Evra-ehkäisylaastarin haittavaikutukset?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja oireileva
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

oireileva

Vieras
Siis puoli vuotta olen käyttänyt ehkäisylaastareita ja aluksi ei ollut mitään oireita, mutta nyt on alkanut parin viimeisen kierron aikana olemaan vaikka mitä oireita. Eli rinnat kipeät koko ajan, maha on ihan sekaisin välillä löysällä ja välillä ripulilla, pahoinvointia, alavatsan nipistelyä. Oireet alkavat heti menkkojen jälkeen ja kestävät aina seuraaviin menkkoihin.
Siis luulin, että oireet tulisivat heti ensimmäisten käyttökuukausien aikana, mutta kas kummaa tulivatkin vasta nyt. Eli vaihto johonkin muuhun ehkäisyyn suunnitteilla.

Onko muilla ollut vastaavia oireita tai tulleet esim. näin myöhemmin? Ja mitähän sitä kannattaisi seuraavaksi kokeilla, vinkkejä?

täytyy sanoa etten muista minkäniminen oli laastari jota minä käytin...
oisko ollut Evra... no sellainen valkovihreä paketti kuitenkin...

minä sain kesto kuukautiset... menkat kestivät 18 päivää... oli pari päivää pois, ja alkoi uudestaan...
sen lisäksi olin kuin raivohulluhärkä koko ajan...

ei suomessa kai ookkaan muuta ehkäsylaastaria kuin evraa. minulla toimi, mitä nyt normaalia rintojen turvotusta, herkkä mieliala..hinta oli minusta liian kallis :( ja siksi lopetin. ja välillä oli vaikea muistaa mikä viikko on menossa.

Siis laastarit ovat kyllä melkoisen kalliita ja jos nämä oireet tässä jatkuvat, niin kyllä ne mielellään vaihtais pois... Menkat ovat ihan siedettävät kyllä ja laastarin käyttökin ihan jees, mutta...

Mulle tosi joo evrasta aika paha haittavaikutus joka on nyt 1,5v vanha ;)

Tulin siis raskaaksi vaikka noita käytin ihan säännöllisesti ja oikein. Muita oireita en muista että olis ollut..

Mulla ainakin vaikutukset kohdistu ainoastaan päähän. Olin ihan sekaisin koko ajan. Välillä itketti, nauratti, suututti ja kaikkea siltä väliltä... kaiken lisäksi senhän pitäisi ja kuuluisi kestää normaali suihkussa ja saunassa käynti, mutta mulla ainakin laastari irtosi aina josksu pesulla ollessa.... ja sitten viimeinen, muttei todellakaan vähäisin. Laastari petti uuden vuoden aattona. :( Eipä ole oikein muita mahdollisuuksia kuin uusivuosi ja silloin laastarit olivat olleet ihan visusti kiinni. Mutta muita tapauksia en ole kuullut...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Tulin siis raskaaksi vaikka noita käytin ihan säännöllisesti ja oikein. Muita oireita en muista että olis ollut..

nyt olen kuullut....;)

Siis tuokin kävi mielessä, että jos laastari olisikin pettänyt ja oireet olisivat ihan jostain muusta johtuvia... mutta kun en ollut aikaisempia tapauksia kuullut...hmm

Alkuperäinen kirjoittaja kolmen äiti:
Mulle tuli paha ihottuma siitä liimapinnasta, vaikken herkkäihoinen edes ole.

:wave:
Täällä sama.

