Että pistää ärsyttään nää yhteiskunnan tuilla elelijät, jotka valittaa täällä ettei rahat riitä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ei-elätti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

ei-elätti

Vieras
herran jumala, kuinka on voinut päästää perheen tilanteen siihen malliin että eletään vaan yhteiskunnan tuilla ja aikuiset ihmiset lainailee vanhemmiltaan rahaa elättääkseen (ruokkiakseen ja pukeakseen) omat lapsensa. Haloo! Oisko mitään järkeä hakea töitä? Ai niin ei, kun lasten pitää saada olla äidin kanssa. Joka notkuu kaikki päivät tietokoneella ja miettii mistä saadaan rahaa ja lapset on nälässä ja kulkee rikkinäisissä vaatteissa. Kuinkakohan moni lapsi taas palelee talvella, kun ei ole varaa ostaa edes lapselle vaatteita.

Ihanaa, kun sai purkautua. Nyt voi sitten tää yhteiskunnan hylkiöt vastata, mitä ajattelivat tehdä laskupinoillensa. Hienoa toimintaa, kun ei pysty ottamaan vastuuta perheestään. Vastuunotto kun on sitäkin, että pystyy takaamaan lapsille kunnon olot ja valitettavasti siihenkin tarvitaan rahaa.

Ei ne kyllä taida kulkea rikkinäisissä vaatteissa vaan on Ticketiä ja Reimatecciä päällä, ainakin jos näihin palstakeskusteluihin on uskominen. Meillä perheessä missä käydään töissä eikä saada kuin lapsilisät tukea joudutaan ostamaan kirpparilta vaatetta ja varustetta, koska rahat ei vaan riittäisi jos kaiken ostaa uutena. Joskus se kyllä vähän ihmetyttää, sillä en ole mitenkään tuhlaavaista sorttia vaan suorastaan pihi.

Että kyllä mua välillä sieppaa se miten paljon paremmin jotkut tulee toimeen niillä sossun ja vanhempien tuilla kuin rehellisellä työllä.

Jep. Yhteiskunnan hylkiö ilmoittautuu :wave:

Sulla on ihana asenne, kiitos siitä. Tällä aloituksella on kiva aloittaa uusi päivä. Voinkin sitten taas miettiä ettei ollutkaan hyvä juttu syntyä tähän maailmaan sairaana.

Mukavaa päivänjatkoa sulle :)

No olipa purkaus -ehkä vielä itsekin joudut syystä tai toisesta ko. tyyppiseen tilanteeseen ja ymmärrät paremmin, tosin toivottavasti et. Ei se elämä aina niin mustavalkoisesti mene, että sitä pystyy viimeiseen penniin asti hallitsemaan.

Musta toi "hae töitä" lause on tällaisena aikana aika naurettava. Fakta kun on se, että kaikille ei tällä hetkellä (jos koskaan onkaan) ole töitä vaikka niitä kuinka hakisi.

Mutta naurettava on kyllä koko aloituskin, joten eipä siitä sitten sen enempää.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ei ne kyllä taida kulkea rikkinäisissä vaatteissa vaan on Ticketiä ja Reimatecciä päällä, ainakin jos näihin palstakeskusteluihin on uskominen. Meillä perheessä missä käydään töissä eikä saada kuin lapsilisät tukea joudutaan ostamaan kirpparilta vaatetta ja varustetta, koska rahat ei vaan riittäisi jos kaiken ostaa uutena. Joskus se kyllä vähän ihmetyttää, sillä en ole mitenkään tuhlaavaista sorttia vaan suorastaan pihi.

Että kyllä mua välillä sieppaa se miten paljon paremmin jotkut tulee toimeen niillä sossun ja vanhempien tuilla kuin rehellisellä työllä.

Mäkin tiedän mua parempituloisia, joilla ei tunnu riittävän rahat lasten vaatteisiin. Mutta heillä menee sitten rahaa sellasiin asioihin mihin mulla ei.. kampaajaan, autoon, lainanlyhennyksiin, omiin vaatteisiin jne.jne.

Mä en ole työtön, mutta minituloilla elelen silti. Osa-aikainen myyjä äitiyslomalla. Tytöllä on viimisen päälle vaatteet ja mä tingin omista kuluistani. En ole käynyt kampaajalla kun kerran elämässä, mun ystävä leikkaa mun hiukset ja tytön myös. Ei ole autoa, ei asuntolainaa eikä muitakaan lainoja. Tällä äidillä ei ole omia harrastuksia tai muitakaan menoja. Uusia vaatteita ostan itselleni vasta kun on pakko.

