exät ja uudet kumppanit

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja meici
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

meici

Jäsen
25.07.2013
130
7
18
tahtoisin kuulla kokemuksia, miten te ex-puolisot/avopuolisot suhtaudutte isän/äidin nykyisiin kumppaneihin. Mikä on ollut vaikeaa vai oletteko osanneet olla tyytyväisiä siihen, että lapsen elämässä on useampi välittävä aikuinen? Oletteko kenties kokeneet nyksän jotenkin uhkana?

Molemmilla uudet kumppanit, ei olla tekemisissä. Exä katkera meidän erosta, ei suostu puhumaan lapsia koskevissa asioissa, mistään muusta ei olisi asiaakaan. Exän uusi kumppani ei häiritse minua, ei ole edes lasteni kanssa tekemisissä, vaikka siellä käyvätkin. Ihanne tilanne olisi, että lapsia koskevissa asioissa voisimme olla asiallisesti tekemisissä, sekä exän ja sen nyksän kanssa, mutta kaikkeen ei voi vaikuttaa...

Olin ensin tosi iloinen exän puolesta, en kokenut millään tavalla uhkana sitä uutta naista päinvastoin, olin tosi iloinen, että lapsikin tykkäsi exäni nykyisestä. Sen jälkeen alkoi kauhea mustamaalaaminen. Nekin asiat, joissa ex oli ennen nykyisensä tapaamista täysin samaa mieltä kanssani, olivatkin yhtäkkiä täysin väärin ja ex käänsi takkinsa täysin ja pyrki leimaamaan kaiken tekemäni huonoksi. En tiedä onko uusi nainen tällaisen takin kääntämisen takana, mutta oudolta muutos tuntuu. Mies on sellainen, että lähtee mukaan ihan mihin tahansa näyttääkseen itse paremmalta, eikä takuulla sano missään vaiheessa toisen olevan väärässä tai edes puolusta lastaan (saati sitten exäänsä) jos uskoo, että näyttää vaimonsa silmissä "paremmalta" puhumalla paskaa tai kääntämällä takkinsa. Sellainen miehekäs suoraselkäisyys puuttuu ihan täysin. Enää en siis tiedä mitä mieltä olen. Kyllä on saanut itkua pidättää, kun lapsikin tuntee olonsa niin epävarmaksi jatkuvan arvostelun alla.

Mä en ole koskaan edes tavannut eksäni nyksää vaikka ovat olleet naimisissa jo monta vuotta. En koe sitä mitenkään tarpeelliseksi. Lasteni kanssa tulee toimeen enkä ole koskaan saanut lapsilta mitään huonoa palautetta ja se riittää minulle. Uhkana en häntä koe koska en edes tunne.
Mutta siis ei mulla mitään häntä vastaan ole ja ensi vuonna olisi tiedossa vanhemman lapsen rippijuhlat. Siellä varmaan tavataan.

Meillä molemmilla ex-puolisot joiden kanssa lapsia. Minun exän kanssa kaikki sujuu loistavasti, kaikki pystyy toimimaan aikuisten tavoin lasten parhaaksi, ollaan hyvissä väleissä sekä mieheni ja exä tulevat erittäin hyvin juttuun.
Mieheni exä taas yrittänyt vaikeuttaa asioita monella tapaa, aina kun luulemme että nyt asiat alkaa toimimaan saa taas uuden kimmokkeen mustamaalaamiseen ja pelaamiseen. Vaikuttaa vuosienkin jälkeen erittäin katkeralta.

Eli kokemus niin hyvästä yhteistyöstä kuin hieman hankalammasta. Toivon kuitenkin että tilanne joskus vielä paranee.

Alkuperäinen kirjoittaja Eräs ex;28895444:
Olin ensin tosi iloinen exän puolesta, en kokenut millään tavalla uhkana sitä uutta naista päinvastoin, olin tosi iloinen, että lapsikin tykkäsi exäni nykyisestä. Sen jälkeen alkoi kauhea mustamaalaaminen. Nekin asiat, joissa ex oli ennen nykyisensä tapaamista täysin samaa mieltä kanssani, olivatkin yhtäkkiä täysin väärin ja ex käänsi takkinsa täysin ja pyrki leimaamaan kaiken tekemäni huonoksi. En tiedä onko uusi nainen tällaisen takin kääntämisen takana, mutta oudolta muutos tuntuu. Mies on sellainen, että lähtee mukaan ihan mihin tahansa näyttääkseen itse paremmalta, eikä takuulla sano missään vaiheessa toisen olevan väärässä tai edes puolusta lastaan (saati sitten exäänsä) jos uskoo, että näyttää vaimonsa silmissä "paremmalta" puhumalla paskaa tai kääntämällä takkinsa. Sellainen miehekäs suoraselkäisyys puuttuu ihan täysin. Enää en siis tiedä mitä mieltä olen. Kyllä on saanut itkua pidättää, kun lapsikin tuntee olonsa niin epävarmaksi jatkuvan arvostelun alla.

