Että näinkin "pieni" asia vetää mielen matalaksi :/

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja turhake
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

turhake

Vieras
Huoh.

Olin äsken ajelemassa yhtä metsätietä, missä on 80 rajoitus. Ainakin täällä meilläpäin oli sää aika surkea, vettä, rakeita ja räntää tuli ja oli kova tuuli. Oli onneksi erittäin autio tie, välillä tuli joku vastaan mutta ei ketään edessä eikä takana.

En tiedä miksi, mutta tiellä palloili tavallista enemmän pikkulintuja, juomassa lätäköistä vettä vai mitä lie. Mutta aina niiden kohdalla ihan refleksinomaisesti toki hidastin (kun ei letkaa kuitenkaan ollut) ja annoin niiden pyrähtää edestä pois. Aika laiskasti osa siitä pois siirtyi, ehkä tuuli väärästä suunnasta, eivät ehkä sen takia huomanneet autoa?

Yhdessä mutkaisessa kohdassa näin taas pari pikkulintua, mutta aika myöhään huomasin etteivät olleetkaan mitään tavallisia vaan jonkin isomman linnun untuvikkoja. Yrittivät raukat kipittää menemään niin kovaa kuin pikkujaloillaan pystyivät, ja itse jarrutin rankasti ja yritin tähdätä niin että jäisivät renkaitten väliin, ei alle.
Taustapeilistä näin molemmat ja etsin heti paikan mihin jättää auton parkkiin, ja juoksin takaisin paikalle.
En ollut ainakaan onnistunut liiskaamaan kumpaakaan tiehen, mutta mistä sen tietää kuinka haavoittuneita ne oli :|
Ja vielä, missä loppupesue oli? Onko ressukat eksyneet. Hirveästi sitä piipitystä kyllä lähipusikoista kuului, eli kai emo oli jossain loppupesueen kanssa.

Aloin sitten miettimään että kuinka monet ajavat ihan surutta tuollaisten yli, eivät edes välitä. Ehkä jopa tähtäävät ressukoiden päälle :(
Tosi masentavaa, kai se jotenkin tuntuu pahemmalta kun olivat ihan vauvoja vain. Jos aikuinen lintu ei tajua väistyä niin se tuntuu melkein Darwinin lailta kun jää alle, mutta tuollaiset pikkuiset, voi että :( :(

Huoh, sori todella tyhmä aloitus, mutta jäi jotenkin vaivaamaan, melkein aloin pillittämään. Kai sitä sitten on univelkaa tai jotain kun tuli näinkin kova tunnevyöry.

Koiraa pienempää ei yleensä kannata väistää koska se on auton ajajalle iso turvallisuusriski. Mutta tuskin kukaan tahallaan tuollaisten päälle ajaa. Tai no joku random sekopää, mutta todella harva varmasti.

En mäkään niitä ymmärrä jotka tahallaan ajavat päälle.

Mutta niinhän se valitettavasti on, että liikennettä et voi vaarantaa väistämällä pieneläimiä. Ainakin meille autokoulussa opetettiin, että mitään koiraa pienempää ei aleta väistämään (mikäli tiellä on muuta liikennettä).

Ihan normaalia se on tuntea harmitusta, suruakin, jos jonkun elukan kuoliaaksi ajaa.

Koiraa pienempää ei yleensä kannata väistää koska se on auton ajajalle iso turvallisuusriski. Mutta tuskin kukaan tahallaan tuollaisten päälle ajaa. Tai no joku random sekopää, mutta todella harva varmasti.

Tätä minä en toisaalta ymmärrä. Jos on autio tie, ja on mahdollista jarruttaa tai koukata vastaantulijoiden kaistalle, niin ei se omasta mielestäni mikään hurja turvallisuusriski olisi.
En minäkään nyt siis ihan lukkoon lyönyt jarruja ja meinannut suistua metsään :D Mutta kyllä itse useimmiten aika kovasti jarrutan jos siili, orava tai lintupesue on ylittämässä tietä. Ei vain toimisi se että nyt minun täytyy jatkaa samaa vauhtia koska muuten vaarannan... ööh, niin mitä?
Samalla tavallahan sitä tulee väistettyä isoja roskia ja oksia ym mitkä ovat tiellä, ihan jo koska ei halua renkaita puhkoa ja pohjaa rikkoa.