Onko se väärin että mä vähillä rahoillani ostan lapselleni niitä merkkihaalareita tai muita, jos se on mulle maailmassa tärkeintä (lapsi siis ei haalarit :D) ja voin kulkee vaikka jätesäkissä itse? Joudun siis äitiysrahani lisäksi hakemaan mm. asumistukea ja joskus voi olla niinkin tiukkaa, että joudun hakemaan toimeentulotukea.

Alkuperäinen kirjoittaja sef:
Musta toi "hae töitä" lause on tällaisena aikana aika naurettava. Fakta kun on se, että kaikille ei tällä hetkellä (jos koskaan onkaan) ole töitä vaikka niitä kuinka hakisi.

Mutta naurettava on kyllä koko aloituskin, joten eipä siitä sitten sen enempää.

Aivan näin. Ja jos töitä on tarjolla, niin ne on sellaisia, ettei niitä voi ryhtyä tekemään niin että lapsia järjellisellä tavalla saa siinä sivussa hoidettua. Vanhemmilta jatkuvasti lainaamista minäkään en ymmärrä, mutta ihan sitä varten yhteiskunnalla on näitä tukia, että niitä käytetään. Musta ei ole mitenkään hienompaa nostaa kotihoidontukea sellaisen, jolla on hyvin ansaitseva puoliso, kuin sellaisen, jolle se on pääasiallinen tulonlähde.

Tiimarinvihko, sanoinko jossain kohdalla että käyn itse kampaajalla tai kuljen muotivaatteissa? En sanonut. Asuntolainaa on, ja samoin auto, koska on pakko olla auto että pääsee kulkemaan töihin täällä kehä 3 ulkopuolella. Nuo kaksi ei mielestäni ole mitään ylellisyystuotteita, useimmat asuu jossain. Ja ei todellakaan saada mitään asumistukea.

Sen takia tää mua lähinnä ärsyttää että monet saa saman elintason tekemättä yhtään mitään, ja itte raataa sitten niska limassa saadakseen mitä? Maksaa itse kalliimman mukaan ihan kaikesta. En sanoisi itseäni mitenkään hyvätuloiseksi, saati edes keskituloiseksi.

Ja silloin mua kyllä risoo se että jollain sossun elätillä on paremmin rahaa lasten vaatetukseen kuin työssäkäyvällä perheellä.

Hmmmm.. Enpä menisi yleistämään.

Säälittävää että te "paremmat ihmiset" tiedätte kaiken, luulette että jokainen yhteikunnan tuilla elävä tekee sitä omasta tahdostaan.

Oman perhene tilanne: Miehellä oli firma (rakennusala), jonka eräs asiakas jätti jättimäisen laskun maksamatta, sen seurauksena firma lopulta lopetettiin kun firman varat ehtyivät. Täälläpäin suomea, missä itse asumme, ei ole juurikaan töitä tarjolla, mies on hakenut ahkerasti paikkoihin ympäri Suomea. Mies on käynyt tekemässä sukulaisille yms maatila ja autonhuoltotöitä, jotta saamme ruokaraha extraa.

Minulla virallinen mammaloma Joulukuulle, olen päättänyt silti olla kotona vielä ainakin ensi syksyyn että lapseni saa kasvaa rauhassa. Eipä ole sydäntä laittaa väkisin vierastavaa lasta joka on tuskin koskaan ollut hoidossa, jonnekin vieraan ihmisen hoidettavaksi koko päiväksi.

Elämme siis tuilla ja liiton rahoilla (+satunnaisilla töillä. Itse teen iltatöitä pari-kolme pv viikkoon, niin paljon kun niitä irtoaa. Ärsyttävää että joku kehtaa yleistää ja katsoa tuilla eläviä nenänvartta pitkin, kuinka pikkusieluisia ihmiset voikaan olla. Huomaa ettei ole ainakaan lama päässyt näitä ihmisiä horjuttamaan, pitäkee siis kiltisti ne suunne supussa kun ette välttämättä tiedä sen tuilla elelevän ihmisen taustoista hölkäsen pöläystä!

Ja mitä vaatteisiin tulee, niin lapselle kyllä huolehdimme lämpimät ja kunnolliset vaatteet, alennusmyynneistä, kirppareilta yms. ja itse käytämme vanhoja ja kulahtaneita ryysyjä koska omiin vaatteisiin ei ole varaa.

