Firkon vaunuista kokemuksia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä on tää malli http://www.vaunula.fi/deluxe.htm
On kevyet työntää ja TOSI tilavat.
Miinuksena vois sanoa että vievät paljon tilaa autossa kopan kans, jarrut on aika jäykät ja kuomu pitää aika isoa ääntä kun sitä säätää.

Meillä on kesästä käytössä olleet F7 ja ei ole valittamista. Kevyet työntää lumessakin ja erittäin tilavat verrattuna moniin muihin mitä katselimme. Hinta on erittäin edullinen ja mukana tulee kaikki mitä tarvitsee. Itse kyllä ostimme sadesuojan, koska mukana tullut ei ollut mikään kovin kummoinen. Brion sadesuoja käy hyvin.

Monet vähän tunnetummat merkit olisivat maksaneet lähemmäs 1000e samoilla varusteilla, joten totesimme että sillä rahalla ostamme 3:t firkonit jos ekat hajoavat heti. Mutta hyvin ovat kestäneet.

Erittäin suuri plussa on näiden kasaan meneminen. Menevät paljon pienempään tilaan kuin mitkään muut vaunut mitä olen nähnyt. Meillä nämä majailevat eteisen seinää vasten. Pienehkössä kerrostalo asunnossa erittäin mukava ominaisuus. Lisäksi ainoat vaunut jotka menevät farmarin peräkonttiin pitkittäin. Esim. tuttaviemme Teutoniat pitää laittaa poikittan ja muuta ei juuri sitten menekään.

Yksi mukava ominaisuus myös mistä itse pidän on se että about kuomun puolivälin kohdilta menee metallinen kaari kuomun sisällä. Ei tarvitse niin pelätä että lapsen päälle kaatuisi jotain, on ainakin jotain ottamassa vastaan. Muissa merkeissä kuomu laskeutuu aivan alas asti eikä välissä ole muuta kuin kangasta. Kaari on varmaankin erikoisemman kasausmekanismin vuoksi siinä.

Pyörät näissä ovat myös aika hyvät, vaikka vanne onkin varmaan muovinen. Ilmarenkaat ei mene niin puhki kuin kennolliset renkaat. Samaisen tuttavapariskuntamme renkaat on kuin haulikolla ammuttu, täynnä reikiä.

Pientä miinusta voisi antaa näiden vaunujen aisan suunnittelusta. Aisa sinänsä on ihan hyvä, säätyy monelle korkeudelle, mutta ainakin meidän kappaleessa osa liitos kohdista tuntuu hieman löysiltä, jolloin aisa hieman heiluu nostettaessa. Vaimoani tämä ei suuremmin tunnu haittaavan, minua joskus. Samaten heittoaisan lukitusmekanismi vaatisi uudelleen suunnittelua. Lukot ovat hankalassa asennossa ja niiden kahvat hieman omituiset. Hankala avata nopeasti, esim bussiin mennessä. Lisäksi vaunujen kuomu jää usein lukkojen väliin.

Eli summa summarum, ostaisin uudelleen. Jos pelottaa että nämä hajoaa niin hei, on ainakin edulliset.