Ex-vaimolla sama nimi

  • Viestiketjun aloittaja Vanhanaikainen
  • Ensimmäinen viesti
Vanhanaikainen
Mitä mieltä olette siitä että miehenne ex-vaimolla on edelleen miehenne sukunimi vaikka erosta on jo vuosia aikaa? Tiedän ettei sitä voi kukaan muu muuttaa kuin ao henkilö mutta silti ei mieltäni lämmitä ajatus että hänellä on sama sukunimi kuin minulla vaikka vain minä olen mieheni vaimo.
 
Diana
Miksi ihmeessä vaihtaisin sukunimeni, vaikka ex:llä uusi vaimo on? Sukunimi ei ole suojattu, joten mikään ei "pakota" minua siitä luopumaan. Suomessa on satoja muitakin naisia (ja miehiä), joilla on tämä sama sukunimi. Tottakai haluan, että minulla on sama nimi kuin lapsillani! Jos menen uusiin naimisiin, harkitsen haluanko uuden mieheni nimen vai pidänkö saman kuin alaikäisillä lapsillani on. Jos lapsilta kysytään, he eivät halua minun vaihtavan sukunimeä. Ja mieheni uudella kumppanillahan ei ole asiaan mitään sanomista. Toisaalta en haikaile ex-mieheni perään, joten hänellä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, että haluan nimeä kantaa.
Jos mieheni uusi kumppani kärsii siitä, että minäkin olen Rouva XXXX, niin VOI VOI!!!
 
mulla nimi ekax
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.08.2006 klo 17:03 Diana kirjoitti:
Miksi ihmeessä vaihtaisin sukunimeni, vaikka ex:llä uusi vaimo on? Sukunimi ei ole suojattu, joten mikään ei "pakota" minua siitä luopumaan. Suomessa on satoja muitakin naisia (ja miehiä), joilla on tämä sama sukunimi. Tottakai haluan, että minulla on sama nimi kuin lapsillani! Jos menen uusiin naimisiin, harkitsen haluanko uuden mieheni nimen vai pidänkö saman kuin alaikäisillä lapsillani on. Jos lapsilta kysytään, he eivät halua minun vaihtavan sukunimeä. Ja mieheni uudella kumppanillahan ei ole asiaan mitään sanomista. Toisaalta en haikaile ex-mieheni perään, joten hänellä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, että haluan nimeä kantaa.
Jos mieheni uusi kumppani kärsii siitä, että minäkin olen Rouva XXXX, niin VOI VOI!!!
samoin ajattelen.mutta tällä palstalla se on "nyksien" mielestä exvaimon sairasta käytöstä ja terroria :$ Tosin heidän mielestään exvaimo on lähinnä raiskannut mies polon ja saattautunut näin kierosti raskaaksi, synnyttänyt lähinnä hirviöitä lapsiksi ja kehtaa nyhtää näiden otusten nimissä mieheltä kauheaa elaria.Vaikka mies on saanut uuden OIKEAN perheen ja IHANIA lapsia ja FIKSUN vaimon, exvaimon kannattaisi kyllä hävetä ja miel. maksaa miehelle ja tämän perheelle elatusta, koska hehän ovat se oikea perhe...kyllä joskus v.i.t.u.t.t.a.a....moiset idioottimaiset jutut...
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.08.2006 klo 18:33 mulla nimi ekax kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.08.2006 klo 17:03 Diana kirjoitti:
Miksi ihmeessä vaihtaisin sukunimeni, vaikka ex:llä uusi vaimo on? Sukunimi ei ole suojattu, joten mikään ei "pakota" minua siitä luopumaan. Suomessa on satoja muitakin naisia (ja miehiä), joilla on tämä sama sukunimi. Tottakai haluan, että minulla on sama nimi kuin lapsillani! Jos menen uusiin naimisiin, harkitsen haluanko uuden mieheni nimen vai pidänkö saman kuin alaikäisillä lapsillani on. Jos lapsilta kysytään, he eivät halua minun vaihtavan sukunimeä. Ja mieheni uudella kumppanillahan ei ole asiaan mitään sanomista. Toisaalta en haikaile ex-mieheni perään, joten hänellä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, että haluan nimeä kantaa.
Jos mieheni uusi kumppani kärsii siitä, että minäkin olen Rouva XXXX, niin VOI VOI!!!
samoin ajattelen.mutta tällä palstalla se on "nyksien" mielestä exvaimon sairasta käytöstä ja terroria :$ Tosin heidän mielestään exvaimo on lähinnä raiskannut mies polon ja saattautunut näin kierosti raskaaksi, synnyttänyt lähinnä hirviöitä lapsiksi ja kehtaa nyhtää näiden otusten nimissä mieheltä kauheaa elaria.Vaikka mies on saanut uuden OIKEAN perheen ja IHANIA lapsia ja FIKSUN vaimon, exvaimon kannattaisi kyllä hävetä ja miel. maksaa miehelle ja tämän perheelle elatusta, koska hehän ovat se oikea perhe...kyllä joskus v.i.t.u.t.t.a.a....moiset idioottimaiset jutut...
ah taas niin ihanaa katkerien eksien valitusta! varsinnki kun uskalletaan tuoda heidän oikeutetut ja ihant tekosensa päivän valoon,, ja eikös tuo ap kysynyt sukunimestä?? no mua ei häiritse vaikka mieheni ex on saman sukunimen omaava! no siskoni vaihtoi oman nimensa heti eron jälkeen!! kukin tavallaan!!
 