Tiimarinvihko, sanoinko jossain kohdalla että käyn itse kampaajalla tai kuljen muotivaatteissa? En sanonut. Asuntolainaa on, ja samoin auto, koska on pakko olla auto että pääsee kulkemaan töihin täällä kehä 3 ulkopuolella. Nuo kaksi ei mielestäni ole mitään ylellisyystuotteita, useimmat asuu jossain. Ja ei todellakaan saada mitään asumistukea.

Sen takia tää mua lähinnä ärsyttää että monet saa saman elintason tekemättä yhtään mitään, ja itte raataa sitten niska limassa saadakseen mitä? Maksaa itse kalliimman mukaan ihan kaikesta. En sanoisi itseäni mitenkään hyvätuloiseksi, saati edes keskituloiseksi.

Ja silloin mua kyllä risoo se että jollain sossun elätillä on paremmin rahaa lasten vaatetukseen kuin työssäkäyvällä perheellä.

samaa mieltä. Pieni- ja keskituloisten välissä olevana maksan kalliisti kaikesta, mutta mitään avustuksia ei saa, vaikka itse lähtisi opiskelemaan ja vain mies kävisi töissä. Kaikesta maksettava kalliimman mukaan. Tulot kuittenkin yhteensä bruttona n. 3000 euroa. Vituttaa välillä, kun täällä sitten nämä avustuksilla elävät, jotka ei jostain tekosyystä johtuen voi mennä toihin tai edes yrittää ansaita elantoansa.

Kylläpä tosiaan tuli hyvä mieli näin heti aamusta! :whistle:

Ei muuten, mutta jälleen yksi ja ainoa lause oli joukossa joka saa mun karvat pystyyn!! |O
Oisko mitään järkeä hakea töitä?

Perkele sitähän tässä tehään ihan hullunlailla, suoraan yrityksien oven takana kolkutellut ja jättänyt hakemuksia jne, mutta kun ei pääse töihin!!!

No onneksi minä en yhteiskunnan hylkiö silti ole, työllä ansaittuja ansiopäivärahoja laskuihini käytän! ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Tiimarinvihko:

Mäkin tiedän mua parempituloisia, joilla ei tunnu riittävän rahat lasten vaatteisiin. Mutta heillä menee sitten rahaa sellasiin asioihin mihin mulla ei.. kampaajaan, autoon, lainanlyhennyksiin, omiin vaatteisiin jne.jne.

Mä en ole työtön, mutta minituloilla elelen silti. Osa-aikainen myyjä äitiyslomalla. Tytöllä on viimisen päälle vaatteet ja mä tingin omista kuluistani. En ole käynyt kampaajalla kun kerran elämässä, mun ystävä leikkaa mun hiukset ja tytön myös. Ei ole autoa, ei asuntolainaa eikä muitakaan lainoja. Tällä äidillä ei ole omia harrastuksia tai muitakaan menoja. Uusia vaatteita ostan itselleni vasta kun on pakko.

Onko se väärin että mä vähillä rahoillani ostan lapselleni niitä merkkihaalareita tai muita, jos se on mulle maailmassa tärkeintä (lapsi siis ei haalarit :D) ja voin kulkee vaikka jätesäkissä itse? Joudun siis äitiysrahani lisäksi hakemaan mm. asumistukea ja joskus voi olla niinkin tiukkaa, että joudun hakemaan toimeentulotukea.

Tiimarinvihkoa vähän komppailen.

Meillä mies töissä ja minä lasten kanssa kotona eli kovin suuria summia ei pyöritetä. Siltikin meillä on varaa ostaa lapsille Reimatecciä koska meillä ehkä sitten on muita menoja vähempi kuin perheellä jossa 2 työssäkäyvää. Meiltä puuttuu mm. lasten hoitomaksut ja autolainakin on pieni sillä emme voi isoa lainaa näillä tuloilla ottaa.

Toisaalta mulle kirpputorit ovat harrastus enkä käy siellä siksi ettei minulla olisi varaa kaupasta vaatteita uusina ostaa vaan siksi että mielestäni on tyhmää ostaa uutena sellaista, mitä käytettynäkin hyvässä kunnossa saa ja vieläpä edullisesti...eli ei se kirpputorien kiertely oli vain niitä varten jotka saavat sossusta rahaa, vaan myös meidän, hieman parempiosaisten.

Alkuperäinen kirjoittaja Äippä:

Säälittävää että te "paremmat ihmiset" tiedätte kaiken, luulette että jokainen yhteikunnan tuilla elävä tekee sitä omasta tahdostaan.

