G: ammatti, johon mielestäsi 3 vuoden opiskelu on venytetty ihan liian pitkäksi.

• Viestiketjun aloittaja alo
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Lähihoitaja.

Kävin ennen yliopistoon pääsyä lh-aikuiskoulutuksen haastattelussa. En tiennyt olisiko pitänyt itkeä vai nauraa, kun haastattelijat tuntuivat etsivän oppilaitokselle uutta rehtoria (kysymyksistä ja vakavuudesta päätellen), opinnot olivat kuulemma ERITTÄIN vaativia ja vaativat suurta panostusta. Ilmeisesti en vakuuttanut heitä motivaatiostani tätä vaativaa ja ääretöntä älykkyyttä vaativaa koulutusta kohtaan, kun en eximian yo-papereillani sisään päässyt. :D

Öö, vaippojen vaihto ja alusastioiden tyhjennys? Ymmärrän että sh:n pitää tietää enemmän mutta lähihoitaja nyt on perushoitaja, ja työnjako käytännössä sen mukainen. Korkeintaan 1-1,5v teoriaopiskelua, sitten valmistuminen ja loppu pätevöityminen työelämässä olisi tuottavampaa ja järkevämpää. Ja kyllä, olen tehnyt lh-tasoisia töitä aika pitkään kesätöinä ym., ja nähnyt millainen se työnjako vaikkapa vanhainkodeissa on.

"vieras"
[QUOTE="vieras";23242178]Lähihoitaja.

Kävin ennen yliopistoon pääsyä lh-aikuiskoulutuksen haastattelussa. En tiennyt olisiko pitänyt itkeä vai nauraa, kun haastattelijat tuntuivat etsivän oppilaitokselle uutta rehtoria (kysymyksistä ja vakavuudesta päätellen), opinnot olivat kuulemma ERITTÄIN vaativia ja vaativat suurta panostusta. Ilmeisesti en vakuuttanut heitä motivaatiostani tätä vaativaa ja ääretöntä älykkyyttä vaativaa koulutusta kohtaan, kun en eximian yo-papereillani sisään päässyt. :D

Öö, vaippojen vaihto ja alusastioiden tyhjennys? Ymmärrän että sh:n pitää tietää enemmän mutta lähihoitaja nyt on perushoitaja, ja työnjako käytännössä sen mukainen. Korkeintaan 1-1,5v teoriaopiskelua, sitten valmistuminen ja loppu pätevöityminen työelämässä olisi tuottavampaa ja järkevämpää. Ja kyllä, olen tehnyt lh-tasoisia töitä aika pitkään kesätöinä ym., ja nähnyt millainen se työnjako vaikkapa vanhainkodeissa on.[/QUOTE]
No asenne on sinulla ainakin sopimaton, eikä työkään kuvaustasi vastaa. Lähihoitajia työskentelee myös erikoissairaanhoidossa.

Sairaanhoitajaksi ei opiskella kolmessa vuodessa vaan 3,5:ssa, mutta vastaan että sh:n koulutusta voisi lyhentää huomattavasti tiivistämällä opintoja. Itse opiskelen terkkariksi, ja viiden päivän kouluviikkoja on ensimmäisen kahden vuoden aikana ollut noin viisi. Muuten 2-4 lähipäivän viikot ovat ihan tavallisia.

Keittiönoita
Sairaanhoitajaksi ei opiskella kolmessa vuodessa vaan 3,5:ssa, mutta vastaan että sh:n koulutusta voisi lyhentää huomattavasti tiivistämällä opintoja. Itse opiskelen terkkariksi, ja viiden päivän kouluviikkoja on ensimmäisen kahden vuoden aikana ollut noin viisi. Muuten 2-4 lähipäivän viikot ovat ihan tavallisia.
Aiemmin sairaanhoitajaksi valmistui 2,5 vuodessa.

"Kipa"
[QUOTE="vieras";23242210]No asenne on sinulla ainakin sopimaton, eikä työkään kuvaustasi vastaa. Lähihoitajia työskentelee myös erikoissairaanhoidossa.[/QUOTE]

Peesi!

Kuka haluaisi ambulanssissa työskentelevän ihmisen jolla on vain parin vuoden koulutus työhönsä?

ei-lh
[QUOTE="vieras";23242210]No asenne on sinulla ainakin sopimaton, eikä työkään kuvaustasi vastaa. Lähihoitajia työskentelee myös erikoissairaanhoidossa.[/QUOTE]

Niin työskentelee, mutta sinne pätevöidytäänkin 90% vasta siellä työelämässä.

