G: Imettäjät: miksi aloitit kiinteät ennen 6kk?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Elinan äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Elinan äiti

Jäsen
21.08.2006
501
0
16
Hei, olen tässä pohtinut, missä vaiheessa aloittelisin antamaan vauvalleni kiinteitä, odottaisinko sinne 6kk saakka vai aloittaisinko aikaisemmin?

Jotenkin tuntuu siltä, että vaikka nykysuositus on, että täysimetystä jatketaan 6kk asti, niin silti todella moni aloittaa kiinteät jo todella varhain.

Mikä sinulla on ollut syynä, jos olet aloittanut vauvallesi kiinteät aikaisemmin?

Kiitos :flower:

Vauvalla oli nälkä! Minusta ei ollut järkevää imettää lasta öisinkin kahden tunnin välein, joten aloitettiin iltapuurot siinä 4.5kk ikäisenä. Sen jälkeen yöunet kyllä paranikin, 6-7 tuntia meni yhteen putkeen.

Minä aloitin 4kk iässä pojan opettelun soseisiin. Syyt olivat seuraavat. Uskoin itse että lapsi tarvitsee lisää ruokaa. Pojan kasvu oli hieman vähentynyt (kuitenkin isokokóinen poika) ja hän söi tissiä pahimmillaan tunnin välein, myös öisin 2 tunnin välein. Toisaalta tiesin, että palaan töihin pojan ollessa 7kk, joten isä olisi kotona pulassa, ellei poika oppisi kiinteille siihen mennessä. Meillä meni lähes 3kk, ennenkuin ruokailu alkoi kunnolla sujua: 1kk maistelua, 1kk innostumista syömiseen ja sitten vasta alkoivat määrät kasvaa (eli 125g purkki sosetta mennä napaan).

Lopullisesti tissimaidosta luovuttiin 11.5kk iässä, mutta vastiketta alettiin tarjota päivisin 7kk iästä lähtien nokkamukista / kiisselinä. Huonosti kelpasi, ei kunnolla yhtä purkkia saatu poikaan upotettua. Nyt kelpaisi, 1v4kk-iässä, jos vain saisi. Taitaa olla herkkumaitoa...

Jenni

Neuvolassa kehoittivat aloittamaan soseet pojan ollessa vähän alle 4kk, koska painokäyrä alkoi menemään alaspäin. Nopeasti oppi syömään kiinteitä, mutta painokäyrä meni vielä jonkin aikaa alakantissa.

Meillä on reilun 4 kk:n ikäiset kaksospojat. Tissimaitoa kyllä riittää ihan yllin kyllin ja syöttövälit ovat edelleen n. 4h ja pojat kasvaa tosi hyvin. (4kk:n neuvolassa 7650g ja 7350g). Ajattelin ihan itseäni, että voin olla paremmin pieniä reissuja huoletta kun pojille voi jotain tarjota. Ja sit jos yksin lähden poikien kans esim. kaupungille, niin jo ihan käytännönongelmien vuoksi on kiva kun voi ruokkia pullolla pojat yhtäaikaa. (mihin menisin syöttämään rinnalta keskellä kaupunkia yhtä ja missä pitäisin toisen hiljaisena sen ajan?)

MAissivelliä menee nyt kerran illassa ja yöt nukutaan 10 tuntia ennen kuin herätään syömään. Soseita olen joitakin kertoja kokeillut, mutta päädyin aloittamaan niitä vasta sitten kun oikea tarve tulee.

4,5kk:n iässä alettiin maisteleen peruna-porkkanasosetta. Söi jatkuvasti ja yöunet vähenty niin sillä alettiin. Tosin poika oli yli 5kk ennen kun alko uppoamaan enempi ku lusikallinen..mutta varovasti alettiin maisteleen uusia makuja. Poika nyt 8kk ja 4kertaa päivässä saa kiinteitä joten edelleen hyvin rauhallisesti edetään. Mun mielestä on parempi alottaa ajoissa jottei tartte sitte 6kk iässä kiirehtiä eri makujen kans. Näin poika sai rauhassa tottua uusiin makuihin.

meillä poika on tasan 2kk ja painaa 7150g :laugh: ja neuvolassa sanottiin että aloitetaan kiinteät 4kk iässä koska kasvaa niin hyvin. Että täysimetyksenkin voi lopettaa 6kk iässä koska on niin isokokoinen. Poika on siis rinnalla ja saa välillä lisäksi vähän korviketta :ashamed: koska ruokahalu on niin huima.

Peesaan ylläkirjoittajia. Aloitettiin kiinteät 4,5 kk:n iässä, koska pojalla oli jatkuva nälkä. Päivällä sai hedelmäsosetta. Yöksi annettiin korviketta jo 3,5 kk:n iästä alkaen. Nukkui sillä paljon paremmin.

Alkuperäinen kirjoittaja Elinan äiti:
Hei, olen tässä pohtinut, missä vaiheessa aloittelisin antamaan vauvalleni kiinteitä, odottaisinko sinne 6kk saakka vai aloittaisinko aikaisemmin?

Jotenkin tuntuu siltä, että vaikka nykysuositus on, että täysimetystä jatketaan 6kk asti, niin silti todella moni aloittaa kiinteät jo todella varhain.

Mikä sinulla on ollut syynä, jos olet aloittanut vauvallesi kiinteät aikaisemmin?

Kiitos :flower:

Kyllä sinä sen huomaat, milloin kiinteet kannattaa aloitella! Itse yritin mennä täysimetyksellä 6 kk asti, mutta aloiteltiin sitten 5-kuisena perunalla, kun poika alkoi syömään öisinkin kahden tunnin välein eikä päivällä ollut imetyksen jälkeen tyytyväinen ja kylläinen vaan kitisi ja oli levoton. Liian aikaisin en halunnut aloittaa eikä siis ollut tarvetta ennen 5 kk.

Meidän tyttö alkoi saada kiinteitä reilun 5kk:n iässä (eli siis noin 3 viikkoa sitten), kun pituus/painokäyränsä oli koko 5kk ollut laskeva, vaikka tyytyväinen maitotyttö meillä muuten on. Nukkui yhdellä syötöllä alusta asti yönsä ja päivisinkin 3-4h välein. Tänään oli 6kk neuvola ja mitat oli 6,9kg ja 63cm (syntyessään 3700g ja 52cm). Iltapuuro lopetti yösyönnin kokonaan, ja muutenkin soseet maistuvat tosi hyvin. Tytöstä näkee oikein kuinka hän on innostunut ja valmis muuhunkin kuin maitosatseihin.

Uusimmat

Yhteistyössä