Exät

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja epävarma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

epävarma

Vieras
Miksi en voi pitää yhteyttä ex poikaystäviin ? Soittelevat aika ajoin ja haluaisin olla niiden kanssa kaveri, mutta mieheni ei salli. Hän väittää etteivät heidän intressinsä ole vilpittömät. Totta, että minulla ollut "vilkas" seuraelämä aikaisemmin, mutta minä ainakin olen tapaamis ja yhteys halussa vilpitön.

Nyt joudun toimimaan salassa - mitä tulisi tehdä. Jatkaa salailua ta lopettaa yhteydet ?

Asia ei ole ihan yksinkertainen, siihen vaikuttaa sinun käytöksesi, poikaystäväsi kokemukset ja se, kuinka hyvin hän tuntee niitä kavereita. Jos haluat niitä tavata tai olla tekemisissä, sinun pitää se tehdä niin, että poikaystäväsi tietää sen tai on jopa mukana. Salatapaamiset on aina ikäviä ja niiden tullessa ilmi on luottamuksesi katkolla.

Toisaalta, eikö sinulla ole muita ystäviä, kuin sängyn kautta kuljetettuja? Ja miksi haluat roikkua niissä entisissä, eikö ne ole jo menneen talven lumia? Eikö olisi hyvä koota yhteinen ystäväpiiri tai tapailla neutraaleja, entisiä kavereita?

Ja mieti miltä itsestäsi tuntuisi, jos kaverisi käyttäytyisi samoin.

Alkuperäinen kirjoittaja epävarma;10430730:
Miksi en voi pitää yhteyttä ex poikaystäviin ? Soittelevat aika ajoin ja haluaisin olla niiden kanssa kaveri, mutta mieheni ei salli.

Jaa-a. Kun aloin olla tämän nykyiseni kanssa, sain myös aika ajoin soittoja entisiltä.

Arvaa, mitä ne oli vailla? Halusivat tietää, mitä kuuluu, ihan pyyteettömästi juu. NOT. Ei ne nyt ihan suoraan sänkyyn pyrkineet, mutta pitivät pöyristyttävänä, että jollakulla muulla olisi nyt yksinoikeus elämääni.

No hei, ihan pikkusen vaan... ketä se haittaa, ihan vaan kahvilla...

Mun itsetunto kesti sen, etten enää tarvinnut haaremia. Vieläkin, yli kymmenen vuoden jälkeen tulee joskus tekstari tai sähköposti. Kadulla tavatessa voidaan tovi vaihtaa kuulumisia. Ihan kohteliaasti. Mutta mun asioiden tärkeysjärjestys menee nyt toisin.

Alkuperäinen kirjoittaja nyxätär;10430875:
Toisaalta, eikö sinulla ole muita ystäviä, kuin sängyn kautta kuljetettuja? Ja miksi haluat roikkua niissä entisissä, eikö ne ole jo menneen talven lumia? Eikö olisi hyvä koota yhteinen ystäväpiiri tai tapailla neutraaleja, entisiä kavereita?

Aivan. Siis mitä ihmeellistä juuri näissä ihmisissä on, ettet voi antaa menneiden olla menneitä? Jotenkin tuo eksiin roikkumaan jääminen on minusta kummallista, ellei sitten satu olemaan jotain aivan erityistä ja yhdistävää joka vaikuttaa nykypäiväänkin.

Se on vähän niin kuin arvomaailmajuttu. Kuka on kenellekin lojaali.
Jos sovitte poikaystäväsi kanssa että voitte molemmat tapailla salaa vastakkaisen sukupuolen edustajia, entisiä ja mahdollisesti tulevia panoja niin mikäs siinä.
Me sovimme jo alussa miehnei kanssa että entiset jäävät unholaan ja olemme toisillemme avoimia ja rehellisiä. Exiä tavataan vain ja ainoastaan yhdessä jos on pakottava tarve jostain käytännön syystä. Emme kumpikaan kaveeraa exien kanssa, ainakaan salaa.

Kyllä ne entiset on hyvä jättää siinä vaiheessa kun alkaa vakavaan suhteeseen. Tiedän etten kestäisi mieheni yhteydepitoa exäänsä, koska en ymmärrä mitä selvitettävää enää on, uudet suhteet menossa ja niihin pitäisi panostaa - ettei käy niin että uusi ex lisää kummankin listaan.

