Että ärsyttää kun syntymäpäiville kutsutut eivät tule oikeana päivänä vaan haluavat itse määritellä milloin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Huoh"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"Huoh"

Vieras
tulevat. Ja heti alkuun sanon, että en tosiaankaan tarkoita sellaisia, joilla on ihan oikea syy, esim. työt, sairastuminen, aiemmin sovittu meno jne. Vaan sellaiset kuin meille tänään kävi: " ei oikein jaksettu tänään lähtä, tullaan käymään ensi viikonloppuna". Joo ihan kiva, mutta me järjestettiin juhlat tänään. Ja ensi viikonloppuna on menoa. Ja sitä seuraavana myös. Viikolla en jaksa kestitä näitä ihmisiä, sillä herään työhöni aamuviideltä ja vanhemman lapsen koulu alkaa neljänä aamuna 8.15. Nämä ihmiset tulevat aina kylään vasta kuuden jälkeen ja viipyvät jonnekin kymmeneen. Minkäänlainen vihjailu ei mene perille. Viimeksi nukahdin nuoremman lapsen viereen ja kun havahduin hereille, niin alakerrasta kuului edelleen juttelua. Mikä ei sinänsä minua häiritse, siinäpähän jutelkoon. Sitä edellisellä kerralla oli pakko luovuttaa kymmenen jälkeen ja sanoa, että nyt mun on lähdettävä nukkumaan. Jos tulisivat viikonloppuna, niin yrittäisin itsekin valvoa pidempään (niin kuin nyt!) ja pitää seuraa.

Tämä oli tänään. Useampana vuonna tapahtunut sama. Viime vuonna kolmesta perheestä ilmoitettiin, että tulemme käymään vaikka ensi viikolla. Joo no siitä vain, mutta sitten saa vain pakastepullaa, kakkuja sun muuta en ala enää vääntämään. Juu tiedän olevani lapsellinen, mutta lapselle synttärit ovat tärkeitä ja olisi mukava, että ihmiset tulisivat juhlapäivänä. Onneksi lapsi on jo sen ikäinen, että kaverisynttärit alkavat olla tärkeämpiä kuin nämä kummit. Harmitaa lapsenkin puolesta kun odottaa vieraita ja sitten tulee viesti tyyliin: "päätettiinkn lähtä elokuviin, tullaan käymään ensi viikolla!"

Niin tuttua! Sitä vaan kuvitellaan, että toisella on aikaa koska tahansa. Lapseni kummitäti on juuri tällainen. Hän on käynyt kerran lapsemme synttäreillä sinä päivänä kun on kutsuttu. Muina kertoina on määrittänyt itse koska tulee. Ja lapsi on jo 8v.

Kummit kai vanhemmat yleensä valitsee lapsilleen. Tuntuu kummalliselta että kummius muuttaisi ihmistä niin paljon että tälläiset asiat tulee yllätyksenä vai odotetaanko sitten liikaa sitä että kummius yllättäen muuttaisi ihmistä.

Tämä on juhlavieraalle sellainen tilanne, että ei voi kuin hävitä. Jos ilmoitat juhlia järjestävälle, että valitettavasti ei sovi, en tule, niin mamma valittaa plussalla, että törkeitä ihmisiä, kun eivät muista, eivätkä edes käväise korttia tai lahjaa tuomassa. Jos taas ilmoitat että valitettavasti ei käy, mutta sopiiko että käväisen ja tuon lahjan jonakin toisena päivänä, niin mamma kipittää plussalle valittamaan kuten ap nyt tässä. Teet sitten niin tai näin, niin aina väärinpäin.

En muuten pidä ollenkaan outona, että jos kyläillään arkena, niin se tapahtuu kello kuuden jälkeen. Ei kaikki tee puolipäivätöitä, tai pysty itse määrittelemään työaikojaan. Esim. minä olen töissä 9-17, ja joskus 10-18. Siihen työmatkat päälle, niin en todellakaan pääse arkisin minnekään kyläilemään ennen kuutta. Tästä on käyty vääntöä muutaman kaverin kanssa, kun kovasti kiukuttelivat, kun minä ja muutama muu työssäkäyvä kaveri emme päässeet arkisin kahvittelemaan kolmen-neljän maissa, ja heidän mielestään halusimme vaan olla hankalia kun emme voineet kahvitella "ihmisten aikaan".

