Fibromyalgia

Tänään kävin ekaa kertaa fysioterapeutilla ja terapeutti mietti jos olisi fibromyalgia kyseessä.
Ite mitä netistä löytyy tietoa, niin tuntuu todella hankalalta saada diagnoosi tähän. Minua edes fysioterapeutille lähetteen antanut lääkäri tutkinut kunnolla (siis kaikkialta johon sattuu) ja nyt sitten mietin että pitääkö vaan palata sitekeästi lääkärille ja vaatia tutkimusta vai auttaako tuo 10 käyntiä tuolla fysioterapeutilla? Eli onko virallisesta diagnoosista jotain vastaavaa hyötyä???
Kun netistä lukaisemalla tähän ei oikein mitkään lääkkeet oikein tahdo edes auttaa...

vvii
Minulla itellä todettiin fibromyalgia vajaa 10 vuotta sitten. Se todettiin kipupisteiden perusteella, mulla reagoi ne kaikki. Ja tutkimuksen teki reumalääkäri - mutta varmaan muutkin osaa tehdä? Lääkkeitä ei oo kuin kipulääkkeet MUTTA P-Amerikassa on tehty paljon tutkimuksia ruokavalion ja liikunnan yhteydestä fibromyalgia oireiden lievenemiseen ja lisäksi minä olen asiasta esimerkki, heh. Terveellistä, kasvispainoitteista ruokaa ja elimistön happo-emäs tasapaino kuntoon esim. PASCOE -jauheella (luontaistuotekauposta) ja lisäksi paljon liikuntaa ja kivut loppui vähitellen lähes kokonaan! Ainoastaan oikein kylmällä ja sellasella kosteella säällä vihloo tiettyjä niveliä. Aiemmin särky oli jokapäiväistä ja kausittain voimakasta.

vvii
Ai, unohdin sanoa etten tiedä fysioterapeutin avuista mutta mulla auttoi myös vyöhyketerapia. Muta se auttaa vain jos hoidossa käy usein ja pitkään ja valitettavasti se on aika hintavaa. Helpommalla ja halvemmalla pääset ruokavalion kanssa.

Tsemppiä! :)

näitä on nähty
Kun ihminen löytää kolotusta sieltä ja toista täältä niin luulosairauden sijaan tautia nimitetään fibromyalgiaksi. Minun tuntemillani fibroilla vaivat lähtis kun lähtis reippaalle kävelylenkille raittiiseen ulkoilmaan.

vieras
Lailllistettu ravitsemusterapeutti (maisteri) vai "ravintoterapeutti", jolla ei mitään virallista koulutusta olekaan???

Alkuperäinen kirjoittaja Mimoska:
Fibrokivut lähtevät oikealla ruokavaliolla. Kannattaa ottaa yhteyttä koulutettuun ravintoterapeuttiin (ei siis ravitsemusterapeuttiin).

vvii
Alkuperäinen kirjoittaja näitä on nähty:
Kun ihminen löytää kolotusta sieltä ja toista täältä niin luulosairauden sijaan tautia nimitetään fibromyalgiaksi. Minun tuntemillani fibroilla vaivat lähtis kun lähtis reippaalle kävelylenkille raittiiseen ulkoilmaan.
Fibromyalgia on aiemmin usein nimetty ns. luulosairaudeksi mutta olen itse lukenut esim. suomalaisesta lääkäriliiton lehdestä pitkän artikkelin siitä kuinka nyt on todettu että näillä ihmisillä kivut on ihan todellisia.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Lailllistettu ravitsemusterapeutti (maisteri) vai "ravintoterapeutti", jolla ei mitään virallista koulutusta olekaan???

Fibrokivut lähtevät oikealla ruokavaliolla. Kannattaa ottaa yhteyttä koulutettuun ravintoterapeuttiin (ei siis ravitsemusterapeuttiin).
Kyse on näkemyserosta.
Ravitsemusterapeutilla on toki yliopistokoulutus, johon vaan ei kuulu luontaislääketiede millään tavoin. Siksi he eivät fibromyalgiaan mitään suosituksia annakaan.

Vieras
Mulla on vaikea fibromyalgia ym. sairauksia, allergioita ja vaivoja. Fibromyalgiaan ei auta oikeen mikään. Tunnen lievempää fibromyalgiaa sairastavia, jotka on saanu apua kuka mistäki.

vvii
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Itse menisin mielummin nimenomaan tuollaiselle "villille" ravintoterapeutille. Nuo maisterit ovat saaneet virallisten ravintosuositusten mukaisen koulutuksen joka on aika kaukana siitä mitä ihmiskeho todella tarvitsee, lähtien hivenaineista ja loppuen ylipäänsä ruokavalion vaikutuksista kehoon kokonaisvaltaisesti. :) Ja siis itsekin olen maisteri ettei tässä nyt ole kyse yo-koulutuksen mollaamisesta sinänsä.

Alkuperäinen kirjoittaja näitä on nähty:
Sen takia nyt lopulta sinne lääkäriin ainakin hakeuduin kun kipu jalassa meni niin pahaksi että reippaasta ulkolenkistä ei mitää tullut :( Ja minä kun tykkään kävellä. Lääkäri totesi jalassa jonkin sortin tulehduksen ja antoi kortisoni piikin (auttoi viikon) ja lähete fysioterapeutille joka katsoo tuleeko niskasta asti kipu vai jalkojen virheasennosta.
Fysioterapeutti totesi jokaisen lihaksen selässä olevan täysin jumissa. Siirtyi hieronnasta aku-neuloihin kun koskaan ei ole törmännyt näin jumiseen ja kipeään selkään/niskaan.
Jalkoja eka tutkiessaan kysyi heti onko minulla reumaa todettu kun jalat niin kipuilee ja todella pahasti kumpainenkin.
Sitten tutkiessaan muuta kroppaani sanoi että alkaisi tuntumaan kyseessä olevan pehmytkudos reuma, kun melkein kaikki lihakset joko jumissa tai tulehtuneet.

Yhteistyössä