Että hesalaiset ovat yksinkertaisia!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja reps kops
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Huom:
Ja oikeasti, eipä täällä pahemmin yleensä tarvitse toppapukuja hankkia ja olisihan se näky, kun täällä joku toppahousuissaan kiiruhtaisi työhönsä.
Tänne helsinkiin on vaan sisätyöntekijöitä sattunut enemmän kuin maaseudulle :)

Kyllä sitä tuli kovimpien pakkasten aikaan mentyä kevyttoppahousut jakkupuvun päällä töihin Helsingin keskustaan. Mahtoi sitten olla näky ; )

Täällä toinen näky, ja näin muitakin.
Miten toppahousujen käyttö eroaa toppatakin käytöstä?

En osaa sanoa. Kai se on noloa, että on lämmin (tai jotain).

Alkuperäinen kirjoittaja Mamma:
Mikä vika toppahousuissa? Ei tarvitse palella! Ja jos on kerran sisätyössä, voi ne sisävaatteet heittää vaikkapa laukkuun ja vaihtaa työpaikalla toppahousujen tilalle!

Itse olen Pohjois-Suomesta kotoisin ja olen näiden kuuden Helsingissä asutun vuoden aikana huomannut että osalta helsinkiläisistä tosiaankin puuttuu kunnon talvipukeutumisen taito! Bussipysäkillä näkee joka päivä ihmisiä jotka hytisevät ohuissa farkuissaan joiden ulkonäkö jo paljastaa ettei sinne housujen alle mahdu pitkiksiä tai mitään muutakaan lämmikettä. Surullista mutta totta.
Mä en ole kovin ihastunut kulkemaan työmatkoja kovilla pakkasilla. Ensin kävelee kylmässä pysäkille, sitten istuu 15 minuuttia bussissa, jossa on lämmitys täysillä, sitten seisoo taas pakkasessa 15 minuuttia odottamassa toista bussia tai raitiovaunua ja taas kulkuneuvossa, jossa on lämmitys täysillä. Joskus on kuitenkin pakko noin tehdä ja mietittävä, kumpi on pienempi paha: paleleminen pysäkeillä vai hikoileminen kulkuneuvossa.

Lisään vielä, että toi on se ihanteellisin tilanne. Kotoa lähtiessä ei kuitenkaan voi tietää, joutuuko bussissa istumaan varttin sijasta 45 minuuttia tai ratikkapysäkillä odottamaan varttin sijasta 45 minuuttia.

Tämän päivän Hesarin yleisönosastolla oikein reservin vänrikki (ja sen vaimo) kirjoittivat 3 viikkoa varusmiehenä olleen poikaressunsa YLI VUOROKAUDEN mittaisesta metsäleiristä pakkassäässä. Kun ei ollut äiti mukana, niin ei osannut alokas pistää pitkiä kalsareita jalkaan eikä ryömiä makuupussiin nukkumaan.

On se kumma, ettei upseerimies osaa opettaa poikaansa pistämään pipoa päähänsä, kun lähtee pakkassäässä ulos.

Alkuperäinen kirjoittaja hah:
Tämän päivän Hesarin yleisönosastolla oikein reservin vänrikki (ja sen vaimo) kirjoittivat 3 viikkoa varusmiehenä olleen poikaressunsa YLI VUOROKAUDEN mittaisesta metsäleiristä pakkassäässä. Kun ei ollut äiti mukana, niin ei osannut alokas pistää pitkiä kalsareita jalkaan eikä ryömiä makuupussiin nukkumaan.

On se kumma, ettei upseerimies osaa opettaa poikaansa pistämään pipoa päähänsä, kun lähtee pakkassäässä ulos.

Itse asiassa itsekin naureskelin tuolle kirjoitukselle ensin, mutta siinä oli kyllä tärkeitä pointtejakin. Kun siellä armeijassa ei itse päätetä mitä pakataan mukaan, niin ei varmaan haittaisi, jos listattaisiin. Ei pojilla välttämättä ole tietoa olosuhteista siellä paikan päällä.

Ja kuka nuori tai vanhempikaan ihan aidosti osaa varustella useamman päivän metsäretkelle 28 asteen pakkasessa. En minä ainakaan (enkä tosiaan edes ole mitenkään avuton).

Alkuperäinen kirjoittaja Tiimarinvihko:
Mun mielestä yleistäminen on tyhmää ja jotenkin junttimaista.
Mä voin ainakin rehellisesti tunnustaa, etten pian 49 vuotta pk-seudulla asuneena edelleenkään osaa kotoa lähtiessäni ennustaa, rytiseekö pelti Vihdintiellä vai onko joku tampio parkkeerannut autonsa väärin Kalliossa. Mutta ehkä se johtuu siitä, että olen asunut niin pitkään Vantaalla. Stadilaisilla ja Kehä III:n ulkopuolelta tulleilla tämä taito luonnollisesti on ;)

hassua ajatella, että vain helsinki on "hyväksyttävästi rannikkokaupunki", kun taas pohjoisemmassa on ihan yhtälailla kaupunkeja rannikollal. oulussa ollaan jo sen verran korkealla kartalla, että kylmä on muutenkin ja sitten vielä se tuulen purevuus, niin kyllä siinä äkkiä vilu tulee.
vaan siltipä osataan pukeutua sään mukaan..

