Fibromyalgia- lääkitys, miten muilla hoidetaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Lähinnä buranalla pärjään, miranax myös käytössä. Ensisijaisesti käytän rannetukia (mulla ranteissa pahin kipu). Triptyliä myös kaapissa joskus saatan yöksi ottaa kipuihin. Muutaman kerran vuodessa...

mulla on ollut tuo triptyl 25 mg jo monta vuotta säännöllisesti käytettynä ja se on semmoinen että pitää ottaa 2 tuntia ennen nukkumaan menoa ja sitten auttaa nukahtamiseen,
ainakin mulla hyvin.Vois kokeilla aluksi vain tuolla 10 mg, miten pää tottuu, mulla hyvin pää kestää, mutta nostettiin annosta kipujen kovuuden takia..Burana 800 auttaa hiljentämään kaularanka kipua 3.sti pvässä.
Olen sairastanut fibroa jo 10v. ja kyllä se välillä yltyy kiukuttelemaan ja on kovat kivut!
perus sairautena mulla on ennen fibroa todettu chargot-marie-tooth perinnöllinen sairaus.
Työkyvyttömyys eläkkeellä jo 16 v. Kantsii kyllä välillä tentata lääkäreitä että onko tullut mitään uutta lääkettä jos joku sopisi!
Tsemppiä!

Kaikki mahdolliset yleensä fibroon määrättävät lääkkeet kokeiltu, muttei niistä oo ollu apua. Monista lääkkeistä on tullu niin kamalat sivuvaikutukset, etten oo voinu käyttää niitä. Nyt on käytössä sellaset mömmöt, etten viitti edes nimiä kertoa. Ei tosin edelleenkään auta kunnolla, mut kuitenki paremmin ku muut kokeillut lääkkeet. Fibormyalgiaan ei auta mitkään panadolit, buranat yms. Panacodista on joilleki apua lievään fibroon.

Mulle on kokeiltu ties mitä mutta mä oon niin herkkä lääkkeille et melkee kaikki on jouduttu lopettaa sivuvaikutusten takia. Nyt oon ihan ok pärjäilly kipujen kans. Pystyn duuns käymään jne. vaikka kokoajan kipee oonki.

Nyt on lähinnä keskitytty unettomuuden hoitoon, siihen mul on käytössä Ketipinor.

Täällä kans kokeiltu ties mitä. Mut ei oo muuten enää jokapäiväsiä kipuja. Löyty vähän "yllättävä" lääke ainakin silloisten hoitaneiden lääkäreiden mielestä. Syön siis provigilia, respas tosin lukee edelleen että adhd:n hoitoon, mutta ei se siihen juuri tehoa, melki kaikkiin muihin oireistoihin kyllä. Riesana enää satunnaiset migreenit ja joskus harvoin niskahartiaseudun jumista johtuvat kivut. Ja tuon about 10v lääkekokeilurumban aikana allergisoiduin sen verran monelle lääkkeelle että lievin särkylääke taitaa olla nykyään tramal. Siis oon jopa parasetamolille allerginen, todistettu potilasvahingoksi luokitellulla toimenpiteellä ettei ollu huuhaata :p

Unettomuuteenkin kokeiltu ties mitä, oikeestaan kaikista vaan bentsot toimineet. Unilääkkeistä nukuin seuraavankin päivän, atarax piristää (syöny sitä tenavasta asti atopian takia) ja loput ei vaan tehoa tai sitten oon allerginen. Nykypäivänä menee enää rytmin korjailuun noita bentsoja, pari iltaa ja rytmi on taas mieleisempi ellei tuu jotain rajua säätilan muutosta tai migreeniputkea.

Ja fibron rajuudesta kertoo jotain sekin, että tökkivät noihin kiinnittymispisteisiin (lihaksiin siis) kortisonipiikkejä parisen vuotta, 4-6kk kesti teho ja sitten taas oltiin tilanteessa etten juuri pystynyt ees istumaan tai seisoskelemaan pidempiä aikoja. Yhet rannetuetkin onnistuin tuhoamaan (tarranauhat petti) kun lukiossa oli pakko kirjottaa ja käsiä hitusen särki.

Minulla fibro todettiin viitisen vuotta sitten ja sain Triptyl 10-30mg iltaisin. Minulle on riittänyt 20mg ja lääke on ollut todella hyvä! Olen kuin toinen ihminen, väsyttävää oloa ja hajamielisyyttä jonkin verran, mutta olen ajatellut sen johtuvan muistakin asioista. Pari kertaa olen kokeillut lopettaa lääkitystä, mutta kivut ovat palanneet ja on mennyt jopa pari kuukautta ennen kuin olen saanut taas olon tasaantumaan. Olen aloittanut opiskelut työnohella ja kun kävin muun asian takia lääkärillä ja otin puheeksi tuon hajamielisyyden ja väsyttävän olon, lääkäri suositteli Noritrenia, kertoi vaikutuksen olevan saman, mutta ei väsytä. Mutta en ole vielä ehtinyt aloittaa uutta lääkettä kun reseptin sain ihan vasta. Sen vain tiedän, että elämänlaatuni parani Triptylin myötä. Paljon positiivisia vaikutuksia haittoihin nähden.

omasta puolestani suosittelen Cymbaltaa!!!aloitin käytön 2007 ja minulla toimii!auttoi nukkuessa syvään uneen ja sitä kautta poisti kivut.muistan ikuisesti,miten lääkkeen aloittamisen jälkeen aamuisin kävin läpi unia,joita olin yöllä nähnyt!!vuosikymmeniin en ollut unia nähnyt ollenkaan, kun uni oli mitä oli...!

