Etisistukka kokemuksia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ariel69
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ariel69

Vieras
Minulla todettiin vuotava etisistukka 21. raskausviikolla. Vietin muutaman päivän makuultani sairaalassa ja nyt olen kuukauden sairauslomalla. Joudun lepäämään seuraavaan lääkäärintarkastukseen asti, eli vielä kaksi viikkoa.
Lääkärin mukaan lepohoitoa kestää siihen asti, kunnes istukka on noussut niin ylös, ettei makaa enää kohdun suun päällä. Voi siis kestää useita viikkoja!!!! Mahdollisesti istukka ei nouse koko loppuraskauden aikana, se jää nähtäväksi. Istukka vuoti verta ja sairaalassa sain voimakkaita kramppeja joihin supistuksen esto pistos auttoi.
Lääkäri ei maininnut mitään esim. sukupuoliyhteyden vaaroista, mutta tuntuu, että se ei olisi tällä hetkellä kovinkaan järkevää. Istumatyö, kotityöt ym. on kaikki kielletty! Onko vastaavia kokemuksia? Miten olette selvinneet?

Itselläni verenvuoto alkoi rv 15 ja syyksi epäiltiin eteisistukkaa. Kotiin lepohoitoon pääsin ja vain wc:ssä ja suihkussa käynti oli sallittua, muuten levossa.

Verenvuoto lisääntyi viikko viikolta, sitten aloi supistukset ja loppujen lopuksi meni lapsivedetkin rv 19.

Jouduin sairaalaan ja istukan todettiinkuitenkin siirtyneen pois kohdunsuulta.

Meni 2 viikkoa ja minulla todettiin virustartunta, joka johti keskenmenoon rv 21.

Jos kyseessä on todella eteisistukka ja lepo auttaa, ei liene syytä huoleen. Toivottavasti sinulla on parempi tuuri kuin minulla.

Eteisisukalla tarkotetaan sitä, että istukka on kohdunsuulla eli esteenä vauvan syntymiselle, jos ei siirry. Jos istukka on muualla, se ei vaikuta siihen eli esim.kohdun takaseinämässä.
Kohdun kasvaessa eteisistukka voi siirtyä pois kohdunsuulta, mut jos istukka on ollu muualla, niin ei se enää vaihda paikkaa tohon kohdunsuulle eli sulla kaikki ihan ok sen suhteen...

Hei, ikävä kuulla että sinulle kävi noin huonosti. Pahoitteluni. Toivottavasti vielä onnistaa!
Kiinnitin muuten huomiota siihen, että puhutaan sekä eteis- että etisistukasta. Diagnoosikoodin O44.1 mukainen termi oli kuitenkin vuotava etisistukka, vaikkei se ihan suomelta kuullostakaan!

oli myös mulla alhaalla, osittain kohdun suun päällä. Se todettiin ultrassa jo alussa ja jouduin jo alkuraskaudessa sairaslomalle koska olen ammatiltani fysioterapeutti ja työ siis melko raskasta. Istukkaa seurattiin ultrissa ja vkolla 20 se oli noussut kohdun suun päältä pois. Kertaakaan en vuotanut ja otin alkuraskauden aika varovasti muutenkin. Loppu hyvin, synnytys sujui siis normaalisti alateitse.

esikoista odottaessa mulla oli aluksi etinen istukka, joka nousi sitten viimeisellä kuulla pois kohdun suulta. Eli siinä voi tosiaan mennä kauan tai sitten ei nouse ollenkaan.
Minä sain siis synnyttää normaalisti alakautta. Ilmeisesti riittää, että istukka on noussut kokonaan kohdun suun päältä vaikkei olisi kovin korkealla että ""normaali""synnytys on mahdollista. Muutenhan edessä on sektio. Eikä sekään mikään huono vaihtoehto varmasti ole.

Minä vuosin jo heti viikoista 8 alkaen vaihtelevasti ja taisinkin olla sairaslomalla koko loppu raskauden ajan. Tilanne helpotti huomattavasti vuotojen osalta heti kun istukka lähti hiljakseen siirtymään, mutta lääkäri ei halunnut riskeerata mitään ja piti sairasloman äitiysloman alkuun saakka.

Hermoja raasti aivan kauheasti varsinkin se vuotaminen. Kaikki oli kuitenkin aina kunnossa ultratessa. Olin tehostetussa valvonnassa koko raskauden ja kävinkin vähintäin kätilön luona kaksi kertaa kuussa. Mitään raskasta en saanut nostella. Urheilua ei tietenkään saanut harrastaa, rauhallisia kävelylenkkejä lukuunottamatta. Ja kyllä se seksikin oli kiellettyjen listalla...aluksi kokonaan ja tilanteen helpotuttua olisi saanut mikäli itsestä olisi siltä tuntunut (vaan olinpa sen verran pelokas vuotojen suhteen ettei siitä tullut mitään...lisäksi se lisäsi selkeästi niitä supistuksia). Helppoja kotitöitä sain tehdä, mutta siivous piti jättää miehelle ;) (kauheasti ei harmita). Omaa kehoa sai kuunnella todella tarkkaan. Yksikin virheaviointi ja taas seuraavana päivänä tuli verta.

Synnytys meni kuitenkin ihan hienosti. Poika syntyi kyllä kaksi viikkoa ennen laskettua ja varoituksia ennen aikaisesta sain kuulla jo viikoilta 24 lähtien. Ehkä hyvä, että varottelivat niin tuli otettua ainakin rauhallisesti. Suurin huoli oli koko raskauden siitä, mitä vuoto saattaisi aiheuttaa sikiölle...turhaan huolehdin...täysin terve vauva joskin ehkä hieman pienikokoinen arvioihin verrattuna. Tsemppiä ja ota rauhallisesti. Viikot kuluvat loppujen lopuksi yllättävän nopeasti...kunhan vain keksii jotain rauhallista tekemistä!!

ps. Nyt olen uudelleen raskaana ja taas on istukka etupuolella (onneksi nyt heti jo kohdun suun yläpuolella)

Kiitos Helmi kertomuksestasi! Helpottaa kuulla että synnytys sujui normaalisti ja että vauva voi hyvin. Olen jo ehtinytkin miettiä sitä keisarinleikkaus vaihtoehtoa. Tällä hetkellä olisi ihanaa, jos saisi tehdä edes vähän jotakin muuta kuin sohvalla makoilua. No, ehkä seuraavalla lääkärinkäynnillä saan luvan...? Ja onneksi on kirjahylly pullollaan lukemattomia kirjoja! :)

Mulla oli normaalisti takaseinässä istukka vielä ulrassa vkolla 11+4. Sen jäälkeen kävin ultrassa vkolla 20+0 ja istukka oli laskeutunut kohdunsuunreunalle. Nyt ultrattiin 21+2 ja oli etisistukka eli tullut vielä enemmän kohdunsuun päälle. Vuotaa tipoittain aina välillä (n.2kert/vko). Mitään painavaa ei saa nostella eikä mitään raskasta tehdä. Seuraava ultra on vkolla 24. Onko kenellekkään käynyt näin? Kuulee aina juttuja että on ollut etuseinämässä ja kohdun päällä, mulla tulee ihan toista kautta ja ei oikeen tiedetä mihin on matkalla! Tämä on minulle jo toinen raskaus ja edellisestä meni kaikki aivan loistavasti=)

Yhteistyössä