Femoden

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pilleripopsija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pilleripopsija

Vieras
Onko muilla Femoden merkkiset e-pillerit? Itse olen syönyt niitä reilut kaksi vuotta ja olen huomannut että minulle on tullut muutamia kiloja lisää, liikunnasta ja terveellisestä ruokavaliosta riippumatta. Ohjeissa luki kyllä että saattaa aiheuttaa painon nousua. Aikoinaan otin pillerit mielettömien kuukautiskipujen takia, kivut ei kyllä kadonnu mihinkään, voisin jopa sanoa että ovat pahentuneet...
onko merkin vaihtaminen helppoa, aiheuttaako sivuoireita? Mitä merkkiä suosittelette. Muuten olen femoden merkkisiin tyytyväinen, mutta jos ne kivut saisi pois...

On ollut käytössä vaikka kuínka monta vuotta ja hyvin sopivat edelleen.
Kuukautiset ovat säännölliset, vuoto vähäisempää, vuotopäiviä vähemmän ja kivut kaikonneet.

Sama täällä, oikein tyytyväinen olen kaikin puolin. Jopa finnitkin pysyvät kurissa. Pillereiden sopivuus on kuitenkin yksilöllistä, samoin se tuleeko niiden vaihtamisesta jotain sivuoireita. Itselläni on vaihdot sujuneet aina ihan ongelmitta.

Söin femodenia vuosia ja painokin nousi. Gyne väitti, ettei johdu pillereistä, mutta minä en usko.
Vaihtoi merkin Harmonet nimiseen, jonka lopetin, kun halusin raskaaksi ja ekalla yrittämällähän sitten tulinkin. Nyt poika 9kk, enkä aio enää koskaan käyttää mitään hormooneja, kun saan niistä migreenin. Nyt kuparikierukka.

Vaihdoin haluttomuuden takia Femodenista Yasminiin. Lääkäri totes, ettei enää määrää Femodenia kenellekkään pahojen sivuvaikutusten takia. Hänelle kuulemma tuli eniten valituksia juuri ko. merkistä. Tiedä sitten...

Yasminiin siirryttyäni paino tippui 4 kiloa.

Voikohan Femodenin sivuvaikutukset yht äkkiä pahentua? Olen syönyt ko. merkkiä jo yhdeksän vuotta ja nyt on ilmenyt outoa haluttomuutta jo vuoden ajan. En keksi mitään muuta syytä kun pillerit.

Mä söin Femodenia yli 10 vuotta. Välissä yksi puolen vuoden tauko.

Ensimmäiset 7 vuotta olivat oireettomia ja sit yhtäkkiä niitä alkoi tulla ihan kumulatiivisesti.

Ekana tuli ""moodswingit"", jotka tietysti paheni koko ajan. Sitten lähti seksihalut KOKONAAN. Sitten aloin lihoa ja kerryttää selluliittia. Lihomista ei tietenkään auttanut masennus, jonka myötä lihoin entistä nopeammin kun lohturuokaa tuli nautittua. Lihomisen myötä tuli jalkasäryt ja rytmihäiriöt (olin edelleen normaalipainoinen vaikkakin siellä ylärajoilla). Lopullinen niitti oli todella vakava masennus eli suunnittelin itsaria lähes päivittäin ja sain aivan hillittömiä itkukohtauksia. Olin pahalla tuulella ja TODELLA kyyninen, mikä ei ollut perusluonteeni.

Niinpä lopetin pillerit ja puolessa vuodessa sain elämäni takaisin. Rytmihäiriöt, yölliset jalkasäryt, masennus, mielialan rajut vaihtelut, itkukohtaukset, raivokohtaukset jne. ovat mennyttä elämää :) Laihtuminen ei tietysti ole ollut ihan yhtä helppoa kuin lihominen, mutta hiljaa hyvä tulee. Selluliitti kuitenkin on hävinnyt lähes kokonaan... Ja oireiden katoaminen on ollut todella silminnähtävää myös muiden kuin itseni mielestä.

En todellakaan väitä, et kaikilla Femodenista tulis vastaavia oireita vaan on varmaan ihmisiä, joille ko. merkki sopiikin. Itse luulin pitkään, et tää on paras merkki, kunnes tilanne ryöpsähti käsistä. Kokeilemallahan sen tietää sopiiko merkki vai ei. Femodenhan on tunnetusti aika korkeahormooninen tuote, joten siksi meillä joillakin nuo oireet voivat olla rajujakin. Ehkä niille, joilla omat hormoonit eivät ole niin ""voimakkaita"" jo valmiiksi, tuo merkki sopii sitten paremmin. Ainoa hyvä puoli, joka itsellä jäi ko. merkistä mieleen on just se, et menkkakipuja ei ollut koskaan ja menkat tulivat lähes kellonajan tarkkuudella.