rouveliini
Oletpas saanut kitkerää palautetta. Asia on kai niin tunteita herättävä, ettei siitä voi jutella asialinjalla....?

Virittelin sinun aloituksestasi tietämättä samantyyppisen aloituksen "Parisuhde" -osioon. Tosin vivahde-eroja on, mutta sukunimiasiasta kuitenkin. Käytin itse pitkään ex-mieheni nimeä, joten ymmärrän, miksi näin toimitaan. Mutta sitä en kyllä ymmärrä, miksi joku tahtoisi pitää ex-miehensä nimen, jos menee uudelleen naimisiin. Siinä on jo jotain -- hieman erikoista :whistle:

Meidän kohdalla miestäni harmittaa, että hänen exänsä käyttää yhdysnimeä tyyliin Omanimi-Miehennimi. Mies on pyytänyt exäänsä jättämään oman nimensä käytön, toistaiseksi tuloksetta. Kyseessä on harvinainen, suojattu nimi. Ymmärrän miestäni, ja on hänen puolestaan vähän paha olla, nimiasia on hänelle herkkä paikka. Itseäni asia ihmetyttää, mutta ei samalla tavalla ärsytä. En ole ainoa, jota hänen yhdysnimensä ihmetyttää. Sitä kysellään minultakin, mikä on noloa ja kiusallista... Hämmentävää... :$
 
Ei minua ainakaan häirinny vaikka mieheni ex-vaimo piti eron jälkeen mieheni sukunimen, vaikka meidän yhteinen lapsikin oli sillä samalla sukunimellä ja minä en. Ex piti nimen siihen asti että meni uusiin naimisiin.

So what? Ainakaan meidän tapauksessa se ei ollut terrorisointia milläänlailla vaikka hän halusikin pitää mieheni sukunimen. En ottanut sitä mitenkään loukkauksena, koska olihan hän mennyt mieheni kanssa naimisiin ja ollut hänen vaimonsa niin kauan kunnes hänelle tuli tarve ottaa uusi kulta ja ero.

Tiedä häntä että miten hän ottaa sen että hänen ja mieheni lapset ovat mieheni sukunimellä kuten meidänkin yhteinen ja minäkin nykyisin, ainakaan ei ole valittanut asiasta.
 