Tämä siis täällä landella, varmasti kaupungissa missä autot ovat jo valmiiksi toistensa puskureissa kiinni, niin yllättävät jarruttamiset ehkä ovat aika huono idea, mutta autiolla tiellä en ihan käsitä mikä se vaaratilanne oikein on?

Mutta juu, tiedän ettei pieniä eläimiä kuulu väistää, mutta esim. jänis saa kulemma todella pahaa jälkeäkin aikaiseksi jos sellainen keulaan osuu täydessä vauhdissa, senkin takia ehkä kannattaa vähän edes jarruttaa?

Kaikkia lemmikkieläimiä pitää väistää koosta riippumatta ja tilanteesta riippumatta. Luonnoneläimiä myös jos suinkin mahdollista. Ja jos vahingossa ajaa yli, pitää aina mennä tarkistamaan tilanne ja tarvittaessa lopettaa eläin ettei jää kitumaan. Kuten ap tekikin.

[QUOTE="Vieraana";30012931]Kaikkia lemmikkieläimiä pitää väistää koosta riippumatta ja tilanteesta riippumatta. Luonnoneläimiä myös jos suinkin mahdollista. Ja jos vahingossa ajaa yli, pitää aina mennä tarkistamaan tilanne ja tarvittaessa lopettaa eläin ettei jää kitumaan. Kuten ap tekikin.[/QUOTE]

Sä et todellakaan ala jarruttelemaan vaikka kissan takia jos perässä ja vastaan tulee autoja!

Vai ottaisitko vaikka rekan autos persuksiin sen takia, että jonkun kissa säilyy hengissä?!

(Kyllä, olen eläinrakas ihminen ja omistan kotieläimiä. Silti haluan liikenteessä säilyttää henkeni, enkä halua muitakaan vaarantaa)

Tätä minä en toisaalta ymmärrä. Jos on autio tie, ja on mahdollista jarruttaa tai koukata vastaantulijoiden kaistalle, niin ei se omasta mielestäni mikään hurja turvallisuusriski olisi.

Pieni metsän läpi menevä kiemurteleva tie... Välttämättä ei kannata kovin hätäisiä jarrutuksia tehdä tuollaisilla teillä kun se näkyvyys taakse päin on aika rajallinen.

Kannatan eläimien väistämistä kyllä, itsekin pyrin väistämään. Mutta ihmishengen vaarantamiseen se ei saa johtaa. (Joo, kerran pysähdyin suoralle tielle kun orava poukkoili edessä... Että menee se vähän yli mullakin joskus.)

Väistän eläimiä jos pystyn. Mutta en ala esim kyydissäni olevien lasten turvallisuutta vaarantaa sorsaperheen takia. Vaikka olis turvavälikin niin äkkijarrutus suoralla tiellä voi olla kohtalokas. Takan tuleva ei välttämättä näe sorsapesuetta ja kun huomaa jarruvalot, menee hetki reakointiin ja BUM. Siiinä on pian takapenkin matkaajat tiellä taivaaseen.

Eli järki ja kohtuus kaikkeen. Maailma on julma, niin ihmisille kuin eläimille. Juuri toissapäivänä pihassamme taaperti telkän poikanen. Äiti telkää ei näkynyt mailla eikä halmeilla. Pysyin etäällä ja ajattelin että en nyt vaan nää emoa. Mutta 1,5 tunnin päästä poikanen edelleen kuljeskeli pihassa. Minkäs teet? Tapat? Annat olla että pihassa pyörivä kettu syö? Huijaat itseäsi että kyllä emo tulee (ei tule). Ja jos menisin koskemaan niin emo hylkää sikäli mikäli tulee takaisin. Jätin poikasen siihen. En tiedä mikä sen lopullinen kohtalo on tullut oleman. Elämä ei ole reilua. Mutta tälläistä se nyt vaan on. Minä en siihen vo puuttuman. Ainoa mihin voin puuttua jollain tasolla on suojella omaa perhettäni.