Ei miehet muuten vaan soittele, ollaan nähty miten huonosti miehet pitää yhteyttä paitsi siinä yhdessä asiassa ollaan aktiivisia, eli kun haluttaa.

Käytännössä exän kokonaan huomiotta jättäminen eron jälkeen on kyllä vähän vaikeaa, sillä esimerkiksi lastenhoitoon liittyviä asioita on vaikea, ellei mahdotontakin, hoitaa ilman minkäänlaista kommunikaatiota. Vaikkei lapsia olisikaan, usein kuitenkin on vähintään yhteisiä kummilapsia ja muita tilaisuuksia (syntymäpäivät, hautajaiset, rippijuhlat, yo-juhlat jne), joissa se ex on kohdattava.

Minä olisin pikemminkin huolestunut, jos jompi kumpi kieltäytyisi ehdottomasti pitämästä mitään yhteyttä exään ja jättäisi kaikki asiat hoitamatta ja hunningolle, tiukasta "en voi pitää yhteyttä" -mielipiteestä tulisi minulle mieleen, että jäljellä on vielä jotakin tunteita, jonka vuoksi yhteydenpito on liian tuskallista. Olen siis sitä mieltä, ettei uuteen suhteeseen kannata edes ryhtyä ennen kuin entinen suhde on niin lopussa, ettei yhteydenpito tuota tuskaa ja katkeruutta.

MUTTA salassa ei pidä puolisolta tehdä mitään - muuta kuin ostaa hänelle vaikkapa syntymäpäivä- tai joululahjan, muuten avoimuus on A ja O. Yhdessä pitää pelisäännöt sopia ja jos ne pelisäännöt ovat ne, että ex-puolisoon ei yhteyttä pidetä, niin sitten näin on myös toimittava.

Varmaankin tämäkin on tilannekohtaisesti arvioitava. Miksi ihmeessä haluat pitää yhteyttä exiisi? Onko kyse oikeasti sielujen sympatiasta, ystävyydestä tai satunnaista kuulumisten vaihtoa? Onko kyseessä itsetunnon pönkitys? Miten käyttäydyt heidän kanssaan? Kestääkö yhteydenpito "päivänvaloa" kumppanillesi (ovatko viestit/puhelut hänen korvilleen/silmilleen sallittuja - vaikkei niitä edes tarvitsisi näyttää, mutta onko edes teoriassa mahdollista jos tarvitsisi)?

Kysymyksiä ja pohdinnan arvoisia asioita on näissä suhteissa monenlaisia. Miksi miehesi haluaa, ettet pidä yhteyttä exiisi? Pitääkö hän itse omiinsa? Onko hän perustellut syitään sinulle?

Satunnaispanoja on turha roikottaa suhteessa mukana, vaikka asialliset välit säilyttäisikin. Pitkäaikaisten suhteiden jälkeen puolestaan voi hyvinkin olla arkista kanssakäymistä. Toisaalta miksi siihenkään on tarvetta, jos omassa nykysuhteessa on kaikki hyvin.

Unohda exät. Sinulla ei ole heidän kanssaan mitään yhteistä. Jos on, niin sinulla ei ole tarpeeksi yhteistä nykyisen poikakaverisi kanssa.

Joku tuossa väliin huutelee lapsista. Se on ihan eri juttu. Alkuperäisellä kirjoittajalla ei ole lapsia.

Alkuperäinen kirjoittaja Välillä vaikeaa;10430992:
Lapset kun eivät lakkaa olemasta yhteisiä lapsia eronkaan jälkeen...

Hmm, no aloittajan kohdalla ei taida olla kyse yhteisistä lapsista exien yhteydenpidon syynä. Vai onko?

Yhteiset lapset muuttavat yhtälöä aika olennaisesti, sehän on selvää.

Alkuperäinen kirjoittaja unohda exät;10431109:
Unohda exät. Sinulla ei ole heidän kanssaan mitään yhteistä. Jos on, niin sinulla ei ole tarpeeksi yhteistä nykyisen poikakaverisi kanssa.

