Etikkaa tulehdukseen emättimessä??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja -78-
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
7

-78-

Vieras
hei onko kukaan kuullu tollasesta että etikkaliuosta voisi käyttää alapän tulehduksiin??
jostain luin että voisi ja auttaisi..??
mulla jatkuvia tulehduksia.. alvatsa kipua ja pahaa hajua!!
jos joku tieää niin kertokaa kokemuksia.

Hiivasieneen auttaa hapan lios niin suussa kuin alapäässäkin. Hiiva ei elä happamassa. Ihan vaaratonta kokeilua, mutta en minäkään sen varaan jättäisi noilla oireilla.

Hae apteekista maitohappobakteereita, niistä on hyötyä antibioottikuureissa. Pitävät elimistön ja limakalvot happamana ja ehkäisevät hiivaa (usein antb. kuurin seuraus), tasapainottavat elimistön bakteeritasapainoa. Nuo m-h bakteerit ovat elimistömme terveyspoliiseja. Syö piimätuotteita, vältä sokeria, josta hiiva tykkää. Puolukat, mustikat, karpalot ovat hyvästä eli hapanta ruokaa.

Hiiva ei aiheuta pahaa hajua, jotain muuta sinulla on, joka ei ole vielä löytynyt.

Täysin mahdollista, että se ärsyttää. Pitäisiköhän tarkistaa, että se on kunnolla paikoillaan ja oikean kokoinen, jollei tuo pian herkeä?

Mutta vaikka se aiheutuisikin siitä, edellinen vastaus voi helpottaa tätäkin tilannetta.

Tää on aika huvittavaa mutta etikka on ihmeaine, sitä voi käyttää sieneen (paha haju) oli se sitten jaloissa, suussa tai alapäässä. Sinulla kaiketi on nyt tuo kierukka ongelmien aiheuttajana eli välttämättä etikka siihen auta kun ei ole kyse hiivasta. Itse olen etikkaa käyttänyt ja toki myös Lactalia hyvin tuloksin (minulla ei ole ollut mitään suuria oireita, lievää ärsytystä vain).

----

Alkuperäinen kirjoittaja -78-:
hei onko kukaan kuullu tollasesta että etikkaliuosta voisi käyttää alapän tulehduksiin??

Itse käytän etikkavesiliusta hiivatulehdukseen. Neuvon sain joskus vuosia sitten yhdeltä terveydenhoitajalta. Ja hyvin tehoaa, paremmin kuin apteekin käsikauppalääkkeet. Hiivatulehdukseen ei kuulu vatsakivut, joten ei muuta kuin lääkärille.

Olen onnistunut saamaan nestettä pumpulitupon avulla. Reippaan kokoinen tuppo sormen ympärille ja se kastetaan etikkaveteen. Sitten vaan selälleen ja tuppoa pyöräytetään sisällä. Toki, jos keksit vaikka sopivan muovipruutan, se onnistuu pöntölläkin. Pääasia, että neste huuhtelee kunnolla.

Liuoksen voimakkuudesta en osaa tarkkaa suhdetta antaa, maista, koska tuntuu sopivan happamalta suussa.

Hei vielä, tämä kansanresepti on kaiketi lähtöisin savolaiselta lääkäriltä aikana jolloin ei pahemmin lääkkeitä ollut. Hänen ohjeensa oli, että noin sentti etikkaa lasilliseen eli 2 dl vettä. Ei sitä maistella tarvitse :) Voihan sitä vanulapulla tuputella varsinkin ulkopuolelta, mutta "sisätiloihin" kyllä riittää kun kastelee sormensa ja siten pesasee. Homma pitäisi kuitenkin tehdä joka kerta vessassa käydessä siis ulkopuolelle, johon virtsa koskettaa. Vaikka tämä tuntuu vitsiltä niin ei tuo hapokkuus terveissä paikoissa tunnu sen kummemmalta kuin jos laittaisit sitä terveelle iholle. Jos ihossakin on haavoja yms. niin tuo liuos varmasti polttelee, hetken ei kauan. Jos alapäässä on ongelmia niin varmasti aluksi hieman polttelee.
-----

Alkuperäinen kirjoittaja -78-:

Ostin apteekista injektioruutan. Tein valmista nestettä taskumattiin suhteella etikkaa 1/3 ja 2/3 vettä. Jos se kirvelee niin lisää vettä. Illalla kun menin nukkumaan niin mitallinen nestettä emättimeen. Voit myös laittaa ulkopuolelle. Jos joudut nousemaan ylös yöllä ei haittaa vaikka neste valuisi pois. Ei siis tarvitse lisätä. Hyvin toimii ja luonnollinen tapa verrattuna apteekin tavaraan. Mikä tärkeää se on toimiva ja halpa. Sain asiasta tiedon joskus vuosia sitten labrahoitajalta.

