Eteinen ovella vai ilman?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pohtii pohtii
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pohtii pohtii

Vieras
Omaa kotia suunnitellaan ja jatkuvasti tulee eteen "pieniä" juttuja joista on vaikea päättä kun molemmilla valinnoilla olis sekä nyvät että huonot puolensa.. jotta saan vähän lisää pohdittavaa ni kysympä täältäkin ;)

Olisko eteinen parempi ovella eli omana "huoneena" vai avoimena eli ovi seinä kokonaan pois? Ilman ovea ja seinää tulis avaruutta mut toisaalta oven kanssa sisätiloista päin katsottuna näkymä olisi siistimpi kun ei näy takit, kengät, vaunut heti eteisestä. Oven kanssa myös kengät ym. on poissa pienten lasten ulottuvilta..

Kerro kokemuksesta, vai onko se niin että ne joilla on eteinen ovella ni tahtoisi ilman ja toisinpäin? ;)

Mä olin sitä mieltä, että ovi olisi parempi, jotta lämpö ei karkaa :-) Mutta ostettiin sitten talo, jossa on eteinen ilman ovea. Ei mua ovettomuus mitenkään haittaa, tavallaan se on avarampi ja helpompi lasten kanssa kulkea, kun ei ole sitä ovea välissä. Mua ei niin haittaa, vaikka siellä jotain kenkiä onkin vinksvonks ja ne näkyy sisälle.

Tarkoittanet tuulikaappia? Ehdottoasti ovi ja kooltaan tarpeeksi suuri, jotta sinne sopiaa vaate-/kenkäsäilytys. Kovilla pakkasilla viimeistään tulet kaipaamaan ovea!

Mä haluaisin eteiseen oven ettei vauva aina mene sinne (nyt pitä tukkia tietä ties millä laatikoilla) koska eteisessä on usein roskaa (kanin heiniä ym) vaikka lakaisen ja imuroin usein, ja vauvan mukana sit kulkee se kaikki pitkin lattioita. Ja kanilla on olkkariin ja tietokonehuoneeseen porttikielto, se saa olla eteisessä ja muualla talossa minne sieltä pääsee, eli samat laatikot pitää kanin eteisessä ja vauvan poissa sieltä :D

Lisäksi on kiva jos olkkariin ei näy eteisen tavarat (meillä ei mahdu eteiseen kaappia niin kaikki on pienessä naulakossa ja hattuhyllyllä :( ) ja olkkarissa saisi vähän enemmän yksityisyyttä kun sinne ei näkisi suoraan eteisestä (meillä appivanhemmat tulee usein sisään etsimään miestä koputtamatta jne.)

[QUOTE="vieras";24358039]Mä haluaisin eteiseen oven ettei vauva aina mene sinne (nyt pitä tukkia tietä ties millä laatikoilla) koska eteisessä on usein roskaa (kanin heiniä ym) vaikka lakaisen ja imuroin usein, ja vauvan mukana sit kulkee se kaikki pitkin lattioita. Ja kanilla on olkkariin ja tietokonehuoneeseen porttikielto, se saa olla eteisessä ja muualla talossa minne sieltä pääsee, eli samat laatikot pitää kanin eteisessä ja vauvan poissa sieltä :D

Lisäksi on kiva jos olkkariin ei näy eteisen tavarat (meillä ei mahdu eteiseen kaappia niin kaikki on pienessä naulakossa ja hattuhyllyllä :( ) ja olkkarissa saisi vähän enemmän yksityisyyttä kun sinne ei näkisi suoraan eteisestä (meillä appivanhemmat tulee usein sisään etsimään miestä koputtamatta jne.)[/QUOTE]

Ja mä tarkoitin tällä nimenomaan eteistilaa tuulikaapin jälkeen. Tuulikaappi on meillä ihan jäätävän kylmä kun on vanha 50-luvun talo, joten siinä on ihan pakko olla ovi.

Riippuu paljolti minkälainen eteinen tulossa?

Meillä on näin: Ulko-ovesta sisälle kylmään eteiseen, sitten toinen "ulko-ovi" ja lämpimään eteiseen, josta pääsy myös portaikkoon ja vessaan, ja ovi olohuoneeseen. Tästä lämpimästä eteisestä otettiin ovi pois (olohuone-eteinen-väliltä), koska oli turha, nyt avarampi, eikä siinä roiku ylimäärästä ovea :)

Lämpimässä eteisessä/aulassa on takit ja talvisin myös kengät.

[QUOTE="hankey";24358022]ONko tuulikaappi kumminkin?[/QUOTE]

Ei tuulikaappia. Mutta eikö nykyisin ovet oo kuinki niin hyviä etten se kylmyyden takin tuulikaappia tarvii? No otokihan kylmää ehtii hetkellisesti tulla ovesta kulkiessa, mut se on aikas vähäistä..
Monia talovalmistajien kirjoja viime aikoina selanneena teidän että monissa tullaan ulko-ovesta suoraan "halliin" eli ei ole erillistä eteistä.

Meillä sais katosta fiksumman ja näyttävämmän jos eteisen oven ja seinän jättää pois, mutta arveluttaa onko se käytännössä järkevää.. :/

[QUOTE="aloittaja";24358124]Meillä ei niinkään ole kyse vain itse siitä ovesta vaan koko oviseinästä :) Kun heti eteisestä sisälle astuttaessa katto on vino ja korkea..[/QUOTE]

ottaisisin ensin joka tapauksessa ovellisen version ja poistaisin oven/ remontoisin myöhemmin, jos olisi tarvetta.

meille ei tule erillistä tuulikaappia lainkaan, vaan ulko-ovesta tullaan suoraan isoon eteistilaan. Mun kauhu on liian pienet tuulikaapit, jotka tursuaa kenkiä niin ettet saa tuulikaapin ovea auki... ulko-ovet nykyään niin hyvin eristettyjä ettei lämmön vuoksi tarvitse toista ovea.

Meillä ei ole mitään erillistä tuulikaappia vaan ovesta tullaan heti avaraan ja korkeaan eteiseen. Eipä uusissa omakotitaloissa tosiaan usein enää tuulikaappia tehdä. Meille tuo ratkaisu oli itsestäänselvyys. Nykyisten matalaenergiatalojen rakennusmääräysten takia ovet ovat parempia kuin vielä muutama vuosi sitten oli standardina eli mitään vetoa sieltä ovesta ei tule muutoin kun silloin kun se ovi avataan :) Meillä kuitenkaan ovi ei ole suoraan esim. olohuoneen edustalla eli mikään puhuri ei suoraan vedä olohuoneen sohvalle saakka, kun oven avaa.

Ja miksi sitä tuulikaappia ei tehty: ei meillä koskaan ole ollut tuulikaapin ovi kiinni rivarissakaan eli ihan turha kapistus. Eteinen pidetään sen verran siistinä, että ei ota silmään ja tosiaan meillä ei ole näkymää sinne suoraan oleskelutiloista eli senkin puolesta sallivampi.