Alkuperäinen kirjoittaja ei hesalainen vaan Helsinkiläinen:
Vaan maalaiset puhuu hesalaisista, ettäs tiedät. Toiseksi, Helsingissä tulee ihan eri tavalla, kun pohjoisemmassa, joten se lisää pakkasen purevuutta, ja lisäksi, jos ihmiset ovat tottuneet lauhkeaan talveen, voipi kovat pakkaset yllättää monet ja ihmiset voivat jopa saada paleltumia.

Joo mua kans naurattaa nää landet ku ne kirjottaa tai sanoo aina et hesa :D Sit ne luulee et kukaan ei tajuu ku vaan sanoo "hesa" :D

Teini-ikäiset kulkevat tennareissa, pillifarkuissa ja hupparissa ilman talvitakkia pakkasasteita ollessa -18C. Nuoret neidit minihameissa ja ohkasissa sukkahoisussa. Ja ei, tietenkään kenelläkään ei ole hattua, kaulaliinaa saatikka käsineitä.

Tämmöistä porukkaa sikiää pk-seudulla.

Näitä riittää ympäri suomea. Kyllä täällä "maallakin" näkee teinejä puol alasti pakkasilla.

Mua on välillä hirvittäneet ne lyhyet takit ja lantiomalliset farkut varsinkin nuorilla tytöillä, oli pakkanen kuinka kova tahansa... :xmas: Me ollaan kyllä muksujen kanssa vältytty paleltumilta vaikka ulkoiltu ollaankin! Mutta me ei ollakaan kovin muotitietoisia... :snotty:

Sama järki puuttuu liikenteestä. Pääkaupunkiseudulla ihmiset eivät ymmärrä, että jos on "huono" ajokeli, niin ajetaan sen mukaan. Vähän tulee lunta niin jo on peltiä rutussa ja liikenne sekaisin.

Alkuperäinen kirjoittaja Kk:
Sama järki puuttuu liikenteestä. Pääkaupunkiseudulla ihmiset eivät ymmärrä, että jos on "huono" ajokeli, niin ajetaan sen mukaan. Vähän tulee lunta niin jo on peltiä rutussa ja liikenne sekaisin.

Voi ei taas tätä keskustelua...

Alkuperäinen kirjoittaja Kk:

Ajokelin lisäksi on ajettava muun liikenteen mukaan. Ei sitä omaa arviointia voi käyttää sellaisenaan, koska liikenteessä on muitakin kuin MINÄ.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja suski:
Ne vakavia vammoja paleltumista saavat ja pakkaseen kuolleet ihmiset ovat kodittomia ja mun mielestä niille nauraminen on vain yksinkertaisesti kamalaa :( .
Samaa mieltä.

Tätä peesaan minäkin.. Ei taida tosiaan muualla olla niin paljoa kodittomia kuin täällä pääkaupunkiseudulla..
:(
Ja kun ei kodittomat ole kadunkulmissa niin eihän niitä kukaan muista.. :'(

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja suski:
Ne vakavia vammoja paleltumista saavat ja pakkaseen kuolleet ihmiset ovat kodittomia ja mun mielestä niille nauraminen on vain yksinkertaisesti kamalaa :( .
Samaa mieltä.

samoin. Enkä kyllä käsitä sitäkään vahingonilosävytteistä viestittelyä, jota jokavuotiset "Pelti rytisi pääkaupunkiseudulla" lehtiotsikot herättävät osassa palstalaisissa.
Minusta siinä ei ole mitään hauskaa, eikä liioin siinä, että lumimäärä on aiheuttanut ongelmia. :|

Alkuperäinen kirjoittaja at:
Tätä peesaan minäkin.. Ei taida tosiaan muualla olla niin paljoa kodittomia kuin täällä pääkaupunkiseudulla..
:(
Ja kun ei kodittomat ole kadunkulmissa niin eihän niitä kukaan muista.. :'(
Mun on hieman vaikea ymmärtää ihmisiä, jotka klapeja leivinuuniinsa tai takkaansa heitettyään saa jonkin sortin huvitusta niistä, jotka rääsyissä koittavat repiä lukittujen roskahuoneiden ovia auki päästäkseen edes jätepaperilaatikkoon pakkasta pakoon. Mutta näitäkin ihmisiä näköjään on :(

Alkuperäinen kirjoittaja Huom:
Alkuperäinen kirjoittaja hah:

Itse asiassa itsekin naureskelin tuolle kirjoitukselle ensin, mutta siinä oli kyllä tärkeitä pointtejakin. Kun siellä armeijassa ei itse päätetä mitä pakataan mukaan, niin ei varmaan haittaisi, jos listattaisiin. Ei pojilla välttämättä ole tietoa olosuhteista siellä paikan päällä.

Ja kuka nuori tai vanhempikaan ihan aidosti osaa varustella useamman päivän metsäretkelle 28 asteen pakkasessa. En minä ainakaan (enkä tosiaan edes ole mitenkään avuton).

Minun inttiaikana ei edes ollut makuupusseja. Nukuttiin kesävaatteet päällä 30 asteen pakkasessa teltassa kumisaappaat jalassa. Ainoat talvivarusteet olivat villasukat, pitkät kalsarit, karvalakki, kaulaliina ja käsineet. Sit meitä juoksutettiin pakkasessa hikisiksi ja käskettiin ruokailla ilman lakkia ulkona. Olis sitä kapiaisilla sitten ihmettelimistä miksi porukka on kipeänä.