Minulla oli pari viikkoa sitten epäspesifinen emätintulehdus alullaan. Valkovuotoa ja ärsyttävä kalan haju päivän verran. Hain heti apteekista maitohappobakteereita (Lactoseven) ja samoja tabuja emättimeen (Vivag).
Pidin yön yli emättimeen laitettavaa tablettia tamponin kanssa ja seuraavana päivänä oireet olivat hävinneet. Nyt syön jatkuvasti niitä Lactosevenejä, ei niistä ainakaan mitään haittaa ole ollut.

Olipa "hauska" vitsi nuo käyttöohjeet. Toivottavasti kukaan nyt ei oo ottanut niitä tosissaan ja mennyt liruttelemaan raakaa etikkaa värkkiinsä. Lievästi hapan lios ( 1 osa etikkaa ja 2 vettä ) kyllä ajaa saman asian. Ei siis oo tarkoitus polttaa värkkiään karrelle. lääkeruutta on muuten oiva apu huuhtelussa.

Jatkuvien tulehdusten ennaltaehkäisyssä muista myös ruokavalion osuus: sokeri ja vaaleat jauhot pois. Myös kasviksia lisää ruokavalioon.

Monen alapäätulehduksen syynä on liian kireät alushousut tai farkut. Käytä vain puuvillaisia alushousuja äläkä käytä missään tapauksessa ainakaan päivittäin pikkuhousun suojia. Kotioloissa voi olla ihan hameessa ilman pikkareita.

Älä pese alapäätä saippualla. Omasta mielestäni paras pesukonsti on apteekin SebaMed, jota ei todellakaan tarvitse panna kuin 1-2 tippaa kämmenelle, vähän vettä ja kevyt pesu. Poistaa hajut niin hyvin, että mieskin tykkää suuseksistä sen jälkeen.

Alkuperäinen kirjoittaja Jen:
Käytä vain puuvillaisia alushousuja äläkä käytä missään tapauksessa ainakaan päivittäin pikkuhousun suojia.
Myös kestositeisiin ja -pikkuhousunsuojiin vaihtaminen on auttanut monia. Lisätietoa ja jälleenmyyjien luettelo: http://kuukuppikunta.net/ala.php?sivu=muut

Minulle laitettiin n. 0.5v sitten kierukka.
kuukausi sen jälkeen alkoi haista oudolta..
Papassa olikin näkyvissä sekaantunut floora, mutta epäspesifiätulehdusta ei ollut, eli ph oli vain noussut ja se kierukka oli kaiketi vaikuttanut vielä lisää huonoja basilleja kasvattavasti.

Vivag female kapselit auttoivat heti..
Mutta oireet palaavat aina kun lopetan kuurin.

Kireät housut tekevät aina päivässä vaivoja ja värkki haisee kamalalta. ei kivaa!

Puuvillaiset housut, ei kireitä farkkuja, maitohappobakteereja ruokavalioon..värkkiä en pese saippualla..ja väliin vivagia emättimeen ja oireet pysyvät minimissä.

Alkuperäinen kirjoittaja nainen79:
Minulle laitettiin n. 0.5v sitten kierukka.
kuukausi sen jälkeen alkoi haista oudolta..
Papassa olikin näkyvissä sekaantunut floora, mutta epäspesifiätulehdusta ei ollut, eli ph oli vain noussut ja se kierukka oli kaiketi vaikuttanut vielä lisää huonoja basilleja kasvattavasti.

Vivag female kapselit auttoivat heti..
Mutta oireet palaavat aina kun lopetan kuurin.

Kireät housut tekevät aina päivässä vaivoja ja värkki haisee kamalalta. ei kivaa!

Puuvillaiset housut, ei kireitä farkkuja, maitohappobakteereja ruokavalioon..värkkiä en pese saippualla..ja väliin vivagia emättimeen ja oireet pysyvät minimissä.

Pikkuhousunsuojat, Veet-karvanpoistoaine ja kireet housut, (housut yleensä), näistä ainakin minä saan epäspesifin tulehduksen, värkki haiseeeee...
kotioloissa käytän pelkkiä löysiä oloasuhousuja, verkkareita, pikkarit laitan vasta kun lähden ulos..ja pikkuhousunsuojia jos on ihan pakko.
Ja jos haju käy ihan sietämättömäksi käytän muutaman päivän kuurin Gynophiluspuikkoja.

Yhteistyössä