Ap, eivät ne vieraat ole mitään orjia, joiden pitää totella sinun aikataulujasi. Jos ei sovi tulla kylään muutoin kuin tiettyyn aikaan, niin sano se. Ja sitten on ihan turha itkeä, jos vieraat eivät pääse. Ei koko maailma voi pyöriä teidän perheen aikataulun mukaan.

[QUOTE="Öttiäinen";27496025]Tämä on juhlavieraalle sellainen tilanne, että ei voi kuin hävitä. Jos ilmoitat juhlia järjestävälle, että valitettavasti ei sovi, en tule, niin mamma valittaa plussalla, että törkeitä ihmisiä, kun eivät muista, eivätkä edes käväise korttia tai lahjaa tuomassa. Jos taas ilmoitat että valitettavasti ei käy, mutta sopiiko että käväisen ja tuon lahjan jonakin toisena päivänä, niin mamma kipittää plussalle valittamaan kuten ap nyt tässä. Teet sitten niin tai näin, niin aina väärinpäin.

En muuten pidä ollenkaan outona, että jos kyläillään arkena, niin se tapahtuu kello kuuden jälkeen. Ei kaikki tee puolipäivätöitä, tai pysty itse määrittelemään työaikojaan. Esim. minä olen töissä 9-17, ja joskus 10-18. Siihen työmatkat päälle, niin en todellakaan pääse arkisin minnekään kyläilemään ennen kuutta. Tästä on käyty vääntöä muutaman kaverin kanssa, kun kovasti kiukuttelivat, kun minä ja muutama muu työssäkäyvä kaveri emme päässeet arkisin kahvittelemaan kolmen-neljän maissa, ja heidän mielestään halusimme vaan olla hankalia kun emme voineet kahvitella "ihmisten aikaan".

Ap, eivät ne vieraat ole mitään orjia, joiden pitää totella sinun aikataulujasi. Jos ei sovi tulla kylään muutoin kuin tiettyyn aikaan, niin sano se. Ja sitten on ihan turha itkeä, jos vieraat eivät pääse. Ei koko maailma voi pyöriä teidän perheen aikataulun mukaan.[/QUOTE]

Mitä ihmettä sä sössötät?

Meilläkin synttärit venyy aina monelle päivälle. Yleensä vieraat kyselee milloin sopisi tulla, jos eivät juhlapäivänä pääse. Mummeille & papoille ja kummeille leivon erikseen kakun, muille en. Arkisin laitan vieraat kotiin n. klo 20 ilmoittaen, että lapsilla on uniaika, koululaisen täytyy jaksaa herätä seuraavana aamuna. Pienemmät lapset meillä on yleensä jo klo 20 sängyssä, mutta joustan siitä vähän, jos on vieraita... Ei kai niiden klo 18 tulevien vieraiden ole pakko tuntitolkulla istua kylässä! Kaikki meidän tutut ymmärtävät tämän.

Minua ärsyttää ne vieraat, jotka olisi tulossa juhlia edeltävänä päivänä. Sen päivän olen tietysti varannut leipomiseen, siivoamiseen jne. Sitten sanotaan "ei meitä varten tarvitse mitään laittaa". No vaikka en laittaisi, niin se vierailuaika on pois varsinaisten juhlien järjestämisestä. Keskellä viikkoa ei ehdi paljon valmisteluja tekemään, kun iltaisin on harrastuksia yms arkimenoja. Aina yritän joustaa, jos vieraat on kauempaa tulossa... Mutta ärsyttää silti.

Toinen ärsytys on vieraat, jotka tulee puoli tuntia tai jopa vielä aiemmin. Saattaa olla koko arkivaatteissa, osa porukasta jossain muualla kuin kotona ja viime hetken siivoukset, kakun koristelu yms kesken. Ymmärrän kyllä, jos tullaan 10 minuuttia etuajassa, vaikka harvoin meillä silloinkaan on kaikki valmiina, mutta ei sentään liian pahasti kesken.

Hassua, kun synttärit on joka vuosi sama päivä ja ettei aikuiset osaa järjestää menojaansa, laiskuutta. Meillä lapsen juhlat pidetään ilmoitettuna päivänä. Sopii kummien tulla paikalle. Jos eivät tule, niin seuraava mahdollisuus on vuoden päästä. Arkisin väkisin kyläileville ulostautumisaika on kello 19. Kerron myös tämän joka kerta.

No meillä tullaan kyllä kutsuttuna ajankohtana jos päästään, ja jos on työ juuri sillon, siskoni on sairaanhoitaja, ilmoittaa että nakkaa lahjan vaikka maanantai-illalla. Eli vielä on samat tarjottavat kunnossa, ei tarvitse uusia tehdä.