Joku tuossa väliin huutelee lapsista. Se on ihan eri juttu. Alkuperäisellä kirjoittajalla ei ole lapsia.

Itse pidän exään yhteyttä lasten asioissa, en muuten. Mieheni on lapseton ja hänellä ei ole mitään syitä yhteyksiin exänsä kanssa, ei edes yhteisiä kummilapsia. Ottaisin aika lailla itseeni jos ex olisi vaikkapa synttäreillä edelleen, siis mieheni sukulaisten juhlissa.
Tapauskohtaista, mutta oletin kysyjän haluavan vaan kahvitella ja rupatella ja tällaiseen en näe kyllä mitään syytä. Paitsi jos nykyinen poikakaveri on tilaisuudessa mukana ja hyväksyy.

Alkuperäinen kirjoittaja Välillä vaikeaa;10430973:
Käytännössä exän kokonaan huomiotta jättäminen eron jälkeen on kyllä vähän vaikeaa, sillä esimerkiksi lastenhoitoon liittyviä asioita on vaikea, ellei mahdotontakin, hoitaa ilman minkäänlaista kommunikaatiota. Vaikkei lapsia olisikaan, usein kuitenkin on vähintään yhteisiä kummilapsia ja muita tilaisuuksia (syntymäpäivät, hautajaiset, rippijuhlat, yo-juhlat jne), joissa se ex on kohdattava.

Minä olisin pikemminkin huolestunut, jos jompi kumpi kieltäytyisi ehdottomasti pitämästä mitään yhteyttä exään ja jättäisi kaikki asiat hoitamatta ja hunningolle, tiukasta "en voi pitää yhteyttä" -mielipiteestä tulisi minulle mieleen, että jäljellä on vielä jotakin tunteita, jonka vuoksi yhteydenpito on liian tuskallista. Olen siis sitä mieltä, ettei uuteen suhteeseen kannata edes ryhtyä ennen kuin entinen suhde on niin lopussa, ettei yhteydenpito tuota tuskaa ja katkeruutta.

MUTTA salassa ei pidä puolisolta tehdä mitään - muuta kuin ostaa hänelle vaikkapa syntymäpäivä- tai joululahjan, muuten avoimuus on A ja O. Yhdessä pitää pelisäännöt sopia ja jos ne pelisäännöt ovat ne, että ex-puolisoon ei yhteyttä pidetä, niin sitten näin on myös toimittava.

Tässä tapauksessa puhuttiin entisistä POIKAYSTÄVISTÄ, ei lasten isistä.

Ahaa, tässä puhuttiin joistakin lyhytaikaisista poikaystävistä. Pahoitteluni, että "huutelin väliin" (niin kuin joku asian ilmaisi) lapsista ja/tai kummilapsista jne., en mieltänyt, että termiä "ex" käytetään muuten kuin avio/avoliiton jälkeen.

Koska itse kutsun exäksi vain entistä aviomiestäni (yhteistä taivalta kertyi meillä lähes 15 vuotta) ja nykyinen mieheni kutsuu exäkseen vain entistä aviovaimoaan (he olivat yhdessä lähes 20 vuotta), niin kuvittelin muidenkin tarkoittavan exällä tosiaan entisiä (yleensä pitkäaikaisia) avo/aviopuolisoita.

Alkuperäinen kirjoittaja epävarma;10430730:
Miksi en voi pitää yhteyttä ex poikaystäviin ? Soittelevat aika ajoin ja haluaisin olla niiden kanssa kaveri, mutta mieheni ei salli. Hän väittää etteivät heidän intressinsä ole vilpittömät. Totta, että minulla ollut "vilkas" seuraelämä aikaisemmin, mutta minä ainakin olen tapaamis ja yhteys halussa vilpitön.

Nyt joudun toimimaan salassa - mitä tulisi tehdä. Jatkaa salailua ta lopettaa yhteydet ?

Niin kai se on kuten vastauksissa todetaan. Halusin vain olla kaveri ja ehkä muuten jutella, ei ole ollut mitään taka ajatuksia ja exä vakuutti että intressit ihan pyyteettömät. Kai se on lopetettava se yhteydenpito.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäonen;10432399:
Niin kai se on kuten vastauksissa todetaan. Halusin vain olla kaveri ja ehkä muuten jutella, ei ole ollut mitään taka ajatuksia ja exä vakuutti että intressit ihan pyyteettömät. Kai se on lopetettava se yhteydenpito.