Meillä mies halusi itse että ex vaihtaisi hänen sukunimensä eron jälkeen, muttei exä tähän suostunut.Sittemmin hän kuitenkin vaihtoi sukunimen mentyään uudelleen naimisiin..
Minusta olis tosi outoa jos menis uudelleen naimisiin ja haluaisi pitää ex-puolison sukunimen! :headwall:
Niin ja olipa kitkeriä kommentteja exiltä... :LOL:
Ja itse haluaisin kyllä ehdottomasti erottuani vaihtaa tyttönimeni takaisin ja taitaisinpa vaihtaa lapsilleni myös tyttönimeni...
 
Diana
Mielestäni en ole katkera ex. Elän onnellisessa parisuhteessa uuden kumppanini kanssa, eikä minulla ole koskaan ollut katkeruutta entistä miestäni kohtaan. Erosimmekin yhteisestä päätöksestä, koska olimme enemmänkin ystäviä kuin aviopari. Mutta en todellakaan ymmärrä uusien kumppaneiden kateutta ex- vaimolle kaikesta - jopa sukunimestä. Vaihdan sen jos haluan, en todellakaan ex-mieheni kumppanin lapsellisen oikun vuoksi. Ja olisihan se koomista jos kotimme ovassa lukisi kolme eri nimeä; nykyisen mieheni sukunimi, minun sukunimeni ja lasteni sukunimi. Kyllä me pärjäämme lasten kanssa ihan hyvin samalla nimellä kuin lasteni isä. Ja nykyisen mieheni ex-vaimolla on nykyisen mieheni nimi edelleen, enkä minä itke sitä!
Toisaalta jos uutta vaimoa häiritsee, niin nykyisen sukunimilain mukaanhan ex-mies ja uusi rouva voivat ottaa rouvan nimen - ei ole sama silloin kuin ex-rouvalla. =)
 
Ronja
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.08.2006 klo 21:03 Sussu kirjoitti:
Meillä mies halusi itse että ex vaihtaisi hänen sukunimensä eron jälkeen, muttei exä tähän suostunut.Sittemmin hän kuitenkin vaihtoi sukunimen mentyään uudelleen naimisiin..
Minusta olis tosi outoa jos menis uudelleen naimisiin ja haluaisi pitää ex-puolison sukunimen! :headwall:
Niin ja olipa kitkeriä kommentteja exiltä... :LOL:
Ja itse haluaisin kyllä ehdottomasti erottuani vaihtaa tyttönimeni takaisin ja taitaisinpa vaihtaa lapsilleni myös tyttönimeni...

Lapsilla on kyllä oikeus pitää isänsä nimi. Minun lasteni isä ei ainakaan tykkäisi jos ehdottaisin, että vaihdan lasten sukunimen.
 
Enia
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.08.2006 klo 15:38 Vanhanaikainen kirjoitti:
Mitä mieltä olette siitä että miehenne ex-vaimolla on edelleen miehenne sukunimi vaikka erosta on jo vuosia aikaa? Tiedän ettei sitä voi kukaan muu muuttaa kuin ao henkilö mutta silti ei mieltäni lämmitä ajatus että hänellä on sama sukunimi kuin minulla vaikka vain minä olen mieheni vaimo.

:attn: Korvaani särähti tuo: "...sama sukunimi kun minulla vaikka VAIN MINÄ OLEN MIEHENI VAIMO!"
Unohdat, että ROUVA tittelin saa pitää, vaikka eroaa! Joten nyt teitä on kaksi ROUVAA, jotka on saaneet nimesi samalta mieheltä - joka kyllä ihan virallisesti oli ENSIN SEN TOISEN ROUVAN AVIOMIES. Miksi ihmeessa ihmisen pitää olla noin lapsellinen, että takertuu moiseen pikku juttuun?! Itse olen elänyt mieheni kanssa jo kauan ja hänen ex-rouvallaan on edelleen mieheni sukunimi. Enpä ole tajunnut asiaa surra ja siitä olla pahoillani. Eikös se nyt ole ihan luonnollista, että hän piti perheensä kanssa saman nimen vaikka erosi. Ei se minulta ole pois!!!
:headwall:
 
