Flunssaisena leipominen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja meak
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

meak

Vieras
Mulla on nyt flunssa enkä millään jaksais lähteä kauppaan. Ainoa mikä olis ihan välttämätön ostoslistalla olis leipä. Eli siis jos leipoisin vaikka sämpylöitä niin kauppaan ei olis pakko mennä tänään.

Jos pesisin kädet erityisen hyvin ja en yski taikinaan yms. niin voiskos kuvitella että ne muutamat bakteerit jotka varotoimista huolimatta pääsis taikinaan kuolis luultavasti uunissa? Vai voinko jättää erityistoimet välistä, koska meillä kotona luultavasti on ilma ihan täynnä mun pärskimiä bakteereita?

Kyllä minä leivon ja teen ruokaa flunssassakin. Pitää vaan huolta hygieniasta. Vaikka sit kumihanskat käteen kun valmiita leipomuksia käsittelee.
Muistan ikäni kun olin jo muuttanut kotoa ja menin käymään. Sisko leipo (en muista mitä) hengityssuojain kasvoilla ja myssy päässä. Äiti hieman tarkka pöpöistä.

Kyllä ne pöpöset kuolee siellä uunissa :). Mutta jos sua itteäs millään tavoin helpottaa, niin voithan sä pesät käpäläs tosi huolellisesti ja varulta vetästä hanskat kätees ja vaikka laittaa vielä maskinkin...leivo huoletta. Ja toivottavasti parannut pian :hug:!

Jos sulla on flunssa, niin se on tod.näk. viruksen aiheuttama. Mut kyl ne kuolee uunissa eli leipomaan vaan. Itse pesen kyl aina kädet ennen ku alan leipomaan...

Kyllä mäkin pesen aina kädet itseasiassa moneenkin kertaan (kasaan tarvittavat aineet pöydälle ja pesen kädet, aloitan mittaamaan aineita ja juuri kun olen laittamassa kättä kulhoon niin huomaan että jotain puuttui, otan sen kaapista ja pesen taas kädet, teitysti tulee pestyä myös kun taikina on valmis ja nostatuksen jälkeen ennenkuin taas koskee taikinaan jne.)

Nyt ajattelin että joskos jynssäis vielä enemmän ja yrittäis olla tavallista tarkempi.

Kiitos, ajattelinkin että taudinaiheuttajat (oli ne sitten bakteereja tai viruksia) kuolee kyllä uunissa.

[QUOTE="vieras";28499550]Kyllä minä leivon ja teen ruokaa flunssassakin. Pitää vaan huolta hygieniasta. Vaikka sit kumihanskat käteen kun valmiita leipomuksia käsittelee.
Muistan ikäni kun olin jo muuttanut kotoa ja menin käymään. Sisko leipo (en muista mitä) hengityssuojain kasvoilla ja myssy päässä. Äiti hieman tarkka pöpöistä.[/QUOTE]

Aattelin pistää miehen käsitteleen niitä valmiita.

[QUOTE="vieras";28499619]Tee pikasämpylöitä leivinjauheella niin ei tarvii käsin vaivata taikinaa lainkaan![/QUOTE]

Olisko sulla hyväksi todettua ohjetta? Kuulostaa nimittäin hyvältä, kun ei se vaivaaminen oikein houkuta ihan voimattomuuden takia.

Kyllä mäkin pesen aina kädet itseasiassa moneenkin kertaan (kasaan tarvittavat aineet pöydälle ja pesen kädet, aloitan mittaamaan aineita ja juuri kun olen laittamassa kättä kulhoon niin huomaan että jotain puuttui, otan sen kaapista ja pesen taas kädet, teitysti tulee pestyä myös kun taikina on valmis ja nostatuksen jälkeen ennenkuin taas koskee taikinaan jne.)
.

Hmm.. En ihan ymmärrä,miksi peset kädet vähän joka välissä? Siis ennen leivonnan alottamista ja taikinan valmistumisen jälkeen (jos siis käsin tekee taikinan) toki,mutta siis.. jos mä unohdan vaikka suolan niin en mä pese käsiä uudelleen suolan mittaamisen jälkeen.. Millä kuivaat kädet? Jos joka pesun jälkeen samaan kankaiseen pyyhkeeseen niin sehän on ihan märkä/kostea siinä vaiheessa kun taikina on noussut.. Ja pöpöthän oikeen rakastaa kosteita paikkoja.. eli ennen kun alat "työstämään" taikinaa,peset kädet ja hierot niihin bakteereja..

[QUOTE="vieras";28499696]Hmm.. En ihan ymmärrä,miksi peset kädet vähän joka välissä? Siis ennen leivonnan alottamista ja taikinan valmistumisen jälkeen (jos siis käsin tekee taikinan) toki,mutta siis.. jos mä unohdan vaikka suolan niin en mä pese käsiä uudelleen suolan mittaamisen jälkeen.. Millä kuivaat kädet? Jos joka pesun jälkeen samaan kankaiseen pyyhkeeseen niin sehän on ihan märkä/kostea siinä vaiheessa kun taikina on noussut.. Ja pöpöthän oikeen rakastaa kosteita paikkoja.. eli ennen kun alat "työstämään" taikinaa,peset kädet ja hierot niihin bakteereja..[/QUOTE]

No kun musta tuntuu että jos mä siinä kesken kaiken haen sen unohtuneen suolan niin mun kädet likastuu siitä kaapinovenkahvasta...
Ja käytän paperia kuivaamiseen.

Yhteistyössä