Femar vai Clomifen; KOKEMUKSIA?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ___
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

___

Vieras
Femar, lääkäri määräsi tätä, jotta saataisiin munasolut kasvamaan.
Lääkeinfossa lukee kuitenkin näin: "Älä käytä Femar-valmistetta jos sinulla on vielä kuukautiset eli et ole ohittanut vielä vaihdevuosia".

Alkoi kyllä huolestuttamaan, että onko kuitenkaan oikea lääke, vai pitäisikö kokeilla kuitenkin Clomifenillä...

Ja kyllä, aion keskustella asiasta lääkärin kanssa, kun lääkehoito on aiheellinen :) Haluaisin vain kysyä mielipiteitänne/ kokemuksianne ko. lääkkeistä.

Mä olen 30-vuotias nainen ja nyt mahassa kasvava lapsi on "tehty" klinikalla. Mulla ei munasolut irronneet ja kasvaneet ilman lääkettä ja lekuri määräsi Femaria. Samaa ihmettelin kun pakkausselostetta luin mutta ihan turvallisia kuulemma ovat. Kysyin tätä asiaa myös. Auttoivat ilmeisesti kun tuolla mahassa joku kasvaa.

Hieman vanha keskustelu jo mutta googletelin tietoa femarista nii löyty..Mutta siis itse käsitän että sitä ei siksi saisi syödä ennen vaihdevuosia kun muuten on suuret riskit tulla raskaaksi ja varmaan jos munasarjat toimii ilmanki niin sitten vielä monikkoraskausriski kasvaa ja muuenki voi alkaa munasoluja liikaa kasvamaan. Kun on kuienin rintasyöpään tarkoitettu alunperin eikä lapsen tekoon :)

Harmittavan vähän löytyy femarista tietoa ja itse nyt ekaa kiertoa menen nii ois kiva kuulla muiden kokemuksia..Tai siis mulla on rinnakkais valmiste letrozole mutta samaa pitäis olla :D

[QUOTE="mmmm";29131127]Hieman vanha keskustelu jo mutta googletelin tietoa femarista nii löyty..Mutta siis itse käsitän että sitä ei siksi saisi syödä ennen vaihdevuosia kun muuten on suuret riskit tulla raskaaksi ja varmaan jos munasarjat toimii ilmanki niin sitten vielä monikkoraskausriski kasvaa ja muuenki voi alkaa munasoluja liikaa kasvamaan. Kun on kuienin rintasyöpään tarkoitettu alunperin eikä lapsen tekoon :)

Harmittavan vähän löytyy femarista tietoa ja itse nyt ekaa kiertoa menen nii ois kiva kuulla muiden kokemuksia..Tai siis mulla on rinnakkais valmiste letrozole mutta samaa pitäis olla :D[/QUOTE]

Täällä ap :) Minä en kuitenkaan uskaltanut lääkettä syödä, joten söin yhden kierron ajan clomia, ilman toivottua tulosta. Miten sinulla, toimivatko lääkkeet, tuliko millaisia haittavaikutuksia? :)

Heippa. Itse söin Femaria kolmen kierron ajan keväällä -12. En huomannut mitään haittavaikutuksia. Ainut että tunsin ekaa kertaa elämässä ovulaatiot tosi selvästi, oli siis melko voimakkaat kivut silloin. Kolmannessa kierrossa minulle tehtiin myös munanjohtimien aukiolotutkumus ja silloin meillä tärppäsi :) Olin kokeillut Femaria ennen myös Clomifenia, mutta minulla se ei ollut riittävän tehokas lääke. Nyt meillä olisi toiveissa toinen lapsi, ja mietin juuri, että yritetäänkö luomuna vai marssinko suoraan samalle lääkärille pyytämään reseptin Femariin, kun eka kerrasta jäi niin hyvä kokemus :) Tietysti pitää muistaa, että me kaikki olemme erilaisia, ja toisilla toimivat eri jutut paremmin kuin toisilla :)

Minä söin ensin yhden kierron inseminaatiota varten Clomifenia onnistuneesti, siis siten onnistuneesti että yksi follikkeli kehittyi oikein, raskaaksi en tullut. Toisessa kierrossa lakkasikin yhtäkkiä toimimasta, joten vaihdettiin Femariin. Femar toimi kahdella seuraavalla kierrolla follikkelin kehityksessä, sen jälkeen vaihdettiin IVF:ään ja pistoksiin. Mutta tämä ei siis ollut Femarin syytä, inseminaatiot ei muuten vain tärpännyt. Kyllähän se vähän pelotti alkaa syömään "syöpälääkettä", mutta laajalti se ilmeisesti on hedelmöityshoidoissakin käytössä vaikkei esim. apteekissa asiasta tiedetty. Minulla ei tullut kummastakaan lääkkeestä mitään sivuvaikutuksia, mutta käsittääkseni Femarin pitäisi olla sikäli parempi että se ei "kerry" elimistöön ja siksi sitä voi käyttää useamman kierron putkeen. Mutta tämä kannattaa toki varmistaa lääkäriltä, käsitin ehkä väärin kun minulla ei kumpaakaan käytetty kovin monen kierron verran.

Mä olen kokeillut molempia ja voin ehdottomasti suositella Femaria! Femar ei kerry elimistöön samalla tavalla kuin clomifen ja ainakin mulla sivuvaikutukset olivat paljon lievempiä. Clomeista mulle kehittyi yleensä 2 rakkulaa kun femareista 1 isompi. Clomeja söin tuloksetta 6 kiertoa. Femareista tärppäsi tokalla kierrolla! :)

Femarista myydään muuten halvemmalla Letrozol-tuotemerkillä, vain murto-osa Femarin hinnasta. Ihan sama vaikuttava aine siis. Sitä lääkäri määräsi mulle :)

Clomifen kuureja on takana kuuden kierron/kuuden inssin verran ja nyt Clomit vaihdettiin Femariin. Clomifenin avulla mulle kehittyi yhteensä 2-4 potenttiaalista follikkelia (munarakkulaa). Kerran tärppäsi, mutta se päätyi varhaiseen keskenmenoon. Toisin sanoen Clomifenilla ei saatu toivottua tulosta ja lääkevaihto perusteltiin sillä että Clomifenissa keskenmenon riski on suurempi. Keskenmenon riski on vähäinen molemmissa, joten ceep calm and have no worries! :) Yksilöllistä miten Clomifenit tai Femarit tepsii. Tsemit kaikille raskautta yrittäville!!

Yhteistyössä