G: Juodaanko teidän perheessänne mehuja?

"vieras"
Lapsi saa joskus pillimehua tai jotain muuta mehua, ei kuitenkaan päivittäin. Saunamehun saa, ja joskus sitten muuten, vaikka jos grillataan pihalla ja vanhemmilla on limsat :)
 
mwi
Itse tehtyä viinimarjamehua juo kaikki yli 1v päivittäin. Kaupan pillimehut ovat harvinaista herkkua joita isovanhemmat silloin tällöin tarjoavat lapsille. Vaikka itse tehdyssäkin mehussa on sokeria on siinä myös marjojen vitamiini tallella (eikä mitään säilöntäaineita, pidän sitä terveellisenä.
 
"vieras"
Hyvin harvoin. Joulukuussa saatiin anopilta puolen litran pullo kotitekoista puolukkamehutiivistettä kun oltiin mahataudissa, siitä meni sairastellessa ehkä desi. Pari viikkoa sitten saatiin kaverilta sokeroimatonta kotitekoista mansikkamehua, jota juotiin vierailun aikana ja lopusta tein mehujäitä. Viime heinäkuussa lapsen synttäreillä oli laimennettua omenatuoremehua (omaan suuhun se on ihan liian ärtsyä "raakana"). Itse saatan kyllä juoda mehua jos jossain kylässä tai tilaisuudessa on tarjolla, lapsi ei vielä tajua pyytää kun ei ole maistanut. Nyt mietin, jaksaisinko itse tehdä mehua juhlavaraksi pakastimeen... todennäköisesti en.

Ai niin, pillimehujen kätevyyttä en kiellä, meillä on toistaiseksi ollut käytössä esim. uimahallireissuilla ne smoothiet, joissa on raaka-aineina hedelmää, vettä ja muistaakseni joku säilöntäaine.
 
Meillä
Juodaan aamulla ja illalla lasit täysmehua aamiaisen ja iltapalan yhteydessä. Mies, minä ja 4 v lapsi. Lapsi saa joskus pillimehun. Limua en ole vielä antanut, enkä laimennettavia mehuja. Juodaan pääsääntöisesti vettä janoon.
 
Miuski harmailee
Meillä kyllä juodaan mehuja, mutta pyrimme käyttämään pääsääntöisesti tuoremehuja. Aamupalalla tarjolla on appelsiinituoremehua tai omenatuoremehua. Lisäksi urheilevat tyttömme ottavat välipalan painikkeeksi tuoremehupiltsarin (esim. kun koulusta menevät suoraan treeneihin ja matkalla haukkaavat välipalaa). Nyt kuumilla keleillä on jääkaapissa valmista tiivisteestä tehtyä mehua (joka on toki sokeripitoista) - pääasia kuitenkin, että juovat.
 
"vieras"
[QUOTE="mirja";28674036]Oho,yllättäviä vastauksia..kyllä meillä joka päivä mehua juodaan :) ja hampaat pysyy kunnossa kunhan niitä pesee.[/QUOTE]
Hammaseroosio iskeekin vasta teini-ikäisenä tai aikuisena ja sitten sille ei enää voi mitään.
 
"vierailee"
Mehua juodaan helteellä enemmän veden lisäksi. Välillä pillimehua,pääasiassa omatekoista viinimarjamehua. Tuoremehuja meillä ei todellakaan juoda,niissähän sitä sokeria vasta onkin. Muuten kyllä ajattelen,että kohtuus kaikessa. Jos nyt silloin tällöin juo mehua niin ei kai se nyt niin paha asia ole. Fanaattiseksi ei minkään asian kanssa kannata ruveta.
 
Päivittäin ja ihan sokeripitoisiakin. Varsinkin nyt kesällä on tullut juotua, niin minä kuin 2,5v tyttökin.

Lapsenakin olen juonut mehuja janojuomana ja silti tähän päivään mennessä on paikattu yksi reikä hampaista eli en nyt voi kyllä allekirjoittaa sitä että se mehujen juominen olisi automaattinen hampaiden tuho tuomio :) limuakin litkin itse aika usein, lapsi ei niitä juo mitä nyt maistanut minulta joskus. Toki meillä juodaan vettä ja maitoakin.
 
"vieras"
Lapsi ei juo koskaan, maistaa on saanut. (11 kk). Itse juon ehkä lasin tai kaksi päivässä. Mies juo jatkuvasti. Itse yritän välttää mehuja ja lapselle en aio opettaa mehujen juomista, hän saa vain vettä ja maitoa. Niistä tykkääkin kovasti.
 
Aika vähän, ostan mieluummin pillimaidon jos ollaan liikkeellä ja jos vain mukana vesipullo, juokoot vettä janoonsa. Jos taas lapsiporukka mukana ja kaikilla pillimehut,voin ostaa lapsellekin sellaisen. Mulle ei opetettu kotona mehun litkimistä enkä halua opettaa sitä myöskään omille lapsille, että mehu on sellainen arkijuoma jota juodaan kotona tuon tuosta.
 
"vieras"
Harvakseltaan. Lapselle olen laittanut kerhoon mehua ja sitä myötä oppi sitten mehulle, sitä ennen valitsi kylässäkin aina maidon. Nyt sitten on vailla mehua aina, mutta en anna joka päivä. Reissussa, retkellä yms. saa sitten pillimehua. Meillä ei kukaan juo mehua kuin harvoin.
 
Mehu on hyvää
Tottakai juodaan. Ei päivittäin, mutta toisinaan täysmehuja aamupalalla ja sitten kahvipöydässä lapset saa mehua, ja saunapäivinä pillimehut.
Kysymys teille joiden kotona ei mehua juoda: mitä te tarjoatte lapsille kahvipöydässä, kun teillä käy vieraita tai olette kylässä? Vettäkö vain silloinkin? Hassua tämä fanaattisuus asioiden suhteen. Mutta tällä palstalla ei mikään enää hätkäytä. Olen jo oppinut mm sen, että lasten hiukset pestpän murkkuikään saakka pelkällä vedellä, koska shampoot on myrkkyä. Ja Senkin, että helteellä puetaan pitkähihaiset vaatteet liikkuville lapsille, koska aurinkorasvat on myrkkyä. Uusimpana tais tulla tieto, että ksylitol-jenkki on myös myrkkyä... Omg.
 
Pillimehuja ostetaan matkaevääksi pelireissuille ja lomamatkoille, muuten juodaan suurimmaksi osaksi vettä. Lapset ovat tykästyneet nyt myös tuohon Sodastreamin happoveteen, joten sitä kuluu paljon. Lisäksi kaapissa on anopin tekemää mustaviinimarjamehua sekä omena-vadelmamehua.

Ja mehu on hyvää -nikin kysymykseen; vieraille tarjotaan mummon mehuja
 
lucifer
Juodaan toista sataa litraa vuodessa. teen itse erimarjoista mm. vatusta, viinimrjoista, puolukasta, karpalosta ja raparperista. en käytä sokeria enkä makeutusaineita niin ovat ihanan raikkaita ja lapsetkin voivat nauttia.
 
  • Tykkää
Reactions: Moraalinvartija

Yhteistyössä