Ex mies ei suostu maksamaan elareita enempää

  • Viestiketjun aloittaja "chisu"
  • Ensimmäinen viesti
just juu
[QUOTE="chisu";22315846]2200 euroa[/QUOTE]

Ja sullakin on palkka keskitason alle, jos tuo on brutto. Oletko tähän saakka elänyt vanhempiesi rahoilla? jos tuo on elämäntyylisi, elät todella leveään elämää tuloihisi/tuloihinne nähden. oletko perinyt vai rikkaasta suvusta vai mistä sitä rahaa on ostella 300 eurolla vaatteita 3-vuotiaalle?

elätkö kädestä suuhun? säästössä ei mitään?
 
"poikia3"
Luin nyt koko keskustelun läpi, ja ap:n eksän tuloilla elari on ihan riittävän suuri. Myös sille eksälle pitää jäädä rahaa elämiseen.

Kaikki eksät eivät ole ahneita, ja itse luulen, että jos tuo mun esikoinen muuttaisi isälleen, olisin itse valmis maksamaan 300 euron elaria. Eksä maksaa siis 200 euroa. Multa häviäisi paljon kuluja, joita lapsesta on, 13-vuotias kasvaa sellaista vauhtia, että olen esim. vuoden sisällä ostanut koko ajan vaatetta, uuden fillarin, sukset, monot, luistimet, sisäpelikengät, myös vaatevarastoa joutuu uusimaan koko ajan, poitsu on kasvanut n. 15 senttiä vuoden sisällä. Kengätkin ovat jo numeroa 43. Koko ajan saa olla maksamassa ties mitä hankintoja. Lisäksi kasvava poika syö paljon. Ja rahaa menee myös harrastuksiin, bussilippuun ja puhelimeen. Ostan vaatteita myös kirppikseltä, mutta äärimmäsen harvoin sieltä löytyy tuollaiselle kasvavalle nuorelle sopivaa vaattetta. Ja toisaalta hän käyttää myös vaatteet ihan totaalisen loppuun, eli ilmeisesti samasta syystä niitä vaatteita löytyy vähän kirppiksiltä.

Lisäksi mun ja eksäni tulot ovat kyllä aikalailla paremmat, kuin tämän keskustelun ap:n, meillä se 200 euroa on todellakin pikemminkin alakanttiin. Mutta se riittää mulle, vaikka todellakin maksan enemmän kuin oman osuuteni. Ja nyt kun oikeasti mietin, ehkä parempi vaihtoehto olisi antaa lapselle taskurahaa omiin hankintoihinsa, kun isompaa elaria isälle. Pianhan tuo esim. hankkii vaatteensa ihan itse.
 
"vieras"
kiinnostaa lukea näitä kommentteja, olisi kiva tietää vielä mistäpäin ihmiset ovat ja miksi kaikki laitanaan ovat suostuneet minimi-elareihin...
pääkaupunkiseudulla asuminen on sen verran kallista että on eriasia asua etelässä kuin vaikka keskisuomessa, joo.
itse laskin että meidän samanikäisen kulut nyt just ovat olleet toppahanskat, puku, villahaalari, kumpparit ja kuomat, d-vitamiinit, sukat, kalsarit ja collarit, (kengänkoko ja pituus kasvanut nyt parissa kuussa kamalasti...) joten vaikka ihan perussettiä ollaan ostettukin niin parisataa on mennyt ihan hups ja hei. eli siis ne pienet jutut maksavat kun ne joutuu ostamaan kerralla, kalsarit ja sukat kun eivät tunnu kalliilta mutta oikeasti kyllä niihin euroja saa kulumaan :( lääkärimaksut, kaverien synttärilahjat jne. tulevat ihan yllättäen niitähän ei mihinkään lasketa...
 
just juu
Minä en tiedä, oletko 15v provoilija, vai 40v katkera provoilijaeroisä, vai oikeasti äiti, mutta yleensä ihmiset laskevat paljonko heidän tulot ovat, sen jälkeen maksavat pakolliset laskut joista ensin lainanlyhennys tai vuokra, kumpi nyt onkin. sen jälkeen muut laskut, kuten päivähoito, vesi jne jne

sen jälkeen katsotaan mitä jää ruokaan ja muihin menoihin, vaatteita ostetaan jos on rahaa. kirpparit ovat aivan täynnä hyväkuntoista vaatetta 3-vuotiaalle.

