Ex mies ei suostu maksamaan elareita enempää

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "chisu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kannattaa varautua siihenkin, että jos yrittää ahnehtia liikaa ja vie asian uudestaan käsiteltäväksi, voikin käydä toisin päin eli elatusmaksu vähenee. Minusta tuo summa kuulostaa riittävältä, ellei miehesi sitten ole hyvätuloinen ja pienimenoinen. Mikä on miehesi palkka ja onko hänellä muita elätettäviä?

Ihan on tämän ns minimin mukaan nuo elarit ja lapsilisä päälle sen 210e eli yhteensä 490e
Lapsille riittää mainiosti se summa. Ja ihan vaan huomautuksena, en ole tehnyt lapsiani sen takia että käyttäisin heitä pelinappuloina ja kiristäisi exältä rahaa enempää kuin pystyy maksamaan. Oeln onnellinenettä hä maksaa mukisematta tuon summanja ihan omasta pussista ei kela korvaa hänelle mitään. Miksil lattaisin hänet ahdinkoon jos pärjäämme tälläkin?
En ymmärrä, miten aina näissä keskusteluissa joku täytyy leimata ahneeksi kiristäjäksi ja lapsia pelinappulana käyttäväksi... ja ihan vain sen tähden, että haluaa tarjota lapsilleen turvatun lapsuuden, ilman jokapäiväistä pennien laskemista ja risoissa vaatteissa kulkemista.
Mielestäni se, että molemmat osapuolet huolehtivat eronkin jälkeen lapsen kohtuullisesta toimeentulosta ei ole mitään ahnetta kiristämistä, vaan ihan luonnollista. Miksi isän elatusvelvollisuus jotenkin pienenisi sen jälkeen, kun ero on tullut. Hän eroaa vaimostaan, ei lapsistaan.

Siis oikeasti?!? Oletko miettinyt, että sinun on esim. pidettävä isompaa asuntoa, koska sinulla on kaksi lasta. En tiedä missä asut ,mutta ainakin täällä pääkaupunkiseudulla tuo parisataa hurahtaisi jo isompii asumiskustannuksiin. Ja vaikka asuminen olisi ilmaista, niin vaikka eläisi kuinka säästeliäästi, niin milllään tuo 280 euroa ei kata puolia kahteen lapseen menevistä euroista, vaikka huomioisi lapsilisät.

Asun isossa omakotitalossa joten en ole tarvinnut yhtään lisäneliöitä lapsien takia.

En ymmärrä, miten aina näissä keskusteluissa joku täytyy leimata ahneeksi kiristäjäksi ja lapsia pelinappulana käyttäväksi... ja ihan vain sen tähden, että haluaa tarjota lapsilleen turvatun lapsuuden, ilman jokapäiväistä pennien laskemista ja risoissa vaatteissa kulkemista.
Mielestäni se, että molemmat osapuolet huolehtivat eronkin jälkeen lapsen kohtuullisesta toimeentulosta ei ole mitään ahnetta kiristämistä, vaan ihan luonnollista. Miksi isän elatusvelvollisuus jotenkin pienenisi sen jälkeen, kun ero on tullut. Hän eroaa vaimostaan, ei lapsistaan.

Juuri tästä syystä minuakin kiinnostaisi ap:n vastaus siihen, mitä hän pitäisi kohtuullisena elatusmaksuna, jos maksajana olisikin hän itse.

Ööö, no siksi, kun kaksi ihmistä vie vähemmän tilaa kuin kolme. Ja samoin kolemen ihmisen tavarat, esim. sängyt, kaapit, harrastusvälineet ja vaatteet vievät enemmän tilaa kuin kahden. Niin yksinkertaista se on.

Me asuttiin 80neliön kolmiossa yhden lapsen kanssa. Toinen syntyi muutettiin samankokoiseen kolmioon jossa on sauna ja hyvin mahdutaan siltikkin, vaikka huonekoot ovat pienemmät :D Lapsilla on 6v ikäeroa joten samaan huoneeseenkaan ei voi mielellään laittaa.

[QUOTE="eve";22315737]Jos ei ole varaa kuin siihen kaksioon niin kaksi lasta kyllä menee samassa huoneessa.[/QUOTE]

No kyllähän sitä mahtuu elämään vaikka kymmenen neliön varastokopissa, jos tarpeeksi tiukkaa on. Mutta kysymys onkin, että miksi pitäisi? Minkä ihmeen takia lasten pitäisi kärsiä ahtaissa oloissa ihan vain sen tähden, että mies ei halua maksaa heidän elämisestään enää kun on eronnut heidän äidistään.
Siis ymmärrän jos kyseessä on vanhemmat, joilla ei itsellään ole mitään tuloja, mutta jos on normaalit työssäkäyvät vanhemmat, niin kyllä silloin on velvollisuus huolehtia eron jälkeenkin lasten elatuksesta sen verran, että heillä on kunnolliset elinolosuhteet.