[QUOTE="kirsi";22948359]mulla on ollut tuo triptyl 25 mg jo monta vuotta säännöllisesti käytettynä ja se on semmoinen että pitää ottaa 2 tuntia ennen nukkumaan menoa ja sitten auttaa nukahtamiseen,
ainakin mulla hyvin.Vois kokeilla aluksi vain tuolla 10 mg, miten pää tottuu, mulla hyvin pää kestää, mutta nostettiin annosta kipujen kovuuden takia..Burana 800 auttaa hiljentämään kaularanka kipua 3.sti pvässä.
Olen sairastanut fibroa jo 10v. ja kyllä se välillä yltyy kiukuttelemaan ja on kovat kivut!
perus sairautena mulla on ennen fibroa todettu chargot-marie-tooth perinnöllinen sairaus.
Työkyvyttömyys eläkkeellä jo 16 v. Kantsii kyllä välillä tentata lääkäreitä että onko tullut mitään uutta lääkettä jos joku sopisi!
Tsemppiä![/QUOTE]

Asun Saksassa ja kävin netissä tarkistamassa Fibron uusia tietoja.
Ja tietoa löytyi yllin kyllin. Tilasin Amazonin kautta kirjan Fibromyalgie , kirjoittaja
amerikkalainen R.Paul St. Amand.
Fibro on kirjan mukaan lähinnä kalsiumin ja fosfaatin liian hidas kulkeutuminen munuaisten " läpi ". Eli munuaiset eivät toimi tarpeeksi nopeasti , ja sitä tarkoitusta varten on olemassa lääke nimeltä Guaifenesin . Kirjan mukaan ei sivuvaikutuksia ja loistavat tulokset . Aloitin lääkityksen tänään. En tiedä saako lääkettä Suomesta , mutta ainakin Englannista ( Detoxpeople ) ja Saksasta.

Minulla todettu myös Polyneuropathie aivan hiljattain ja sain siihen lääkkeen nimeltä Gabapentin , ja se toimii niin loistavasti , että jätin heti Triptylit pois.

terveisin Helena

Kaikki mahdolliset yleensä fibroon määrättävät lääkkeet kokeiltu, muttei niistä oo ollu apua. Monista lääkkeistä on tullu niin kamalat sivuvaikutukset, etten oo voinu käyttää niitä. Nyt on käytössä sellaset mömmöt, etten viitti edes nimiä kertoa. Ei tosin edelleenkään auta kunnolla, mut kuitenki paremmin ku muut kokeillut lääkkeet. Fibormyalgiaan ei auta mitkään panadolit, buranat yms. Panacodista on joilleki apua lievään fibroon.

Olemme yksilöitä, mikä sopii toiselle, ei sovi toiselle. Tulehduskipulääkkeet auttaa ainakin minua. Monilla diagnosi pielessä. Fibrodiagnosin saa helposti etenkin jos lääkäri ei tiedä, eikä viitsi riittävästi tutkia mikä vaivaa. Olen aikaisemminkin kirjoittanut että liikkeelle lähdöstä tunnistaa fibroa potevan.

Hei fibromyalgiaa sairastavat,

Käykää ostamassa apteekista yskänlääkettä nimeltään TINTUS, vaikuttavana aineena guaifenesiini. Minulta hävisivät kivut parissa tunnissa. Guaifenesiini-protokolla on todella tehokas fibromyalgiaan. En todella voi uskoa tätä. Tilasin tänään nettikaupasta puhdasta guaifenesiinia. En halua syödä yskänlääkettä ihan loputtomiin. Maailmalla ihmiset ovat saaneet suuren avun Mucinex nimisestä yskänlääkkeestä. Suomessa TINTUS on ainoa joka sisältää guaifenesiinia. Protokollassa tärkeänä tekijänä on kaikkien salisylaattia sisältävien ihonhoitotuotteiden pois jättäminen, siis KAIKKIEN. Myös kaikki minttua ja kasviperäisiä aineita sisältävät pois, siis hammastahnat, kasviöljyjä sisältävät etc. Salisylaatit estävät guaifenesiinin imeytymisen. Ottakaa selvää asiasta, netissä on englanniksi paljon tietoa.
Mutta ensin, hakekaa pullo yskänlääkettä. Te ette usko lopputulosta. Siis ette kertakaikkiaan.

Yhteistyössä