Et vaikuta aikuiselta ihmiseltä. en ihmettele että miehesi on ottanut eron, jos et ole provo.

lapsi kuluttaa suojmessa keskimäärin 500 euroa kk. eli tuo sisälttää sen päivähoitomaksun, ruoan vaatteet, asumisen. tajuat varmasti siitä, ettäsuurin osa ei laita kovin paljon keskimäärin lasten vaatetukseen rahaan.

jos saat mieheltä 230 euroa ja yhteiskunnalta lapsilisää 150 euroa, niin suurin osa elättäisi lapsensa sinuna jo kokonaan muiden rahoilla.
 
"ellinoora"
Vieraalle:eli isä kustantaa puolet ja äitipuolet,jos elatusmaksu on 200e ja äiti laittaa siihen 200e ja saa vielä lapsilisän niin lapselle jää rahaa n.500e kaikkeen tarpeelliseen eli aika paljon!
 
just juu
[QUOTE="poikia3";22321057]Sun pitää ihan oikeasti laskea lapsen kuluihin myös asumiskulut ja ruoka. 300 euroa ei riitä alkuunkaan lapsen elatukseen, siihen lasketaan oikeasti ihan kaikki![/QUOTE]

siis tottakai, tarkoitin että vaatteisiin vuodessa 300 euroa
suurimman osan kulluista tekee tottakai asuminen, vakuutukset, harrastuket, ruoka ja matkustelu olisi kallista jos sitä harrastaisimme.
 
just juu
[QUOTE="vieras";22321081]kiinnostaa lukea näitä kommentteja, olisi kiva tietää vielä mistäpäin ihmiset ovat ja miksi kaikki laitanaan ovat suostuneet minimi-elareihin...
pääkaupunkiseudulla asuminen on sen verran kallista että on eriasia asua etelässä kuin vaikka keskisuomessa, joo.
itse laskin että meidän samanikäisen kulut nyt just ovat olleet toppahanskat, puku, villahaalari, kumpparit ja kuomat, d-vitamiinit, sukat, kalsarit ja collarit, (kengänkoko ja pituus kasvanut nyt parissa kuussa kamalasti...) joten vaikka ihan perussettiä ollaan ostettukin niin parisataa on mennyt ihan hups ja hei. eli siis ne pienet jutut maksavat kun ne joutuu ostamaan kerralla, kalsarit ja sukat kun eivät tunnu kalliilta mutta oikeasti kyllä niihin euroja saa kulumaan :( lääkärimaksut, kaverien synttärilahjat jne. tulevat ihan yllättäen niitähän ei mihinkään lasketa...[/QUOTE]

niin teillä ilmeisesti vain yksi lapsi, niin on varaa ostella kaikki uutena. tai sitten molemmat töissä.
 
2sta 290e/kk
itse olen minimituloilla omaishoitajana (500e/kk+ lapsilisät 4:stä+nyksän netto 1500) ja 2lapsesta elarit yht 290e. juu, ja ihan pk-seudulla, ja silti pärjätään, teineillä on vaatteet ehjät ja pari merkkivaatettakin löytyy.
luin oikeasti ketjua läpi "monttu auki", kyllä vähemmällä pärjää enkä lapsille tilitä rahahuolia jos semmoisia on, mutta taatusti olisi poikien ja isänsä suhde jääänyt kehittymättä jos olisin alkanut tapella rahasta...
 
"shihtzu"
[QUOTE="vieras";22321081]kiinnostaa lukea näitä kommentteja, olisi kiva tietää vielä mistäpäin ihmiset ovat ja miksi kaikki laitanaan ovat suostuneet minimi-elareihin...
pääkaupunkiseudulla asuminen on sen verran kallista että on eriasia asua etelässä kuin vaikka keskisuomessa, joo.
itse laskin että meidän samanikäisen kulut nyt just ovat olleet toppahanskat, puku, villahaalari, kumpparit ja kuomat, d-vitamiinit, sukat, kalsarit ja collarit, (kengänkoko ja pituus kasvanut nyt parissa kuussa kamalasti...) joten vaikka ihan perussettiä ollaan ostettukin niin parisataa on mennyt ihan hups ja hei. eli siis ne pienet jutut maksavat kun ne joutuu ostamaan kerralla, kalsarit ja sukat kun eivät tunnu kalliilta mutta oikeasti kyllä niihin euroja saa kulumaan :( lääkäriamaksut, kaverien synttärilahjat jne. tulevat ihan yllättäen niitähän ei mihinkään lasketa...[/QUOTE]

No ihan Etelä-Suomesta olen ja eipä sitä paljon voi vaatia muuta, kun laskelmat tehtiin lastenvalvojalla ja exä ei ole sekään elatuskykyinen, niin juttu ei ollutkaan enää meidän käsissä, vaan siitä tuli elatustukijuttu ja siirtyi Kelan maksettavaksi. Mä voisin valittaa vaikka kuinka, mutta kun ne laskelmat eivät siitä muutu, niin pakko se on siihen minimiin tyytyä.
 