eräs
Itselläni ei ole kyseistä harmia, koska mieheni ei ollut eksänsä kanssa naimisissa. Nyt minulla on mieheni sukunimi, joka on myös lasteni nimi. Tosin sama nimi on myös hänen lastensa nimi.
Ymmärrän kyllä, jos se häiritsee, jos eksä pitää miehen nimen. Ymmärrän kyllä myös sen, että se pidetään lasten takia.
Loppujen lopuksi, aika pieni harmi tuo nimiasia on. Pääasia, että on jonkun niminen. Meidän nimi on niin yleinen, että samannimisiä tulee jokatapauksessa jatkuvasti vastaan.
 
nimikaima
minulla on miehen exn kanssa lähes sama nimi.. etunimessä yhden kirjamen ero,, meinaa joskus mennä Eijat ja Teijat sekaisin vai oliko se Arja vai Tarja.. että silleen
 
Ex ja nyx
[/quote]
samoin ajattelen.mutta tällä palstalla se on "nyksien" mielestä exvaimon sairasta käytöstä ja terroria :$ Tosin heidän mielestään exvaimo on lähinnä raiskannut mies polon ja saattautunut näin kierosti raskaaksi, synnyttänyt lähinnä hirviöitä lapsiksi ja kehtaa nyhtää näiden otusten nimissä mieheltä kauheaa elaria.Vaikka mies on saanut uuden OIKEAN perheen ja IHANIA lapsia ja FIKSUN vaimon, exvaimon kannattaisi kyllä hävetä ja miel. maksaa miehelle ja tämän perheelle elatusta, koska hehän ovat se oikea perhe...kyllä joskus v.i.t.u.t.t.a.a....moiset idioottimaiset jutut...
[/quote]

Kylläpä osoitit idioottimaisuutesi. Minä olen sekä exä että nyxä. Eikä tulisi mieleenikään ajatella tällä tavalla ex-mieheni nykyisestä vaimosta.. ei hän ole minulle mitään pahaa tehnyt. Huolehtii minun lapsistani viikonloppuisin..
Mutta nimiasiaan, minä otin tyttönimeni heti erottuamme vaikka lapset jäivät isän nimelle. Hehän kuuluvat edelleen isänsä sukuun toisin kuin minä. Samoin nykyisen mieheni ex oli tyttönimellään ennen kuin minä edes nykyistä miestäni tunsin joten hänkään ei sitä vaihtanut minun lapsellisen oikkuni takia.
Tätä palstaa seuranneena täytyy sanoa että kylläpä saatte sodan aikaan aiheessa kuin aiheesta muttä suomalainenhan on kateellinen ja mustasukkainen eikä muuksi muutu.
Uskokaa tai älkää, minä en ole sydänystävä ex-mieheni nykyisen vaimon kanssa mutta sen verran tulemme toimeen että tarjouduin ottamaan hoitoon heidän lapsensa jotta he pääsivät kahdestaan etelään ja vieläpä he uskalsivat hänet minulle jättää...
 
\samoin ajattelen.mutta tällä palstalla se on "nyksien" mielestä exvaimon sairasta käytöstä ja terroria :$ Tosin heidän mielestään exvaimo on lähinnä raiskannut mies polon ja saattautunut näin kierosti raskaaksi, synnyttänyt lähinnä hirviöitä lapsiksi ja kehtaa nyhtää näiden otusten nimissä mieheltä kauheaa elaria.Vaikka mies on saanut uuden OIKEAN perheen ja IHANIA lapsia ja FIKSUN vaimon, exvaimon kannattaisi kyllä hävetä ja miel. maksaa miehelle ja tämän perheelle elatusta, koska hehän ovat se oikea perhe...kyllä joskus v.i.t.u.t.t.a.a....moiset idioottimaiset jutut...
[/quote]

