Fyysisesti raskastyö+raskaus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Alice
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Alice

Jäsen
06.01.2005
959
0
16
Eli kyselisin kokemuksia miten teillä joilla raskastyö, on huomioitu raskaus töissä. Oletteko saaneet siirron helpompiin hommiin tms? Itse lähihoitajana vanhainkodilla ja miettinyt usein mitenkä siellä selviis raskaana, kun joka vuorossa on nostamista, kurkottamista, kumartumista jne.

Mie oon pph. ja tähänkin työhön kuuluu nostaminen, kurkottaminen, kumartuminen jne. Vaikka nostettavat ovat monta kertaa kevyempiä. Eli voi olla että sairaslomaa pukkaa tuollasesta työstä ellei kevyempää hommaa ole tarjolla.
Itse olen kipujen takia nyt toista viikkoa sairaslomalla pph.n työstä. Viikkoja vasta 17+3 ja neljä viikkoa oon ennen tätä ollu pahoinvoinnin takia sairaslomalla :snotty:

Mä en ainakaan maatalousyrittäjänä saanu edes sairaslomaa eteisistukan takia, vaikka rehusäkki painaa 40 kiloa. Vieraan töissä kun on kaikenmoisia säntöjä mitä raskaana voi teettää ja olin joksenkin loppu -mahakin alko olla tiellä, kun ei niissä säkeissä kantokahvojakaan ole- jäi kyllä sieppaamaan...
Mutta ei se raskas työ siis ainakn vaarallista ole, hankalaa ja entistä raskampaa vaan.

Jäin aikaisemmin äitiyslomalle. Ei tarvinnut yksin nostella töissä, sai apua. Joitain juttuja en tehnyt, tai joidenkin potilaiden lähelle en mennyt (väkivaltainen, riuhotva, levoton potilas esim)

Sh päikkäpolilla.

Vuonna -86 olin mahdollisimman raskaassa työssä ja ihan loppuun asti - en tyhmä tajunnut että saisin apua ja työnantaja ei sitä ehdottanut oma-aloitteisesti - sen ansiosta on nuo raskausarvet, kun jouduin ison mahan kanssa nostamaan paljon raskaita juttuja...

Viimeksi kun olin töissä ja raskaana, niin en mitään erityiskohtelua saanut, tein työni kuten ennenkin.

itse työskentelen myös vanhainkodilla.kun tuplia odotin työskentelin ihan normaalisti marraskuuhun saakka(la oli tammikuussa)eikä ollut ongelmia-paitsi tietty pukemis tilanteissa alkoi masu olemaan edessä=)

Minä satuin työterveystarkastuksessa mainitsemaan vauvahaaveistamme. Minulle sanottiin, että HETI plussattua pitää joko a) alkaa äitiyslomalle tai b) vaihtaa työnkuvaa.
Tein sitten työtä käskettyä, eli kun plussasin aamupissasta, ilmoitin välittömästi pomolle, että tällainen onkelma nyt on.
Sain onneksi puhuttua itselleni täysin erilaisen työn ja palkkakin jopa nousi, vaikka kunto laskeekin...

Kolmen raskauden ajan olen työskennellyt aivan äippäloman alkuun saakka hoitohommissa. Kaksi kertaa näistä psykiatrisilla, joissa saa olla silmät selässäkin ja kerran vanhuspuolella. Yksin en loppuajasta nostellut ja paikat kesti hyvin. Minulla ei ole koskaan ollut supisteluja ennen synnytyksen alkua. Nyt viimeisestä raskaudesta jäin äippälomale jo rv 22, verenpaineiden takia.

Lähihoitaja olen myös ja töissähän ei kannata nostella ILMAN nostolaitetta! Siis muutenkaan. Hieman on hitaampaa mutta eipä ole mun ajasta pois.
En kyllä ollut loppuun asti työssä, esim. pienessä vessassa asukkaan pukeminen ja avustaminen oli mahdotonta mahan kanssa.
Mulla kyllä työkaverit jeesaili, tulivat esim, nostamaan / siirtämään painavia asukkeja ja mä kävin sitten auttelemassa jossain kevythommassa.
Meillä oli ymmärtäväinen vastaava oli itekkin raskaana!

Mä jouduin hakemaan saikkua nyt äitiysloman alkuun saakka(maatal.yrittäjä),selkä on mennyt niin täysin ettei tolpillaan meinaa pysyä: (..tosi hyvin on lekuri ja vast.tahot ymmärtäny.Ja pakkohan se on töitä kuitenkin tehä tilalla mutta suosiolla jätän ne rehusäkit nyt miehelle...

Mä olin kaupassa vihannesosastolla kun tulin raskaaksi. Kannoin niitä laatikoita niin pitkään kun pystyin, pyysin paljon apuja ja joinakin päivinä sain olla juusto-osastolla juustoja leikkaamassa. Sain sitten loppuvaiheessa sairaslomaa äitiysloman alkuun.

Alkuperäinen kirjoittaja apuuva:
Olit siis vihannesosastolla kun tulit raskaaksi?Mitä mieltä oli kaupan omistaja?

Mä siis olin jo raskaana kun pääsin sinne. Kun olin ollut pari viikkoa töissä, tein testin ja totesin sen positiiviseksi. Kerroin heti kaikille, mutta sain jatkaa töitä. Nehän ois voinut erottaa mut samantien, kun olin vielä koeajalla, mutta sain jatkaa. Tosi ihanaa porukkaa! Ei kai kukaan siitä varsinaisesti iloinen ollut, mutta kuitenkin...

Mulla on hyvin moni työkaveri joutunut noista vanhushommista jäämään sairaslomalle aikasemmin. On niin paljon sitä nosteluja ja ei ole vaihtoehtoa ollut olla kevyemmissä hommissa. Mä olin itse loppu raskaudesta psykogeriatrisella. Siellä jaksoin ihan hyvin, kun ei kuitenkaan ihan vuodepotilaita ollut ja töitä pystyi paremmin jakamaan.

Meillä ei päivätoiminnassa kyllä raskaana oleva joudu tietenkään nostelemaan asiakkaita, ei yksin eikä toisen kanssa, muut tekevät ne hommat, raskaana oleva tekee hommia vointinsa mukaan.

Yhteistyössä