Täällä kans. Lisäksi on ollut mielialan vaihteluja ja jonkin verran pahoinvointia. Ihan ku raskausoireita, vaikkei raskaana olekaan! Käytän silti, koska kierukkaa en uskalla laittaa ja pillerit pitää muistaa ottaa jokapäivä ja laastari ainoastaan kerran viikossa :/

Mira -> 15? maksaa 3 laastaria eli siis kuukauden ajaksi.
40? maksaa sitten 9 laastaria ja laastareita on siis kolmen kuukauden ajaksi.
eli laastari paketteja saa 3 ja 9 paketeissa :-)

Pillerit sai mut sekaisin ja mua ahistais ottaa pilleri päivässä / en muistais. Laastari on mulla ehkä jopa tasoittanut mielialavaihteluita, mitä en välttämättä pidä positiivisena vaikutuksena... kuten en mitään, mikä johtuu ylimääräisistä aineista kehossani... lopetan laastarien käytön välillä muutamaksi kuukaudeksi ja nautin, kun ei "tarvi" laittaa mitään extraa itseensä. Mutta kortsu ei tunnu hyvältä, joten harkitsen taas laastarien aloittamista vaikka se ahdistaakin. Tuntuu, että pitää valita hyvän seksielämän ja omien periaatteiden välillä. Mulla ei oo laastari irtoillu, päänsärky menkkojen aikana kylläkin lisääntyi.

Alkuperäinen kirjoittaja Diu:
Mira -> 15? maksaa 3 laastaria eli siis kuukauden ajaksi.
40? maksaa sitten 9 laastaria ja laastareita on siis kolmen kuukauden ajaksi.
eli laastari paketteja saa 3 ja 9 paketeissa :-)

pakkausselosteessa on, että sais myös 12 kappaleen pakettina.

mulla on ollut koko elämäni ajan migreeni, ja laastarilla se paheni (Saatii kuitenkin hoitoon lääkkeillä). mutta tykkäsin ihan sikana, ei tarvinnut pelätä unohtavansa ottaa aamulla ;D

Olen kokeillut emätinrengasta ja laastaria.

Emätinrengas oli hyvä koska se oli vaivaton, piti vaan muistaa asettaa se paikoilleen ja ottaa pois. Mutta lopetin parin käytön jälkeen koska se oli hyvän seksin tiellä... :D Siis molemmat tunsimme renkaan seksin aikana.

Vaihdoin laastariin. Käytin pitkään laastareita, mutta jossain vaiheessa minulla oli liikaa mielialavaihteluita ja olin jatkuvasti allapäin. Sitäpaitsi mahani oli usein turvonnut ja minulla oli usein kaasuvaivoja. En tiennyt syytä mutta epäilin laastaria. Pidin taukoa laastarin käytössä.
Nyt kokeilen taas laastaria ja heti ekalla viikolla minulle tuli takaisin se sama synkkä mieli joka vaani viime kerralla kun käytin laastaria. Myös maha ei toimi yhtä hyvin kuin tauon aikana. Sattuma....? Siis onhan elämä välillä synkkää ja raskasta mutta tätä tunnetta en osaa selittää mitenkään, turhaa angstailua.

Aion lopettaa heti, mutta ensi kerralla kokeilen pillereitä, vaikka vaarana pillereitten käytössä on se että joskus unohtaa ottaa pillerin...

Alkuperäinen kirjoittaja Minä:
Olen kokeillut emätinrengasta ja laastaria.

Emätinrengas oli hyvä koska se oli vaivaton, piti vaan muistaa asettaa se paikoilleen ja ottaa pois. Mutta lopetin parin käytön jälkeen koska se oli hyvän seksin tiellä... :D Siis molemmat tunsimme renkaan seksin aikana.

Tiesitkö, että renkaan saa ottaa pois päivittäin 3 tunnin ajaksi? Olisit voinut ottaa renkaan seksin ajaksi pois, ja laittaa sen jälkeen takaisin.

Oon just alkanut käyttämään tota laastaria ja suoraan sanoen se on ihan perseestä. Neljäs päivä ja toinen laastari menossa. Kaikkia ohjeita noudatin mut ei pysy. Joo ei seksiä tän kanssa uskalla harrastaa, tulee noita sivuvaikutuksia....;)

"Tiesitkö, että renkaan saa ottaa pois päivittäin 3 tunnin ajaksi? Olisit voinut ottaa renkaan seksin ajaksi pois, ja laittaa sen jälkeen takaisin. "

EI NÄIN! Laastari voi olla pois max 3 tuntia kolmen viikon aikana, ei 3 tuntia /vrk.