G: Jos sukulaisesi/muu läheisesi ajaisi autoa niin, että hänellä olisi/saattaisi olla vielä alkoholia veressä...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
soittaisitko poliisille? Jos siis tämä henkilö olisi ollut yön baarissa ja näkisit hänen ajavan aamulla/aamupäivällä autoa. Jos tietäisit, että alkoholia on vielä veressä (henkilö juonut paljon ja ollut baarissa tappiin asti), soittaisitko poliisille? Entä, jos henkilö tai sinä itse ette olisi asiasta varmoja, mutta vahvasti epäilisitte, ettei hän ole vielä ajokunnossa?

Jos kuka tahansa menisi kännissä rattiin, soittaisin poliisille. Paha kuitenkaan sanoa, milloin veressä ei ole enää alkoholia, enhän minä voi toisia sillä tavalla vahtia :/ Pitäisi tietää, mihin asti henkilö oli baarissa, koska lopetti juomisen, paljonko joi jne.

Entä soittaisitteko, jos tämä henkilö lähtisi varmasti kännissä rattiin? Jos ette onnistuisi estämään. Minusta pitää soittaa tai muuten on yhtä syyllinen kuin rattijuoppo itse. En voisi elää sen asian kanssa, että joku kuolisi, kun en olisi ilmoittanut rattijuoppoudesta poliisille.

[QUOTE="vieras";22253070]Entä soittaisitteko, jos tämä henkilö lähtisi varmasti kännissä rattiin? Jos ette onnistuisi estämään. Minusta pitää soittaa tai muuten on yhtä syyllinen kuin rattijuoppo itse. En voisi elää sen asian kanssa, että joku kuolisi, kun en olisi ilmoittanut rattijuoppoudesta poliisille.[/QUOTE]

peesi!

Ehdottomasti soittaisin, mutta sanoisin soittaessani, että EPÄILEN ettei hlö ole ajokunnossa. Jos kyseisellä hlöllä ei ole enää alkoholia veressä, niin eihän siitä hänelle mitään koidu. Sakkoja/ajokieltoa ei kellekään rapsahda vaan jonkun sanomisen perusteella, vaan poliisit ehtiessään, kävisivät puhalluttamassa. Jos taas olet 100% varma, ettei ole ajokunnossa, ja valmis todistamaan oikeudessa, niin silloin voi kortti mennä ilman puhallutustakin.

Ysätäväni on soittanut poliisit oman miehensä perään, tämän lähtiessä tuiskeessa auton rattiin, korttihan tuolta meni pitkäksi ajaksi hyllylle, ja se vaikeutti perheen elämää huomattavasti, mutta näin jokaisen tulisi toimia. Eikä ole ukko toiste humalassa ajanut, kun on tiennyt vaimonsa soittavan poliisit heti perään. Alkoholi ja autolla ajo vaan ei kuulu samaan yhtälöön. Jos joku ei ole valmis läheistään käräyttämään, niin ei kannata sitten itkeä, kun rattijuoppo ajaa lapsensa päälle.

Yhteistyössä