Ettehän te einessyöjät einestä lapsiannekin??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Carb Exterminator
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
C

Carb Exterminator

Vieras
En edes ollut ajatellut jonkun niin tekevän, mutta nyt katselin kaupassa perheenäitien ruokaostoksia: paahtoleipää (eli sokeripullaa), valmisruokia ja lisäaineroskaa ja säilykeruokaa oli koko perheelle. Siis ymmärrän, että aikuiset syö niinkuin huvittaa, mutta ettehän altista lasianne ruokavaliolle, jonka pitkäaikaisvaikutuksista on selkeää näyttöä, että se on haitallista: diabetesta, syöpää, transrasvoja, lisäaineita, glutamaattia, nitraattia..ties mitä, ettehän?

Diabetes on nousussa. Maitorasvojen epääminen lapselta on julmaa! Rasvatonta vaan lykätään nyt jo kotonakin eikä vain kouluissa. Lapsiraukkojen sokerisäätely menee ihan paskaksi, kun suolaisetkin ruoat on ahdettu täyteen sokeria ja ihmiselle sopimatonta transrasvaa. Eihän ne vaikutukset tietenkään näy samana vuonna, mutta miettikää nyt, kun 20 vuotta puputtaa. Allergiat tulevat jo lapsena (en väitä etteikö rokotteilla, saasteilla ja muilla ole ruokavalion lisäksi myös vaikutusta immuunijärjestelmään).

Ystäväni sanoi kerran että "ei niitä saisi myydä, jos ne oikeasti olisi epäterveellisiä". Miksi sitten tupakkaa ja alkoholia saa myydä? Niissä on varoituslätkät... juu, niin on ruoissakin mutta pienemmällä: "sisältää fenyylialaniinin lähteen" on varmaan monille tuttu ja lisäainelistat e-koodeineen on esillä.

meillä ei lapset edes tykkää kaupan leivistä... tai eineksistä. ovat tottuneet kotonatehtyihin niin einekset ei vaan uppoa. todellinen ongelma päiväkodissa kun eivät oikein syöneet siellä kun suurinosa einestä.

meillä syö eineksiä kaikki..teen myös itse ruokaa,mutta toinen ateria on lähes aina jotain pinaattilettuja,hengissä ollaan vielä=)Ja tosiaan koulussa ruuat on lähinnä valmislihapullia ja jauhemuussia=)

Sen mitä meillä eineksiä syödään, niin joo, syötän lapsellenikin.

Ite kuulun siihen porukkaan joka on aika pitkälti kasvanu sika-naudalla ja valmislihapullilla.. Ja hengissä ollaan edelleen..

Mikähän järki siinä olisi tehdä lapselle terveellistä ruokaa ja itselle eineksiä? Noh, roiskeläppäpizzoja ja lihapiirakoita en osta kuin miehelle, mutta kyllä lapset syö ihan niitä nakkeja ja pinaattilettuja ihan siinä samassa ruokapöydässä kuin me aikuisetkin.

Meillä tehdään ruoka pääosin itse, ehkä kerran kuussa saattaa tulla joku eineis syötyä (yleensä se on purkki hernekeittoa, nams:) Lapsi sen verran pieni ettei se ole vielä eineksiä tahi säilykkeitä päässy maistamaan. Kotiruoka saa mun äänen koska se vaan on niin paljon parempaa. Mutta toisaalta en kyllä usko että eineksiinkään kovin helposti kuolee.

Meillä myös eteläinen eurooppa -mallia paljon. Oliiviöljy, juustot, pähkinät, kala, vaaleakin leipä, kirottu pasta, hedelmät ja ah! tietysti lasi punaviiniä illassa.
Tutkitusti pitkä ikä.
En kyttää mitään E -koodeja, mutta todellakaan en altista lapsiani millekään dietille enkä nyrpistele ruoalle. En edes eineksille. Koska niin minut on kasvatettu.

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;24910009:
Me elämme hyvin ja terveesti (kyllä on kaikki arvot kunnossa, myös moraali) vaalealla leivällä, kiitos kysymästä. Puolustan vaaleaa leipää aina tarpeen tullen, love on my life! :heart: Se on se eteläeurooppalainen ruokavalio mikä iskee minuun. ;) :p

Vaaleaa leipää me ostetaan hyvin harvoin. Paahto tai ranskanleipää ei juuri koskaan, kyllä ne valeatkin on sitten vähän "laadukkaampia". lapset juovat tavallista kulutusmaitoa, eivät käytä rasvattomia tai kevyt tuotteita. Leivälle vihreä floraa tai oivariinia (sitä "kevyempää").
Eineksiä käytämme kyllä, ja puolivalmisteita.
Just naureskelin tuttavaperheen touhuille, kun rasvatkin pitää itse tehdä. Kyllä on liikaa aikaa tai jotain. Mä uskon että kohtuudella voi käyttää eineksiä, tottahan on se että pk ja kouluruoka on sitten sitä, joten siinä vaiheessa täytyy karsia ne kotona pois. Ja toki mä kaupassa katson ettei nyt pelkkää natriumglutamaattia ja e-koodia tule tungettua kärryihin :)