[QUOTE="harmaa";30012964]Pieni metsän läpi menevä kiemurteleva tie... Välttämättä ei kannata kovin hätäisiä jarrutuksia tehdä tuollaisilla teillä kun se näkyvyys taakse päin on aika rajallinen.

Kannatan eläimien väistämistä kyllä, itsekin pyrin väistämään. Mutta ihmishengen vaarantamiseen se ei saa johtaa. (Joo, kerran pysähdyin suoralle tielle kun orava poukkoili edessä... Että menee se vähän yli mullakin joskus.)[/QUOTE]

No, kai kaikki itse päättävät miten menettelee.
Jos tiellä oli iso oksa tai renkaanriekaleita, niin niitäkin väistän vaikka periaatteessa ei varmaan autolle mitään kävisikään vaikka siitä yli ajaisikin. Ja näin olen kyllä nähnyt muidenkin tekevän. Ja tämä useimmiten vilkkaalla moottoritiellä missä se koukkaaminen ja jarruttelu voisi olla oikeastikin vaarrallista.

Ja saa toinen auto kyllä tulla TOSI kovaa jos muuten tie näyttää tyhjältä mutta heti jos hetken jarruttaa niin onkin toinen auto suurin piirtein takapenkillä.

Kerran olin fillaroimassa kun satuin kohdalle kun sorsaemo poikasineen lähti ylittämään kantatietä. Silloin kyllä itse menin siinä perässä tielle harhailemaan että varmasti autot edes vähän hidastaisi (nopeusrajoitus 50, mutta "kaikki" siinä ylinopeutta ajaa). Kai siitäkin voisi sakkoja saada jos veemäinen poliisi sen näkisi :D
Nätisti kyllä autot siinä hidastivat =) Ei edes tööttäilty tai keskaria näytetty :D

[QUOTE="mie";30012995]Väistän eläimiä jos pystyn. Mutta en ala esim kyydissäni olevien lasten turvallisuutta vaarantaa sorsaperheen takia. Vaikka olis turvavälikin niin äkkijarrutus suoralla tiellä voi olla kohtalokas. Takan tuleva ei välttämättä näe sorsapesuetta ja kun huomaa jarruvalot, menee hetki reakointiin ja BUM. Siiinä on pian takapenkin matkaajat tiellä taivaaseen.

Eli järki ja kohtuus kaikkeen. Maailma on julma, niin ihmisille kuin eläimille. Juuri toissapäivänä pihassamme taaperti telkän poikanen. Äiti telkää ei näkynyt mailla eikä halmeilla. Pysyin etäällä ja ajattelin että en nyt vaan nää emoa. Mutta 1,5 tunnin päästä poikanen edelleen kuljeskeli pihassa. Minkäs teet? Tapat? Annat olla että pihassa pyörivä kettu syö? Huijaat itseäsi että kyllä emo tulee (ei tule). Ja jos menisin koskemaan niin emo hylkää sikäli mikäli tulee takaisin. Jätin poikasen siihen. En tiedä mikä sen lopullinen kohtalo on tullut oleman. Elämä ei ole reilua. Mutta tälläistä se nyt vaan on. Minä en siihen vo puuttuman. Ainoa mihin voin puuttua jollain tasolla on suojella omaa perhettäni.[/QUOTE]

Ne orvoiksi jääneet elukat voi kyllä toimittaa eteenpäin. Tai ainakin olla yhteydessä asiasta enemmän tietäviin.
Että ihan hyvin voi noihin tilanteisiin puuttua. Se on sitten eri asia, jaksaako nähdä vaivaa "vain" jonkun eläimen vuoksi..

