Flunssa raskauden aikana??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Flunssaaprkl
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
F

Flunssaaprkl

Vieras
Pian viikon nyt ollut jo kipeenä, alkuun oli kurkukipua ja pientä lämpöilyä.. Nyt sitten yskäkin tekee tuloa,nenäntukkoisuutta ja poskionteloiden paineen tunnetta on saanut jeesattua nenäkannulla.
Inhottavan tuntuista kun tuntuu keuhkoissa (tai keuhkoputkessa ehkä paremminkin) mutta sitten ei yskitä kuitenkaan.
Homma alkoi siis oikeastaan jo viime vkon ma lievällä kurkkukivulla,kunnolla tauti löi päälle perjantaina.

Nyt aloinkin miettimään,että onkohan tästä vauvalle mtn haittaa?? Ei siis ole kuumetta tms. ihan vetämätön olo kylläkin ja silmiäkin kirvelee,saattaa olla myös allergiaa tähän flunssan lisäksi.
Minä ja perheen pienin (pian 3v neiti) ollaan tässä taudissa oltu,mies ja isompi tyttö ei.

Ei ole haittaa vauvalle. Flunssa saattaa tosin pitkittyä jo raskauden takia kun limakalvot on jo valmiiksi turvonneet.

Itse sairastan jo toista pitkittynyttä flunssaa tässä raskaudessa eli lähes pari kuukautta oon ollut enemmän tai vähemmän nuhainen.

Mä oon selvinnyt flunssista pelkällä kurkkukivulla tässä raskaudessa,mut nyt sitten iski päälle kunnolla näköjään :/ Nyt tosiaan rv26 menossa.
Saakohan jotain nenäsumutteita ja yskänlääkkeitä käyttää jos tää tästä vielä pahenee?

Minkäs flunssalle teet, vaikka oliskin haittaa. Mut lääkkeistä kyl on haittaa. Huomasitko viime kuussa kun julkastiin tutkimus, että raskauden aikanen panadolin syönti aiheutti lapsissa adhd:tä (en tosin tiedä, minkälainen määrä). Ja nenäsumutteet on sit ihan apteekin mielestäkin kiellettyjen listalla. Eli lapselles olis parasta, jos vaan pystyisit kärsiin ilman lääkkeitä.

Höpö höpö.

Ei tarvii kärsiä ilman lääkkeitä. Panadol on todettu täysin turvalliseksi, ja teratologinen puhelinpalvelukin antaa luvan käyttää avaavia nenäsuihkeita ohjeen mukaan raskauden aikana.

Kannattaa olla yhteydessä sinne teratologiseen puh. palveluun jos mietityttää nuo yskänlääkkeet. Heiltä saa parhaan ja ajantasaisimman tiedon, paremman kuin useimmista apteekeista ja lääkäreiltä, kun ovat asiaan erikoistuneet.

Flunssan suhteen voit minunkin mielestäni olla huoletta. Raskaana jää helposti nuhat ym päälle. Itsellä menossa tässä raskaudessa kolmas antibioottikuuri poskiontelotulehdukseen. Muistathan levätä!

Minunkin mielestäni Panadolia saa ottaa ihan turvallisin mielin, mutta toki mielesi rauhoittamiseksi kannattaa vielä varmistaa niitä määriä neuvolasta.

Nenänhuuhtelukannua suosittelen, se poistaa tukkoisuutta ja helpottaa oloa. Itse käytin sitä myös siitepölyallergian aiheuttamiin ikäviin oireisiin raskauden aikana (ja jälkeenpäin muutenkin).

Pikaista paranemista!

Itse olen 7+5 ja olin juuri flunssassa. Alkuraskaudessa kuume voi altistaa epämuodostumille joten kuumetta tulisi laskea parasetamolia sisältävillä kipulääkkeillä. Muuten flunssailusta ei ole haittaa.

Mä käytin nenäsumutetta koko raskauden. Ensin tietämättä että olisi kielletty ja sitten tietoisesti kun neuvolassa antoivat luvan. En olis siltä tukkoisuudelta muuten nukkunut öitäni.

Apteekissa taas eivät meinanneet myydä sitä loppuraskaudesta kun raskaus näkyi jo. Ja käskivät sairaalassa sitten kertoa että olin käyttänyt. Mutta enpä muistanut, kun ei tarve suihkeelle loppui suunnilleen synnytykseen.
Ja täysin terve lapsi meille syntyi :) nyt jo vuoden ikäinen.

Uskallan siis sairastella rauhallisin mielin.
Nenäkannu on ollut korvaamaton apu mulle, ilman sitä olisi ihan varmasti poskiontelontulehdus :) nyt saa yötkin nukuttua.

Yhteistyössä