Mun miehen sukulaiset on just sellaisia ihmisiä. Tulevat koska sattuu. Tänä vuonna sovin menoa sille illalle milloin halusivat tulla ja kakun söin valmiiksi pois :D sanoin miehelle, ettei tarjoa kuin kahvia. Ja meille ei sovi tulla arkisin enää kuuden jälkeen, koska puoli 7 alkaa jo iltapuuhat

Me pyydetään VAIN niitä jotka OIKEASTI HALUAA tulla, eli ihan läheisiä ihmisiä. Mun vanhemmat ja sisko perheineen ja lapsen kummit. Sekä lapsen kaverit. Mun siskolta kysyn millon heille parhaiten sopii ja vanhemmille kun yleensä sopii aina niin he tulevat samaan aikaan. Samoin kysyn kummeilta koska haluavat tulla ja tulevat silloin.
Mun mielestä voi hyvin keskustella juhlittavien kanssa KOSKA HEILLE SOPII, ei tarvi joka kaappia nuohota synttäreitä varten ja myöskään tarjottavien ei tarvi olla niin työläitä, etteikö vois tehdä kahteen kertaan/ostaa.
Kaikkia mahdollisia ei kannata kutsua, sillon mäkin varmaan alkaisin miettiä tekosyitä...

Mieheni on töissä, poissa kotoa joka toinen viikko, joten lapsen synttärit pyritään järjestämään aina hänen vapaaviikoillaan. Tänä vuonna myös toisen lapsen laskettuaika oli 5 päivää esikoisen varsinaisen syntymäpäivän jälkeen, joten halusin viettää tytön synttärit hyvissä ajoin (10 päivää ennen varsinaista päivää), ettei hartaasti odotettua syntymäpäivää jouduta perumaan pikkusisaren syntymän takia. Appiukko on sitä mieltä että hehän tulevat AINA silloin kun on varsinainen syntymäpäivä, veti sitten herneen nenään, kun ilmoitin, että meillä vietetään synttäreitä X päivänä ja muina päivinä saa toki tulla kylään (jos meillä ei ole muuta ohjelmaa), mutta mitään numeroa synttäreistä ei enää tarvitse tehdä tai lahjoja tuoda toista viikkoa jälkikäteen, kun tyttö odottaa vaan vieraspaljoutta ja lahjamerta uudestaan. ;) Appivanhemmat tulivat sitten kuitenkin silloin kun oli kutsuttu, mutta appiukko esitti kyllä paheksuntansa näin pöyristyttävän aikaisesta päivämäärästä kaikille, jotka vain suostuivat kuuntelemaan. Onnitella ei myöskään voinut kolmevuotta täyttävää, vaan hän ilmoitti soittavansa sitten varsinaisena syntymäpäivänä onnittelut.

Ihan kuin kertoisit meidän elämästä! Meillä sama juttu, ei viitsitä tulla silloin, kun on kutsuttu. Lapselle iso pettymyts, synttärit ei tunnu samalla tapaa juhlilta, kun vieraita paikalla sitten vähäisesti synttäripäivänä.

Aion ottaa itseäni niskasta kiinni ja seuraavalla kerralla ilmoittaa, että juhlat on kyseisenä päivänä, muita "juhlia" ei pidetä.

Onpa "kiva", että muillakin on samanlaisia kokemuksia ja ette pidä minua lapsellisena (muutamia lukuunottamatta) kun vedän herneen nenään tällaisesta! Muina vuosina näistä en ole palstalle kirjoitellut, pajattanut vain miehelleni epäkohteliaista ihmisistä (jotka kuitenkin ovat lapselle läheisiä ja tärkeitä ihmisiä ja sen vuoksi kutsutaan syntymäpäiville). Tänä vuonna ärtymystä nosti kieltämättä se, että tämä kummipariskunta on "miehen puolelta" eli mies on miehen hyvä ystävä ja siksi halusi heidät kummiksi. Itse en olisi heitä valinnut, mutta kummankin lapsen kohdalla ollaan sovittu, että kumpikin saa sanoa kummit lapselle ja tietysti toisen vanhemman tulee heidät hyväksyä... Itse en siis olisi näitä ihmisiä niin hinkunut kummeiksi, mutta he ovat muuten ok, niin en vastaankaan pannut.

Sanoin kyllä miehelleni, että siinäpä sitten sovit heidän kanssaan jonkin illan jos haluat. Mutta minä en tee leipomuksia ja menen nukkumaan kun menen. Ja viikonloput tässä ovat tosiaan varattuja kaikenlaisten menojen ja pikkujoulujen vuoksi.

