että mua ottaa päähän noi isovanhemmat

Alkuperäinen kirjoittaja RouvaHeinonen:
ja maailman ihanin joululahja oli siivousavun maksaminen (siis ammattilaisten suorittamana)!!! eikä kiitollisuudella ole rajoja!

Minulle isä tarjoutui ostamaan pari vuotta sitten joululahjaksi joulusiivouksen mutta kieltäydyin. Minulle koti on vaan sellainen paikka johon kukaan ulkopuolinen ei tule höösäämään.

ja maailman ihanin joululahja oli siivousavun maksaminen (siis ammattilaisten suorittamana)!!! eikä kiitollisuudella ole rajoja!

Miul on kyselyikä, mutta antakee anteeks: miks ammattilaisen antama siivous aiheuttaa syviä kiitollisuuden tunteita, mutta jos äiteet ja anopit yrittää siivota, niin se on hirviän inhottavvaa? Samat luututhan heil on kourassaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Juures Suikale:

Miul on kyselyikä, mutta antakee anteeks: miks ammattilaisen antama siivous aiheuttaa syviä kiitollisuuden tunteita, mutta jos äiteet ja anopit yrittää siivota, niin se on hirviän inhottavvaa? Samat luututhan heil on kourassaan.

no mummon ja papan hommaa on lasten kanssa touhuaminen, ei siivoaminen. mun mielestä siinä on vaan vissi ero. ammattilaiset tekevät sovitut hommat, eivät esim. siivoa liinavaatekaappeja, jos siitä ei ole erikseen sovittu. etkö vaan halua ymmärtää pointtia tässä asiassa vai olenko vaan jotenkin kummallinen kun ajattelen näin... :ashamed: Eikä mun mielestä asiaa tarvitse sen enempää perustella, kun olen toiveeni heille kertonut useaan otteeseen ja he eivät sitä noudata, se ÄRSYTTÄÄ.

Höh, RouvaHeinonen, ei miulla ole mittään haluja olla haluamatta ymmärtää. Miks sie nyt niin luulet?

Kyllä ymmärrän tuon pointin hyvinkin, että mummon ja papan ei tartte käyttää aikaa siivoamiseen, kun voi olla lastenlasten kanssa. En vaan tullut ajatelleeksi asiaa noin. Siks kysyin, pöljä minä.

Musta oli kivaa että anoppi oli just useampana päivänä peräkkäin meillä auttamassa =)
Vietiin talvitavarat ullakolle, pestiin lattiat, laitettiin lapsille omat huoneet, tehtiin kaikenlaista "inventaariota" ym.
Kyllähän muutamia papereita sai vähän etsiä, mutta löytyihän nekin :)
Oli vaan ihanaa kun saan itsekin enemmän aikaiseksi niin siistin ihmisen avulla :D

Alkuperäinen kirjoittaja MargeSimpson:
Musta oli kivaa että anoppi oli just useampana päivänä peräkkäin meillä auttamassa =)
Vietiin talvitavarat ullakolle, pestiin lattiat, laitettiin lapsille omat huoneet, tehtiin kaikenlaista "inventaariota" ym.
Kyllähän muutamia papereita sai vähän etsiä, mutta löytyihän nekin :)
Oli vaan ihanaa kun saan itsekin enemmän aikaiseksi niin siistin ihmisen avulla :D

joo, toi onkin ihan eri juttu. kyllä mekin yhdessä äiteen kanssa pihaa siivotaan ja joskus niitä vaatekaappejakin tyhjennetään kirppistä varten tms. Siis YHDESSÄ ja SOVITUSTI.

Itse ottaisin mieluusti anopin lattioita luutuamaan, tai äitini tai isäni tai appeni. Vaan ei. Eivät halua sekaantua lastensa elämään. En millään usko, että lapsenlapsen kiinnostavat myöhemmälläkään iällä. Lapsini ovat pieniä.

Alkuperäinen kirjoittaja möhkispöhkis:
olkaa nyt hyvät ihmiset joskus jostain kiitollisia. ei ne anopit(tai jotkut muut) ilkeyttään teillä siivoa vaan ainoastaan hyvää hyvyyttään ja kehtaatte valittaa aikuiset ihmiset. jotain rotia sentään. sehän on pois teidän hommistanne mitä anoppi tekee. ja aikaa itsellenne ja lapsillenne enemmän.