Kaupan lihatiskillä varmaankin romahdat kokonaan.

Sehän siinä on outoa.
Olen noin yleisesti ottaen tosi kylmä ihminen. Ja vaikka eläinsuojeluyhdistysten liitossa olenkin, niin olen todella laiska elänsuojelija :D Ja surutta syön possua ja broileria vaikka paremmin kuin hyvin tiedän missä oloissa ne eläinpoloiset elävät.

Mutta jotenkin nuo pikkuiset jotka poukkoilevat tiellä, se pistää sydämeen kun ajattelee miten helppoa on antaa niille tietä, mutta niin usein näkyy vaikka minkälaisia raatoja tuolla tiellä. Osa niistä ovat sellaisia ettei kuski edes huomaa niitä, tai on mahdotonta väistää.
Mutta varmasti osa on sellaisia että voisi väistää, mutta kun "koiria pienempiä ei kuulu väistää" on tainnut iskostua niin selkäytimeen joillekin että mieluummin jyrätään toinen kuin vähän höllennettäis kaasua tai vaikka jopa jarrutettais.

:D no höh. Mitä nuo metsien läpi kulkevat pienet kiemurtelevat tiet sitten ovat.
Onko seututie sitten se oikeampi nimitys, sellainen kolmenumeroinen kuitenkin oli.

Kantatie? Emmä tiedä, mutta toi metsätie pisti minunkin silmään. Metsätie on tosiaan sellainen yksityis"tie", jota metsänomistaja käyttää metsän hoitoon. Se kasvaa heinää ja usein pieniä puitakin. Hätinä renkaanurat erottuu. ;) Plus että on monttuinen ja kuoppainen sellainen tie.

Ihan kuitenkin, että väistit lintuja. Jos et nähnyt niiden jäävän alle, varmaan selvisivät.

Hiekkatie, soratie? Itse ajan vastaavaa sillointällöin. 80km rajoitus, mutta ajetaan sitä vauhtia kuin kukakin uskaltaa ja sää sallii. Ei siinä voi kenenkään perseessä ajella, koska vaikka ei eläimiä väistelisi roudan syömiä kuoppia miten sattuu ja äkkijarrutukset arkipäivää. Myöskin traktoreita voi körötellä mutkantakana. Joten hyvin voi myös itseväistellä kissoja tai pikkulintuja hidastamalla vauhtia.

En minäkään nyt siis ihan lukkoon lyönyt jarruja ja meinannut suistua metsään :D Mutta kyllä itse useimmiten aika kovasti jarrutan jos siili, orava tai lintupesue on ylittämässä tietä. Ei vain toimisi se että nyt minun täytyy jatkaa samaa vauhtia koska muuten vaarannan... ööh, niin mitä?
Samalla tavallahan sitä tulee väistettyä isoja roskia ja oksia ym mitkä ovat tiellä, ihan jo koska ei halua renkaita puhkoa ja pohjaa rikkoa.

Tämä siis täällä landella, varmasti kaupungissa missä autot ovat jo valmiiksi toistensa puskureissa kiinni, niin yllättävät jarruttamiset ehkä ovat aika huono idea, mutta autiolla tiellä en ihan käsitä mikä se vaaratilanne oikein on?

Mutta juu, tiedän ettei pieniä eläimiä kuulu väistää, mutta esim. jänis saa kulemma todella pahaa jälkeäkin aikaiseksi jos sellainen keulaan osuu täydessä vauhdissa, senkin takia ehkä kannattaa vähän edes jarruttaa?

Jarruttaa toki voi, jos se on tilanteessa turvallista, mutta väistelemään ei kannata alkaa 80 vauhdissakaan ihan pieniä eläimiä. Tiedän tapauksen, jossa autoilija väisti oravaa, auto karkasi käsistä ja kyydissä ollut matkustaja kuoli.

Yhteistyössä