Euroopan kaupunkilomat lapsen kanssa. Kaikki vinkit tervetulleita!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Larra87
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Larra87

Vieras
Eli syyslomalla olisi tarkoitus lähteä loman aikana 5-vuotta täyttävän lapsen kanssa jonnekkin kaupunkilomalle. Mitä kaupunkia suosittelette ja mitä ette? Itse olen miettinyt Pariisia. Olen käynyt Pariisissa teini-ikäisenä ja muistelen,että siellä voisi hyvinkin olla mielenkiintoista tekemistä myös lapselle. Kohteiden välimatkat vaan ovat pitkiä. Maalla ei ole meille väliä. Sen verran, että pohjoismaita, Englantia ja Saksaa olemme kolunneet aika perusteellisesti jo. Lisäksi viimeisen kahden vuoden aikana olemme käyneet Budapestissä, Prahassa ja Lissabonissa, joten ei ehkä ihan heti samoihin. Italiasta ja Espanjasta olen pitänyt rantakohteiden osalta, mutta entäs kaupungit: esim Rooma tai Madrid? Roomahan olisi aikuisten unelma, mutta olisko siellä lapsella hauskaa...

Oppaita olen kyllä selaillut, mutta parhaat vinkithän saa aina kuitenkin toisilta lapsiperheiltä!

Pariisissa ON pitkät välimatkat. Mitens Barcelona? Varmasti toimiva paikka lapsenkin kanssa. Köpikseen lentää myös nyt tosi edullisesti Norwegian Airilla, siellähän on avattu loistavalla paikalla oleva Omenahotellikin. Rooma kyllä toimii paremmin kuin Pariisi. Riippuu niin lapsista, meidän muksut eivät odota mitään la-la-landeja vaan kulkevat sujuvasti mukana niin museoissa, taidenäyttelyissä ja kirpputoreja koluamassa. Meidän suosikki lasten kanssa on Amsterdam. Ihania puistoja leikkiä ja purkaa energiaa, syödä piknik-eväitä. Löytyy toreja ja museoita, hyvää ruokaa ja jokiajelua jne. Lapset ovat nyt 3v ja 5v, ollaan käyty Köpis, Amsterdam, Lontoo, Edinburgh ja vanhimman kanssa lisäksi New York. Seuraavaksi haaveissa Barcelona.

Budabestiä ja Kööpenhaminaa olisin suositellut ensimmäisenä, mutta ne olivatkin jo poissuljettuja vaihtoehtoja, niin ehkä sitten se Pariisi. Lapselle Disney-päivä tai kaksi ja sitten jotain keskustan kohteita lisäksi vaikka Eiffeltorni, eihän kaikkea tarvitse nähdä. Tosin Pariisi on aika suuri kaupunki(siis väkimäärältäänkin), lasten kanssa pienet on kyllä kivempia.

Wienissä käytiin kun ei vielä ollut lapsia, mutta kiinnitettiin huomiota, että siellä voisi lapsenkin kanssa olla mukavaa. Iso kaupunki, mutta siisti ja erinomaisesti toimiva julkinen liikenne, varsinkin metro. Oli tosi helppo ja sujuva liikkua. Ns. lapsijuttuja ei ymmärrettävästi tuolloin haettu, mutta ainakin huvipuisto vaikutti oikein kivalta. Sekä Haus der Musik tuntui olevan lapsiperheiden suosiossa, mutta aikuisellekin riitti ihmeteltävää. Finnair lentää suoraan Wieniin ja muutenkin Itävalta on siistinä ja "saksalaistyyppisenä" maana helppo matkailla, kun kaikki toimii.

Vähän pienemmän kanssa ihan muualla kaupunkilomalla olleena, olin oikein tyytyväinen lähiössä olleeseen yöpymispaikkaan. Pääsi mukavasti paikallisiin leikkipuistoihin, joita oli paremmin ja rauhallisempia kuin keskustassa. Juuri Wienistä en tältä osin osaa sanoa mitään.

Yhteistyössä