Flunssan hoito raskaana

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pöpöneito
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pöpöneito

Vieras
Olen raskaana ja saanut kiusakseni flunssan. Millä keinoin oloa voi helpottaa, kun kaikki nenäsuihkeet ym. ovat kiellettyjen listalla. Poskionteloita särkee, kurkussa on "kaktus", yskittää, nenän alunen on punaisena niistämisestä, väsyttää hirveästi, mutta kuumetta ei ole. Tää väsymys on jotain hirveätä ja lisänä on vielä alkuraskauden pahoinvointi, niin ruoka ei maita sitten yhtään.. Lämpöisiä mehuja olen juonut.

Joo, hae ehdottomasti apteekista se sarvikuono nenäkannu. Sama mulla raskaana ja oli kova flunssa, sillä kun läträs sai ainakin poskiontelot auki ja heti helpotti olo. Lisäksi kuumaa mehua ja lepoa!
Paranemisiin

Nenäsuihkeista käy kyllä esimerkiksi Physiomer, googleta vaikka. Ei sisällä lääkeainetta mutta avaa röörit. Kyllä mä raskaana otin panadolin tai join para-hottia, kun olin oikein kipeä, vaikka en lääkinnyt itseäni alusta asti niin tehokkaasti kuin normitilassa. Sitten vaan lepoa...

Ei kaikki lääkkeet ole kiellettyjä raskausaikana. Mene lääkäriin, niin saat reseptillä jotain turvallista.

Itse kyllä vältän kaikkia lääkkeitä raskausaikana :D :rolleyes:. Sain reseptin allergiseen nuhaan, mutten käytä sitä.

Liuota niitä papukaija eucaliptus (miten se kirjotetaan?) kurkkupastilleja kuumaan veteen ja hengitä sitä höyryä ja juot sitä myös.Itse lisäksi litkin myös mustaherukkamehua, parasta flunssaan <3

Paikallisia nenäsuihkeita (Nasolin, Otrivin jne) voi käyttää ohjeen mukaisella annostuksella raskaana. Olen tämän pariinkin kertaan kysynyt teratologisesta tietopalvelusta. Systeeminen imeytyminen näillä valmisteilla on niin vähäistä, eli siis vaikutus on paikallinen nenän limakalvoilla. Itsekin toki käytän niin harvoin kuin mahdollista, yöllä on vain kertaalleen pakko suihkaista, kun ei Physiomer ja Humidose (keittosuolasuihkeita) auta riittävästi. Nozoil menthol (öljysuihke) saattaa muuten avata vähän nenää myös, ja voi käyttää raskausaikana pakkaussetelin mukaan. Itsellä ainakin se menthol vähän helpottaa hengittämistä.

Myös hunajavesi voi auttaa, ja tosiaan aiemmin mainittu höyryhengitys. Kurkkukipuun parasetamolia tai Bafucin-tabletteja.

Alkuperäinen kirjoittaja Pöpöneito;29498362:
Olen raskaana ja saanut kiusakseni flunssan. Millä keinoin oloa voi helpottaa, kun kaikki nenäsuihkeet ym. ovat kiellettyjen listalla. Poskionteloita särkee, kurkussa on "kaktus", yskittää, nenän alunen on punaisena niistämisestä, väsyttää hirveästi, mutta kuumetta ei ole. Tää väsymys on jotain hirveätä ja lisänä on vielä alkuraskauden pahoinvointi, niin ruoka ei maita sitten yhtään.. Lämpöisiä mehuja olen juonut.

C-vitamiinia 500mg, D3 100µg, sinkkiä, MHB ProbioottiPlus. Nämä jatkuvaan käyttöön ja tyrnimehua myös. Lopeta sokerin käyttö.

http://www.hus.fi/sairaanhoito/sairaanhoitopalvelut/teratologinen-tietopalvelu/Sairastaminen/nuhayskakuume/Sivut/default.aspx

Tuolla luotettavaa tietoa, sinne voi soittaa ja vastaajina on lääkäri, kätilö tai farmaseutti. Kaikki koulutettuja raskauden ja imetyksen aikaisen lääkekäytön neuvontaan.

Olen siis itsekin farmaseutti.

[QUOTE="terveys";29498552]C-vitamiinia 500mg, D3 100µg, sinkkiä, MHB ProbioottiPlus. Nämä jatkuvaan käyttöön ja tyrnimehua myös. Lopeta sokerin käyttö.[/QUOTE]

Sairaana c-vitaa voi ottaa vähän reilumminkin. Oman kokemuksen mukaan c+d auttavat parhaiten flunssaan ja nopeuttavat sen pois menoa. Tai jopa estävät sen kokonaan kun ensioireisiin heti ottaa reilusti ceetä.

[QUOTE="terveys";29498552]C-vitamiinia 500mg, D3 100µg, sinkkiä, MHB ProbioottiPlus. Nämä jatkuvaan käyttöön ja tyrnimehua myös. Lopeta sokerin käyttö.[/QUOTE]

Komppaam näitä! Vastustuskyky kuntoon em. konsteilla, niin ei flunssat vaivaa!!

kuuma mustaherukkamehu ja hunajaa, maitohappobakteereja, c-vitamiinia jne

Nenänpieliin Bepanthenia.

ja sitten se nenähuuhtelu. Eli ihan niinkuin normaalistikin flunssaa hoidetaan.

En meinaan muista koska olis viimeksi ollut kuumetta, niinpä kotona ollessa voi keskittyä lepäämään, töissä pitää ottaa sitten särkylääkkeitä että pysyy pystysä.

http://www.hus.fi/sairaanhoito/sair...airastaminen/nuhayskakuume/Sivut/default.aspx

Yhteistyössä