Eikä mun asenteessa mitään vikaa ole. Täysin tyytyväisenä vaihdoin niitä vaippoja, putsasin haavoja, syötin mummoja ja autoin pappoja puolisalaiselle tupakkaulkoilulle päivän lehti mukana luettavaksi. :) Mä olin ja olen (ensi kesänä taas) hyvä siinä hommassa. Mutta olen ehdottomasti sitä mieltä, että 3v opiskelua siihen ei tarvita. Tai sitten systeemiä pitäisi muuttaa siihen suuntaan, että olisi joku vielä lähihoitajaa alempi tutkinto, jossa keskityttäisiin vain kurssittamaan alalle sopivat henkilöt noita perushoitotöitä tekemään.

aikaisempaan keskusteluun viitaten se tarjoilja, senkin voisi tiivistää 1,5 vuoteen.
Aikaisempaan keskusteluun viitaten, ei se paljoa pitempään itse asiassa kestäkään. Niin kuin ei moni muukaan ammatti. Pakolliset opinnot (kielet, matematiikka jne.) ja monet muut seikat syövät sitä tutkintoa kyllä sen verran.

Työkkärin kursseja katsoessa moneenkaan ammattiin ei tarvitse kuin muutaman viikon koulutuksen. :)
Mutta jos teoriaopintoja vähentäisi ja panostaisi käytäntöön ja harjoitteluun, niin saataisiin varmaankin tutkinto nopeammin valmiiksi ja parempia työntekijöitä.

Kiva. Minä opiskelen röntgenhoitajaksi ja meillä on ihan älyttömiä päiviä. 10 tunnin päivä kerran viikossa ja muut 6-8 tuntia. Ihan vapaita päiviä ollut tämän kuuden kuukauden aikana kolme.

............
Niin kuin tossa edellä joku jo sanoi, noi kolmivuotiset ammatilliset perustutkinnot sisältää vain kaksi vuotta ammattiaineiden opiskelua. Se kolmas on yleissivistäviä aineita.

minä!!
Aika moneen työhönhän sitä oikeesti opitaan vasta sitä työtä tehdessä... Siis tottakai teoriaa usein tarvitaan sinne taustaks, mutta vasta käytännössä sen oikeesti oppii-- eli aika monet ammatit mun mielestä.

Kai joitain opintoja voisi tiivistää, mutta muuten en sano mitään. Niin harvan ammatin saloihin olen perehtynyt että osaisin sanoa mikä missäkin on tärkeää ja mikä ei. Ja ei kai työharjoittelun merkitystä voi kamalasti vähätellä? Käsittääkseni se on iso osa montaakin ammattitutkintoa?

ehdottomasti ravintola-ala
Ravintola-ala. Vaikka joku restonomi, ammattikoulutason ravintola-alan tutkinnoista puhumattakaan. Mä en ymmärrä, miten tarjoilijan hommiin pitäisi edes olla jou tutkinto. Ihan järjetöntä. Kassan käytön, tilityksen, kattamisen, pongauksen jne. oppii ihan vain tekemällä ja aika nopeasti. Anniskelu-ja hygieniapassin saamiseen ei myöskään tarvitse koulutusta.

Itse olen nyt yliopisto-opintojeni ohella töissä ravintolassa ja huvittaa, kun toimin ohjaajana niille ammattikoulusta/ammattikorkeasta tuleville harjoittelijoille:D Mulla ei kuitenkaan ole alalle mitään koulutusta, kokemuksen kautta.

Kyllä mua vaan vituttaisi, jos itse opiskelisin ravintola-alaa ja harjoittelussa huomaisin, että eihän tästä opiskelussa ole mitään järkeä, kun yliopisto-opiskelijat tekevät tuosta noin vaan sivutöinään niitä hommia, joita minun pitäisi tehdä valmistuttuani. Ja sit sitä joutuu vielä opiskelemaan 3-3,5 vuotta jotain lautasen pinoamista.