Kylläpä osoitit idioottimaisuutesi. Minä olen sekä exä että nyxä. Eikä tulisi mieleenikään ajatella tällä tavalla ex-mieheni nykyisestä vaimosta.. ei hän ole minulle mitään pahaa tehnyt. Huolehtii minun lapsistani viikonloppuisin..
Mutta nimiasiaan, minä otin tyttönimeni heti erottuamme vaikka lapset jäivät isän nimelle. Hehän kuuluvat edelleen isänsä sukuun toisin kuin minä. Samoin nykyisen mieheni ex oli tyttönimellään ennen kuin minä edes nykyistä miestäni tunsin joten hänkään ei sitä vaihtanut minun lapsellisen oikkuni takia.
Tätä palstaa seuranneena täytyy sanoa että kylläpä saatte sodan aikaan aiheessa kuin aiheesta muttä suomalainenhan on kateellinen ja mustasukkainen eikä muuksi muutu.
Uskokaa tai älkää, minä en ole sydänystävä ex-mieheni nykyisen vaimon kanssa mutta sen verran tulemme toimeen että tarjouduin ottamaan hoitoon heidän lapsensa jotta he pääsivät kahdestaan etelään ja vieläpä he uskalsivat hänet minulle jättää...

[/quote]

Vaikutat ihanalta ihmiseltä, olisipa minunkin mieheni ex kaltaisesi. Joidenkin on vaikea näköjään käsittää (tuo ylempi kommentti), että OIKEAA terroria on todellakin olemassa, ja se on aika kaukana tällaisista nimiasioista. Edes omat lapset eivät paina vaakakupissa, kun punotaan juonia, kiristetään ja valehdellaan. Kovin mukavaa ei ole sekään, että puhelin soi monta kertaa tunnissa, tai kotioveen liimaillaan viestejä naapureiden luettavaksi. Minun mieheni ex jopa väärenteli mieheni allekirjoituksia papereihin.
Mutta nimiasiaan.... Minua ei haittaa, että exällä on sama nimi. Alkuaikoina se vähän harmitti, sillä hän yritti minua asialla ärsyttää, korosti aina sukunimeään, aikana, jolloin emme mieheni kanssa olleet vielä naimisissa ja oma sukunimeni oli eri. Mielestäni on ihan luonnollista, jos äiti pitää saman nimen kuin lapsillaan, mutta toisaalta onhan paljon ydinperheitäkin, joissa vanhemmilla eri nimet. Kukin tyylillään!
 
Kyllä teidän elämänne on vaikeaa jos pitää katkerana miettiä mikä sukunimi kumppanin ex:llä on ja onko hänellä siihen oikeus. Mua ei ole yhtään häirinnyt, vaikka mieheni ex on mieheni sukunimen pitänyt. Elämässä on paljon suurempiakin asioita murehdittavaksi.... :headwall:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.08.2006 klo 20:44 Liisu kirjoitti:
Kyllä teidän elämänne on vaikeaa jos pitää katkerana miettiä mikä sukunimi kumppanin ex:llä on ja onko hänellä siihen oikeus.
Ja toisessa ketjussa surkuttelet kun uusperheen äidit kirjoittaa niin rumasti lapsista. Onko sinulla muuta tekemistä kun heitellä noita ylenkatsovia kommenttejasi. Kenellekään asiat eivät ole mustavalkoisia joten pois turha tekopyhyys.

 
niksaus
Mitä mustavalkoista tai tekopyhää siinä on, jos ihmettelee sitä, miksi jonkun arsea jaksaa kaivaa jonkun entisen rouvan sukunimiasiat?

Puhumattakaan siitä, että yleensähän uusperheen lapsista puhutaan enemmän veemäiseen sävyyn kuin edes yrittäen ymmärtää.
 