Miksi te erositte, jos edelleen kaipaatte toistenne seuraa?

Seurustelusuhde on aivan eri asia kuin muu ystävyyssuhde. Ystävyys voi muuttua seurusteluksi (mikä sisältää seksiä), mutta takaisin ei enää ole paluuta. Kun seksisuhde loppuu, siitä tulee entinen seksisuhde, ei suinkaan ystävyyssuhde.

Se muuten on enimmäkseen juuri niin, että ystävyyssuhde voi muuttua seksisuhteeksi/parisuhteeksi, mutta seksin jälkeen harvemmin on paluuta täysplatoniseen ystävyyteen. Siinä on aina läsnä se entinen seksisuhde tai entinen rakkaussuhde.

Taidat olla aloittaja vähän yksinkertainen tapaus. Miten tulee muutenkin sellainen vaikutelma, että vakuuttelusi pyyteettömyydestä antavat juuri päinvastaisen kuvan. Ehkä olet maininnut asian muutaman kerran liikaa ;)

Kaverihan voi olla muutenkin kuin aktiivisella yhteydenpidolla. Miten usein muuten käytännössä haluaisit exiäsi tavata ja kuinka tiheään haluaisit heidän kanssaan pitää yhteyttä? Päivittäin, viikoittain, kuukausittain, vielä satunnaisemmin? Entä haluaisitko tutustuttaa exäsi nykyisen kumppanisi kanssa niin, että voisitte viettää aikaa myös kolmestaan?

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäonen;10432399:

Alkuperäisessä viestissäsi puhuit existä oikein monikossa. Luulin sinun tarkoittaneen, että haluat raahata talutushihnassasi jotain mieskuoroa, jota sitten palkitset ystävällisellä juttelulla ja ehkä vähän muutenkin joskus. Ja siihen samaan hihnaanko pitäisi sitten sen nyxän sopia?
Eipä taida käydä?

Alkuperäisessä viestissäsi puhuit existä oikein monikossa. Luulin sinun tarkoittaneen, että haluat raahata talutushihnassasi jotain mieskuoroa, jota sitten palkitset ystävällisellä juttelulla ja ehkä vähän muutenkin joskus. Ja siihen samaan hihnaanko pitäisi sitten sen nyxän sopia?
Eipä taida käydä?

No ei se kai käy. Pidän nykyistä liian mustasukkaisena, mutta ehkä se ei ole niin.

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;10432534:
No ei se kai käy. Pidän nykyistä liian mustasukkaisena, mutta ehkä se ei ole niin.
Miten itse suhtautuisit jos poikakaverisi haluaisi tapailla entisiään ja entäs jos hän jäisi kiinni salaa tapailusta?

Ihmettelen kyllä, että miksi ylipäätään olet nykyisesi kanssa, jos hän on mielestäsi liian mustasukkainen ja haluat pitää yhteyttä exiin.

Itse olen pitänyt salaa ex-hoitooni yhteyttä ja varmasti puolisolleni sanoisin, että ihan viattomasti, vaikka kyllä tässä on molemmille, exälle ja itselleni, selvää mitä viritystä halutaan pitää yllä. Olenpa tuhma.

Ihmettelen kyllä, että miksi ylipäätään olet nykyisesi kanssa, jos hän on mielestäsi liian mustasukkainen ja haluat pitää yhteyttä exiin.

Itse olen pitänyt salaa ex-hoitooni yhteyttä ja varmasti puolisolleni sanoisin, että ihan viattomasti, vaikka kyllä tässä on molemmille, exälle ja itselleni, selvää mitä viritystä halutaan pitää yllä. Olenpa tuhma.

Sama täällä, salaa pidän yhteyksiä vain niihin miehiin, joiden kanssa ei ole ihan puhtaita jauhoja pussissa. Tai mitä lie siellä pussissa....
Mutta jos olet vasta seurusteluasteella, ehkä sinun on viisainta katsoa noi exät loppuun ja sitten vasta yrittää sitoutumista tosissasi. Olet aika ilkeä kun odotat toisen nielevän kaikki entiset hoidotkin.

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä