farkkujen lahkeen lyhennys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aapee"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"aapee"

Vieras
mm.. sain jouulahjaksi ompelukoneen.. noin teknisesti osaan kyllä käyttää sitä kun olen peruskoulun käynyt ja lisäksi osaan lukea ohjekirjaa, mutta käytännön vinkkejä kaipaisin. jos siis haluan lyhentää farkkujen lahkeet niin onnistuuko tuo tuosta vaan, kun saumojen risteyskohdasta tulee aika paksu. uskaltaako siitä vaan ajella ettei neula katkea?

entäs onko jollain pettämätönt keinoa millä sen mitan sais kerralla oikein, ettei sitte säärikarvat vilku :) siis mihin kohtaan niiden kuuluu yltää?

Minä ainakin rullaan käsin kaikkein paksuimmat kohdat. Vaikka farkkuja en kyllä ikinä lyhennä koneella ompelemalla, minusta lahkeesta tulee aina ruma.

Minä otan mitan yleensä niin, että kokeilen farkkuja ensin (korollisten) kenkien kanssa, lahkeen pitäisi yltää n. puoliväliin korkoa. Taitan lahkeen ja kiinnitän sen nuppineuloilla. Sitten heitän kengät pois ja testaan vielä ettei lahje mene kantapään alle.

Upouusia älä lyhennä, pese kerran kutistumisen varalta. Leikkaa liiat pois siitä kohtaa johon nilkka päättyy kohti jalkaterää. Siksakkaa reuna, käännä ja ompele suoralla. Ota paksu neula.

Onnistuu ihan noin vain. Vinkki no.1 Pese ne farkut ensin, että näät paljonko kutistuu pituudesta. Vinkki no.2: Ota kaveri avuksi että saat oikean mitan, n. 1cm lattiasta. ja jos paljon lyhentelet farkkuja niin osta sellanen farkunoranssi lanka, tulee nätimmät.

Farkkujen lahje on kyllä ruma jos lyhentää koneella. Paras olis kun taittais ulospäin sen verran kun tarvii, jos ei nyt ihan polveen asti tarvi taittaa. Varsinkin tummansinisissä farkuissa on tyylikkäin noin.

Mitenniin ruma? :O

Samanlainen kuin tehdastekoinen, kun ompelee farkkujen tikkauksen värisellä langalla.

Mä tapaan ohentaa sitä sauman kohtaa vähäsen, ompelen paksulla neulalla ja alalankana paksu tikkauslanka.
Saumaa ylitän varovasti ja tarvittaessa pyöritän käsin siltä kohtaa.

[QUOTE="vieras";23546382]Farkkujen lahje on kyllä ruma jos lyhentää koneella. Paras olis kun taittais ulospäin sen verran kun tarvii, jos ei nyt ihan polveen asti tarvi taittaa. Varsinkin tummansinisissä farkuissa on tyylikkäin noin.[/QUOTE]

yleensä teenkin näin mutta minusta ne on epäsiistit ja laahaavat usein silti maata, jolloin rispaantuvat. lisäksi ne taitteet on tähän aikaan vuodesta täynnä hiekoituskiviä joten ajattelin koittaa jotain uutta :)

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;23546422:
Mitenniin ruma? :O

Samanlainen kuin tehdastekoinen, kun ompelee farkkujen tikkauksen värisellä langalla.

Mä tapaan ohentaa sitä sauman kohtaa vähäsen, ompelen paksulla neulalla ja alalankana paksu tikkauslanka.
Saumaa ylitän varovasti ja tarvittaessa pyöritän käsin siltä kohtaa.

miten 'sauman kohtaa ohennetaan' ? mikä on tikkauslanka?

Voi kun mä osaisin selittää....

Eli tehdään kaksitaitteinen päärme (taitetaan siis kaksi kertaa, kuten niissä on jo valmiinakin) ja sitten siitä alimmaiseksi jäävästä varasta mä leikkaan sauman pois melkein kokonaan, jätän sen verran että ei purkaannu, eli ei siis siihen toiseen taitokseen asti, niin että ommel kulkee kuitenkin kaikkien kerrosten läpi.

Kaikkiin farkkuihin en tee näin, vain paksuimpiin.

JA koskee siis sitä tikattua saumaa joka on paksu jo ennestään, yleensähän toinen sauma on ohkasempi.

Tikkauslanka on paksumpaa lankaa kuin tavallienn ompelulanka, tavallisissa ompelukoneissa kulkee paremmin alalankana kuin ompelulankana.

Yhteistyössä