FSH + ovulaation induktio - kokemuksia?

Meillä on yritetty esikoista puolitoista vuotta ja jollei parin seuraavan kuukauden aikana tärppää luomusti, alkaa olla aika aloittaa hoidot. Mitään varsinaista vikaa ei minusta tai miehestäni ole löydetty, mutta minun keskimääräistä lyhyempi kiertoni (25-26 vrk) tiettävästi hankaloittaa raskautumista.

Meille on ehdotettu FSH-stimulaatiota eli Puregon- tai Menopur-pistoksia ja sitten ovulaation induktiota hCG:lla (Pregnyl tai Ovitrelle). Munasoluja kyllä kypsyy ja mitä ilmeisimmin irtoaa luonnostaankin, mutta tämän hoidon olisi tarkoitus boostata kropan omaa toimintaa ja on kuulemma varsin tuloksellinen hoito näissä nk. selittämättömissä lapsettomuustapauksissa.

Kuulisin mielelläni kokemuksia näistä hoidoista. Millaisilla FSH-annoksilla hoitoja on tehty, paljonko lysti maksaa ja onko piankin johtanut toivottuun tulokseen? Olen ymmärtänyt ettei tuo mitään halpaa hupia ole, joten olisi mukavaa tietää jo etukäteen millaisia summia siihen on syytä budjetoida.

Olen itse juuri IVF-hoidossa, missä apulääkityksenä käytettiin Puregonia ja Pregnyliä (+ lisäksi Orgalutrania estämään ennenaikaista ovulaatiota). Puregonia ehdin pistellä kuusi päivää 150 yksikön annoksella, ja tuon lääkemäärän hinnaksi tuli 265 euroa Kela-korvauksen jälkeen. Pregnylin hintaa en muista, mutta se yksi pistos (5000 yksikön annos) maksoi jotain 3-4 euron luokkaa, eli ei juuri mitään.

Meillä on tosiaan hoitomuotona koeputkihedelmöitys, joten annokset ovat varmaan vähän erilaisia kuin ovulaation induktiossa... IVF:ssä kun yritetään kypsyttää mahdollisimman monta munasolua yhdellä kertaa. Hinnat eivät siis todennäköisesti ole ihan vertailukelpoisia, mutta ehkä noista on kuitenkin jotain apua. :)

Lääkkeiden hinnat pyörii siinä satasen luokkaa kun mennään minimiannostuksilla kuitenkin tuossa hoidossa vielä. Polikäyntejä tulee pari / kierto ja luget ehkä päälle vielä joku alle 20e joten hyvin pienissä rahoissa mennään :)

Tuloksia varmaan jollekin tulee kun niitä tehdään... Täältä palstalta löytyy lähinnä niitä joilla se EI ole auttanut ;) Eli eikannata siihen luottaa mitä täällä tästä kuulee...

IVF onkin sitten eri luokkaa.. Mulla 10 päivän piikit tuli maksamaan 1100 e mutta onneksi on lääkemaksukatto...

Kiitos teille vastauksista, tästä saa jo jotain osviittaa budjetin laatimiseen. Elätellään vielä toivoa ettei hoitoihin tarvitsisi lähteä, kun meillä kuitenkin on takana yksi luomusti alkunsa saanut raskaus, mutta tuonkin raskauden keskenmenosta on pian jo vuosi eikä sen jälkeen ole tärpännyt kaikesta yrittämisestä huolimatta.

Yhteistyössä