Follikkelikysta

En tiedä kirjoitanko asiaani edes oikeeseen paikkaan, mutta:
Kävin tänään gynekologilla. Olen jättänyt e-pillerit pois 2kk ja 3vko sitten. Kuukautiset eivät ole alkaneet ja haluaisimme mieheni kanssa yrittää lasta. Kävin siis gynellä tarkistuskäynnillä. Hän kertoi että oik. munasarjassa on paljon pieniä follikkelikystiä ja näyttää PCO tyyppiseltä. Vas.munasarjassa paljon folliikkeleita. Antoi Terolut -lääkekuurin.
Mutta auttakaa, mä en oikee ymmärrä mitää. Onko tää vakavaa? enkö saakkaan koskaan lapsia? mun munasarjat on ilmeisesti täynnä noita follikkelikystia eli rakkuloita, eli voinko mitenkään tulla raskaaksi? tuntuu niin pahalta miettiä asiaa yksin, kun ei ymmärrä asiasta mitää.
 
"nainen87"
Olen nyt lukenut aika paljon aiheesta täältä netistä. Ja nyt kyl pelottaa vielä enemmän. Olen tosiaan syönyt e-pillereitä 8 vuotta. Olen nyt 25-vuotias. Ennen e-pillereiden aloitusta minulla oli jo kasvoissa muutamia karvoja. Pelkään että nyt kun lopetin pillerit niin voiko minulle tulla ihan kunnolla karvoitus naamaan? olen koko päivän vaan tärissy ja itkeny. Mietin vain mielessäni että tapan itseni jos mulle käy niin. Siis ihan kauheeta. Vkl edessä enkä pääse edes lääkäriin uudestaan keskustelemaan aiheesta. Ja vielä se etten välttämättä saisi lapsia.
 
Tää vastaus tulee aika myöhään.. Mut ei sitä PCOS diagnoosia voi asettaa pelkästään sen perusteella paljonko niitä follikkelikystia on... Joillaki niitä on enemmän vaikka munasarjat on normaalit. PCOs:ssa ne on semmosena helminauhana munasarjan reunoilla + kuukautiset on epäsäännölliset + on miehekäs karvoitus ja akne. Mun sukulaisella on ultrissa aina ihan hirveesti follikkelikystia ympäri munasarjojen + sillä on tumma ihon pigmentti ja siitä johtuen muutamia tummia karvoja aina naamalla (viikset...) ja muutenki vartalolla karvoitusta melko miesmäisesti, mut silti sillä ei ole PCOS:a ja sillä on 5 lasta... Ja se tulee tod helpolla raskaaksi. Biologia on ihmeellistä eikä yhtään mustavalkosta. E-pillereiden lopettamisen jälkeen voi kestää ½ vuotta että munasarjojen toiminta normaalistuu. Terolut on ihan hyvä tuki alussa.
 
Kiitos vastauksesta. Olen käynyt nyt jo toisen kerran yksityisellä gynellä. Mulla ne näkyi helminauhamaisesti. E-pillereiden jälkeen ei alkanut kuukautiset, niin kyllä käy monellekin, vaikkei ole pco. Samoin tuli finnejä ja hiukan lisääntynyt karvankasvu. No mistähän sen nytten sitten tietäisi varmaksi onko minulla edes tätä pcos? Olen käynyt verikokeissa, jossa on otettu LH, FSH, PRL ja TESTO ja ne olivat normaalit. Nyt toisella gyne käynnillä sain metforemit käyttöön. Ylipainoa ei juurikaan ole eikä verensokereissa mitään vikaa. Samoin hän määräsi clomit mutta ajattelin ensiksi syödä noita metuja jonkun 3kk. Olen tehnyt ovulaatiotestejä kp 11-17, muttei ovulaatiota ole tapahtunut, eli jotain häikkää minussa on.
 

Yhteistyössä