Evra-ehkäisylaastari

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Aloittaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Aloittaja

Vieras
Onko tästä kokemusta? Onko ollut haittavaikutuksia? Itse ajattelin aloittaa runsaan vuodon takia ja menkka kivut kahtena eka päivänä on aika tuskalliset... ilman buranaa ei pärjää! Auttaisko nämä laastarit näihin vaivoihin? Lääkäriltä en tietenkään hoksannut kysyä tästä asiasta... :)

Sitten vielä vähän pöhkö kyssäri...eli voiko jälkiehkäisypillerien ottamisen jälkeen menkat olla normaalia runsaammat? Otin sellaiset marraskuussa ja niiden jälkeen toiset menkat oli normaalia ehkä paljonkin runsaammat. Nyt taas vuoto kesti 2 päivää ja nytten tullut sitä (normaalia) tuhruvuotoa, sellaista tummanruskeaa.... Nämä ehkä olivat ne normaalit menkat sitten.

Ensi kuussa aloitan sitten nuo ehkäisylaastarit... kun seuraavat menkat alkavat.

Vielä mun kierrosta että niiden jälkiehkäisypillerien jälkeen seuraava kierto oli 27 päivää ja siitä seuraava 31 päivää.... normaalia? Normaalisti mulla kierto on noin 28 päivää. Tiedän että niissä pillereissä on tosi paljon hormooneja, että ne kait sitten vaikuttaa.... :ashamed:

Mutta jos joillain on kokemusta, olisi kiva kuulla... =)

Lisäystä vielä että nämä menkat mitkä ovat nyt lopuillaan niin siteeseen tulee sitä ruskeaa vuotoa (tuhrua...?) mutta ainakin äsken vessassa käydessäni paperiin tuli vielä punaista, ei kuitenkaan tummanpunaista... vaalemman punaista. Ja ihan kuin se olis ollut jotenkin limaista... valkovuotoa ja vähän verta sekaisin.... kuulostaa jo varmaan ihan sekavalta, kun en osaa paremminkaan selittää! :D

Raskautta aikaisemmin epäilin, mutta testit näyttäneet negaa joten tuskin tämä nyt sitäkään on. Jos on niin "oireita" nyt: nenä vähän tukossa ja tuntuu et ummetus alkaa taaaas.... mutta pojalla nuha menossa niin häneltä varmastikin vain tarttunut flunssa! :D

Raskaus ei olisi nyt toivottu. Turhaan mietin varmaan näitä... :ashamed:

Heips! en tiedä onko tästä apua,mutta: itse otin jälkiehkäisypillerit viime kesänä,ja menkat oli aika sekasin muutamankin kuukauden... eroa oli kivuissa,ja tosi paljon siinä mitä ne hormoonit teki mielialoille ja seksihaluille ja rinnat ja alavatsa oli arkoin aina välillä riippumatta kuukautiskierrosta..... melkeinpä kadutti että olin ottanu sen jälkiehkäsyn,kun niin pitkään oli kaikkea alakulosuutta ja muuta,tuntu että raskauskin ois ollu helpompi kestää. mutta siis ulla ainakin oli hormonit tooosi sekasin,ja kauan.

ja ite alotin just evra-laastarit,3vkoa pidin ja nyt on taukoviikko,mutta koska alotin laastarit abortin jälkeen niin ei ole vielä tullut kunnon vuotoa,vaan sellasta olematonta.alavatsakipuja kyllä oli melkein kuin ennenkin.ja ekan laastarin kun pistin,pistin käsivarteen ja siitä tuli sitten lihassärkyä siihen käteen ihan uskomattomalla tavalla! yöllä ei meiannu saada unta kun särki ja puudutti.mutta sitä ei kestäny ku muutaman päivän.eli aika kätevä on ollut.

Pettikö sulla sitten ne jälkiehkäisypillerit, kun olet abortin nyt tehnyt?