Oman perhene tilanne: Miehellä oli firma (rakennusala), jonka eräs asiakas jätti jättimäisen laskun maksamatta, sen seurauksena firma lopulta lopetettiin kun firman varat ehtyivät. Täälläpäin suomea, missä itse asumme, ei ole juurikaan töitä tarjolla, mies on hakenut ahkerasti paikkoihin ympäri Suomea. Mies on käynyt tekemässä sukulaisille yms maatila ja autonhuoltotöitä, jotta saamme ruokaraha extraa.

Minulla virallinen mammaloma Joulukuulle, olen päättänyt silti olla kotona vielä ainakin ensi syksyyn että lapseni saa kasvaa rauhassa. Eipä ole sydäntä laittaa väkisin vierastavaa lasta joka on tuskin koskaan ollut hoidossa, jonnekin vieraan ihmisen hoidettavaksi koko päiväksi.

Elämme siis tuilla ja liiton rahoilla (+satunnaisilla töillä. Itse teen iltatöitä pari-kolme pv viikkoon, niin paljon kun niitä irtoaa. Ärsyttävää että joku kehtaa yleistää ja katsoa tuilla eläviä nenänvartta pitkin, kuinka pikkusieluisia ihmiset voikaan olla. Huomaa ettei ole ainakaan lama päässyt näitä ihmisiä horjuttamaan, pitäkee siis kiltisti ne suunne supussa kun ette välttämättä tiedä sen tuilla elelevän ihmisen taustoista hölkäsen pöläystä!

Ja mitä vaatteisiin tulee, niin lapselle kyllä huolehdimme lämpimät ja kunnolliset vaatteet, alennusmyynneistä, kirppareilta yms. ja itse käytämme vanhoja ja kulahtaneita ryysyjä koska omiin vaatteisiin ei ole varaa.

Kyllä on lama koskettanut, mies on tällä hetkellä lomautettuna. Mutta kun on vähän järkeä päässä ja osannut elämänsä aikana säästääkin, niin on mistä ottaa. Yhteiskuntaa ei ainakaan tartte syyllistää siitä, jos joutuu köyhäileen. Hyvä, että on edes jotkut roti niissä tukien määrässä, vaikka mielestäni nytkin erilaisia tukia on niin paljon, että jotkut elävät niiden varassa ihan hyvin, ei tuu edes mieleen mennä töihin.

Olisko teilläkin kannattanut säästää ja vaikka laittaa sitten se lapsi hoitoon?

Tosi hyvin voi perheet kun vanhemmat kituuttaa ja miettii mistä rahaa ruokaan. Ei huomaa lapset tollasta ei...

Et sanonut. Mä sanoin tuntevani itseäni parempituloisia (en tunne sua enhän?), jotka käyvät kampaajalla näin esimerkiksi ja kuntosaleilla ja heillä on muita rahanmenoja kun lapset.

Mutta jos mä elän minimituloilla, niin kyllähän se tarkoittaa sitä et jos mulla on rahaa ostaa lapselleni hyvät vaatteet ja parempituloisella ei, niin sillä täytyy olla jtn muita menoja enempi kun mulla. Ja se on silloin valintakysymys. Ja jokainen tekee omat valintansa omien tarpeiden mukaan. Mä asun vuokralla ja saan asumistukea jos asuisin omistusasunnossa ja maksaisin lainaa, niin en kai tokikaan sais asumistukea.. mutta hei te maksatte itsellenne asunnon. Mä en. Mä en omista mtn.

Ja ps. kohta elelen varmaan reippaasti yli köyhyysrajojen, kun ollaan tekemässä ehkä exän kanssa sopimusta ettei sen tarvitse maksaa tulevasta lapsesta elatusmaksua. Ja koska mun tulot on nyt minimit, niin sitten ne on alle sen. En mä sitä 136euroa sitten mistään saa, kun en exältä. Mutta aion silti vastaisuudessakin repiä jostain rahat lasten kunnon vaatteisiin.

Alkuperäinen kirjoittaja ei-elätti:
herran jumala, kuinka on voinut päästää perheen tilanteen siihen malliin että eletään vaan yhteiskunnan tuilla ja aikuiset ihmiset lainailee vanhemmiltaan rahaa elättääkseen (ruokkiakseen ja pukeakseen) omat lapsensa. Haloo! Oisko mitään järkeä hakea töitä? Ai niin ei, kun lasten pitää saada olla äidin kanssa. Joka notkuu kaikki päivät tietokoneella ja miettii mistä saadaan rahaa ja lapset on nälässä ja kulkee rikkinäisissä vaatteissa. Kuinkakohan moni lapsi taas palelee talvella, kun ei ole varaa ostaa edes lapselle vaatteita.

