Fibromyalgia

Jonsered
Kevyt liikunta on hyvästä, venyttely varsinkin. Akupunktio auttaa minulla ja akuuttiin kipuun saan Somadril Comp:ia. Univaikeuksiin auttaa triptyleeni, joka myös nostaa kipukynnystä. Jos särkee, ei nuku ja jos ei nuku, särkee... noidankehä on valmis.

Pahinta on, kun kelit sahaava plussan ja miinuksen väliä..

Saa laittaa yv:tä, jos haluaa :D
 
Jonsered
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.11.2006 klo 23:53 danin äippä kirjoitti:
Miten teillä on alkanut kyseinen sairaus ja millaisia oireita?
Ilmeisesti aina ollut B) Eli särkyjä lihasten liitoskohdissa, jäykkyyttä, erityisesti kun ilma on viileä/kostea/matalapaineinen, uni tulee pätkissä. Ns. triggerpointit aristavat kevyelläkin painalluksella. Suorittajaluonteisten ihmisten vaivaa, sanoi lääkäri.

Omalääkäri voi tutkia alustavasti, mutta nykyään tarvitaan reumatologia antamaan diagnoosi. Siitä "kiva" tauti, että ei aiheuta muutoksia, pelkkää kipua.
 
Jonsered
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.11.2006 klo 11:36 danin äippä kirjoitti:
Onko esim.aamulla kun herää sormet hirveen jäykät, ikäänkuin puuduksissa? Ja jalkapohjat arat?
Kyllä vain! Muutenkin notkea, kuin rautakanki... Ja sormet eivät meinaa totella viileällä varsinkaan.
 
Jonsered
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.11.2006 klo 15:05 danin äippä kirjoitti:
Itselläni on tuon tyylisiä oireita ja tässä yritän arvuutella mistä johtuisi. Näkyykö kyseinen sairaus muuten aivojen magneettikuvissa? Vai miten todetaan. Itseltäni aivot kuvattiin ja kaikki oli normaalia.
Ei näy missään :D Eli ensin tehdään kaikki mahdolliset pois sulkevat kokeet ja testit, siiten kaikessa lyhykäisyydessään reumatologi painelee arviolta 3 kg:n voimalla tiettyjä pisteitä kehossa, kun riittävän moni "oikea" kohta aristaa, diagnoosi on valmis... Mitään varsinaisia kokeita fibromyalggian määrittämiseksi ei tietääkseni ole vielä olemassa, eräs kudostyyppi ilmeisesti on hyvin yleinen fibromyalgia potilailla. Ennuste on hyvä ja vaivan kanssa pystyy elämään, kun muistaa, että se on "vain" kipuilua ja särkyä, kudokset tai luusto eivät tuhoudu, lihassäikeet saattavat hieman paksuuntua, mutta muista venytellä B)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.11.2006 klo 12:49 Jonsered kirjoitti:
Kevyt liikunta on hyvästä, venyttely varsinkin. Akupunktio auttaa minulla ja akuuttiin kipuun saan Somadril Comp:ia. Univaikeuksiin auttaa triptyleeni, joka myös nostaa kipukynnystä. Jos särkee, ei nuku ja jos ei nuku, särkee... noidankehä on valmis.

Pahinta on, kun kelit sahaava plussan ja miinuksen väliä..

Saa laittaa yv:tä, jos haluaa :D
Auttaako toi triptyleeni hyvin univaikeuksiin? Entä nostaako huomattavasti kipukynnystä? Heräätkö hyvin aamuisin esim. kuulet herätyskellon ja jaksat nousta?
 
Jonsered
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.11.2006 klo 18:33 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.11.2006 klo 12:49 Jonsered kirjoitti:
Kevyt liikunta on hyvästä, venyttely varsinkin. Akupunktio auttaa minulla ja akuuttiin kipuun saan Somadril Comp:ia. Univaikeuksiin auttaa triptyleeni, joka myös nostaa kipukynnystä. Jos särkee, ei nuku ja jos ei nuku, särkee... noidankehä on valmis.

Pahinta on, kun kelit sahaava plussan ja miinuksen väliä..

Saa laittaa yv:tä, jos haluaa :D
Auttaako toi triptyleeni hyvin univaikeuksiin? Entä nostaako huomattavasti kipukynnystä? Heräätkö hyvin aamuisin esim. kuulet herätyskellon ja jaksat nousta?
Aluksi triptyleeni väsytti niin, että aamulla olin äreä, mutta reagoin kaikkiin lääkkeisiin voimakkaasti. Pienikin annos riittää. Ja kyllä se unen laatua parantaa valtavasti, ainakin minulla, eikä aiheuta aamupökkyrää, kuten esim. unilääkkeet. Toinen etu on se, että migreenin estoon käy sama lääke :D ja kärsin aurallisesta migreenistä. Siis en enää kärsi, mutta olen kärsinyt.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.11.2006 klo 18:33 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.11.2006 klo 12:49 Jonsered kirjoitti:
Kevyt liikunta on hyvästä, venyttely varsinkin. Akupunktio auttaa minulla ja akuuttiin kipuun saan Somadril Comp:ia. Univaikeuksiin auttaa triptyleeni, joka myös nostaa kipukynnystä. Jos särkee, ei nuku ja jos ei nuku, särkee... noidankehä on valmis.

Pahinta on, kun kelit sahaava plussan ja miinuksen väliä..

Saa laittaa yv:tä, jos haluaa :D
Auttaako toi triptyleeni hyvin univaikeuksiin? Entä nostaako huomattavasti kipukynnystä? Heräätkö hyvin aamuisin esim. kuulet herätyskellon ja jaksat nousta?
niin ja vielä, että saako reseptin TK lääkäriltä?
 
Jonsered
Minä sain, mutta diagnoosi oli jo olemassa, omalääkäri ehdotti itse kyseistä lääkettä. KYSY, JA KERRO TÄNNE PALSTALLEKIN, MITEN NYKYÄÄN ON :D *hups. ei ollut tarkoitus huutaa, ei jaksa korjata*
 
Heippa!

Minkälaista teillä on tuo kipu,onko se sähköiskumaista kipua vai minkälaista?Mulla on vasta kesäkuulla alkanut outo kipu,se on sähköiskumaista ja jalkapohjissa ja ollaan tutkittu veren sokeriarvot,kilpirauhasentoiminta ja ne on ok arvot.

Nyt sitten epäillään fibroa tai ms-tautia ja tutkimukset jatkuu tammikuulla,kamalaa olla epätietoisuudessa koko joulu ja kun kipu on todella kamala myös yöllä,että en saa nukuttua ollenkaan.

Kuinka kauan teitä on tutkittu,ennen kuin olette saaneet diagnoosin fibroon?
 
Jonsered
Kävin parikymppisenä lääkärillä valittamassa kömpelyyttä ja särkyjä, uniongelmiin en ollut edes kiinnittänyt huomiota. Otettiin peruslabrat (olivatpa mitä tahansa), suljettiin pois muut mahdollisuudet ja sain varmistuksen diagnoosiin muutamassa päivässä. Se oli silloin se *huokaus*
 

Yhteistyössä