Feministit haluavat Ranskassa kirjoittaa venäläiseen tapaan historiaa uusiksi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
"Sana hommes tarkoittaa periaatteessa ihmisiä yleisesti, ainakin vanhahtavassa kielessä, mutta perusmerkitys on ”miehet”. Päätykolmion tekstin lukee helposti näin: ”Suurmiehille, isänmaa on kiitollinen.”"

Toimittaja meni samaan lankaan kuin ranskalainenkin. Mitä toimittaja halusi sanoa on, että päätykolmion tekstin lukee helposti näin: "suurille miehille, isänmaa on kiitollinen"

Suurmieshän ei tarkoita suurta miestä eikä suurmiehellä ole sukupuolta. Tässä on jälleen kerran se yhdyssanojen ihme, että jalkapallo ei tarkoita jalasta muovattua palloa tai jalkaa ja palloa, vaan pallopeliä ja kyseisen pelin pelivälinettä.

"Sana hommes tarkoittaa periaatteessa ihmisiä yleisesti, ainakin vanhahtavassa kielessä, mutta perusmerkitys on ”miehet”. Päätykolmion tekstin lukee helposti näin: ”Suurmiehille, isänmaa on kiitollinen.”"

Toimittaja meni samaan lankaan kuin ranskalainenkin. Mitä toimittaja halusi sanoa on, että päätykolmion tekstin lukee helposti näin: "suurille miehille, isänmaa on kiitollinen"

Suurmieshän ei tarkoita suurta miestä eikä suurmiehellä ole sukupuolta. Tässä on jälleen kerran se yhdyssanojen ihme, että jalkapallo ei tarkoita jalasta muovattua palloa tai jalkaa ja palloa, vaan pallopeliä ja kyseisen pelin pelivälinettä.
👍

Olen opiskellut jonkin verran ranskaa, ja tiedän miten ranskan kieli on muuttunut aikojen kuluessa. En lähtisi saivartelemaan asiasta arvostamani opetusministerin kanssa. Pätevä nainen joka piti kauniin puheen veteraaneille muutama vuosi sitten jossain tilaisuudessa.
Kirjoitan mieluummin kotimaani asioista. Juhani Palmun muistomerkki on siirretty hautausmaalla jostain käytännön syystä, ja leski on asiasta pahoillaan. Luin vain jutun otsikon muistaakseni Kirkko&kaupunki-lehdestä, jonka sanaristikko oli tällä kertaa hankalampi kuin yleensä.
Elämästäni ei tulisi mitään, jos lukisin kaikki jutut, ja ottaisin vahvasti kantaa lukemaani.
Ketjun ap. on taas täysin ollut pihalla eli ulalla ketjun otsikoinnissaan.

Kiitos sinulle, joka teit ilmiannon Fasismin voitto-ketjusta.
Olin tekemässä samaa ilmiantoa, ja näytöllä lukee: Ketju on poistettu.
Hienoa, että palstalla on vastuullisia kirjoittajia ja lukijoita.

Olen opiskellut jonkin verran ranskaa, ja tiedän miten ranskan kieli on muuttunut aikojen kuluessa. En lähtisi saivartelemaan asiasta arvostamani opetusministerin kanssa. Pätevä nainen joka piti kauniin puheen veteraaneille muutama vuosi sitten jossain tilaisuudessa.
Kirjoitan mieluummin kotimaani asioista. Juhani Palmun muistomerkki on siirretty hautausmaalla jostain käytännön syystä, ja leski on asiasta pahoillaan. Luin vain jutun otsikon muistaakseni Kirkko&kaupunki-lehdestä, jonka sanaristikko oli tällä kertaa hankalampi kuin yleensä.
Elämästäni ei tulisi mitään, jos lukisin kaikki jutut, ja ottaisin vahvasti kantaa lukemaani.
Ketjun ap. on taas täysin ollut pihalla eli ulalla ketjun otsikoinnissaan.
Lisään vielä viestiini, että luin Le Parisien-artikkelin. Hesari on tiivistänyt jutun hyvin. Jokainen ihminen on aikansa merkkihenkilö. Tärkeintä on muistaa ihmistä elävänä. Samasta aiheesta kirjoitti joku nimellään seurakuntani mielipidepalstalla.
Turha kuolleita on itkeä ja muistella. Minuun voi aina ottaa yhteyttä, vaikka olen huono pitämään yhteyksiä.

Miehen takana on aina nainen. Minulla on vielä IS:sta lukematta Urho Kekkonen juttu. Sylvin elämänkerrasta oli mielenkiintoinen kirjailijailta kirjastossa.
Voi hyvä Sylvi sentään tokaisu lienee hänen tai jonkun toisen kaiman peruja.
Luin jutun, ja Urkin arvostukseni tipahti nollaan. Täysin erilainen mies kuin mitä olen tähän asti kuvitellut olevan. Radiossa kerran joku naishenkilö muisteli lapsuuttaan. Urkki oli usein lainannut hänen isältä muistaakseni metsästysaseen.
Nainen antoi nuivan käsityksen presidentistämme. No nyt ymmärrän miksi.

Yhteistyössä