Mä olen kiitollinen avusta, jos sitä tarviin.
Mua ärsyttää, kun anoppi oma-alotteisesti muka siivoo ja järjestelee.. Se kun ei tosiaankaan ole mun hommista pois, kun ei vieläkään, vuosien jälkeen osaa niitä tavaroita kuitenkaan laittaa paikoilleen ja sit joutuu ite tekeen kaiken uudelleen kun mitään ei löydä mistään. Enemmän se sotkee kun siivoaa, ikävä kyllä.

Hyvänä esimerkkinä, meillä oli ollut kukat kastelematta vähän liian kauan ja yks kukka sitten oli vähän allapäin. Anoppi meinas kiikuttaa sen suoriltaan pihalle "kun sehän on kuollut". Sanoin, että se virkoaa kyllä kun sille vaan antaa vettä. Seuraavaks se oli sitten sakset kädessä rapsimassa siitä kukasta lehtiä, "kun tästä vois leikellä näitä vähän pois, jättää vaan muutaman lehden". Annoin sen sitten touhuta, kun en jaksanut ottaa siitä stressiä. Tuloksena anoppi kasteli kukat ja samalla parkettilattian, ei kuivannut. Puolet olohuoneesta oli multamurujen ja kukan lehtien palasten peitossa, ei niitäkään sitten siivonnut. Keittiössä oli roskiksen edusta mullassa ja lehden palasia joka puolella. Meillä on tosiaan muksu joka ryömii ja syö kaiken mitä löytää lattialta. Anoppi tietää sen, muttei vaivautunut sitten jälkiään putsaamaan joten mä sain vähän ekstrahommaa siitä sitten. Lisäks sain järjestää astiakaapit uudestaan (kun hän tyhjenti astianpesukoneen, pestyään siellä myös sellaisia astioita, joita meillä ei pestä koneessa ettei ne mene pilalle..) ja keräillä jääkaapista erinäisiä tuotteita jotka oli sinne laitettu ilman minkäänlaista kantta tai alustaa :x

Ja anopille on kyllä kauniisti sanottu, että kiva että käy meillä ja ihanaa että haluaa nähdä poikansa lasta niin usein, mutta että nuo kotityöt me hoidettas mielummin itse.
Mut ei se taida ikinä mennä perille. Muuten erittäin lämmin ihminen ja mukava persoona. Ja hyvä mummo meidän tytölle :heart:

Alkuperäinen kirjoittaja mam:
Itse ottaisin mieluusti anopin lattioita luutuamaan, tai äitini tai isäni tai appeni. Vaan ei. Eivät halua sekaantua lastensa elämään. En millään usko, että lapsenlapsen kiinnostavat myöhemmälläkään iällä. Lapsini ovat pieniä.

en minäkään omiani pois antaisi... sillä he saavat täällä edelleen häärätä! :heart: :heart: :heart:

Meil on kans huusholli järjestyksessä sen jälkeen kun mummu on täällä käynyt. Muuten osaa olla järjestelemättä mut jos hän tulee tänne aamulla et vie pojan hoitoon niin ennen lähtöä hän järjestelee. Toisaalta on ihana tulla siistiin kotiin ja mun äiti ei availe kaappeja tai laatikoita muualla kuin keittiössä. Viikkaa vaatteita mut laittaa ne koriin, kerää leluja yms.
Mulle on tärkeetä ja äidille myös et se mitä on kaappien takana ja laatikoissa niin ei kuulu muille, ei edes omalle äidille. :D

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Mulla myös jostin syystä nousee niskakarvat pystyyn, kun anoppi tulee kylään. On mitä kultaisin ja ihanin ihminen muuten, ja kaikissa meissä kai on ne huonotkin puolensa, mutta olen kurkkuani myöten täynnä niitä vihjailevia katseita pesemättömistä ikkunoista, pölykoirista (joiat väkisinkin löytyy, kun on eläimiä, vaikka itse kulkisin koko ajan rätti kädessä!!!! )ja huomauttelemista siitä miten hän on TAAS siivonnut koko kämpän (omasna siis), tyyliin, että kyllä minunkin pitäisi.
En voi sietää, että tiskaa meillä tmv.
Omat vanhempanai saavat kyllä meillä siivota, jos haluavat, muttei anoppi!