Minä tilasin eilen vilja-raskaustestin, ajattelin varmuuden vuoksi testata...vaikka onhan se melko varmaa että negaa se näyttää. Viime menkat olivat kuitenkin melkein 4 päivää myöhässä ja nyt olivat jotenkin normaalia lyhyemmät tai ainakin vuoto on jotenkin erilaista (voin hyvin kuvitellakin!). Ne ensimmäiset 2 päivää oli kuitenkin ihan normaalia kuukautisvuotoa ja maha oli kipeä. Jos raskaana olisi, niin ei varmaan olisi maha kipeä, vaikka menkat olisikin? Kellään kokemusta?

Minä mietin sitä evra-ehkäisylaastaria että minne sen sitten laittais... mulla on atooppista ihottumaa ja iho reagoi aika herkästi, joten saapa nähdä voinko niitä laastareita käyttää..... :whistle:

Laastarin voi aika vapaasti lätätä moneen ruhonosaansa. Mutta liima saattaa ärsyttää. Vaikka laastari vähän reunoista irvistäisi, teho pysyy.

Laastareita voi käyttää esim. 2 peräkkäin, jolloin vuotojakaan ei tule yhtä useasti. Tosin minulla oli jatkuvaa vuotoa, alavatsakipuja, hormoniraivareita, iho-ongelmia ja muuta pientä, lopulta kohdun limakalvo kasvoi munasarjoihin saakka sopimattomien hormonien vuoksi ja siihen jäi evrat...

Olen käyttänyt Evraa viime kesäkuusta alkaen ja olen tykännyt. Mielialan vaihtelua on pillereihin verrattuna huomattavasti vähemmän. Ennen oli aina aamuisin jonkin aikaa pillerin ottamisen jälkeen armoton "v....tus" päällä - mm. töissä herkästi kypsytti tosi paljon. Nyt olen aamustakin ihan inhimillinen tyyppi. Olen laittanut laastarin aina pakaraan, vuoronperään olen kankkua vaihdellut. Vähän on ollut semmoista ongelmaa, että laastari "liikuu" vähän sijoiltaan ja liimaa tulee reunasta näkyviin ja se sitten tarttuu pikkareihin kiinni. Olen myös herkkäihoinen, mutta iho on kestänyt hyvin. Kuukautiskipuja on edelleenkin eli päivää ennen kova pääkipu, johon ei oikein lääkekään auta ja ekä pnä on mahan juilimista - siihen taas sitten jo lääkekin auttaa. Ei ole ollut muutenkan mitään iho-ongelmia tarkoitan siis finneilyä, hormoninäppyjä ym. vastaavaa. Kantsii kokeilla... Tosin kesällä sai sukulaismukuloille saunassa kertoilla, että näppy pyllyssä ja siinä laastari - ihme näppy kun ei vain parane.... Ja kysyy siitä kyllä muutkin saunakaverit akkaporukoissakin....

Mä aloitin laastarin käytön toissapäivänä.Toivottavasti sopii mulle, koska ois se niin ihanaa, kun alapää ei vuotais 2vkoa aina putkeen. Lisäksi mulla menkat tosi kivuliaat ja kierto epäsäännöllinen. Kierrukkaa en halunnu, joten päätin kokeilla laastaria.

Esikoisen synnytyksen jälkeen aloitin käyttämään Evraa. Ennen raskautta olin syönyt 10 vuotta pillereitä ja niistä tuli päänsärkyä. Evrassa oli se huono puoli että kun mulla on kuiva iho, niin tottakai se kutisi aina siitä laastarin kohdalta. Reilu puoli vuotta käytin, sinä aikana ei päänsärkyjä ehtinyt ilmaantua, eikä muitakaan oireita kuin tuo kutina. Laastaria pidin käsivarressa ja peffassa. Kun tämä kakkonen syntyy, on edessä taas valinta mikä ehkäisyksi :/ . Pillerit ei innosta päänsäryn vuoksi ja mielestäni olin silloin myös ärtyneempi. Laastari muuten ok, mutta se kutina ei.

Yhteistyössä