Onko tilanne jatkunut kauan?

tuntuis vähän, että ne on ne nyksät jotka aiheuttaa ongelmia, esimerkiksi mustasukkaisuuksissaan manipuloimalla, eikä eksät?

Tarinoilla on usein kaksi puolta. Jos olet exä, kuvittelet etä nyksä tekee kiusaa, jos olet nykyinen koet exän tekemiset kiusaksi ;)
On hankalia uusia puolisoita mutta kyllä useimiten se exä mustasukkaisuuksissaan alkaa manipuloinnin, on vaikea "luovuttaa" lapset toisen naisen vaikutuspiiriin ja menettää se kuningattaren rooli entisen miehensä elämässä.

Ihan pelkkää ilmaa minulle. Exän kanssa hoidan lasten asiat, uuden puolison olen tavannut pari kertaa pikaisesti. Niin kauan kuin kohtelee lapsiani hyvin ja antaa rauhassa minun ja lasten isän hoitaa lasten asiat, ei ole mitään valittamista. Hyvin on mennyt jo viitisen vuotta, joten uskon sujuvan hyvin jatkossakin.

Sekä exääni että uutta vaimoansa halveksin koko sydämestäni, mutta se ei näy millään tavalla yhteisessä huoltajuudessa. Pidän hyvin kulissia yllä niin lapsille, exälle kuin muillekin. Vain pari läheisintä ystävää tietävät, miten kipeää exän ja nyxänsä teot vieläkin tekevät.

Itse olen "nyksä" ja miehellä lapsia edellisistä suhteista. Mä olisin mielelläni sekä lasten että exien kanssa tekemisissä, mutta exät eivät halua miestäkään lasten elämiin, joten enpä voi asialle mitään. Harmittaa suuresti lasten puolesta, kun mun ja miehen lapset eivät saa tutustua sisaruksiinsa pelkän exien katkeruuden ja v****maisuuden takia.

"Niin kauan kuin kohtelee lapsiani hyvin ja antaa rauhassa minun ja lasten isän hoitaa lasten asiat, ei ole mitään valittamista. Hyvin on mennyt jo viitisen vuotta, joten uskon sujuvan hyvin jatkossakin."

Uusilla kumppaneilla muillakin on varmasti vähän identiteettikriisiä, kun ei tiedä mikä nyt on perhe ja mikä ei. Onko exien mielestä se ydinperhe edelleen äiti, isä ja lapsi/lapset? "nyksien" näkökulmasta se perhe kun on se saman katon alla asuva, vaikka lapsen asioista päättäisivätkin äiti ja isä.

Itse olen sanonut mieheni eksälle, etten uhkaa hänen asemaansa äitinä ja toivon meidän voivan olla lapsen takia asiallisissa väleissä. Kuitenkin koen itse olevani vastuullinen toinen aikuinen meidän perheessä.

Ihmettelen sitä, miksi joku ei halua tutustua eksän uuteen kumppaniin. Luulisi, että olisi tärkeä tietää, millaisen ihmisen kanssa lapsi aikaansa viettää. Sitä kautta lapsikin saa mallin siitä, että on tärkeä ensin tutustua johonkin ihmiseen, ennen kuin voi muodostaa hänestä mielipidettä. Eihän lapsen opettajasta tai valmentajastakaan ajatella, että niin kauan kaikki toimii, kuin hän ei häiritse minun elämää. Tai että hän on minulle pelkkää ilmaa. Sama tietysti koskee tätä uutta puolisoa.

• Tykkää
Reactions: meici
Minä tahtoisin ehkä olla enemmänkin tekemisissä miehen eksän kanssa. Tietää, miten lapsella siellä ollessa menee. Heillä kuitenkin on melko viileät välit, naiselle lapseton viikko on täysin lapsi-vapaata aikaa.

Siksipä otinkin yhteyttä, jollei itse viitsi. Jos itse olisin siinä tilanteessa, tahtoisin tietää uudesta kumppanista paljon.

Yhteistyössä