että tällästä valtion laitoksissa...

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Aniida
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Aniida

Aktiivinen jäsen
08.02.2007
1 293
0
36
...joo olen töissä eräässä valtion laitoksessa.

Olen tehnyt tasan samaa työtä jo 5 vuotta. Ensimmäiset 4 vuotta olin alipalkattu (sain siis n 300? vähemmän palkkaa kuin tämän ammatin lähtöpalkka on jossain yhtiön säännöissä).

Määräaikaisuus perusteltu joka toisessa sopimuksessa "sijaisuudella" (en todellakaan tiedä ketä sijaistanm, eikä tinennyt esimiehenikään) ja joka toisessa sopimuksessa "projektityönä" (tämä duuni jota olen tehnyt on pysynyt samanlaisena viimeiset 12 vuotta josta siis minä olen sitä tehnyt viimeset 5v).

Olen ollut koko ajan määräaikaisena, lyhyimmät sopimukset 1kk mittaisia pisin 1vuoden, normaalisti sain sellaisia 5kk sopimuksia.

Nyt olen raskaana ja sopimukseni päättyy vuoden loppuun. Jatkoa ei tule.

Lähdin liiton kautta penäämään oikeuksiani, mutta mitään tulosta ei syntynyt eli sopimus loppuu joulukuun loppuun eikä minua vakinaisteta.

Etää tällästä SUOMEN VALTION TYÖPAIKOISSA.
 
eikä ketään kiinnosta. no ei kiinnostais muakaan jos ei ois omakohtaista kokemusta :kieh: tekis mieli heittää hansakt tiskiin ja kävellä täältä kotiin. mutta sen sijaan mä vaan kaksplussailen.
 
Mulla on toisenlainen kokemus metallialalta: tehtaassa oli määräaikaisella sopparilla naisia 10-15, eri pituisilla ajanjaksoilla, ja määräaikaisuutta jatkettiin aina tietyin väliajoin. Sitten oli kaksi minua nuorempaa poikaa, kummatkin ilman alan koulutusta, ja molemmille napsahti vakituinen sopimus :kieh: Miehet saivat myös enemmän palkkaa samasta työstä.

Mutta luulisi että valtion laitos olisi esimerkkinä, siis ihannemaailmassa... vaan ei. Ei saisi olla nainen lapsentekoiässä.
 
Jostain syystä kunnilla ja valtiolla on työnantajana sellaisia oikeuksia, mitä yksityisellä työnantajalla ei ole...Yksityinen kun tekis noin, niin olis liiton lakimiehet äkkiä tutkimassa tilannetta :|
 
Mies oli 3 vuotta kaupungilla töissä, aina vaan kirjotettiin pätkää ja pätkää. Noh, palo hermo ja mies otti liittoon yhteyttä...liiton lakimies otti työpaikkaan yhteyttä ja kyseli, että miksi ei ole vakinaistettu vaikka hommat on olleet samat jo 3 vuotta ja kappas, mies vakinaistettiin, kun ei haluttu lähteä älyttömiin korvauksiin mitä olis tuollaisesta laittomuudesta seurannut. On laitonta pitää perustelematonta pätkää yli 2 kertaa.

Mutta jos sulla on ollu vaan sijaisuuksia niin se voi olla eri asia...voi olla että ovat työpaikalta pystyneet sillä perustelemaan... Mutta aika laittomalta toi sunkin palkkaus kuulostaa.
 
Jep. Minä tein neljä vuotta putkeen määräaikaisella sopimuksella, joka loppui aina keväällä ja alkoi uudestaan syksyllä, kun koulutkin alkoivat. Sopimuksen sanasisältöä vain vähän aina tuunattiin uuteen muotoon. :/
 
Yhtäkään perustelematonta pätkää ei saa olla. Määräaikaisuudelle on aina oltava peruste, yhdellekin pätkälle. On kyettävä selittämään, kenen sijainen on esimerkiksi.
 
Ei se ainakaan aina mene noin! Juuri luin tuolta yhden laitoksen seinältä uutisesta, jossa kemisti, fyysikko, mikä lie oli ollut töissä valtion laitoksessa ja työsuhdetta oli aina jatkettu vaan määräaikaisena, vaikka TYÖ OLI PYSYNYT SAMANA. Määräaikaisuutta perusteltiin mm. projekteilla. Ei ollut tästä näyttöä, henkilö vakinaistettiin, sai korvauksia kai jotain 15 tonnia ja homma ratkesi näin.

