G:Ehkäisy synnytyksen jälkeen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mimmi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mimmi

Vieras
Kertokaapa Ellit mitä ehkäisyä käytät tai aiot käyttää synnytyksen jälkeen ja miksi? Myös ne jotka eivät aio käyttää ehkäisyä ollenkaan kirjoitelkaa mielipiteenne.

Itsellä jälkitarkastus reilun viikon päästä, enkä todellakaan tiedä mitä ehkäisyasian kanssa tekisin. Ehdin jo tottua raskausaikana (+aika ennen raskaaksi tuloa) olemaan ilman mitään ehkäisyä ja nyt ajatus ehkäisystä tuntuu jotenkin ""työläältä ja vastenmieliseltä"".

Olen jo ollut sen verran kauan käyttämättä pillereitä, että tuntuu vaikealta aloittaa taas säännöllisen käytön opettelu ja tuntuu oudolta käyttää hormoneja vielä kun imettää.
Kuparikierukasta olen kuullut negatiivisia asioita, joten sitä en halua. Hormonikierukasta minulla ei ole paljoa tietoa/kokemuksia. Toistaiseksi on käytetty kondomia, mutta pitemmällä tähtäimellä sekään ei oikein innosta.
Minulla on siis jokin asennevamma ehkäisyä kohtaan tällä hetkellä. Maitoni ei riitä täysimetykseen, joten en luotan imetyksen ehkäisevään vaikutukseen omalla kohdallani.

Toiveissamme on vielä ainakin toinen lapsi ja yrittämään aiotaan ruveta joskus ensi vuoden aikana (kunhan ensin katsotaan kaikki sujuu tämän esikoisen kanssa, nyt n. 2 kk)

Juu, tuo on ehkäisy on aika hankala juttu.. Laitatin hormonikierukan jälkitarkastuksen jälkeen. Sen PITI sopia, vaikka pillerit eivät ole sopineetkaan, mutta minulle ei sitten käynyt sekään. Otatin sen pois vasta, ehti siis olla paikallaan noin kymmenen kuukautta. Useimmille se kuitenkin sopii. Ainoastaan 2-3 % käyttäjistä saa noita mielialamuutoksia, joiden vuoksi hankkiuduin siitä eroon.

Muutenhan se on tosi hyvä menetelmä. Eli jos pillereistä ei ole tullut mitään pahoja sivuvaikutuksia, on se melko varmasti hyvä vaihtoehto. Ja hormonimäärä kierukassa on todella pieni. Arvokashan se on, mutta toisaalta kaikki maksaa..

(Nyt meillä sitten ehkäistään siittiöitä tappavalla emätinpuikolla, mutta saataa olla niin, että niitä ei saa käyttää imetyksen aikana. Muuten on ihan hyvä systeemi. Kysele neuvolasta, jos sellainen menetelmä kiinnostaa.)

Kuparikierukasta sen verran että mulle sellanen laitettiin jälkitarkastuksen yhteydessä. Vielä siitä ei ainakaan oo ollu haittaa.. tosin kuukautiset ei oo alkanu (vauva vajaa 3kk). Sitä se lääkäri sano et vuoto lisääntyy. Meillä täällä ekan sai ilmaiseksi joten ei siinä ainakaan mitään menetä, ainahan sen saa pois. Ainakin helppo ku ei tarvii muistaa mitään pillereitä tms. Eikä siin oo mitään hormooneja.

tahtoisin muistuttaa, että imetys EI OLE EHKÄISYKEINO! Esimerkiksi sairaalassa huonetoverina oli nainen joka oli siihen luottanut. Ikäeroa sen lapsille tuli 11 kk. Kierukkaa en suosittelis, ellei tarkotus oo hommata kakkosta vasta 3-5 vuoden kuluttua. Kumi ja minipillerit taitaa jäädä mun ehdotuksista ainoiksi.

Hormonit aiheuttavat mulla kauheita mielialan vaihteluita eikä kumikaan kiva.. Käytetään siis ehkäisypuikkoja. Nyt kulunut 7kk synnytyksestä. Jotain ""parempaa ehkäisykeinoa olen miettinyt kun noiden puikkojen ehkäisytehosta on vähän ristiriitaista tietoa. Ehkäisyteho pitäisi olla kuitenkin jopa 99,7%, olettaen tietenkin että käytetään ohjeen mukaisesti. Ovat toimineet minulla, ei ikävämpiä sivuvaikutuksia..

Puhutteko Patentex Oval-puikoista? Käytimme niitä ennen vauvahaaveita menestyksellä 1,5 vuotta. pakkauksessa lukee, ettei imetysvaikutuksia ole testattu, ja oma jälkitarkastukseni meni jo, joten en ole voinut lääkäriltä kysyä. saako niitä siis käyttää kuitenkin? Eihän niissä mitään hormoonia ole, joten en keksi syytä, miksei saisi, ja meillä nuo kumit ovat ikäviä kuin mitkä... entä kirvely, esiintyykö sitä siitä puikosta, jos limakalvot vielä ovat repaileiset? Synnytyksestä nyt 2kk.

Niitäpä niitä tarkoitan.

Jonkin verran ne tuntuvat kuumottavan, joten en käyttäisi kovin aroille limakalvoille. Mutta ainahan voi koittaa.

Vaikka lähes kaikissä lääkkeissä lukee tuo varoitus imetyksestä. Silti lääkäriltä varmaan pitäisi tarkastaa, että voiko niitä käyttää.

Hei jos tarkastat, niin kerro meillekin, mitä lääkäri sanoi. (Itse en siis enää imetä, vauva on kohta vuoden.)

Meille piisas alkuu ja melko pitkäänki ehkäsyks tollane vaativa vauva.
Sitä kun imetti ja piti keskellä muutama kuukauden, niin ei kyllä ollu pelkoo raskaaks tulemisesta.
Nyt sitte on elämä taas joteski kivempaa ja saattas vaikka käydä niin, että tulis raskaaks.
Mut ei se mitää.
Sitä tässä vähä haetaanki ku ei mitään ehkäsyä (ton vauvan lisäks) käytellä.

Nii, ja keskeytettyä on vaa muutenki käytetty jo monet vuodet.
Mulle ku ei sovi sitte yhtään mikään muu ehkäsy ton vauvan lisäks.
Pillerit vihottaa ja lihottaa ja kumit kutittaa ja v*taa ja sellasta.

Meillä ei esikoisen syntymän jälkeen ollut minkäänlaista ehkäisyä käytössä.
Ja nyt poika 11kk ja toinen on tulossa. Eli suunnitelmien mukaan meni.
Tämän seuraavan jälkeen ehkäisyä kyllä käytetään, täytyy vain löytää sopiva. Kortsut ei käy eikä pillerit.

Mutta nämä kaksi riittää meille tällä hätää ja ehkä joskus sitten se iltatähti =)

Yhteistyössä