FSH

• Viestiketjun aloittaja alli
  • Ensimmäinen viesti
alli
FSH-arvo oli hieman koholla, 11. Pelottaa mitä tuo meinaa, vaihdevuodetko ne 28-vuotiaana pukkaa päälle! Vaikeuttaako tuo raskautumista? Tietääkö kukaan, onko kenelläkään samanlaista tilannetta/kokemuksia?
Myös lievää PCO:ta toisella puolella, ja siksi ilmeisesti LH koholla..
Hermot menee, pelottaa ja paniikki päällä!

Jotain hyvääkin sentään selvisi, ovis meinaan kuitenkin oli tässä kierrossa kun ultrattiin, että jotain kai kuitenkin toimii vielä. Nyt vaan ihan hilliton toivo päällä, että olis tärppännyt.

Heippa.

Mulla kans sama tilanne. Lievää PCO:ta ja FSH hieman koholla. Ja viimeksi kun asiasta lääkäriltä tivasin, niin tosiaan se tarkoittaa sitä, että munasarjat on "laiskat". Vaihdevuodet here we come :) Eli ei riitä, että on ongelmia lapsettomuuden kanssa, vaan myös vaihdevuodet tulee olemaan ehkä normaalia aikaisemmin ja "mielenkiintoiset" :LOL: No onneksi sitä voi pohtia sitten eikä nyt.

Meillä on vikaa myös miehessä. Yksi inssi tehty ja suoraan IVF-hoitoon. Ja ton FSH:n kannalta se tarkottaa sitä, että lääkkeitä pitää syödä tuplamäärä, jotta saadaan munasarjat ylipäänsä toimimaan normaalisti. Itselläkin ikää vasta 29 vuotta, pillerit jätettiin pois jo 12/02, joten kyllähän tämä kaikki hieman karua on. Mutta on tässä elämässä vaikeammistakin asioista selvitty. Eli lippu korkealle vaan ja onnea hoitoihin!

alli
hei siilis!
saanko udella, että miten teillä homma eteni, kun sait tietää PCOsta ja kohonneesta FSHsta? ja kuinka nopeesti? Siirryittekö suoraan ivf:ään vai mitä? Oliko sulla kuinka korkeat arvot?
Ja mites clomit, onko sulla niitä ollut? Niistä kun saa lukea PCOn yhteydessä, mutta en tiedä sitten vaikuttaako toi toinen arvo siihen onko niistä apua..? Meillä mies vielä tutkimatta, mutta se olis nyt listalla seuraavalla kerralla. Enpä kyllä olis ikinä uskonut mitään tällästä vaihdevuosiin viittavaa gyneltä kuulevani, aika karua kuultavaa kieltämättä!

Hei!
Minulla fst myös koholla, joku 11 oli arvo ja ikää jo 37. Endoa minulle ei ole todettu.
Tosiaankin niitä hormoneja joutuu pistämään isompia annoksia, eivätkä ne silti välttämättä tehoa.
IVF:ää varten pistin Gonal-F:ää 300iu:ta kerralla ja n lisäksi vielä Menopuria joka päivä. Jos arvot ovat normaalit pelkkä Gonal-F annostus on jopa vain 75iu:ta.
Minun lääkärini mukaan Clomeista ei ole tässä tapauksessa mitään hyötyä (Ei reagoi), eli niitä en ole ede kokeillut.
Kunnallisella puolella saattavat tarjota niitä aluksi, koska hoitoihin on pitkät jonot...
Olette vielä nuoria ja arvo saattaa kuulemma vaihdella suuresti vuodenkin aikan, joten ei kannata masentua. Vahvempiin lääkeannostuksiinkaan ei yleensä tule vahvempia tuntemuksia, kun keho ei reagoi niihin voimalla.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.03.2007 klo 12:33 alli kirjoitti:
hei siilis!
saanko udella, että miten teillä homma eteni, kun sait tietää PCOsta ja kohonneesta FSHsta? ja kuinka nopeesti? Siirryittekö suoraan ivf:ään vai mitä? Oliko sulla kuinka korkeat arvot?
Ja mites clomit, onko sulla niitä ollut? Niistä kun saa lukea PCOn yhteydessä, mutta en tiedä sitten vaikuttaako toi toinen arvo siihen onko niistä apua..? Meillä mies vielä tutkimatta, mutta se olis nyt listalla seuraavalla kerralla. Enpä kyllä olis ikinä uskonut mitään tällästä vaihdevuosiin viittavaa gyneltä kuulevani, aika karua kuultavaa kieltämättä!
No siis sain tietää tuosta FSH:sta IVF:n suunnittelukäynnillä viime viikolla.

Oon syöny en muista kuinka monta clomikuuria ennen inssiä. Ja yksi inssi siis tehty. Eikä kukaan ole mulle tosta FSH:sta aikaisemmin puhunut. Grrrrrrr. Toisaalta ei kai se lääkäri olis clomeja määrännyt, jos arvot ois jotain huikeaa. En nimittäin tajunnut kysyä niitä arvoja :ashamed: PCO:sta olen tiennyt jo kauan. Siis jo ennen kun lopetin pillerit, koska ilman e-pillereitä mun kierto on koko elämäni ollut tosi epäsäännöllinen.

Joka tapauksessa siis meidän historia on sellainen, että clomeja olen syönyt yhteensä 5 kiertoa (muistaakseni) muutamassa eri vaiheessa vuosien 2005 ja 2006 aikana. Syksyllä 2006 oli inssi clomien ja terolutien tukemana. Ja jo ennen ekaa inssiä lääkäri pisti meidät IVF-jonoon. Mutta siis kuten sanottu meillä myös miehessä vikaa. Jos vika olisi vain minussa, niin oltais varmaan jatkettu inssejä, koska clomien avulla ovuloin ja munikset saatiin :) Ja eka IVF-hoito alkaa siis ensi viikolla Primolutien ja Puregon-piikkien turvin. Eli puolisen vuotta oltiin IVF-jonossa.

Onhan tämä kärsivällisyyttä ja aikaa vaativaa puuhaa. Käy työstä välillä :) Mutta jos (kun) yrittää ajatella asiaa positiivisesti, niin ollaan tässä ainakin ihmisinä kasvettu HURJASTI! Sellaisia vahvuuksia löytänyt itsestä, joita ei tiennyt olevan. Ja jos (kun) avioliitto pysyy kasassa näiden kriisien ajan, niin kyllä se sitten pysyy koko loppuelämän :)

mulla oli fsh koholla kun hoidot aloitettiin, pari vuotta hoitoja (ivf) ja lääkäri ei kattonut tarpeelliseksi mittailla uudestaan vaikka vähän ehdottelin. Sitten raskaus alkoikin neljännestä hoidosta.

Yhteistyössä