Etävanhemmat! Osallistutteko lapsen isoihin hankintoihin elatusmaksun lisäksi??

Meillä asiat sillä lailla että miehen ex on pyytämässä harvakseltaan rahaa älyttömiin hankintoihin, jotka hän on kaiken lisäksi itse päättänyt. Esimerkkinä että pojalle pitää saada 2000 euron mopo, viisilapsisessa perheessä ei mun mielestä sellaiseen pitäis olla varaa... Oletteko samassa tilanteessa olevat suostuneet vielä sysäämään lisää rahaa ( meillä se tilanne että kun sitä rahaa vaan ei ole niin sitä ei myöskään voi antaa, vaikka joskus haluaisikin) Kohtalotovereita??
 
Moi!

Ei olla annettu elarin lisäksi lisää rahaa mut vaatteita ym. lahjaksi synttäreillä ja jouluna ollaan annettu.

Elarin lisäksi ei tarvitse osallistua muihin kustannuksiin jos ei halua. Jos yhdelle ostaisit mopon niin sittehän tasapuolisuuden nimissä pitäisi ostaa muillekin ja meillä ei ainakaan olisi edes varaa sellaiseen.Meidän pitää elää varojen mukaan eipä sille mitään voi ja mun mielestä ei ylipäätään lasten tarvitse saada kaikkea mitä älyävät pyytää. Jos lapsi on mopo iässä voi jo alkaa esim. jakaa mainoksia tai jotain ja säästää itse rahaa käytettyyn mopoon, silloin oppivat ettei se raha tipu taivaasta tai seinästä nostamalla.
 
Kiva kuulla että täällä on muitakin täysjärkisiä... Toki mekin ollaan osteltu synttäri-ja joululahjat ja joskus jotain pientä tarpeellista, mutta lasten äidillä ei ole järjen häivää rahan käytön suhteen.. Ihan suoraan sanoen lypsätään kaikki mitä irti saadaan..ottaa niin päähän. Enää ei ollakaan suostuttu mihinkään ylimääräiseen, ei ole edes rahaa ja vaikka olisi niin tuntuu kohtuuttomalta osallistua äidin älyttömiin päähänpistoihin.. ja kuitenkin asia on niin että rahaa on ilman meidän osallistumistakin aina hankkia kaikki, mutta tyhmähän ei ole se kuka pyytää.. helpottaa vaan omaa taloudellista tilannetta seuraavassa kuussa ehkä...
 
Ymmärrän teidän kantanne tässä asiassa, mutta kuitenkin.
Lapsen eltusmaksu (ainakin minulla) on se entinen minimi 118e. Ja jos rehellisiä ollaan ei se riitä mihinkään. Itse en ole ex:ltä pyytänyt mitään lisää, mutta toki olisi ihan kiva jos osallistuisi. Poika kuitenkin haluaa (on kyllä jo saanutkin, kiitos isovanhempien ) pyörän, luistimet, sukset, leluja jne. ja yksinhuoltajana raha ei aina yksinkertaisesti riitä kun täytyy se ruoka, vaatteet ja asuminenkin kustantaa. Olen kyllä kiitollinen näistä vaate ym. paketeista mitä tulee jouluna ja synttäreillä nekin auttavat jotain.

Nyt kun elän itse osana uusioperhettä, olen sitä mieltä että jos miehen lapset tarvitsevat jotain, mietitään asiaa ja toimitaan tapaus kohtaisesti. Rahaa en mielelläni anna. Isoihin hankintoihin osallistutaan tietyllä summalla, tai sitten ostamme itse mitä lapset tarvitsee, näin ei tarvitse rahalla pelata ja ostos tulee varmasti tehtyä. Yritämme myös hankinnoissa olla tasapuolinen, lapsia kun on neljä tässä uusioperheessä vaikkakin kaksi ei meillä asu.
 
Meillä elatusmaksujen lisäksi lasten isä osallistuu terveydenhuoltokustannuksiin. Samoin YHDESSÄ sovittuihin harrastuksiin sekä isompiin hankintoihin. Nämä on kirjattuna elatussopimukseen ja otettu huomioon esim. siinä ettei terveydenhuoltokustannuksia laskettu kaavaan laskettaessa elareita niiden ohjeistuksien mukaan.
Käytännössä tähän mennessä juttu toiminut niin että olen maksellut itse lääkärit ja lääkkeet, hakenut ne mitä saa vakuutuksista ja mies sitten maksanut puolet omavastuu osuudesta. Sekä ollaan yhdessä päätetty hankkia esikoiselle polkupyörä, ihan peruspyörä ja se puoliksi maksettu. Sukset, luistimet yms. olen kylläkin ostellut itse, mutta ollaan sovittu että jos pojat pelaavat jääkiekkoa isompana tms. niin isä osallistuu maksuihin sitten.
 
Vastaan nyt, vaikka mieheni se etävanhempi onkin. Emme osallistu muullatavoin kuin elatusmaksulla... Eikä osallistu poikani isäkään mihinkään, elatusmaksunkin maksaa kaupunki. Miksi osallistuisimme/osallistuisi? Me elämme täällä ja hommaamme ne mitkä pitää... Kaikilla uudet perheet ja uudet lapset, näin pääsee helpommalla.. Kivaahan se olisi jos rahaa olisi enemmän..
 
ei anneta, koska kyllä elarit ja lapsilisät riittää, ja varsinkin kun tuo miehen ex ei ite viitti töihin mennä ym.. lisää muksuja kyllä viittii tehä vaikka ei entisiäänkään pysty elättämään.. jossain vaiheessa kitisi koko ajan jotain, mutta nyt on onneksi loppunu, ja kun aina olisi pitäny tulla rahana, ei kelvannu et ois ostettu vaatteita ym,, niin et pisti mietityttään vaan et mihin ne rahat ois oikeesti menny!!
 

Yhteistyössä