Kyllä mua vaan ÄRSYTTÄÄ!!!!
Sairaalassa ja terveyskeskuksessa sekoittavat mut ja miehen exän, nimi kun on harvinainen ja paikkakunta pieni :(
Selitä nyt sitten joka kerta hymyssä suin että ei en ole se ja se vaan hän on mieheni ex-vaimo. Vois oikeesti ottaa nykyisen avokkinsa nimen kun niillä yhteinen lapsikin, argh....
Muutenkin kyllä ärsyttää koko akka!! :(
 
tuppuska
Käykös hirmu useinkin sairaalassa tai tk:ssa? Meinaan, että onko ongelma ihan jokaviikkoinen, vai kerranko siihen on törmätty?

Mut eix oo hyvä, et tommonen juttu ahdistaa... Ei ainakaan oo siitä vaikeemmasta päästä toi elämä... :LOL: :LOL:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.08.2006 klo 11:56 niksaus kirjoitti:
Mitä mustavalkoista tai tekopyhää siinä on, jos ihmettelee sitä, miksi jonkun arsea jaksaa kaivaa jonkun entisen rouvan sukunimiasiat?

Puhumattakaan siitä, että yleensähän uusperheen lapsista puhutaan enemmän veemäiseen sävyyn kuin edes yrittäen ymmärtää.
Näitä nasevia kommentteja uusperheiden äitien -aina niin turhista ongelmista-saa lukea ihan joka ketjussa. Ihan yhtälailla jos jonkun arsea kaivaa se mikä jonkun toisen arsea kaivaa voi jättää lukematta. Minusta uusperheen lapsista ei puhuta yhtään sen enemmän veemäiseen sävyyn kuin muistakaan ja jos jollakin on todella on ongelmia niitä ei ole mitään syytä vähätellä tai ylenkatsoa. Yhtälailla täällä kirjoitellaan uusperheen äitien tunteista veemäiseen sävyyn enemmin kuin yrittäen ymmärtää. Ja aikuiset tätä palstaa kuitenkin kai eniten lukevat ja käyttävät?? En oikeen usko, että kukaan saa hirveesti mitään uutta positiivista jaksamiseensa kun kommentit on sitä luokkaa että "Voi voi, oletpas itsekät ja tyhmä..!"
\|O
 
koiraharrastaja
Tonne parisuhde-puolelle jo vastasinkin...Eli kai mä olen sit tosi inhottava ex-vaimo, kun mulla on käytössä ex-miehen sukunimi - nykyisen mieheni sukunimi. Eikä se edes haittaa ex-miestä eikä hänen vaimoaan...eikä munkaan miestä... :)
 
Kaikenlaista
Sit sen kyllä ymmärtää jos etunimikin sattuis olemaan sama tai melkein sama.
Mut ihan oikeesti jos oma nimi on Virtanen ja lapset on vaikka Lahtinen ja Nieminen siis jos niilläkin sattuu olemaan eri isät. Sitten löydät uuden miehen ja hän on vaikka Katainen ja hänen lapsellaan sattuu olemaan sama nimi kuin äidillään olkoot se nyt vaikka Päätalo.

Lukeekos heidän yhteisen kodin ovessa sitten Virtanen, Nieminen, Lahtinen, Katainen ja Päätalo

:LOL:

Jos asiat voi hoitaa helpomminkin niin miks niin ei sit voi tehdä.

Meillä on miehellä, miehen tytöllä, mulla ja mein pojalla sama nimi ja miehen ex-avo on omalla nimellään, kun eivät oo ollu naimisissa. Joskus tuntuu selkeyden vuoks, et ois helpompi tytön kannalta, jos hänen äidilläkin ois sama sukunimi. Mut eipä hän aikoinaan halunnut mennä naimisiin, niin nyt sitten saapi selitellä, että hän on tytön äiti eikä esim. täti
 

Yhteistyössä