dina harmailee

Öö, vaippojen vaihto ja alusastioiden tyhjennys? Ymmärrän että sh:n pitää tietää enemmän mutta lähihoitaja nyt on perushoitaja, ja työnjako käytännössä sen mukainen. Korkeintaan 1-1,5v teoriaopiskelua, sitten valmistuminen ja loppu pätevöityminen työelämässä olisi tuottavampaa ja järkevämpää. Ja kyllä, olen tehnyt lh-tasoisia töitä aika pitkään kesätöinä ym., ja nähnyt millainen se työnjako vaikkapa vanhainkodeissa on.[/QUOTE]

kyllä se muuten on tosiaan noinkin duunarin hommaksi rankka koulutus. Eikä oo 3v yhtään liian pitkä aika, ottaen huomioon että sun pitää oppia siinä ajassa hoitamaan ihmistä vauvasta vaariin, kehitysvammaiset ja eri pitkäaikaissairaat, ja yks mikä edelleenki jää liian vähälle huomiolle, niin se kuntoutus.

ja se on aivan sama millaiset paperit sulla on lukiosta, niillä sä et vielä hoida ensimmäistäkään ihmistä. Tällä alalla tarvitaan ihan muita avuja, ja sulla ei selkeesti niitä oo, ainakaan tarpeeksi vakuuttamaan että susta sais pätevän hoitajan. ;)

dina harmailee
ja tuohon ap kysymykseen vastaan Toimitilahuoltajan perustutkinto, sitä on turha venyttää 3-vuotiseksi edes perusasteen opiskelijoille, saati sitten aikuisopiskelijoille.

lh

[/QUOTE]

Minusta on hyvä,että hakijoille painotetaan lh-opintojen vaativuutta,koska se todellakin on vaativa ala ja koulutus(niin henkisesti kuin fyysisestikin) verrattuna moniin muihin _toisen asteen opintoihin_.
Vaativuus ei tässä tapauksessa tarkoita sitä,että pitäisi olla älyn jättiläinen suoriutuakseen opinnoista, vaan mielestäni enemmän henkistä puolta.
Noissa pääsy-ja soveltuvuuskokeissahan ei testata sitä oletko äärimmäisen älykäs,vaan oletko soveltuva juuri tälle alalle,kestääkö sinun pääsi tätä henkisesti raskasta ja alipalkattua paskaduunia,onko tarpeeksi suuri motivaatio AUTTAA muita ihmisiä jotta työtä jaksaa, onko oma pää kunnossa ja ihminen tarpeeksi tasapainoinen ja empaattinen jne.
Näköjään sinun kohdallasi näin ei heidän mielestään ollut.

lh

Näkee kyllä ettet ole lh.n koulutusta saanut, en usko että olisit muuten tuota mieltä.
Koulutuksessa saa niin laajat tiedot eri ikäisten ihmisten hoidosta, eri sairauksista jne. ettei niitä mitenkään saisi tiivistettyä tuohon yhteen vuoteen kun lasketaan mukaan työssäoppimisetkin.
On vain hyvä,että työssäoppimisia on eri paikoissa( 1.vuonna päiväkodissa, 2.vuonna vanhainkodissa ja vanhusten kotihoidossa/kehitysvammaisten hoidossa/päihdepuolella) ja 3.vuonna sitten riippuen ihan siitä mihin on SUUNTAUTUNUT.
Hankala olisi tietää tuotakaan että mihin suuntautuu mikäli ei näkisi erilaisia työpaikkoja työnkuvia,minkä työssäoppimiset mahdollistavat.
Niin ja kyllä muuten vanhainkodissa ja varsinkin vanhusten kotihoidossa lh.n on hyvä tietää laajalti eri sairauksista, varsinkin kotihoidossa vastuu on niin suuri ettei se juuri poikkea sh.n työnkuvasta.

Sä varmaan noinkin viisaana ihmisenä tiedät, että lh:n koulutus/tutkinto pitää sisällään paljon, paljon muutakin ku vaippojen vaihtoa ja alusastoiden tyhjentämistä. Se, että jos sä oot ollu muutaman kesän jossakin vanhainkodissa töissä ei voi sulle kertoa koko alan sisältöä :) Ite oon ollu töissä sellasessa paikassa, jossa vaadittiin ihan perussairaanhoidollista tietotaitoa, lähihoitajiltakin. Ihme aliarvioimista.

niin ja
Ja kun piti palkkaan suhteuttaa, niin koulu on aivan liian pitkä. 2000€ kuussa, lähtö palkka ja siihen olet saanut vääntää 3,5 vuotta. Terkkarilla ei ole hänelläkään paljon kummempi ja joutuu käymään vielä pidempään koulua, eikä palkka kuitenkaan ole paljoa parempi. Terkkarit kaiken lisäksi tekee yleensä päivätyötä, eikä saa mitään lisiäkään.

Yhteistyössä