fysioterapeutti ja raskaus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jumppari
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

jumppari

Vieras
Heippa!

Onkohan täällä ketään jumpparia, joka oisi raskaana? Mietiskelin nyt vaan tuota omaa toimenkuvaani, kun ainoana fysioterapeuttina yksityisessä hoitolaitoksessa, jossa ison osaa antamistani hoidosta muodostaa sähkökipu- ja ultraäänihoidot... (ihannetyöpaikka :whistle: ) Oletteko antaneet niitä potilaille/asiakkaille huolimatta omasta raskaudestanne vai oletteko kieltäytyneet hoitoja antamasta? Mitenkäs muuten, kuinka kauan olette pystyneet töissä olemaan?

Moi!

Täällä ilmoittautuu yksi raskaana oleva ft
:wave: ja la on heinäkuussa.

Kaikkia fysikaalisia syvälämpö- ja sähkökipuhoitoja voi täysin huoletta antaa asiakkaalle raskautesi loppuun saakka, mutta ei raskaana oleville, joten itse et voi hoitoja ottaa.
Hoitovaikutukset kohdistuvat vain asiakkaan kudoksiin, mutta ultraääntä käytettäessä suositellaan kuitenkin hoitajalle kumihanskaa minimaalisten hajasäteiden vuoksi. Kollega suositteli minulle myös, etten käytä ultraa esim. aivan lähellä omaa lantiotani, eli vähän kauempana seisten jos mahdollista. Itse käytin ultraa ja sähköä päivittäin työssäni ihan normaalisti kumihanskan kera.

Sairaslomalle jäin ennenaikaisten supistusten vuoksi vähän raskauden puolen välin jälkeen. Maha ei ollut silloin vielä pahasti tiellä, mutta kyllä viimeiset kuukaudet tässä työssä on sen suhteen hankalia, kun kotitöissäkin se on jo tiellä =) !

Kaikkia nostoja puolestani koetin keventää/välttää heti raskauden alusta alkaen mikäli mahdollista.
Toinen kollegani puolestaan pystyi olemaan töissä aivan äitiyslomaan asti, kun raskaus sujui täysin normaalisti. Tosin hänkin kevensi nostot ja raskaimmat ohjaukset minimiin. Ainoana asiana valitteli vain, että kädet käy lyhyiksi, kun maha on niin suuri :D , eli todellakin yksilöllistä myös meidän alalla.
Tärkeintä on, että kuuntelet itseäsi ja vointiasi - se antaa kyllä selvät merkit, mikäli et voi jatkaa töissä.

Voimia ja mukavaa odotusta!

Täällä myös yksi fysioterapeutti ilmoittautuu. Kohta alkaa raskaus olla puolessa välissä ja monen monta työkuukautta vielä edessä (toivottavasti=). Ihan normaalisti olen potilaat hoitanut ihan niin kuin ennenkin raskautta vaikka työni vaatiikin paljon melko raskaidenkin potilaiden siirtoje ynm. ja laitteiden kantamista. Kaikki mennyt hyvin tähän saakka, teitysti omalla ergonomialla on ollut suuri merkitys. Kiva, että on muitakin kollegoita massua kasvattelemassa :laugh:

Yhteistyössä