G: Annatko lapsen syödä omasta lusikastasi? (karies)

• Viestiketjun aloittaja lusikka
  • Ensimmäinen viesti
En syötä samalla lusikalla, eikä syötä kyllä mummot, papat, tädit, möröt, koirat tahi muutkaan tahot. Ruokailuväline on henkilökohtainen silloin kun se on käytetty, piste.

Asiasta ei ole koskaan "stressattu", niinkuin tässä ketjussa nyt on pariin otteeseen heitetty, vaan on meille ihan itsestäänselvää ja luontaista eikä muu ole käynyt mielessäkään.
Isommille muksuille se on myös siis ihan normaalia, eivätkä jaa esim. limsapulloa suusta suuhun kavereiden kanssa.

Henna
Ennemin olisin huolissaan liiasta sokerin syönnistä ja hampaiden harjaamatta jättämisestä :/

Ja onko sillä nii v**un väliä vaikka tulis karies.. Suurimmalla osalla suomalaisillahan varmaan on, mitä väliä :/

Alkuperäinen kirjoittaja Tapiontytär:
En syötä samalla lusikalla, eikä syötä kyllä mummot, papat, tädit, möröt, koirat tahi muutkaan tahot. Ruokailuväline on henkilökohtainen silloin kun se on käytetty, piste.

Asiasta ei ole koskaan "stressattu", niinkuin tässä ketjussa nyt on pariin otteeseen heitetty, vaan on meille ihan itsestäänselvää ja luontaista eikä muu ole käynyt mielessäkään.
Isommille muksuille se on myös siis ihan normaalia, eivätkä jaa esim. limsapulloa suusta suuhun kavereiden kanssa.
just näin.

Vierasmä
Kyllä meillä on suukoteltu lapsia, vaikka mitä karieksesta puhuttiin. Mulle siis sanottiin, että on arvot sen verran korkeat, että ei kannata kauheasti suukotella... (ja terveet hampaat noilla on)

Huh huh, pieni maalaisjärki peliin ja silleen. Ainahan se on ollu silleen, että "harjaa hampaat huuhdo suu, hammaspeikko lannistuu". Siis näillä mennään.

Samaa lusikkaa ei käytetä, koska MINÄ en käytä kenenkään kanssa samaa lusikkaa, eikä siinä ole syynä karies.

No ja yksi hammaslääkäri tyrmäs nuo mun kariesarvot, sanoi, että mulla on "kallisarvoinen" sylky, joka suorastaan ehkäisee reikiintymistä.
En tiedä mitä tuo tarkoittaa, mutta uskoin lääkäriä :)

tested
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Annan. Mulla ei testatusti ole kariespöpöä suussani.
Joku jo tiesi kertoa, ettei sellaista voi testata ;)
Oke ;)

Tässä kaupungissa kun testattiin kaikki 2-v lapset ja odottavat äidit. Mutta kai se oli unta sitten se.
Ollaan nähty samansuuntaista unta. Mä uneksin, että minut ja lapseni testattiin yliopiston hammaslääketieteen laitoksella, ollessamme opetuspotilaina.
Testit on olemassa paitti niiden luotettavuus on kyseenalainen

vieras
Vähän hämmästelen, että oikeastiko olette niin avuttomia, että yhteisen lusikan käyttämättömyys on jotenkin ylivoimaista?

Vai jotenkin henkisesti keskenkasvuisia, että pitää kapinoida ohjeita vastaan ihan vaan kapinoimisen tarpeesta?

Ajatelkaa nyt miten järkevää ja helppoa: ei bakteeria, ei reikiä.

v
No ei ole mulla bakteeria eikä reikiä koskaan ollut, vaikka aina on samasta lusikasta ja astioista syöty kotikotona ja ihan sillon 70-luvullakin oli se sama ohjeistus ja vouhotus jota meidän äiti vaan nyt ei noudattanut. Ei ole omilla vanhemmilla lapsillanikaan kariesta näkynyt nyt teini-ikään mennessä, nuoremmillakaan tietenkään mutta ne nyt onkin vasta maitohammasiässä.

Meillä siis syödään sillä lusikalla mikä sattuu olemaan kädessä.

soccial
Kaikki syövät ja juovat omilla välineillään ja, eikä meillä lapsi saa esim haukata mun leivästä jos olen siitä jo itse syönyt jne. Jos lapsi on tunkenut kätensä suuhuni, olen mennyt käsipesulle, samoin tekee hänen isänsä, mummoista en mene takuuseen..

Vähän hämmästelen, että oikeastiko olette niin avuttomia, että yhteisen lusikan käyttämättömyys on jotenkin ylivoimaista?

Vai jotenkin henkisesti keskenkasvuisia, että pitää kapinoida ohjeita vastaan ihan vaan kapinoimisen tarpeesta?

Niin...kun sitä bakteeria ja näinollen reikiä ei voikaan saada muualta kuin äidin lusikasta.

Ei, en ole avuton, en henkisesti keskenkasvuinen, enkä kapinoi. Kunhan vaan toimin tavallani, enkä ole järin kiinnostunut siitä, miten muut tämän asian suhteen toimivat.

vieras
joo, annan joskus omasta lusikasta, saatan nuolasta lapsen jäätelöstä ja juoda samasta pullosta ja myöskin pussataan suulle!
Kaikilla neljällä (2-12v) on ehjät hampaat...

EI
En todellakaan! Jos joku tekee niin, niin oma on asiansa. Tosin jos näen sellaisen tietämättömän/välinpitämättömän mamman "in action", niin ällöttävältähän se näyttää.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja EI:
En todellakaan! Jos joku tekee niin, niin oma on asiansa. Tosin jos näen sellaisen tietämättömän/välinpitämättömän mamman "in action", niin ällöttävältähän se näyttää.
Peesi. Eikä ole tarvinnut mitenkään "stressiä ottaa" siitä, että en nuoleskele lasteni suita tai astioita. Ihan on mennyt luonnostaan näin. Kaikkien neljän lapsen kanssa.

En anna, käytän eri lusikkaa. En myöskään suutele meijän tytärtä suulle ollenkaan, en oo kertaakaan sitä tehny. Suukottelen mielummin poskelle, otsalle jne. Mun mielestä jotenkin sairasta suudella omaa lastaan suulle.

lj

No meille se on ollut ylivoimaista. Itse ollaan oltu tosi tarkkoja, mutta esim mummulassa meidän selän takana on annettu omasta lusikasta (vaikka tietävät meidän kannan ja syyt miksi sitä ei saisi tehdä). Samoin olen yllättänyt kylässä liki ventovieraan syöttämässä omalla lusikallaan 8 kk:n ikäiselle tyttärelleni kahvia!!! Itse kävin vessassa ja jätin lapseni hetkeksi sitteriin kahvipöydän viereen). Eli aina se oma huolellisuus ei riitä :(

Yhteistyössä