Kyllä minusta kannattaa tapella omista oikeuksista eikä vain valittaa täällä Kaksplussan palstalla. Ottaa yhteyttä eri ihmisiin, jotka voisivat auttaa.
 
Kun vanhempainvapaiden kustannukset jaettaisiin tasan isän ja äidin työpaikan välillä (= usein mies- ja naisvaltaisten työpaikkojen välillä), naisten sorsiminen työelämässä vähenisi. Ainakin siis siitä syystä, että naiset sattuvat olemaan niitä, jotka synnyttävät niitä lapsia ja jäävät äitiyslomille.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Phoebs:
Mulla on toisenlainen kokemus metallialalta: tehtaassa oli määräaikaisella sopparilla naisia 10-15, eri pituisilla ajanjaksoilla, ja määräaikaisuutta jatkettiin aina tietyin väliajoin. Sitten oli kaksi minua nuorempaa poikaa, kummatkin ilman alan koulutusta, ja molemmille napsahti vakituinen sopimus :kieh: Miehet saivat myös enemmän palkkaa samasta työstä.

Mutta luulisi että valtion laitos olisi esimerkkinä, siis ihannemaailmassa... vaan ei. Ei saisi olla nainen lapsentekoiässä.

joo, mä en tosiaan ole ainoa tällä naisvalataisella alalla jolla työskentelen (meillä täällä varmaan sata naista yhtä miestä kohti) jolla sama tilanne.
 
Alkuperäinen kirjoittaja memmu:
Mutta jos sulla on ollu vaan sijaisuuksia niin se voi olla eri asia...voi olla että ovat työpaikalta pystyneet sillä perustelemaan... Mutta aika laittomalta toi sunkin palkkaus kuulostaa.

joo, mutta ketä mä sijaistan? tässä oli mua ennen yksi nainen joka on jo siirtynyt aivan muihin tehtäviin...ja kun olin edellisen kerran äippiksellä (sillon mulla sopimus pysyi, oli eri esimies) niin MULLE HANKITTIIIN SIJAINEN.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Syksy:
Yhtäkään perustelematonta pätkää ei saa olla. Määräaikaisuudelle on aina oltava peruste, yhdellekin pätkälle. On kyettävä selittämään, kenen sijainen on esimerkiksi.

Juu, tiedän. siksi tää mua harmittaakin. Liiton nainen sanoi että nyt on sitten edessä enää käräjät jos haluan lähteä. Että yhtiötä ei voi pakottaavakinaistamaan. Tämä ala vaan on sellainen että kaikki tuntee kaikki ja jos saa hankalan maineen niin...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Laura:
Ei se ainakaan aina mene noin! Juuri luin tuolta yhden laitoksen seinältä uutisesta, jossa kemisti, fyysikko, mikä lie oli ollut töissä valtion laitoksessa ja työsuhdetta oli aina jatkettu vaan määräaikaisena, vaikka TYÖ OLI PYSYNYT SAMANA. Määräaikaisuutta perusteltiin mm. projekteilla. Ei ollut tästä näyttöä, henkilö vakinaistettiin, sai korvauksia kai jotain 15 tonnia ja homma ratkesi näin.

Kyllä minusta kannattaa tapella omista oikeuksista eikä vain valittaa täällä Kaksplussan palstalla. Ottaa yhteyttä eri ihmisiin, jotka voisivat auttaa.

anteeksi, mutta olen todella ottanut ihmisiin yhteyttä. olen hoitanut tätä asiaa koko kuluneen vuoden ja tulos on tämä: ei vakinaistamista vaan pihalle vaan. seuraava askel on käräjäoikeus jossa olisin siis minä vastaan yksi Suomen suurimmista yrityksistä.
 