Mutta jos vaatii 3v vielä enemmän kuin 230e kk niin silloin se on ahneutta pelkästään. Ja ei minun lapseni kulje rikkinäisissä vaatteissa ja heillä on kaikkea mitä tarvisevat. Tuolla rahalla minkä yhdessä heihin laitamme niin heillä on hyvä elämä. Joku ei vain voi käsittää että pienemmälläkin rahalla tulee mainiosti toimeen. Ei parit yhdessä ollessakaan laita sen enempää rahaaa lapseen kuin erossakaan vaikka ne exät monesti niin luuleekin,että ukko maksaa vaikka mitä eron jälkeen.

[QUOTE="chisu";22315678]
Ette kai te oikeesti elä noin pienillä elareilla??!! Miten niillä voi pärjätä?[/QUOTE]

No kuule, ei sitä voi jättää pärjäämättäkään. Kun on vähän rahaa niin sitä miettii mihin sen käyttää. Ja vaikka mulla olisi rahaa vaikkapa tonnin enemmän kuussa niin en silti paasaisi yhden kuun aikana 300€ yhden lapsen vaatteisiin. Huomattavasti pienemmälläkin summalla saa vaatteita jos ei vaadi aina uutta ja kallista.

Kannattaa varautua siihenkin, että jos yrittää ahnehtia liikaa ja vie asian uudestaan käsiteltäväksi, voikin käydä toisin päin eli elatusmaksu vähenee. Minusta tuo summa kuulostaa riittävältä, ellei miehesi sitten ole hyvätuloinen ja pienimenoinen. Mikä on miehesi palkka ja onko hänellä muita elätettäviä?

No eihän ne tuosta voi sitä pienentää, koska ei me sitten tulla toimeen!! Miehen palkka noin 2700 euroa kuussa ennen veroja eikä muita lapsia.

[QUOTE="chisu";22315797]No eihän ne tuosta voi sitä pienentää, koska ei me sitten tulla toimeen!! Miehen palkka noin 2700 euroa kuussa ennen veroja eikä muita lapsia.[/QUOTE]

Paljonko oma palkkasi on?

Juuri tästä syystä minuakin kiinnostaisi ap:n vastaus siihen, mitä hän pitäisi kohtuullisena elatusmaksuna, jos maksajana olisikin hän itse.

En tiedä aloittajasta, mutta kyllä itse ainakin haluaisin ja olisin valmis laittamaan palkastani mahdollisimman paljon, jos se olisi edellytyksenä sille, että lapsillani olisi hyvät oltavat. Jos lapset jäisivät erossa miehelleni, ja hänellä vaikka olisi pienemmän tulot kuin minulla, niin aivan varmasti maksaisin mielelläni vähän enemmän kuin hän, jos sillä estettäisiin se, että lapseni joutuvat asumaan jossain ahtaassa murjussa, jossa ei olisi tilaa edes kunnolla hengittää, tai että heillä nyt olisi kunnon vaatteet päällään, eikä miehen tarvitsisi joka ruokakauppareissulla miettiä, onko lapsille nyt varaa ostaa mitä ja mitä ei.

[QUOTE="chisu";22315797]No eihän ne tuosta voi sitä pienentää, koska ei me sitten tulla toimeen!! Miehen palkka noin 2700 euroa kuussa ennen veroja eikä muita lapsia.[/QUOTE]

Helposti voi, ei tee tiukkaakaan. Eipä ole kovin suurituloinen mies, joten kauheita korotuksia tuskin on odotettavissa.

Mun tuttavapiirissä eräs äippä päätti vaatia korotuksia elatusmaksuihin, toki saikin sen.. Kaksi kokonaista euroa enemmän.

Alkuperäinen kirjoittaja En ymmärrä teitä;22315813:
En tiedä aloittajasta, mutta kyllä itse ainakin haluaisin ja olisin valmis laittamaan palkastani mahdollisimman paljon, jos se olisi edellytyksenä sille, että lapsillani olisi hyvät oltavat. Jos lapset jäisivät erossa miehelleni, ja hänellä vaikka olisi pienemmän tulot kuin minulla, niin aivan varmasti maksaisin mielelläni vähän enemmän kuin hän, jos sillä estettäisiin se, että lapseni joutuvat asumaan jossain ahtaassa murjussa, jossa ei olisi tilaa edes kunnolla hengittää, tai että heillä nyt olisi kunnon vaatteet päällään, eikä miehen tarvitsisi joka ruokakauppareissulla miettiä, onko lapsille nyt varaa ostaa mitä ja mitä ei.

