Käytännössä exän kokonaan huomiotta jättäminen eron jälkeen on kyllä vähän vaikeaa, sillä esimerkiksi lastenhoitoon liittyviä asioita on vaikea, ellei mahdotontakin, hoitaa ilman minkäänlaista kommunikaatiota. Vaikkei lapsia olisikaan, usein kuitenkin on vähintään yhteisiä kummilapsia ja muita tilaisuuksia (syntymäpäivät, hautajaiset, rippijuhlat, yo-juhlat jne), joissa se ex on kohdattava.
Minä olisin pikemminkin huolestunut, jos jompi kumpi kieltäytyisi ehdottomasti pitämästä mitään yhteyttä exään ja jättäisi kaikki asiat hoitamatta ja hunningolle, tiukasta "en voi pitää yhteyttä" -mielipiteestä tulisi minulle mieleen, että jäljellä on vielä jotakin tunteita, jonka vuoksi yhteydenpito on liian tuskallista. Olen siis sitä mieltä, ettei uuteen suhteeseen kannata edes ryhtyä ennen kuin entinen suhde on niin lopussa, ettei yhteydenpito tuota tuskaa ja katkeruutta.
MUTTA salassa ei pidä puolisolta tehdä mitään - muuta kuin ostaa hänelle vaikkapa syntymäpäivä- tai joululahjan, muuten avoimuus on A ja O. Yhdessä pitää pelisäännöt sopia ja jos ne pelisäännöt ovat ne, että ex-puolisoon ei yhteyttä pidetä, niin sitten näin on myös toimittava.