G: Annatko lapsen syödä omasta lusikastasi? (karies)

• Viestiketjun aloittaja lusikka
  • Ensimmäinen viesti
lusikka
Vältetäänkö teillä karieksen tarttumista aikuisilta lapsille niin että ette koskaan anna lapselle omalla lusikallanne mitään tai syö esim. samasta jäätelöstä? Kuinka vanhaksi asti? Entä vallitseeko perheessänne asiasta yksimielisyys? Itse koitin tätä aluksi noudattaa mutta mies ei kovin kauaa jaksanut uskoa tätä ja esim mummolassa pappa surutta työntää oman lusikkansa lapsenkin suuhun. Harmittaa :(

joku
En anna koskaan omasta lusikasta. Kyllähän poika on silti ottanut joskus pöydältä mun lusikan ja sitä on nuoleskellut, kun en ole ehtinyt estää. Joten ei kai sitä täysin voi estää.

Mutta kun mä en syö esim. samalla lusikalla kuin mies, mä en tajua, miksi lapsen pitäisi syödä samalla lusikalla kuin minä tai mies tai kuka tahansa muu sukulainen. Ei kai kukaan toisen lusikalla yleensä syö. En ymmärrä, miksi lapsi on tässä asiassa eri asemassa.

m
Alkuperäinen kirjoittaja joku:
En anna koskaan omasta lusikasta. Kyllähän poika on silti ottanut joskus pöydältä mun lusikan ja sitä on nuoleskellut, kun en ole ehtinyt estää. Joten ei kai sitä täysin voi estää.

Mutta kun mä en syö esim. samalla lusikalla kuin mies, mä en tajua, miksi lapsen pitäisi syödä samalla lusikalla kuin minä tai mies tai kuka tahansa muu sukulainen. Ei kai kukaan toisen lusikalla yleensä syö. En ymmärrä, miksi lapsi on tässä asiassa eri asemassa.
se on kyllä totta, aina pitää antaa masitaa sillä kädessä olevalla välineellä..

3.krt
Meillä yritetään välttää kaikkea yhteissyömistä ja lapsillekin on opetettu ettei iällä ole väliä vaan jokaisen tulisi syödä omalla välineellään ja omaa syömistään. Sukulaisille ja kavereillekin on yritetty hienovaraisesti sanoa asiasta. Karies yritetään välttää, mutta kuulin että on toisenlainen aika pahakin vaiva (helikobakteeri) mikä voi tarttua juuri samasta syömisellä ja voi hyvinkin olla huomaamaton vuosikymmenet ja puhjeta pahanakin vasta aikuisiällä. Jokaisen todellakin pitäisi syödä omalla ja omasta aina.

vieras
pidettiin tiukkaa linjaa siihen saakka, kunnes lapsi meni nappaamaan isin hammasharjan ja tunki sen suuhunsa. Sen jälkeen olen antanut hänelle omalla lusikallani/haarukallani kun on pyytänyt maistaa lautaseltani.

sda

Mä en ymmärrä kuin toiset voi syödä samasta lusikasta muiden kanssa.Mua ällöttää kun mieheni joskus ottaa mun haarukan ja maistaa mun ruokaa. Haarukka menee vaihtoon. Toki pussaillaan miehen kanssa, muuta silloin on tunteita mukana ja kaikki karies ym unohtuu :D
Kun lapsi oli pieni niin vahdin tosi kovin ettei saa toisten sylkeä suuhun esim. lelujen kautta, mutta nyt on päiväkodissa ja siellähän voi saada toisten sylkeä, mutta ei kai se maailmaa kaada..

puppua
Meillä on syöty useasti samasta lusikasta jokaisen ipanan kanssa esim reissussa tai jätskiä tai semmosta. Jos tostakin stessin ottaa, saa kyllä stressata kaikesta. Meillä on kaikilla hampaat kunnossa ja harja käytössä.

En anna ja vältän edelleen parhaani mukaan, vaikka meillä on kerran tyttö käyny hakemassa mun hammasharjan ja sillä iloisesti pesi hampaitaan. Pari kertaa on myös ottanut jonkun likaisen lusikan (kenen lie..) pöydälle jääneestä kahvikupista jne. Oon tyrkänny äkkiä hammaspastillin suuhun, mut tiedä sit, onko jo ollut liian myöhäistä.

Silti koitan tota varoa parhaani mukaan. Mut hankalaa se on varsinkin noiden isovanhempien kanssa, jotka ei tunnu tajuavan asiaa ja antavat lapsen työntää esim. sormensa niiden suuhun (jonka jälkeen äiti kiidättää käsipesulle :xmas: ). Seuraavaksihan se menee pienillä helposti omaan suuhun.

Alkuperäinen kirjoittaja hohhoijaa:
Totta kai annan. Jos kaikkea ja varsinkin tällaista alkaa pelkäämään niin kannattaa jättää lapset tekemättä :)
Kyse ei ole pelosta, vaan siitä että ei ole fiksua tartuttaa omaa kariesbakteeriaan lapsiin. Missä te oikein olette olleet, kun valistusta tästäkin asiasta on annettu...?

Alkuperäinen kirjoittaja Huom:
Totta kai annan. Jos kaikkea ja varsinkin tällaista alkaa pelkäämään niin kannattaa jättää lapset tekemättä :)
Kyse ei ole pelosta, vaan siitä että ei ole fiksua tartuttaa omaa kariesbakteeriaan lapsiin. Missä te oikein olette olleet, kun valistusta tästäkin asiasta on annettu...?
Mun pitäis ekana saada itselleni kariesbakteeri.

e
En anna, ja pidän huolen siitä ettei mummut tai muutkaan anna. Karies kun löytyy käytännössä kaikilta 70-luvulla ja sitä ennen syntyneiltä. VAsta nyt 2000-luvulla on hampaiden hoito sillä tasolla, että voidaan estää karies, kunhan ihmiset vain tajuaisivat olla tartuttamasta kariesta.

Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Alkuperäinen kirjoittaja Huom:
Mun pitäis ekana saada itselleni kariesbakteeri.
miehellä ei ole, mummoilla ei ole, tädeillä ei ole...

Yhteistyössä