evy?

Noista lyhennelmistä ollaan kai luopumassa kun ei ne kerro oikein mitään... E ja Y ovat ehkä kaikkein oleellisimpia tässä : e on erityisopetus ja y on yleisopetuksen opetussuunnitelma. Lapsi voi olla erityisopetuksessa niin että opiskelee ihan normaalin yleisopetuksen eli tavallisen luokan opetussuunnitleman mukaisesti. Keskelle laitettava kirjain viittaa syyhyn - edy:n d on dysfasia, emu:n m on mukautus jne. Tämä V on kuitenkin kaikkein "hämärin" sillä se kai alunpitäen viittaa vaurioon mutta yleensä sellaista ei näillä lapsilla ole todennettavissa ainakaan kovin tarkkaan. Yleisesti voisi olla keskittymisen pulmasta, hahmottamisesta, tarkkaavuuden ongelmista kyse.

Lapsi voi erityisopetuspäätöksellä opiskella ihan tavalliseen luokkaan integroituna niin että saa vähän avustajaresurssia tai sitten erityisluokassa (10 oppilasta) jotka voivat olla monimuotoluokkia (kaikki diagnoosit sekaisin) tai esim. evy, edy- esy - luokkia.
 
luki-ongelman vuoksi erityisluokkavaihtoehtoina ovat monimuotoluokka, evy- tai edy-luokka. Itse pidän noita kahta viimeistä luki-oppilaille parhaimpina mutta ihan hyviä kokemuksia tuosta ensimmäisestäkin on.
 

Yhteistyössä