T
totta.
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Sinikka:Lapsesi voi asua ulkomailla, voi olla itsekin sairas, kuolla ennen sinua vaikka syöpään tai ei vaan tunne tarpeeksi velvollisuutta (näitä olen nähnyt paljon!), joten lapsen hankkiminen ei todellakaan tuo sinulle mitään vanhuudenturvaa!
Myös se, että vanhuudessa onnelliseksi tekee sosiaalinen toiminta muiden vanhusten kanssa, on hyvä huomio. Minusta tuntuu, että ihmiset asettavat liian suuria odotuksia lapsille. Loppujen lopuksi lapset ovat ihmisiä siinä missä muutkin (eivät ihmeitä), yksilöitä ominaispiirteineen.
Olen vakaasti sitä mieltä, ettei elämä ole tyhjää ilman lapsia. Miksi muka olisi? Voihan ihminen tehdä työkseen tai vapaa-ajallaan tärkeitä ja yleishyödyllisiä asioita. Vai eikö niillä ole mitään merkitystä? Lasten hankkiminen on edelleen niin mystifioitua. Se kietoutuu jotenkin sotkuisasti osaksi naisen identiteettiä ja näyttäytyy välttämättömyytenä. Ihan kuin ei olisi nainen ollenkaan, ellei halua lapsia tai tunne vauvakuumetta.
Minusta on kiinnostavaa, että monet haluaisivat olla isiä, mutta eivät äitejä. On niin totta, että äidille epäonnistumista ei sallita, mutta isä voi huoletta mokailla miten haluaa. Äidiltä vaaditaan edelleen paljon ja on täysin oikeutettua, että nämä vaatimukset pelottavat. Täällä on monesti kirjoitettu, että jättää lapset hankkimatta "jo ihan lapsenkin takia". Minusta tällaisellla syyllistetään (jälleen kerran) nainen siitä, ettei hän ole kyennyt (tai halunnut) täyttää naiselle asetettuja odotuksia.
Jos äitiys ei tunnu "mun jutulta", älkää tehkö lapsia vain muiden iloksi. Jokaisella on ainoastaan yksi elämä.