Tähän täysi peesi, onneksi meitä on minun lisäkseni muitakin, kiitos!

meidän huusholli on kans putipuhdas ja pyykit pestynä kun äiti on meillä käynyt.
se on vaan luonteeltaan semmonen ettei osaa olla tekemättä mitään.
lasten kanssa mummi ja pappa käy retkillä, kalassa, laavulla ja poimimassa marjoja mutta en oletakkaan että kotona konttailisivat lasten kanssa leikkimässä.
ja mummi askartelee lasten kanssa paljon.
en minä koskaan ole pitänyt sitä pahana että äiti siivoaa meillä, mulle koti ei ole pyhä paikka, tänne saa tulla koska vain aina otetaan vastaan ja se miten vieraat meillä viihtyy niin tekee sitten niin, katsoo sitten tv:tä,saunoo,juttelee, nukkuu tai siivoaa.
Mutta myös niin että me autetaan vanhempia lumitöissä, puuhommissa, juhlissa tai missä nyt tarvitsee apua eli vastapalvelukseksi.
Toisaalta nähdään niin usein (2-3vkl kuussa+lomat) että se on siksikin ihan ok. Jos nähtäis vaikka 4-5 kertaa vuodessa niin sitten en kyllä antaisi tehdä mitään vaan vietettäisiin sitä moternia laatuaikaa.
Kukin taplaa tyylillään.

Alkuperäinen kirjoittaja möhkispöhkis:
mitäs pahaa tuossa on? jos haluavat vaan auttaa. en kyl anteeks vaan ymmärrä tuollasta valitusta aina. :headwall:

sama homma..varsinkaan..kun oma lapsi ei tule koskaan saamaan ihanaa mummoa tms..

mä ymmärrän tuon ärsytyksen täysin, en voi itsekään sietää sitä, että joku ulkopuolinen siivoaa kodissani. Tämän ketjun perusteella olen siis törkeän kiittämätön, mutta samapa tuo. En halua ulkopuolisia kaappeihini tai järjestelemään kamppeitani, likapyykin sortteeramisesta puhumattakaan :o Onneksi oma äitini ei koe tarvetta sorkkia meidän sotkuja ja anoppi taas vierailee niin harvoin, ettei asia ole muodostunut ongelmaksi. Kun olin raskausaikana sairaalassa, jouduin sietämään sen, että anoppi pesi pyykkiä ym ja se oli inhottavaa, vaikkakin siinä tilanteessa tarpeen. Mutta minusta on eri asia olla kiitollinen avusta jota saa tarpeeseen kuin "avusta" jota ei halua eikä tarvitse. Ihmiset suhtautuvat asioihin eri tavoin ja toisilla on suurempi "oman reviirin" tarve kuin toisilla. Ei se, että joku toinen haluaisi anoppinsa siivoavan, tarkoita että kaikki haluaisivat ja olisivat kiitollisia samasta asiasta. Turha siinä muiden on syytellä.

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Mulla myös jostin syystä nousee niskakarvat pystyyn, kun anoppi tulee kylään. On mitä kultaisin ja ihanin ihminen muuten, ja kaikissa meissä kai on ne huonotkin puolensa, mutta olen kurkkuani myöten täynnä niitä vihjailevia katseita pesemättömistä ikkunoista, pölykoirista (joiat väkisinkin löytyy, kun on eläimiä, vaikka itse kulkisin koko ajan rätti kädessä!!!! )ja huomauttelemista siitä miten hän on TAAS siivonnut koko kämpän (omasna siis), tyyliin, että kyllä minunkin pitäisi.
En voi sietää, että tiskaa meillä tmv.
Omat vanhempanai saavat kyllä meillä siivota, jos haluavat, muttei anoppi!

Peesi myös!

Meillä anoppi on narahtanut siitä, että lapsenvahtina ollessaan on mm. penkonut MUN VAATEHUONEESTA muka jotain käsipyyhkeitä tms. joita ei edes sielä säilytetä ja anoppi tän varsin hyvin tietää. Mun vaatehuone on mun oma valtakunta, vaikka muu talo on tiptop (ainakin kun anoppi tulee käymään) ja mulla on sielä ihana sekamelska vaatteita ja muuta henkilökohtasta tavaraa, kuten meidän seksilelut... Tästä lähtien mun vaatehuoneen ovi on lukossa, kun anoppi tulee käymään/lastenvahdiksi.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä en tykkää yhtään että vieraat penkoo meillä kaappeja ilman lupaa tai saati sitten järjestelis mun alusvaatteita, jotain yksityisyyttä kuitenkin täytyy olla joten ymmärrän täysin että raivostuttaa.

Juuri tämä! Ei toisten kaappeihin pidä mennä penkomaan. Meidän anoppi ton edellisen tutkimusretken lisäksi näkyy mm. tietävän, missä säilytän nuppineuoloja.... eli on tullut koluttua ja urakalla, kun osasi ne suorilta mennä hakemaan oikeasta paikasta.

Onpa sitten kiva pyytää niitä lapsenvahdiksi, kun yks käy penkomassa kaikki paikat heti kun ovi kiinni pamahtaa.

Yhteistyössä