Fosfori- ja kaliumrajoitus ruokavaliossa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja voihan fosfori
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

voihan fosfori

Vieras
Nyt on sitten jouduttu siihen pisteeseen sairaudessa, että pitäisi alkaa huomioimaan fosfori- ja kaliumrajoitukset ruokavaliossa. Olen jonossa hoitajalle, joka antaa mulle kyllä käytännön vinkkejä ja opastusta, mutta aikaa saa vielä odottaa. Nyt haluaisinkin jo tarttua härkää sarvista ja alkaa toteuttamaan tuota "uutta" ruokavaliota, ettei tilani menisi vieläkin pahempaan suuntaan.

Osaisiko joku kertoa, mitä ruokia kannattaisi välttää ja millaisia ruokia itse syö päivän mittaan. Osaan siis etsiä googlesta, mitkä ovat korkea kalium- ja fosforipitoisia ruokia, mutta silti pää pyörii kaikesta uudesta. Haluaisin siis omakohtaisia kokemuksia.

Ilmeisesti munuaisten vajaatoiminta kyseessä?

Tummassa leivässä paljon kaliumia, joten vaalea leipä parasta. Perunaa olisi hyvä välttää, jos sitä käyttää tulisi se liottaa kuorittuna väljässä vedessä ennen keittämistä, jotta kalium "liukenisi" pois. Pasta ja riisi sallittuja. Kahvissa ja suklaassa on kaliumia paljon. Kuten mm. mansikoissa myös kaliumia. Fosforirajoituksessa maitotaloustuotteet; maito, jogurtit, juustot minimiin, kuten myös makkarat ja leikkeleet. Vatajalla on mm. fosfotittomia nakkeja ja leikkeleitä. Tässä jotain... finellin sivut ovat hyvät, sieltä löytää ruoka-aineiden sisällöistä.

Yhteistyössä