Lakimiehen puheille hopi hopi!!!! Lieksassa just yks opettaja sai korvaukseksi VUODEN palkkaa vastaavan summan, kun opettajaa ei palkattukaan uudelleen. Oli ollut (laittomasti) pätkätöissä jo useamman vuoden ja sitten siihen otettiinkin joku toinen, vaikka rehtori oli tätä ensimmäistä suositellutkin. Perusteet oli, että työ oli vakinaista, sillä oli jatkunut jo useamman vuoden ja tarve työntekijälle näytti olevan pysyvää (ottivathan siihen hommaan toisen ihmisen). Jos et työpaikkaasi saa pitää, niin saat ainakin kunnon korvauksen!!!! Jos liiton lakimies on nihkeä, niin ota yhteyttä johonkin toiseen. Työnantaja joutuu takuulla korvamaan nekin kulut, jos on kerta tehnyt väärin.

Mut vakinaisettiin 6 vuoden pätkätyöläisyyden jälkeen. Meidän työnantaja on kuitenkin niin reilu, että meitä pätkäläisiäei pistetty kesisksi kortistoon, vaikka opettaja olenkin ja työsopimus aina vuodeksi kerrallaan. Ja olen varma, että jos olisin vaikka jäänyt äitiyslomalle tuona aikana, niin mut olis otettu takaisin.
 
Siis sulla on hyvät perusteet. Ei ne voi kohdella sua noin. Viis siitä, ettet pääsekään enää pas**maisen työnantajan palvelukseen. Ota kuitenkin haaste vastaan ja vie ne käräjille. Oon aika varma, että voitat jutun ja saat hyvät korvaukset laittomuuksista!
 
mua pelottaa lähteä oikeuteen. entäs jos en siks saa enää koskaan omalta alaltani töitä...

KYSYMYKSESSÄ SIIS YHTIÖ JOSSA TUHANSIA TYÖNTEKIJÖITÄ JA OMAN ALANSA JOHTAVA YRITYS.
 
Alkuperäinen kirjoittaja memmu:
On laitonta pitää perustelematonta pätkää yli 2 kertaa.



noinhan tuo "normaalisti" menee, et tavallaan kolmas perustelematon ois sit niin et vois kattoo olevansa vakinainen... mut ei noi ihan niin mee aina. meil koulus oikeusopin tunnilla mein ope just sano, et noi on kauheen hankalia asioita. joku tyyppi oli joskus valittanut kolmen ketjuttamisen jälkeen ja se ois pitänyt vakinaistaa. toinen taas oli saanut yht 99 määräaikaista, eri pituisia ja sillä ei ollu perusteita vakinaistamiselle.

yleisisti ottaenkin valtiolla koitetaan mahd. pitkälle pitää määräaikaisia ja sijaisuuksia yms. valtiolla viroissa käy kuitenkin enempi vaihtelua, koska voi vaihdella virasta toiseen, jos vaan sellainen vakituinen on ja jos toisiin hommiin pääsee. tilalle otetaan sijainen esim vuodeksi, sen jälkeen määräaikainen työsuhde, joka ehkä mahdollisesti vakinaistetaan.

persettähän tää on, mut minkäs teetr :( vakituinen työpaikka nykypäivänä on aikamoinen lottovoitto
 
Alkuperäinen kirjoittaja Aniida:
Alkuperäinen kirjoittaja Taevahan Tosi:
Eihän se noin voi mennä? millä perusteella sua ei vakinaisteta?

MÄ EN TIEDÄ. Liiton nainen vain sanoi että yhtiö katsoo sopimuksien olevan laillisia.

Valtio=yhtiö ? Minkä ministeriön alaisuudessa olet vai oletko tyyliin vr:n leivissä ?
 
Alkuperäinen kirjoittaja jensku:
Alkuperäinen kirjoittaja Aniida:
Alkuperäinen kirjoittaja Taevahan Tosi:
Eihän se noin voi mennä? millä perusteella sua ei vakinaisteta?

MÄ EN TIEDÄ. Liiton nainen vain sanoi että yhtiö katsoo sopimuksien olevan laillisia.

Valtio=yhtiö ? Minkä ministeriön alaisuudessa olet vai oletko tyyliin vr:n leivissä ?

tyyliin vr:n leivissä, mutta en siis vr:llä...
 

Similar threads

E
Viestiä
13
Luettu
952
Aihe vapaa
vierailija
V

Yhteistyössä