"poikia3"
niin teillä ilmeisesti vain yksi lapsi, niin on varaa ostella kaikki uutena. tai sitten molemmat töissä.
Minä ostan esim. kaikki kengät uutena, juhlakengät voivat kiertää lapselta toiselle, mutta nyt esim. kauden alussa lapsilla saattaa olla toistensa vanhoja kenkiä hetken ennen alennusmyyntejä. Pelkkiin talvigore-kenkiin uppoaa n. 80 euroa per lapsi. Mulla olisi varaa ostaa kaikki uutena, se ei vain ole järkevää. Ulkovaatteet kuitenkin ostan yleensä uutena, ne kiertää lapselta toiselle sen minkä kestää. Mutta jos en kirppikseltä esim. löydä villahaalaria, ostan sen uutena, työssäkäyvänä ihmisenä mulla ei ole varaa loputtomiin etsiä. Huutiksesta en osta, haluan nähdä varsinkin käytetyt vaatteet, jotta voin arvioida niiden kunnon ja haluanko ne oikeasti ostaa.

Mutta kun esim. menen tuon 13:n kanssa kauppaan. Ja ostoslistalla oli esim. keväällä farkut, verkkaripuku, muutama t-paita, vyö ja kengät niin kyllä 200 euroa hujahti hetkessä.
 
J-t harmaana
Tuollainen 230e on ihan luksusta elatusmaksuna! Itellä 4,5v poika, josta isä ei tällähetkellä maksa elareita lainkaan. Tehtiin erotessa sopimus, että niin kauan, kuin kummankin taloudellinen tilanne pysyy ennallaan, ei tarvi maksaa. Eksä on sitte ostellut pojalle vaatteita, leluja yms ja mahdollisuuksien mukaan ottanut poikaa luokseen, tapaamisistakaan ei oo sopimusta. Nyt oon joutunut elareita pyytämään ja on sovittu, että alkaa maksamaan 100e kuussa ja se riittää mulle :)
 
"minä"
jep, provoksi epäilen minäkin... Mulla 5 vuotias lapsi, isä todettu varattomaksi ja saan siis kelalta minimielarin 139 eur. Täydet hoitomaksut maksan, lyhennän lainaa. Asunto on pieni mutta lapsella on kuitenkin oma huone. Vaatteet siistejä. Ja hyvin pärjään. Olen onnellinen että saan edes tuon 139 euroa :)
 
"Vierailija"
[QUOTE="chisu";22315525]Erottiin tuossa joitain kuukausia sitten ja meillä on kolmivuotias lapsi joka asuu mun luona tai siis olen lähivanhempi.
Sovittiin alkuun ensimmäisessä sossun tapaamisessa, että mies maksaa elareita 230 euroa. Tämä sovittiin 6 kk ajaksi ja sitten tarkistetaan noi elarit uudelleen, kun elämä yksinhuoltajana on alkanut sujua.

Nyt oon alkanu sille puhumaan, että noita pitää nostaa. Mutta ei kuulemma suostu siihen. Oon kuulemma rahanahne. Muutenkin kaikki on niin hankalaa ja nyt vielä tämä. Siis se ei voi käsittää, että olen tässäkin kuussa ostanut lapselle vaatteita yli 300 euron edestä ja kehtaa vielä väittää että tuo 230 on liikaa. Ei edes suostu mitään vaatteita ja muita itse ostamaan meille. Siis mikä on normaali elarimäärä, siis mitä muut maksaa/saa?[/QUOTE]


Minkä ikäinen lapsi sinulla on? Miksi ihmeessä sinun pitäisi käyttää joka kuukais tuo kolmesataa euroa vaatteisiin? Kyllä se lapsi kuule vähemmälläkin pärjää. Tietysti ymmärrän, että jos harvemmin ostaa vaatteita, niin kaipa niitä sitten ostaa kerralla enemmän... Mutta silti. Halvemmallakin pääsee kun osaa katsoa mistä ostaa, mitä ostaa ja tarvitseeko jotakin tiettyjä juttuja ihan oikeasti.
 

Yhteistyössä