[QUOTE="Aapee";27498569]Ja viikonloput tässä ovat tosiaan varattuja kaikenlaisten menojen ja pikkujoulujen vuoksi.[/QUOTE]

Ap, eiköhän niillä vierailla ole sama tilanne! Miksi heidän pitäisi järjestää kaikki aikataulunsa uusiksi TEIDÄN PERHEENNE aikataulun mukaan? Miksi et kysy etukäteen koska vieraille sopii tulla, niin että löydätte kaikille sopivan ajan?

[QUOTE="Öttiäinen";27499444]Ap, eiköhän niillä vierailla ole sama tilanne! Miksi heidän pitäisi järjestää kaikki aikataulunsa uusiksi TEIDÄN PERHEENNE aikataulun mukaan? Miksi et kysy etukäteen koska vieraille sopii tulla, niin että löydätte kaikille sopivan ajan?[/QUOTE]

:laugh: Sitä kaikille sopivaa aikaa kuule etsittäisiin ensi vuodelle saakka! Varsinkin kun on pikkujouluaikaa JA neljällä sukulaislapsella on synttärit ennen joulua. Kyllä mekin oletetaan, että muutkin järjestävät oman lapsensa syntymäpäivän silloin kun heille sopii ja me kutsutut sitten mennään kun on kutsuttu jos ei nyt tosiaan ole töitä, olla sairaina tms. Ja itse yritän vaihtaa työvuoroa mahdollisuuksien mukaan, jotta päästäisiin kun on kutsuttu.

Ihanko oikeasti sinä soittelet läpi kaikki, jotka aiot kutsua ja kyselet milloin pääsisivät? Ja sen mukaan sitten lapsi joutuu odottamaan syntymäpäiväjuhlaansa ehkä pitkäänkin jos kaikille sopivaa päivää ei meinaa löytyä?

[QUOTE="Aapee";27499672]

Ihanko oikeasti sinä soittelet läpi kaikki, jotka aiot kutsua ja kyselet milloin pääsisivät? Ja sen mukaan sitten lapsi joutuu odottamaan syntymäpäiväjuhlaansa ehkä pitkäänkin jos kaikille sopivaa päivää ei meinaa löytyä?[/QUOTE]

Mitäs nauramista tässä nyt on? TIETENKIN soittelen läpi kaikki jotka ehdottomasti haluan lapsen synttäreille, ja kysyn koska heille sopii tulla. Aina on sopiva aika löytynyt. Meilläkin on tilanne, että suvussa on marraskuussa useampia synttäreitä, pelkästään ensi viikolla kolmet, ja juuri sen takia on tärkeää sovitella aikatauluja, että kukaan lapsista ei jää huomiota vaille. Ehkä meidän suvussa ei vaan olla niin lahjanahneita, että pitää kutsua mahdollisimman paljon väkeä joka juhlaan? Meillä kutsutaan kummit, isovanhemmat ja sisarukset perheineen, eli ne oikeasti tärkeät.

[QUOTE="Öttiäinen";27499725]Mitäs nauramista tässä nyt on? TIETENKIN soittelen läpi kaikki jotka ehdottomasti haluan lapsen synttäreille, ja kysyn koska heille sopii tulla. Aina on sopiva aika löytynyt. Meilläkin on tilanne, että suvussa on marraskuussa useampia synttäreitä, pelkästään ensi viikolla kolmet, ja juuri sen takia on tärkeää sovitella aikatauluja, että kukaan lapsista ei jää huomiota vaille. Ehkä meidän suvussa ei vaan olla niin lahjanahneita, että pitää kutsua mahdollisimman paljon väkeä joka juhlaan? Meillä kutsutaan kummit, isovanhemmat ja sisarukset perheineen, eli ne oikeasti tärkeät.[/QUOTE]

Lahjanahneita, niin just. No tee sinä tavallasi. Meille ei ole kukaan koskaan soittanut, että milloin teille sopisi, että järjestämme juhlamme. En ole koskaan kuullutkaan, että joku noin toimii. Osaatko muuten tehdä muita päätöksiä itse vai soitteletko ihmisille, että miten tässä tekisi?

...mutta kuten jo aikaisemmin totesin, tämä on vieraalle tilanne, jossa ei voi kun hävitä. Voisiko ap kertoa miten vieraan tulisi toimia, jotta ap olisi tyytyväinen, jos ap:n määräämä ajankohta ei vieraalle sovi?