G: äitiyspäiväraha /päivä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kalluppia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
mulla menee näin
Äitiysraha:
56 arkipäivää 70,84e/vrk,
49 arkipäivää 55,10e/vrk.
Vanheimpainraha:
30 arkipäivää 59,04e/vrk,
ja loput 128 arkipäivää 55,10e/vrk.
eli ei ole koko aika samalla päivärahalla.
Muutin veroprosenttia ja nyt menee loppuvuosi 12 prossalla.

Millä ihmeellä te olette saaneet vero% noin pieneksi????

Mä saan 36/päivä ja % on 21!!!

Ensikoti lainaakin on sentään 150t, josta pitäis alennuksia saada...

Tiedän, että vapaaehtoisesta eläkemaksusta saa jotain, mutta siltikin..

mua kyl pikkasen #&%?$!* ku sain päätöksen kelasta tänään ja 36/päivä....ja tulot mul kuitenki aika hyvät.....mut ku mulla matkakustannuksia verotuksessa 4000 euroo/vuos niin ne kuulemma vähentää ne ja sit sie oli muutenki jotain tosi hämärää....verot oli 18% mut hain ny uuden kortin ja se oli 14,5% kertaa 2 tietty....niinhän ne kertoo sen kahella kelassa....#&%?$!*ä koko homma jos multa kysytään

\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.05.2007 klo 16:54 köpö kirjoitti:
Millä ihmeellä te olette saaneet vero% noin pieneksi????

Mä saan 36/päivä ja % on 21!!!

Ensikoti lainaakin on sentään 150t, josta pitäis alennuksia saada...

Tiedän, että vapaaehtoisesta eläkemaksusta saa jotain, mutta siltikin..

Veroprosenttiin vaikuttaa asuinkunta ja monet muutkin jutut eli vähennykset, eli onhan ensiasunnon laina puoliksi sinun nimissä ja siten myös korkovähennys sinullakin käytettävissä? Oletko lasketuttanut äitiysrahalle muutosverokortin? Vai onko tuo 21% ansiotulojen veroprosentin mukaan määräytynyt?

\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.05.2007 klo 17:37 vieras kirjoitti:
mua kyl pikkasen #&%?$!* ku sain päätöksen kelasta tänään ja 36/päivä....ja tulot mul kuitenki aika hyvät.....mut ku mulla matkakustannuksia verotuksessa 4000 euroo/vuos niin ne kuulemma vähentää ne ja sit sie oli muutenki jotain tosi hämärää....verot oli 18% mut hain ny uuden kortin ja se oli 14,5% kertaa 2 tietty....niinhän ne kertoo sen kahella kelassa....#&%?$!*ä koko homma jos multa kysytään

Siis mitä kertoo kahdella?? Kerta sinulla on muutosverokortti sosiaalietuutta varten, niin silloin se on se % mitä kortissa lukee (14.5%??).
En ymmärrä :o

\
Ei ne kerro sitä kahdella vaan lisää 2 prosenttiyksikköä eli jos sulla on 14,5% niin äippärahasta sulla menee 16,5%.
Sain prosentin 12% koska ilmoitin tarkat summat mitä nyt tähän mennessä tienannut ja mitä tulen kelasta saamaan loppuvuonna. Laitin vielä molempiin summiin vähän extraa. Vero.fi sivuilla voi itse tehdä muutosverokorttihakemuksen ja verotoimisto toimittaa sen automaattisesti Kelaan.

Niin en ihan 100% varma ole että jos olen hakenut sosiaalietuutta varten muutosverokortin, niin lisätäänkö sitten enää siihen tota 2 prosenttiyksikköä vai meneekö sen mukaan. Nyt ainakin mennyt sairaspäivärahasta 18% +2 prossan lisä. Jos veroprosentti on 20 tai enempi silloin tota lisäystä ei tule..jotta asia olisi varma kannattaa tarkistaa asia kelan sivuilta eikä sitten syyttää jos oon antanu väärää infoa. :flower:

Minä olin 05 vuoden suurinpiirtein koko vuoden äippälomalla ja sain 20% verotuksen jälkeen vielä maksettavaksi yli 300e, että silleen. Kuvittelin saavani takasin, enkä laskettanut uutta veroprosenttia, luulin 20% riittävän niillä tuloilla. Muttakun siihen ei tuu oikeestaan muita kun asuntovähennys, niin on aika paljon sitten se vero.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.05.2007 klo 19:51 tuleva mami kirjoitti:
\
Ei ne kerro sitä kahdella vaan lisää 2 prosenttiyksikköä eli jos sulla on 14,5% niin äippärahasta sulla menee 16,5%.
Sain prosentin 12% koska ilmoitin tarkat summat mitä nyt tähän mennessä tienannut ja mitä tulen kelasta saamaan loppuvuonna. Laitin vielä molempiin summiin vähän extraa. Vero.fi sivuilla voi itse tehdä muutosverokorttihakemuksen ja verotoimisto toimittaa sen automaattisesti Kelaan.

TÄSSÄ FAKTAA tuosta +2%-yksiköstä:

eli jos et erikseen lasketuta sitä muutosverokorttia sosiaalietuudelle (Kelan tuet) niin sitten ottavat palkkavero + 2%-yksikköä (mikäli palkkaveroprosenttisi yli 20%) tai sitten sen 20% (mikäli palkkaveroprosenttisi alle 20%).
ja jos taas lasketat sen muutosverokortin sosiaalietuudelle, niin Kela perii sitten sen prosentin mukaan, vaikka se olis 4% tai 44%.

--> AINA kannattaa lasketuttaa muutosverokortti kun tulotyyppi muuttuu (esim. palkkatulosta sosiaalietuudelle (äitiysrahalle) tai kotihoidontuelta palkansaajaksi). Tuo +2%-yksikköä sääntö on siis vain silloin jos Kela joutuu käyttämään ansiotuloille laskettua %:ia.

Mulla meni veroprosentti alle kymmenen kun hain sen tuota äitiyspäivärahaa / vanhempainrahaa varten - en ollut ennen edes tiennyt sen voivan olla noin pieni! Alhainen veroprosentti johtui ilmeisesti siitä että en ole ollut tänä vuonna ollenkaan töissä vaan saanut ainoastaan opintotukea. Noin 45 euroa / päivä tulen saamaan, lopullinen päätös ei ole vielä tullut.