PEESI!!!

Mä saan minimin ja koko summa tulee kelalta ja sillä kyllä pärjää oikein hyvin. 230€/kk on mun mielestä jo paljon ja kyllä sillä pitää pärjätä, lapsi on, kuitenkin, vasta 3v. Ja 300€ vaatteista on joko hirmuinen kasa vaatteita tai kalleimmat mitä kaupasta löytyy. Edullisetkin vaatteet muuten ovat ihan laadukkaita. Ja tosiaan, niin kuin joku jo laski, että se 300€/2=150€, eli elareista jää vielä 80€ yli.

[QUOTE="chisu";22315846]2200 euroa[/QUOTE]

Sulla palkka tuon verran etkä tulisi toimeen minimielarilla? Siis mihin sun rahat menee?

Mulla tulot saattaa olla n.1100€/kk ja tuo sisältää sen minimielarin...Sopinee miettiä kannattaako paasata niihin vaatteisiin niin paljon rahaa jos ei ole varaa...

[QUOTE="chisu";22315846]2200 euroa[/QUOTE]

Sinuna en kyllä lähtisi hakemaan korotusta, koska omakin palkkasi on ihan kohtuullinen. Elatus kuitenkin lasketaan niin, että molemmat hoitavat sen puoliksi. Eri asia olisi, jos sinulla itselläsi olisi pienet tulot tai ei tuloja ollenkaan.

[QUOTE="vieras";22315863]samaa mieltä. ei taida kukaan mun tuntema yh saada noin isoja elareita. mihin se ap elarit ja lapsilisät käyttää. ne on kai tarkotettu lapsen menoihin, ei äidin omiin[/QUOTE]

Juurihan ap kertoi. On ostanut 300e vaatteita. Noiden lisäksi pitää maksaa lapsen osuus asumisesta, lapsen ruoat + hygienia, lapsen päivähoitomaksu ja niin edelleen. Vai ovatko nuo sinusta äidin omia menoja?

[QUOTE="heh";22315881]Juurihan ap kertoi. On ostanut 300e vaatteita. Noiden lisäksi pitää maksaa lapsen osuus asumisesta, lapsen ruoat + hygienia, lapsen päivähoitomaksu ja niin edelleen. Vai ovatko nuo sinusta äidin omia menoja?[/QUOTE]

Kuka käskee ostamaan vaatteita noin paljolla jos ei sitten ole rahaa ostaa ruokaa? Ei ole sen exän vika ap:n tuhlailut.

mulla on kaks lasta joista toinen vauva ja toinen 3v. lasten isän kanssa ehdessä eletään eli en ole yh. mutta pakko ihmetellä tuota 300€ vaatteisiin. sielä on taidettu hakea uudet reimatecin talvikamppeet kalleimpine asusteineen. joo, ei se lapsi tarvi 300€lla kerralla vaatteita, ei sitten millään. kirpparit on olemassa. sieltä meidän 3 vuotiaalle saadaan parilla kympillä iso pussillinen hyvä kuntosia vaatteita. järki päähän nainen. et sä voi vaatia että mies maksaa sun turhamaisuudesta. jos sä et halua ostaa halvempaa/kirpparilta, se on sun ongelma. ei sen miehen jonka huijasit sun ja lapsen maksumieheksi.
meillä mee tollasta summaa 3 vuotiaan vaatteisiin edes puolen vuoden aikana. ja kuitenkin lapsi on aina siisteissä, ehjissä ja hyvännäköisissä vaatteissa. ulos pukee lämmintä ja kuivana pitävää päälle.

Peesi, ja onko pakko ostaa kerralla ne vaatteet, eikö niitä voi ostaa vähemmän ja useamman kuukauden aikana

Niinpä ja käytettynä saa myös hyvää vaatetta. Alennusmyyntejä kannattaa seurata.

Likka just eilen testas toppa-asua joka hänellä oli käytössä viime vuonna ja hyvin mahtuu vielä. On sen asun saanut käytettynä, mutta on kyllä aivan uudenveroinen. Exän avovaimo kiertää aina välillä kirppareilla ja ostaa likalle sieltä vaatteita eli ei aina tarvitte olla uutta.

Yhteistyössä