[QUOTE="Joo";24910106]Meillä myös eteläinen eurooppa -mallia paljon. Oliiviöljy, juustot, pähkinät, kala, vaaleakin leipä, kirottu pasta, hedelmät ja ah! tietysti lasi punaviiniä illassa.
Tutkitusti pitkä ikä.
En kyttää mitään E -koodeja, mutta todellakaan en altista lapsiani millekään dietille enkä nyrpistele ruoalle. En edes eineksille. Koska niin minut on kasvatettu.[/QUOTE]

Ihanaa, juuri näin. =) :flower:

(Vähän kyllä joskus tulee koodeja kytättyä, aiemmin isostikin kyttäsin, mutta kuten kaikessa, niin myös kyttäämisessä tarkkuus ja ote höltyy vuosien saatossa.)

Olisi kiva tietää missä se raja menee? Tosiaan tekeekö esim. ap. nakit ja grillimakkaratkin alusta asti itse lihaköntistä? "Valmis"pastaa ei tietenkään saa syödä, pitää itse pastakoneella tehdä spagettinsa, vai?
Tomaattimurskaa ym ei saa käyttää, omat tomaattinsa (ei ulkomaalaisia, ne on myrkytetty) pitää murskata jos murskaa haluaa, kuka sitä tosi edes syö, siinähän voi olla hiilareita!
Eikä todellakaan mitään ikinä karkki- tai juomaosastolta (paitsi lähdevettä), se on selvä. Ei edes sitä 80% suklaata, mitä lie e-aineita sun muita myrkkyjä sinnekkin on työnnetty...

E-koodit on alunperin kehitetty siihen, että näin merkittäisiin elintarvikkeisiin sopivat, sallitut ja ihmisille turvalliset lisäaineet.

Juu, niillä voidaan merkitä myös täysin luonnolliset lisätyt aineet, että sikäli on hieman harhaanjohtavaa. Kuten myös se, että kirjoitetaan aasinkokoisin kirjaimin että tuotteessa ei ole yhtään E koodia!!! No ei ole ei, kun ne on kokonaisina sanoina kirjoitettu :D

Mutta olen silti sitä mieltä, että joku formaldehydijohdannainen ei välttämättä elintarvikkeeseen kuulu..... :whistle:

Jako eineksiin ja itsetehtyihin ruokiin ei ole mitenkään järkevä tai selvä. Monet einekisistä ovat ihan hyvää ravintoa. Sen sijaan jos tehdään itse, mutta käytetään valmiiksi marinoituja lihoja, 7% ruoka"kermaa" ja liemikuutioita, niin lopputulos on paljon epäterveellisempää kuin suurin osa eineksistä.

Lakatkaa sairastuttamasta lapsianne jatkuvalla ruoasta puhumisella!
Ja tehkää kanssaihmisille palvelus kasvattamalla lapsenne esimerkillänne niin, etteivät he
nyrpistele ja nirsoile ja käyttäydy huonosti.
Ihan pimeeksi menny touhu. Saa olla dietillä, jos haluaa, mutta uskonnostaan ei tarvitse jatkuvasti puhua
julistuksenomaisesti. 80-luvun kasvattajien "etiopiassa lapset näkee nälkää" -kommentti voitaisiin kaivaa naftaliinista.

• Tykkää
Reactions: Aamuäree ja Maira
Jako eineksiin ja itsetehtyihin ruokiin ei ole mitenkään järkevä tai selvä. Monet einekisistä ovat ihan hyvää ravintoa. Sen sijaan jos tehdään itse, mutta käytetään valmiiksi marinoituja lihoja, 7% ruoka"kermaa" ja liemikuutioita, niin lopputulos on paljon epäterveellisempää kuin suurin osa eineksistä.

Näin on, siksi niitä koodeja sopii vähän syynätäkin. Pakasteesta saa kohtuullisia eineksiä. Siinä menee minun linjani jotakuinkin.

Silloin kun valmismarinoitu lihapaketti päätyy meille (heikkona hetkenä), niin lihat pestään hyvin ennen käyttöä. :D Ei se toki naturellia voita, mutta tyhjää parempi...

Pääosa ravinnostani on kuitenkin vaaleaakin vaaleampaa leipää ja justoa ja mandariineja. Krhm.

Viimeksi muokattu: