Fisteli

  • Viestiketjun aloittaja "Jjjjj"
  • Ensimmäinen viesti
"Jjjjj"
Kertokaahan kaikki kokemukset fisteleistä !
Mulla ollut syntymästä asti fisteli kaulassa, joka satunnaisesti erittää vihertävää eritettä.
Nyt tekisi mieli mennä leikkauttamaan se pois, mutta viilto tulisi olemaan 15cm pitkä :S
 
Mielenkiinnosta kyselisin, että onko se isokin reikä kaulassa?

Pojallani on myös fistelli kaulassa syntymästä saakka (pienen pieni, nuppineulan pistoksen kokoinen). Hän on vasta 2 vuotias. Vauva-aikana enemmän eritti kirkasta venyvää kudosnestettä ja nyt vähän harvemmin. Tulehtunut ei ole kertaakaan, onneksi.

Oltiin viime viikolla siitä ylilääkärillä keskustelemassa ja hän sanoi, että jos pysyy samanlaisena melkeinpä oireettomana, ei sille tulla tekemään mitään, mutta tarkempiin tutkimuksiin voi mennä, kun poika on kouluikäinen. Silloin saa tietää kuinka pitkä se kanava siellä on.

Onko tämä fistelli ollut vaivana sinulle? Tulehduksia? Erittääkö jatkuvasti? Onko vaikeuttanut normaalia elämää? Entäpä harrastukset, esim uiminen? Huomasin itse pojalla erittyvän enemmän kudosnestettä, kun olimme käyneet uimahallissa.

Mielenkiinosta kyselin.
 
Meidän 9kk pojalla on myös fisteli kaulassa, ollut siis syntymästä asti. Käytiin kirurgille näyttämässä ja hän sanoi että syksyllä kun poika reilu vuoden vanha niin leikataan.

Pojan fisteli siis ihan nuppineulanpään kokoinen ja välillä erittää "räkää". Ei kuitenkaan ole tulehtunut kertaakaan tai ei häiritse. Siksi ihmetyttää tuo aikainen leikkauspäätös kun olen lukenut että useimmilta leikataan vasta muutaman vuoden iässä... Mielelläni kyllä siirtäisin leikkausta myöhemmäksi ellei siitä ole haittaa, onhan nukutuksessa aina riskinsä... :/
 
"äitix3"
Meillä tytöllä myös lateraali fisteli. Erittää aika-ajoin nestettä. Ollaan saatu leikkausta siirrettyä jo monella vuodella, kun ei ole päässyt tulehtumaan. Leikataan heti, jos alkaa tulehtua. Meillä käydään ihan normaalisti uimassa yms. Fisteli pitää heti uinnin jälkeen desinfioida, muuten alkaa heti eritys. Erittää myös nuhan yhteydessä. Jos ilman leikkausta päästään, niin olen tyytyväinen. Kävin (tyhmä minä) katsomassa leikkaus kuvia netistä ja on se vaan pienelle lapselle kamala leikkaus. Leikkaushaavan paraneminen on varmasti tosi tuskallinen, varsinkin kun päätä ja yläkroppaa ei pysty liikuttaa ilman kipua.
 
"A P"
Mulla tulehtunut ehkä kuutisen kertaa? Muutamat antibiootit syöny, välillä menny itestään ohi kun olen puristanut mädän ulos. Ala-aste ikäisenä laastari riitti kun fisteli eritti, nykyään ei riittäisi edes alkuun. Olen kerran käynyt juttelemassa asiantuntijan kanssa ja järkytyin siitä että leikkaus haava tulisi olemaan niinkin suuri, enpä silloin tajunnut kysyä mitään. Muutama viikko siitä kuulemma sairaslomaa tulisi.
Ja onhan se kurja ja noloa jos alkaa erittämään yleisillä paikoilla tai kaveri seurassa ja sitte saa kaikille selittää mikä se on. Myös hoitajan ammatissa se on minusta vaaraksi, tuntuu että saan kaikki pöpöt siihen. :S
 
"Marita"
Meidän tytöllä, 8kk, myös fisteli kaulassa. Liimamaista kirkasta eritettä on tullut noin viisi kertaa. Nuppineulanpään kokoisesta reiästä näkyy pieni "tuppi" josta kiinni ottamalla venyy eritettä ulos. Erite tarttuu voimakkaasti sormiin, ei siis ole mitenkään juoksevaa eritettä.
Saako tätä eritettä vetää ulos?

ERitteen jälkeen reikä on hetken ajan hieman suurempi, ehkä puoli milliä halkaisijaltaan. Silloin tulehdusvaara lienee korkeimmillaan.
Vielä ei tulehduksia ole ollut.

Tiedättekö, että kenellekään olisi fisteli kasvanut umpeen itsestään?

Huolestuttava asia =(
 
Maijai myöhäinen
Minulla on ollut kaksi fisteliä. Ne leikattiin pois ollessani noin 10 vuotta vanha. Enpä noita "kauhujuttuja" allekirjoita. En muista mitään kipuja leikkauksen jälkeen. Arvet ovat varmaan noin 5-8cm en ole koskaan mitannut. Joskus joku kysyy mistä ne ovat tulleet, niin sanon, että olen ollut "puukkotappelussa". isälläni myös Fisteli ja ei ole leikattu. Minulla ne eivät ikinä tulehtuneet, mutta ei ollut kivaa, kun valkoisen paidan kaulukset olivat hetken päästä vihreät.
 
vierailija
Mulla myös syntymästä asti fisteli kaulassa, joka leikattiin kun olin 15-vuotias. Lapsuudessa eritteli siis välillä ihan vähäsen. Fisteli oli kuitenkin niin pitkä, että ylsi kaulasta suuhun asti, ja samalla piti leikata toinen nielurisa. Siksi se oli mulle varmasti tosi kivulias, mutten usko että pelkkä fistelin leikkaaminen on todella kivulias..riippuu toki
 
vierailija
Meikä suvussa on ollut fisteli kaulassa, jo pienenä, ennen kouluikää leikattiin umpeen. Fistelistä tosiaan vuotaa kuolaa niin sanoakseni. Aika ärsyttävää. Kannattaa kai jo ajoissa leikata kiinni niin murkkuikäisenä ei tarvi tuskastella ja venyttää aikaa , jos fisteli alkaa venyä vai miten kukin nyt kokemuksiaan kertoivat...? Sairaslomaa joutuu ottamaan jne. Onhan tuskallista nähdä lapsen kärsivän, mutta, sehän on väliaikaista. Muutama päivä ehkä lomaa joutuu ottamaan jos päiväkodissa käy. Jos vertaa aikuisen tuskaa, niin montako viikkoa sairaslomaa joutuu ottamaan?
Ainakin kolmella sukupolvella meiltä on löytynyt, ei silti jokaiselta. Onneksi. Joillakin sisaruksillakin saattoi olla myös.
Huvitti kun tyttäreni oli menossa leikkaukseen 4-5 vuotiaana, lääkäri sanoi että yleensä fisteli on perässä. Minulle se oli uutta, mutta kaulassa tuttua.

Positiivisuutta elämään!
 

Yhteistyössä