Ihanaa, kun sai purkautua. Nyt voi sitten tää yhteiskunnan hylkiöt vastata, mitä ajattelivat tehdä laskupinoillensa. Hienoa toimintaa, kun ei pysty ottamaan vastuuta perheestään. Vastuunotto kun on sitäkin, että pystyy takaamaan lapsille kunnon olot ja valitettavasti siihenkin tarvitaan rahaa.

Mikä toi tietokonejuttu on? Ei naiset roiku koneella. Meil ei avata ees jokapäivä.

Meillä minä osa-aikaisessa työssä mies työttömänä eikä saada kuin lapsilisät.
Eletään tosi tiukilla ja oikeasti tultais paremmin toimeen jos oltais molemmat vaan työttöminä. Mutta haluan pysyä menossa mukana ja sinnitellään nyt näin.
Ihmeellistä on tämä elämä.

Jos miehesi on työttömänä ja ilmeisesti itselläsi on työpaikka, niin miksei miehesi jää hoitamaan lasta ja itse menet töihin? Ymmärrän hyvin, ettei pientä lasta viedä hoitoon, mutta isä on lapselle ihan yhtä hyvä hoitaja kuin äiti. Usein vaan tuntuu olevan, että äiti haluaa väen väkisin olla kotona (eli itse haluaa olla kotona, kyse ei ole lapsen edusta), vaikka isä voisi yhtä hyvin hoitaa lasta.

Alkuperäinen kirjoittaja ei-elätti:

Mun mielestä mun kohdalla nimenomaan vastuunotto on sitäkin, että mä kasvatan itse lapsia turvallisissa olosuhteissa enkä pakota heitä liian pienenä viettämään yli 12 tuntia hoidossa/päivä.

Jos miehesi on työttömänä ja ilmeisesti itselläsi on työpaikka, niin miksei miehesi jää hoitamaan lasta ja itse menet töihin? Ymmärrän hyvin, ettei pientä lasta viedä hoitoon, mutta isä on lapselle ihan yhtä hyvä hoitaja kuin äiti. Usein vaan tuntuu olevan, että äiti haluaa väen väkisin olla kotona (eli itse haluaa olla kotona, kyse ei ole lapsen edusta), vaikka isä voisi yhtä hyvin hoitaa lasta.

mies on hakeutunut kokopäiväiseen koulutukseen, jotta saisi töitä jatkossa paremmin ja itse käyn töissä (tänään vapaapv).

Kyllä on lama koskettanut, mies on tällä hetkellä lomautettuna. Mutta kun on vähän järkeä päässä ja osannut elämänsä aikana säästääkin, niin on mistä ottaa. Yhteiskuntaa ei ainakaan tartte syyllistää siitä, jos joutuu köyhäileen. Hyvä, että on edes jotkut roti niissä tukien määrässä, vaikka mielestäni nytkin erilaisia tukia on niin paljon, että jotkut elävät niiden varassa ihan hyvin, ei tuu edes mieleen mennä töihin.
ap:

"Olisko teilläkin kannattanut säästää ja vaikka laittaa sitten se lapsi hoitoon? "

Kuule eipä ollut todella mitään mistä repiä säästöön kun puoli vuotta mies koitti pitää firmansa pystyssä ilman tuloja, lopulta elimme lähinnä pikavipeillä ja luottokorteilla. Vihaksi pistää tuo lyhytnäköisyytesi ja yleistäminen, kuinka kaikkien pitäisi toimia sinun mallisi mukan.

"Kyllä on lama koskettanut, mies on tällä hetkellä lomautettuna. Mutta kun on vähän järkeä päässä ja osannut elämänsä aikana säästääkin, niin on mistä ottaa. Yhteiskuntaa ei ainakaan tartte syyllistää siitä, jos joutuu köyhäileen. Hyvä, että on edes jotkut roti niissä tukien määrässä, vaikka mielestäni nytkin erilaisia tukia on niin paljon, että jotkut elävät niiden varassa ihan hyvin, ei tuu edes mieleen mennä töihin."
Et tiedä lamasta mitään. Lisääpä siihen lomautukseesi isot firmalta jääneet velat, joista osa on ulos-otossa.

"Mutta kun on vähän järkeä päässä ja osannut elämänsä aikana säästääkin, niin on mistä ottaa."

Kuten sanottu niin meidän ei onnistunut säästää, niinkuin normaalissa työssä käyvien, koska firman tilanne oli mikä oli ja ei ollut itseaiheutettua.. Ei voi edes verrata tavan työläisen elämään! Sorry!

Yhteistyössä