Ajan myötä kropan oma hormonitoiminta muuttuu, joten ensin vaikka montakin vuotta hyvä pillerimerkki saattaa sen vuoksi myöhemmin käydä sopimattomaksi. Femman esimerkki on hyvä, ensin seitsemän vuotta kaikki ok ja sitten alkaa yhtäkkiä tulla sivuvaikutuksia. Femma puhui muutenkin asiaa: Oman kropan hormonien yhteentoimivuutta jonkun pillerin hormonien kanssa ei voi tietää muuten kuin kokeilemalla. Se miten jonkun muun keho on reagoinut ylimääräisiin hormoneihin ei kerro mitään siitä kuinka juuri sinun kroppasi suhtautuisi samoihin pillereihin.

Nyt kyllä pelästyin noista oireista, joita femma ja joku muukin luetteli: samaan suuntaan ollaan menossa, tismalleen! Ainoina eroina se, että mä en ole lihonut vaan laihtunut aikalailla eikä mulla ole masennusta (ainakaan vielä). Luulen, että laihtuminenkin johtuu siitä, etten enää koskaan ole tyytyväinen itseeni. Saan myös hillittömiä itkuraivareita ja olen jatkuvasti ärtyisä. Myös rytmihäiriöitä tulee toistuvasti, tosin se voi johtua myös runsaasta liikunnasta.

Samat hyvät puolet, eli menkat kellontarkkudella ja menkkojen kivuttomuus, olen huomannut minäkin. Mutta mielelläni otan kivut sun muut takaisin, jos vain lakkaan olemasta tälläinen kärttyisä noita.

Mites femma rasvoittuiko sulla iho kun lopetit pillerit? Turhamaista tosiaan, mutta pelkään sitäkin. Mulla ei ole koskaan ollut iho-ongelmia, niin en oikein tiedä mitä odottaa...

Jatkan vielä, onko kellään ehdotuksia mihin ehkäisyyn Femodenista vaihtaisi? Jotenkin ei tunnu hyvältä vaihtaa hormoonia toiseen, vaikka aluksi mietinkin ehkäisyrengasta.

Sinuna kokeilisin vielä jotakin matalahormonista ehkäisyä ennen kuin luopuisin kokonaan hormonaalisesta ehkäisystä. Itse ainakin arvostan hormoniehkäisyn hyviä puolia, kuten hyvä ehkäisyteho, ""helppous"", kuukautisten säännöllisyys ja niukkuus jne. (Vaikka tietenkin myös huonot puolensa...)

Juuri tuossa Femodenissahan on korkeat hormonipitoisuudet. Esim. tuo Yasmin, johon itse vaihdoin sisältää paljon vähemmän hormoneja...

Kokeile vaan vaikka tuota rengasta kuten olit ajatellutkin! Olen kuullut siitä kehuja. Lääkäri puhui siitä hauskasti ""täsmähoitona"" eli kun se laitetaan niin lähelle aluetta, mihin sen pitää vaikuttaa, ei hormonitason tarvitse olla niin korkea...

Monet joutuvat kokeilemaan useita pillerimerkkejä ennen kuin löytävät sopivan...

Mulla on myös aina ollut tosi hyvä iho. Pillereiden lopettamisen jälkeen finnejä tuli kasvoihin, selkään ja rintakehään jonkun verran muutaman kuukauden ajan, kunnes hormoonitoiminta alkoi tasaantua. Eli esim. oli n.5 näppyä kerralla kasvoissa, joka tietysti tuntui paljolta, kun ei ole niitä aikaisemmin ollut kuin suunnilleen yksi vuodessa.

Oon myös kuullut, et osa laihtuu tosi paljon pillerit aloitettuaan. Eli on tosiaan kai yksilökohtaista :) Olisin mieluummin itsekin laihtunut kuin levinnyt.

Ja by the way: huonoja juttuja oon kuullut myös Mercilonin pitkäaikaiskäytöstä useammaltakin ystävältä.

Pitää käydä juttelemassa lääkärin kanssa vaihtoehdoista. Mihin sä siirryit, femma? Kuulostaa ihan lohduttavalta toi sun ihotilanne, toivottavasti mun käy yhtä hyvin.

Kieltämättä hormoniehkäisyllä on puolensa, ja vakisuhteessa etenkin. Mut jotenkin huokuttelisi katella, miltä maailma näyttää ihan ilman mitään hormooniperäistä. Olen kuitenkin syönyt pillereitä 17-vuotiaasta asti.

Yhteistyössä