ne ensi viikolla kuopukselle.

Aah. Enpä tuota muuten tiennytkään. :) Luulin, että sitäkin on juhlittu perinteisesti marraskuun alussa. Minä tein tänään viimeiset palstahommat. Kasvimaa on nyt siten käännetty, kuin sitä aion kääntää ja kukkasipulit kevättä varten istutettu. Huomenna touhuan (jos sää sallii) vielä hiukan tuossa omalla pihalla. Joten siis kekrin suhteen meille tuo ensi viikonloppu sopiikin sitten hyvin.

Meinaattekos polttaa pukit ja kaikki?

Ap:n ruokalista kuulostaa ihanalta! Meillä syötiin juuri perunoita ja lihapullakastiketta.....
Illalla syödään popkorneja jos lapset on olleet kiltisti.

Eli normi lauantai.

Lasten mentyä nukkumaan juon yhden siiderin sohvalla pötkötellen, jos jaksan.

Kekriin kävisi varmaankin punakaali"pata", saatiin moista Rodoksella. Oli meistä kaikista tosi hyvää, ei tartteis tietää kuin vain, että mitä mausteita siinä oli. Olettaisin, että ainakin hunajaa............

Alkuperäinen kirjoittaja persvakoonasana:
Aah. Enpä tuota muuten tiennytkään. :) Luulin, että sitäkin on juhlittu perinteisesti marraskuun alussa. Minä tein tänään viimeiset palstahommat. Kasvimaa on nyt siten käännetty, kuin sitä aion kääntää ja kukkasipulit kevättä varten istutettu. Huomenna touhuan (jos sää sallii) vielä hiukan tuossa omalla pihalla. Joten siis kekrin suhteen meille tuo ensi viikonloppu sopiikin sitten hyvin.

Meinaattekos polttaa pukit ja kaikki?[/QUOTE]
Noups. Vainajahenget kutsutaan mukaan päivälliselle ja haltioille ja maahisille tarjotaan ateria pihalla. Yöllä käyn uhraamassa jumalille. Huomenna pitää kysyä esikoiselta, vietetäänkö Kekri ja meksikolainen kuolleiden päivä erikseen...voisi olla helpompaa, mutta ehkä nämä voisikin yhdistää. Pitää neuvotella :D

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Minä niputan kekrin ja Samhainin yhteen omassa päässäni. :D

Alan olla hieman Feriin kallellaan, mutta vaikutteita tulee monelta suunnalta.

Mielenkiintoista, että uskomusten perusasiat ovat ympäri maailman liki samat.

Punajuuri- aurajuustovuoka.
- 1 kg keitettyjä punajuuria, ei siis mitään etikkapunajuuria
- yksi aurajuustopaketti
- mustapippuria
- loraus kermaa

Noin 40 minuuttia.

Ton voi tehdä raaoistakin punajuurista, mutta sitten pitää laittaa ainakin 2 dl kermaa ja kypsytysaika on tunnista puoleentoista.

Viettääkö täällä kukaan Samhainia? Muuta kuin minä?

Meillä ei ole mitään hienoa tiedossa kun pyhänseutu menee partioleirillä, jossa tarjolla on sitä mitä paikallinen evlut seurakunta suvaitsee meille hankkia. Metsän siimeksessä tosin kaikki lämmin maistuu hyvälle.

Yhteistyössä